Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad har hänt Hemmabiocenter/HBC (Proffessional Entertainment på Lidingö AB)

187 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2009 - 09:46

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Nån som vet vad som händer med HBC?

De har hållit stängt länge nu med någon kryptiskt förklaring om sjukdom, vilket verkar lite konstigt att all personal skulle vara sjuk samtidigt.

De har heller inte svarat på mail heller.

Hade planerat in att köpa en projje därifrån, men man blir ju fundersam vad som händer med företaget när vd:ns epost studsar med adress unknown.

Postad 10 September 2009 - 12:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
"Yttre" omständigheter kan väl vara allt från tex dödsfall i familj eller i ens närhet till sjukdom och inbrott osv. Eller varför inte av ekonomisk natur?

Fast rätt lönlöst att spekulera om nåt man inte vet nåt om.

Postad 10 September 2009 - 12:24

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vilket fall som helst väldigt oproffsigt...Från annars ett så proffsigt företag.

Postad 10 September 2009 - 12:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vilket fall som helst väldigt oproffsigt...Från annars ett så proffsigt företag.

Nja, jag skulle inte vilja kalla det oproffsigt om låt säga det skett ett dödsfall bara som ett exempel.

Så om det är oproffsigt eller inet beror ju helt på vad som hänt anser jag.

Det finns alltid omständigheter som kan förklara och förlåta saker och ting.

Postad 10 September 2009 - 12:41

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Jag har slutat på Hemmabiocenter, och gått vidare för att börja på ett annat företag inom samma branch.

Vad som exakt händer på HBC just nu har jag faktiskt ingen aning om, men från vad jag förstår så skall det säljas till nya ägare i dagarna.

mvh

/Pär

Postad 10 September 2009 - 14:23

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Okej, tack för svaret.

Postad 10 September 2009 - 17:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Härliga svängningar det är på HBC! :lol:

I förra nummret av HemmaBioTidningen så var det ett reportage om HBC med Perra1 i spetsen (har aldrig träffat dig men du är ju kändis i hembiovärlden :) ), sen nån månad efter har det sålts till nya ägare? ;)

Tredje gången gillt nu?

Hoppas att de nya ägarna har intresse nog att driva det i fortsättningen i samma klass som man hört om innan.

Redigerat av Dr. Death, 10 September 2009 - 18:39.

Postad 11 September 2009 - 09:58

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Härliga svängningar det är på HBC! ;)

I förra nummret av HemmaBioTidningen så var det ett reportage om HBC med Perra1 i spetsen (har aldrig träffat dig men du är ju kändis i hembiovärlden :lol: ), sen nån månad efter har det sålts till nya ägare? :P

Tredje gången gillt nu?

Hoppas att de nya ägarna har intresse nog att driva det i fortsättningen i samma klass som man hört om innan.

Hej,

Ja, det var kanske en lite "misstajmad" artikel - jag, Peter och Micke hade fått ett erbjudande att köpa ut HBC, men vi beslutade att tacka nej då vi och ägaren hade lite olika uppfattning om en del saker. I slutändan innebar det att jag inte ville jobba kvar, utan har gått vidare.

Jag kommer inom kort att meddela lite om det nya projekt jag är involverad i, något som jag tror t om kommer att bli bättre än HBC tillslut :)

mvh

/Pär

Postad 11 September 2009 - 10:32

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Hej,

Ja, det var kanske en lite "misstajmad" artikel - jag, Peter och Micke hade fått ett erbjudande att köpa ut HBC, men vi beslutade att tacka nej då vi och ägaren hade lite olika uppfattning om en del saker. I slutändan innebar det att jag inte ville jobba kvar, utan har gått vidare.

Jag kommer inom kort att meddela lite om det nya projekt jag är involverad i, något som jag tror t om kommer att bli bättre än HBC tillslut :)

mvh

/Pär

Intressant, är ju på jakt efter projektor och duk, när i tiden börjar ditt nya projekt?

