Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billjud till hemmabion

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 September 2009 - 14:03

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
hej, jag hade tänkt att bygga ett eget hemmabiosystem med infinitys värstingserie som stativare och pioneers värstingbas TSWn 15" som subba :P . Har problem då jag inte vet hur jag ska koppla in allt. Behöver också hjälp med träslag och eventuella tipps på volym till högtalarna. :)

Någon som jätt sig på detta tidigare :lol: ?

Postad 29 September 2009 - 14:10

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja vad är det för element du ska bygga in? Är det koaxialer? 6,5"? 6*9"? Lösa diskant, mid bas?
Jag skulle inte rekommendera billjud om du inte ska bygga in det i väggen, bilhögtalare är bra i små utrymmen då de är anpassade till små resonanslådor men samtidigt ett litet utrymme, som en bilkupé, där ljudet lätt kan förstärkas..

Lådorna bygger du enklast och billigast i spån, alternativt mds, jag föredrar att jobba med spån. Lagom tjocklek för att de ska bli stabila, till en 15" skulle jag satt en dubbel baffel om ca 20mm vardera och lådan i 22mm.

Postad 29 September 2009 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Lådorna bygger du enklast och billigast i spån, alternativt mds, jag föredrar att jobba med spån. Lagom tjocklek för att de ska bli stabila, till en 15" skulle jag satt en dubbel baffel om ca 20mm vardera och lådan i 22mm.

Och rikligt med stag i så fall...

Postad 29 September 2009 - 18:46

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Okej, infinity högtalarna är av koaxil och mäter 5.25 ena partet är 3 väg andra är 2väg tror jag de va.. ena paret är diskant och element försig och andra är element(mellanregister/bas då) och diskanten i en. Vadå gjorde för små utrymmen? högtalare som högtalare eller??
Hur kan dom vara bätter i små utrymmen? :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 19:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej, infinity högtalarna är av koaxil och mäter 5.25 ena partet är 3 väg andra är 2väg tror jag de va.. ena paret är diskant och element försig och andra är element(mellanregister/bas då) och diskanten i en. Vadå gjorde för små utrymmen? högtalare som högtalare eller??
Hur kan dom vara bätter i små utrymmen? :rolleyes:

"Högtalare som högtalare" stämmer väl inte inom något ? Jämför två 10" basar ? Den ena vill kanske ha en låda på 10 liter och den andra 100 liter, fast båda är ju på 10" ? Skulle du byta element så att det ena skulle spela i en för liten låda, och den andra i en för stor skulle det ju inte låta alls lika bra ?
Nu kan jag inget om någonting, men gissningsvis är bilhögtalare konstruerade för just bil. Då ska utrymmet i dörrsidan på några liter användas som resonanskammare Dessutom har du bara en liten kupe´ som elementen ska spela i. Vardagsrummet hemma är ju LIIITE större.... :rolleyes:

Redigerat av Bakerman, 29 September 2009 - 19:04.

Postad 29 September 2009 - 19:22

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Alla olika rum förstärker olika frekvenser olika mycket, typiskt i bil är att det är "lätt" att spela låga frekvenser, medans det i ett normalt rum hemma är frekvenser lite längre upp i basregistret som förstärks av rummet.

Alltså kan man generellt säga att en bilbas inte är lika bra på att spela låga frekvenser som en högtalare för hemmabruk.

Skillnaden mellan bil och hemhögtalare finns det massa trådar om, och jag skulle söka lite och läsa dessa, för det finns en hel del intressant att läsa om och lära sig när det gäller högtalares olika egenskaper!

Lycka till!

Postad 29 September 2009 - 20:09

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

"Högtalare som högtalare" stämmer väl inte inom något ? Jämför två 10" basar ? Den ena vill kanske ha en låda på 10 liter och den andra 100 liter, fast båda är ju på 10" ? Skulle du byta element så att det ena skulle spela i en för liten låda, och den andra i en för stor skulle det ju inte låta alls lika bra ?
Nu kan jag inget om någonting, men gissningsvis är bilhögtalare konstruerade för just bil. Då ska utrymmet i dörrsidan på några liter användas som resonanskammare Dessutom har du bara en liten kupe´ som elementen ska spela i. Vardagsrummet hemma är ju LIIITE större.... :rolleyes:

hehe jo så mycket fattar ja också men de jag mena var att högtalarna med rätt låda låter lika bra som andra högtalare med sina speciella storlekar på just deras lådor. Alltså kan man ha bilhögtalare på 5.25 tum hemma i vardagsrummet .. eller ;) ?
Har du vart hemma o kollat mitt vardagsrum !? nä, skämt o sido, mitt vardagsrum är inte så stort.. så jag tror de skulle funka :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 20:14

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Alla olika rum förstärker olika frekvenser olika mycket, typiskt i bil är att det är "lätt" att spela låga frekvenser, medans det i ett normalt rum hemma är frekvenser lite längre upp i basregistret som förstärks av rummet.

