Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga tv/stereo bänk

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 September 2009 - 18:18

jabbeboy
  • jabbeboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjenare.
Är så här att jag har valt att försöka göra en tv/stereo bänk.
Som jag senare kan slänga upp en platt tv på sen,(har inte det nu) och vill självklart få lite gött ljud okså.
Så då funderade jag på om att bygga in högtalare på vardera sida av bänken i själva bänken. Och sätta in något snyggt blått ljus eller liknande.

Inom att bygga högtalare är jag inte så inne i men med en farsa som kan ett och annat så kan de kanske gå. Men kan jag köpa bilhögtalare eller bara högtalare och sedan måste jag ha en förstärkare inte sant?? Vill helst inte slänga på massa pengar på att bygga dyra högtalare där jag egentligen vill bara få lite ljud. Hah kanske lite konstig tråd , men förhoppningsvis finns det någon som förstår.?

Postad 09 September 2009 - 10:51

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till gör det själv forumet! :)

Postad 11 September 2009 - 13:32

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja ska du bygga dig en tvbänk med inbyggda högtalare så kan du ju praktisk taget använda vilka högtalare som helst, beroende på vad du vill få för ljud. Det finns ju speciella inwallhögtalare du kan använda, du kan använda vanliga högtalare och bara bygga in den färdiga lådan i din bänk eller du kan ha bilhögtlare, Men tänk på att om du gör en låg bänk kommer ljudet inte komma fram särskilt bra till dig, utan försök få upp höjden på bänken, av den anledningen att ljudet gör sig bättre i huvudhöjd vid sittande lyssning. Vill du göra det billigt för dig så använder du bilhögtalare, funkar säkert bra, jag har själv ett par 2vägs coaxialer 6,5" inbyggda i mina överskåp i köket ( se mitt album om Activ zone2/kökstereo) Funkar kanon. Men ljudet blir oftast lite tristare. Beroende på hur stort rum du ska fylla så lämpar ju sig olika högtalare också. Men en förstärkare behöver du ju också. Om du inte är så sugen på dyra pengar så köp en bättre begagnad, där spar du massa pengar och kan få riktigt bra grejer, många byter ju upp sig alldeles för fort.

Släng gärna upp ett album så vi kan följa ditt bygge

Lycka till!

Postad 11 September 2009 - 18:38

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hade jag varit som dig hade jag byggt bänken och köpt några gamla begagnade högtalare för 100 kr på tradera eller liknande.

sätt in högtalarna i bänken. Bygg en träram som är lika stor som öppningen i tv-bänken. Spänn vitt eller svart högtalartyg runt ramen och sätt dem framför högtalarna.

På detta sätt borde du få ett väldigt billigt budgetalternativ till att mecka och bygga egna högtalare.

Här finns något liknande det jag tänker på: https://www.minhembio.com/DIY/86934

Redigerat av Unregistered1ccaae3e, 11 September 2009 - 18:42.

Postad 15 September 2009 - 12:16

jabbeboy
  • jabbeboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena. Roligt att jag fick några svar iafall.. Ja detta ska vara mitt projekt arbete i skolan( jag går el ). Jag har okså tänkt på det som daho sade om att köpa billiga högtalare från blocket eller tradera i och med att jag inte vill spendera så värst mycket pengar på det.

Och förhoppningsvis kan jag försöka få tag i en billig förstärkare också..
Men hur är de då jag ska koppla om jag köper bilhögtalare??
Egentligen behöver de inte alls vara några speciella bra högtalare, jag har ganska litet rum så behöver inte de värsta.
Och självklart kommer jag att slänga upp bilder på bygget.
Här är 2 bilder som jag har gjort i sketchup som är ungefär i den modellstuket jag ska försöka med. Någon med påpekningar så säg på:P öppen för förslag..

http://img16.imagesh...i/bnkmedtv.jpg/

http://img15.imagesh...s/i/tvbnk2.tif/

Redigerat av jabbeboy, 15 September 2009 - 15:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.