Postad 11 September 2009 - 11:56

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Hej,

Jag kommer inom kort att meddela lite om det nya projekt jag är involverad i, något som jag tror t om kommer att bli bättre än HBC tillslut :P

mvh

/Pär

Shit happends och det är ju enbart HBC:s förlust att du slutat, tvivlar inte för en sekund på att ditt nya "projekt" kommer att bli en succe och en vassare butik än HBC! :)

Känns ju som att du kommer att ta med dig ett antal kunder oxå.

Ska bli kul att se när det blir färdigt!

Redigerat av Dr. Death, 11 September 2009 - 11:58.

Postad 11 September 2009 - 12:58

mhj17
  • mhj17
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hur blir det med höstens Projektormässa?
Vi har ju blivit bortskämda med den årligen återkommande mässan som de senaste åren hållits i just HBC's lokaler.

Postad 12 September 2009 - 00:49

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
en liten fråga... hur mycket har Voddler med detta att göra?

Postad 13 September 2009 - 15:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Varför skulle Voddler påverka en hårdvaruhandlare inom hembio? Vad har jag missat nu..? :)

Postad 13 September 2009 - 16:17

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

en liten fråga... hur mycket har Voddler med detta att göra?

Uhhh? :)

Postad 13 September 2009 - 16:30

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Instämmer med föregående talare... Är inte riktigt med på tankegångarna... :)

Postad 13 September 2009 - 16:50

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
I artikeln om HBC så saknar åtminstone jag ett ansikte som finns med i artiklarna om Voddler. ( jag vet dock inte något om ägarbilden, bara det intryck jag tidigare fått )

Postad 15 September 2009 - 10:14

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Läser man kommentarerna på deras egen hemsida verkar det ju inte så lovande....

Butiken har varit fysiskt stängd i 4 veckor, webshoppen är fortfarande öppen, men betalda varor verkar inte levereras...

Postad 15 September 2009 - 10:55

Unregistered21d9e1ac
  • Unregistered21d9e1ac
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Nja, jag skulle inte vilja kalla det oproffsigt om låt säga det skett ett dödsfall bara som ett exempel.

Så om det är oproffsigt eller inet beror ju helt på vad som hänt anser jag.

Det finns alltid omständigheter som kan förklara och förlåta saker och ting.

Oavsett vad som hänt kan man inte bara skita i allt, då får man ta och reda ut alla betalningar etc först annars blir det KK och säkert stämningar. Men det verkar väl vara KK som är troligast. Jag menar om det är sjukdom kan dem väl hyra in nån tillfälligt?

Postad 15 September 2009 - 15:30

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Oavsett vad som hänt kan man inte bara skita i allt, då får man ta och reda ut alla betalningar etc först annars blir det KK och säkert stämningar. Men det verkar väl vara KK som är troligast. Jag menar om det är sjukdom kan dem väl hyra in nån tillfälligt?

Sjukdom är det inte, bara en dålig bortförklaring. Läste på ett annat forum där någon från HBC påstod att det berodde på "yttre omständigheter" mer än så fick man inte veta.

Verkar som om HBC håller på att gå i graven, synd för det vara den bästa butiken här i stan.
Kanske är grabbarna på kameraexperten som tagit över?!...

Postad 15 September 2009 - 15:35

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
På component forumet framkommer det att flera väntar på betalda produkter och att en leverantör inte släpper iväg varor till hbc pga obetalda fakturor.

Postad 15 September 2009 - 18:21

DigitalLF
  • DigitalLF
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Voodler har en medgrundare vid namn Mattias Hjelmstedt alltså Före detta delägare av HBC.

http://www.xbmc.nu/i...o...nt&Itemid=2

Postad 15 September 2009 - 18:53

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

På component forumet framkommer det att flera väntar på betalda produkter och att en leverantör inte släpper iväg varor till hbc pga obetalda fakturor.

En orsak till varför man aldrig ska betala en produkt i förskott till en butik.

Postad 16 September 2009 - 08:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ingen ny info kanske men ville bara lägga in korrekt länk:
http://www.component...h...c=11200&hl=

Redigerat av Tomas_D700, 16 September 2009 - 23:13.

Postad 16 September 2009 - 17:10

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Såg inte denna tråd förrän idag...

Utan att gå in på vilka personer som är inblandade så bytte bolagets (Proffessional Entertainment på Lidingö AB) aktiestock ägare den 8 september. Från och med den 15 september ersattes hela den tidigare styrelsen av två nya personer där en utav dem är innehavare av samtliga aktier i bolaget. Källa: Bolagsverket

Huruvida domänen hemmabiocenter.se ingår i köpet eller om webbutiken kommer att drivas vidare av de nya ägarna känner förstås bara de själva till. Information om de nya ägarna finns hos Bolagsverket.

Redigerat av Tomas_D700, 16 September 2009 - 17:12.

Postad 16 September 2009 - 21:27

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Det är ännu intressant läsning men ännu intressantare var det innan det mesta modererades bort och nu är tråden låst=locket pålagt!
Stackars kunder som blivit drabbade av soppan...

Postad 16 September 2009 - 21:59

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det är ännu intressant läsning men ännu intressantare var det innan det mesta modererades bort och nu är tråden låst=locket pålagt!
Stackars kunder som blivit drabbade av soppan...

Man ska inte kritisera component eller någon som står component nära. Då blir det censur. :( <_<

Postad 16 September 2009 - 22:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag fattar noll :(
Tråden på Component var ju inte världens mest upplysande... Men vad jag har förstått så är det ett ägarbyte eller har dom gjort en kameraexperten eftersom det snackas om att folk som beställt inte skulle få sina grejjor?

Vad är problemet?

Redigerat av -Palle-, 16 September 2009 - 22:21.

Postad 16 September 2009 - 22:44

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Jag fattar noll :(
Tråden på Component var ju inte världens mest upplysande... Men vad jag har förstått så är det ett ägarbyte eller har dom gjort en kameraexperten eftersom det snackas om att folk som beställt inte skulle få sina grejjor?

Vad är problemet?

Problemet är att det kom upp helt olika förklaringar på bla. varför butiken har stängts ifrån en av delägarna och sedan en annan version ifrån huvudägaren dvs. någon av dem ljög och dem inlägget fanns i ungefär några minuter sedan modererades de bort snabbt som sjutton och sedan har öven resten av inläggen på ca: 2 sidor moderarats bort.(De 2 nya sidor inlägg har kommit till efter stor modereringen) Och sedan har ju denna butiken haft ett mycket gott ryckte enligt många och nu så är det locket på och ingen vidare förklaring om vad som egentligen som har hänt utan det man fått veta är att bolaget är sålt och fått nya ägare och att det tyvärr finns kunder som har kommit i kläm i denna soppa. Så är det i stora drag kan man säga.

FBK: Jag plockade bort dina och mina inlägg om vad du menade med att tråden var låst. (Tomas_D700)

Redigerat av Unregistered840e5864, 16 September 2009 - 23:08.

Postad 16 September 2009 - 23:30

jojje_f
  • jojje_f
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

"Proffessional Entertainment på Lidingö AB"

Inte särskilt proffsigt att stava fel på "Professional" i bolagsnamnet! :(

Postad 17 September 2009 - 09:49

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Inte särskilt proffsigt att stava fel på "Professional" i bolagsnamnet! :(

Tänkte samma sak <_<

I varje fall är ju förtroendet skadat hos dom inblandande i gamla HBC, det kan man inte undkomma.

Tycker inte man ska skylla på nya ägarna för det var dom gamla ägarna som hade yttersta ansvaret för att dom som förskottsbetalat ska få sina grejor eller pengarna tillbaka, så behandlar man inte kunder och det straffar sig i längden.

Nu sticker dom bara och skiter i ansvar vilket inte är seriöst, sen att component lägger locket på och försöker skydda dom bakom och sig själva är bara ren feghet att dom inte vill dra sig själva med i skiten.

Postad 17 September 2009 - 11:44

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kan bara säga att jag varken har gått under jorden, eller smitit från ansvar - jag nås på PM, via mail och via telefon. Jag har däremot inte kunnat eller fått göra något runt hemmabiocenter sedan den 24 Augusti.

Som jag skrev tidigare i tråden hade Jag, Peter och Micke fått ett erbjudande att köpa ut HBC, men vi beslutade att tacka nej då vi och ägaren hade lite olika uppfattning om en del saker. I slutändan innebar det att jag inte ville jobba kvar, utan har gått vidare för att börja på ett annat företag i branchen.

Det finns alltid två sidor av en historia, och jag tror inte heller att det är bra att "debattera" dessa båda sidor offentligt i ett forum - det finns många exempel på "kasta-skit" trådar där man till slut varken vet in eller ut. Jag tror, oavsett vad det gäller, generellt inte att ett forum är en bra plats att reda ut saker som kan ha eventuellt rättsliga följder, och tycker att man skall överlåta det till de instanser som för den typen av processer.

Jag hoppas att de nya ägarna tar hand om, och förvaltar det som Hemmabiocenter byggt upp - och önskar dem lycka till framöver.

mvh

/Pär

Postad 17 September 2009 - 12:43

InsiderMan
  • InsiderMan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vad jag har läst från flera forum är det ni har gjort oacceptabelt!
Ni kan ge vilka ursäkter som helst men de flesta köper nog inte det. Ni delaktiga har väl alla varit aktiva på olika forum och kunnat ge en varningssignal ut åt folk som rör sig i denna bransch. Vad jag har sett så har det varit knäpptyst om detta precis överallt. Undrar hur många personer som sitter inne med pengar i ERT företag. Lyckligtvis har jag aldrig haft med er att göra!
Er framtid är säkert skadad och det är rätt. Synd för de nya ägarna om de är seriösa.

Jag kommer att avråda folk att använda sig av era tjänster. Ni hade kunnat åtgärda detta på ett så mycket bättre sätt.

Postad 17 September 2009 - 15:01

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Verkar som hemmabiocenter.se inte längre finns med på prisjakt iaf. Bra då webbutiken fortfarande är öppen, men de nya ägarnas intentioner oklara.

Jag förstår inte varför tidigare medarbetare ska klandras, däremot de tidigare ägarna verkar ha smitit från sitt ansvar mot befintliga kunder.

Postad 17 September 2009 - 23:45

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Vad jag har läst från flera forum är det ni har gjort oacceptabelt!
Ni kan ge vilka ursäkter som helst men de flesta köper nog inte det. Ni delaktiga har väl alla varit aktiva på olika forum och kunnat ge en varningssignal ut åt folk som rör sig i denna bransch. Vad jag har sett så har det varit knäpptyst om detta precis överallt. Undrar hur många personer som sitter inne med pengar i ERT företag. Lyckligtvis har jag aldrig haft med er att göra!
Er framtid är säkert skadad och det är rätt. Synd för de nya ägarna om de är seriösa.

Jag kommer att avråda folk att använda sig av era tjänster. Ni hade kunnat åtgärda detta på ett så mycket bättre sätt.

InsiderMan med sitt första inlägg på forumet, som kommer med en ren sågning av "alla" inblandande i denna historia, vem är du egentligen?
Angående det du skriver så är det säkerligen huvudägaren till HBC som numera ska vara sålt som i så fall sitter inne med pengarna och har ansvaret emot kunderna och vad jag förstått av allt man läst genom åren så är det hvudägarna som nu sålt dvs de som startade upp firman, så man ska vara mycket försiktig med att såga "alla" inblandande ännu, Sanningen om detta kommer säkerligen fram förr eller senare och då har den eller de person som skappat denna soppa ställt till det för sig.

Postad 19 September 2009 - 21:37

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Jag är en av dem som hamnat i klistret i denna soppa, jag har en duk (Stewart StudioTek) liggandes hos hemmabiocenter sen en lång tid tillbaka pga av sjukdom i familjen vilket gjort det mycket svårt för mig att hämta den, med föregående ägares godkännande fick jag ha duken liggande hos dem tills det löst sig hemma, duken är alltså betald men ännu inte hämtad.

Jag har gjort flera tröstlösa försök att hämta duken sen jag blev varse om ändringarna på hemmabiocenter.
Här är lite info som jag tycker är lite märkligt, ingick inte domänen i köpet och likaså varför är webshopen fortfarande aktiv.

hemmabiocenter.se domänen är fortfarande registrerad på föregående ägare och senaste ändring är gjord 2009-08-07, se whois uppslaget här:
http://www.robtex.co...r.se.html#whois

Info om hemmabiocenter domänen kan enkelt fås här:
http://www.robtex.co....se.html#domain

Maskinen där mailservern ska finnas är uppe och snurrar, (den svarar på ping), men mailserver programvaran verkar vara avstängd, eftersom alla mail kommer tillbaka som ej levererade efter några dagar.

mailservern för hemmabiocenter.se är mail.hemmabiocenter.se => 85.225.13.105

>ping 85.225.13.105

Pinging 85.225.13.105 with 32 bytes of data:

Reply from 85.225.13.105: bytes=32 time=27ms TTL=244
Reply from 85.225.13.105: bytes=32 time=26ms TTL=244
Reply from 85.225.13.105: bytes=32 time=26ms TTL=244
Reply from 85.225.13.105: bytes=32 time=27ms TTL=244

Ping statistics for 85.225.13.105:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 26ms, Maximum = 27ms, Average = 26ms

baklänges namn uppslag (reverse dns) för 85.225.13.105 ger => c-690de155.1613-1-64736c11.cust.bredbandsbolaget.se

När jag kollade mina mail angående hämtning av min duk så skickade jag det första den 2009-09-04 fyra dagar innan aktiestocken bytte ägare (redan då var hemmabiocenter.se maildomänen ur funktion men jag skickade även till voddler adressen för dåvarande ägare av hemmabiocenter). skickade även SMS dagen efter och ringde även dåvarande ägare på mobilen men inget svar.

Jag har fortfarande inte blivit kontaktad av nya ägarna, trots att jag lämnat mobilnummer till gamla ägaren som hävdar att han skickat den vidare tillsammans med det antal mail jag skickat samt att han hävdar att han berättat att jag har en duk att hämta, har skickat totalt 6 mail till föregående ägaren, samt 2 SMS och ringt 2 ggr till mobilen, men har bara fått respons på 2 av mailen, som tyvärr inte gett något. Har även varit ut till butiken, men där fanns ingen.

Denna soppa har fått mig att tappa intresset för hemmabio och bygga en biosalong med perfekt bild, så tyvärr så blir det nog ingen Bio Gråzonen 2, eller vad den skulle fått för namn.

Postad 19 September 2009 - 23:14

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Ser ut som detta kan utveckla sig till en ny lurendrejeriaffär tyvärr...

Postad 20 September 2009 - 11:12

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Måste säga att efter allt jag läst på detta forum samt ett annat så tycker jag att den förre ägaren (Mattias Hjelmstedt) inte slutat med flaggan i topp direkt. Inte blir det bättre av att höra historier som den som svartpippi skriver om. Själv har jag varit stamkund på HBC men det är väl slut med det nu antar jag.

Om jag inte minns fel så är väl Mattias reggad på denna sida, så jag tycker om du läser det här så tycker jag du skriva här och förklara vad som egentligen hänt! En ursäkt till drabbade kunder vore på sin plats också. Och tycker Mattias att det är okej att webbshoppen fortfarande är öppen och att du idag (090920) fortfarande står som VD på hemsidan?

Postad 20 September 2009 - 12:10

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Som sagt tråkigt då jag hade planerat att åka dit och fått se lite olika projektorere för att sedan i princip på plats köpa en. HBC gammla personla känner iaf jag stort förtroende för förra ägaren inget alls då hela ansvaret vilar där i juridisk mening och man kan inte hålla personla skyldiga, sedan att det finns olika åsikter anågende vad som hänt kommer så är ju det självklart all uppfattar situationer oilka och med olika synsätt på hur säker ska skötas.
Sedan skulkle det vara bra om de nya ägaran utalar och ger kontakt uppgifter så att alla som kommit i kläm kan kontakta dessa så det inte behöver bli rättsliga följder, för det är inte bra varken för kund, nya ägaren, gammla ägaren.

Postad 20 September 2009 - 13:20

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Har läst kommentarer från de inblandade både här och på Component.se och det som slår mig är att jag inte kan hitta något som avslöjar att de bryr sig om de kunder som drabbas! Av dessa så verkar det dessutom vara flera trogna kunder. Det är snarare fokus på deras egna situation och att man hoppas att de nya ägarna bevarar företagets goda rykte.

Det är illa nog att man inte kan samarbeta för att lösa situationen för kundernas bästa innan man går skiljda vägar, men att inte ens i ord kunna uttrycka sympati och beklagande för de som bidrog (och kommer att bidra?) till det dagliga brödet är helt obegripligt :) .

Edit: Redigerat i efterhand då jag håller med om att det har blivit lite väl mycket spekulation i skuldfrågan.

Redigerat av Gargantua, 23 September 2009 - 21:33.

Postad 20 September 2009 - 17:07

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Kan det vara såhär enkelt:

Ägaren får vittring på de stora pengarna i Voddler (dvs chansen att bli miljonär om bolaget säljes eller liknande), och skiftar fokus till detta. Dessvärre har f.d. HBC (om bolaget nu verkligen är sålt) ägaren kört med kreaktiv bokföring kanske vilket skulle förklara både ett och annat. Som att personalen inser det och drar innan det osar katt ?

För såhär långt är en sak glasklar: Alla som har direkt, och indirekt, att göra med HBC har bara en sak i ögonen: Stora feta dollartecken - att tjäna så mycket som möjligt på så lite som möjligt. Då blir det lätt sånahär konstiga affärer ;-)

Postad 21 September 2009 - 09:30

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Tyvärr så har jag precis fått reda på tråkiga nyheter för er som har beställt saker hos hemmabiocenter och betalt dem men inte fått dem. Har nyligen pratat med flera trovärdiga källor och de har berättat att lokalerna är tömda (tömdes troligen Mån-tisdag kväll förra veckan), finns inte ett enda pryl kvar av värde i lokalerna.

Jag är en av de drabbade, jag köpte en duk (Stewart Studiotek 130 92") för drygt 2,5 år sen men tyvärr så fick min fru en stroke strax efter att jag beställt duken och det gjorde att jag inte kunde hämta duken och Mattias lät mig ha den liggandes där tills min sits blivit bättre, tyvärr har den inte det och därför har jag inte hämtat den än, och nu finns inte min duk kvar längre, känns fördj-vligt! Min familjesituation gör att jag aldrig kommer ha råd att satsa de pengarna i någon duk i framtiden.

Så har ni beställt saker hos hemmabiocenter och betalt dem men inte fått dem, för er så finns idagsläget bara en sak att göra, gå till Polisen och anmäl, jag kommer göra det nu.

Det som känns oerhört kränkande från Mattias sida är att jag försökte få kontakt med honom via mail, mobil och SMS innan ägarbyte och allt sånt, men han ignorerade mina kontaktförsök tills han fixat ägarbytet, och då hänvisar han bara till nya ägarna. Jag kommer lämna all info om min konversation(sförsök) till Polisen, har skrivit ner alla tidpunkter och vad jag skickat.

Jag höll på att råka ut för en liknande sak med hembiocenter.se som låg bakom skatteskrapan på söder för flera år sedan, den gången klarade jag mig med en hårsmån och fick ut mina grejer pga en snäll anställd.

Jag vet att Pär försökte nå mig när han slutade, men min mobil är lite knasig ibland så han fick inte tag i mig i tid.

Postad 21 September 2009 - 09:43

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Usch, jag blir mörkrädd av hela den här historien.
Beklagar verkligen er som hade förskottsbetalat.
Hade säkert förskottsbetalat jag också till den butiken.

Postad 21 September 2009 - 10:04

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Enligt de som sköter kreditdelen i webshopen så är det stoppat, så den vägen kommer det inte in pengar längre.

Postad 21 September 2009 - 10:44

Unregistered1510832b
  • Unregistered1510832b
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Köpte en pioneer 428xd kalibrerad där för ca 1 år sen.
Skulle nu vilja en om kalibrering som hbb tog 500 kr för.
Kan man få tag på (pär eller någon som jobbade där) på något annat sätt för nu försvann ju om kalibrerings möjligheterna utigenom fönstret. ;)

Postad 21 September 2009 - 12:45

Unregistered0fcb1a1a
  • Unregistered0fcb1a1a
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Till er som brukade besöka HBC:s webbplats:

1. När dök informationen om "stängt pga. sjukdom" upp egentligen?

Bifogad fil  Screenshot___2009_09_21___13_28_36.png   8.71K   2 Antal nerladdningar

2. När upphörde möjligheten att få kontakt med butiken?
3. När slutade man leverera beställda varor?

Intressant att veta när, i förhållande till ägar-/styrelsebytet den 8 respektive 15 september, ovan inträffade.

Redigerat av Konsumentintresse, 21 September 2009 - 12:47.

Postad 21 September 2009 - 20:32

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det är ju mycket värre än jag fantiserade om, Kameraexperten all-over-the-place, nu med den s.k. grundaren som medspelare. Som jag förstår det hela så har hemmabiocenter varit "plundrat" sedan slutet Augusti när personalen av okända skäl låstes ute och alla problem började. Fast igentligen började det ju än tidigare när någon vart för kreaktiv i bokföringen då, men det är kanske överkurs.

Om det nu är som så att ägare är fullständigt oskyldig så kan ägaren publicera relevanta dokument, det finns inget skäl att skylla på nya ägarna eller liknande.

BS walks, money talks - eller hur var det nu ?

Postad 21 September 2009 - 20:35

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Två artiklar om HBC på IDG.se

http://www.idg.se/2....voddlergrundare

http://www.idg.se/2....ndare-hoppar-av

Postad 21 September 2009 - 20:36

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Just det nu fick jag en tanke: personalen fick såklart kicken dagen innan lönen skulle betalas ut eftersom det antagligen inte finns några pengar. Och nu hålles personal gissland med löfte om innestående lön + semesterersättning + pension med mera i utbyte mot tystnad ?

Postad 21 September 2009 - 20:37

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Usch, det blir värre och värre det här :)

Skuldhärva kring Voddlergrundare

"Totalt rör det sig om uteblivna betalningar i miljonklassen, kan It24 berätta. Det säger Andreas Puekker, försäljningschef på distributören Projektor System AB, som tillsammans med bland andra svenska Pioneer och Sharp i dagarna lämnat in en polisanmälan för bedrägeriförsök mot Hemmabiocenter."

"Enligt Mattias Hjelmstedt är det en konflikt med tidigare anställda om vem som skulle driva bolaget vidare som ligger bakom situationen. I juni avblåstes en försäljning till tidigare medarbetare i sista stund på grund av oklarheter kring bolagets bokföring. Det ledde till att den nya ägargruppen istället tog över bolaget."

Eftersom Mattias citeras så utgår jag ifrån att han skyller oklarheterna kring bolagets bokföring på de tidigare medarbetarna...

Vilka är de nya ägarna förresten? Man borde ta reda på lite mer om dem.

Edit: Blev visst fler som postade samma sak samtidigt

Redigerat av Gargantua, 21 September 2009 - 20:41.

Postad 21 September 2009 - 21:32

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det är alltid tråkigt när sånt här händer, lider med dem som blir drabbade. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.