Alltså kan man generellt säga att en bilbas inte är lika bra på att spela låga frekvenser som en högtalare för hemmabruk.

Skillnaden mellan bil och hemhögtalare finns det massa trådar om, och jag skulle söka lite och läsa dessa, för det finns en hel del intressant att läsa om och lära sig när det gäller högtalares olika egenskaper!

Lycka till!

Om man går in på en mässa kan man höra hur "kraftig" bas försvinner i tomaintet så de stämmer det du säger :rolleyes:
Men ett 2 par 5.25or måste räcka (med bra låda till( i ett rum på säg.. 15 kvadratmeter ? Basen på 8000W (3000rms) också :rolleyes: hehe

Postad 29 September 2009 - 20:37

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja alltså ljud kommer du ju få men anledningen till att de heter bilhögtalare och att de säljs i biltillbehörsaffärer är att de är anpassade för denna miljö. Men jag tycker du ska monter och prova. Bästa sättet att komma fram till en bra lösning är att prova. jag har själv två bilhögtalare i köket, litet rum på kanske 14kvm. men jag kan ju inte säga att det är jättebra kvalitet på det ljudet, dock är de elementen ganska billiga också... men som sagt, du har ju fått info och åsikter om vad vi andra tycker och tror och eftersom du hade en tanke på att bygga och gärna vill prova att bygga med dina bilhögtalare (det låter så:rolleyes: ) så tycker jag som sagt att du ska prova.. men bygg då ganska tajta lådor till 5,25orna eftersom de i en bil hade suttit i ett trångt utrymme i en bildörr. Det är ju lätt att slänga ihop en provbox iaf :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:23

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ja alltså ljud kommer du ju få men anledningen till att de heter bilhögtalare och att de säljs i biltillbehörsaffärer är att de är anpassade för denna miljö. Men jag tycker du ska monter och prova. Bästa sättet att komma fram till en bra lösning är att prova. jag har själv två bilhögtalare i köket, litet rum på kanske 14kvm. men jag kan ju inte säga att det är jättebra kvalitet på det ljudet, dock är de elementen ganska billiga också... men som sagt, du har ju fått info och åsikter om vad vi andra tycker och tror och eftersom du hade en tanke på att bygga och gärna vill prova att bygga med dina bilhögtalare (det låter så:rolleyes: ) så tycker jag som sagt att du ska prova.. men bygg då ganska tajta lådor till 5,25orna eftersom de i en bil hade suttit i ett trångt utrymme i en bildörr. Det är ju lätt att slänga ihop en provbox iaf :rolleyes:

ok, jo jag ska ta och leta fram volymen för dom och bygga en provlåda. det låter smartast ;)
Visst går det att seriekoppla dom till en vanlig reciver med tanke på att en högtalare är på 4 ohm då jag har 2 st ?

Redigerat av xDanne, 29 September 2009 - 21:58.

Postad 29 September 2009 - 22:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om man går in på en mässa kan man höra hur "kraftig" bas försvinner i tomaintet så de stämmer det du säger :rolleyes:
Men ett 2 par 5.25or måste räcka (med bra låda till( i ett rum på säg.. 15 kvadratmeter ? Basen på 8000W (3000rms) också :rolleyes: hehe

Fast att din bas klarar av att ta emot 3000 watt säjer väl ingenting ? Vad kör du för steg till den ?
Jag har två st Behringer EP2500 https://www.prisjakt...ukt.php?p=14821 som driver mina fyra skapliga 15".
Elementen står specade till max 600 watt per bas, men stegen levererar ca 750 watt till varje element, och det räcker knappt ändå..

Och ja. Seriekopplar du två i varje låda får du 8 ohm som är en bra last.

Redigerat av Bakerman, 29 September 2009 - 22:50.

Postad 30 September 2009 - 12:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men ett 2 par 5.25or måste räcka (med bra låda till( i ett rum på säg.. 15 kvadratmeter ? Basen på 8000W (3000rms) också ;) hehe

Hehe, jo 3000w RMS, man tackar... Postad bild

väldigt liten "risk" att den klarar det, faktiskt inte en chans någonsin att den klarar 3000w RMS, om dom inte mäter vid väldigt höga frekvenser (>500Hz) och under väldigt kort period.
På sin höjd så kanske just spolen klarar 3000w, men under en liten "längre" stund så brinner den upp... och elementet som sådant klarar inte 3000W nere i basområdet, då har den överskridit sitt Xmec väldigt fort... (om inte känsligheten är löjligt låg... och då får man ju disst som följd av termisk kompression också, som en bonus...:))

Detta jag hatar med biljud, så mycket skitsnack helatiden, falska angivelser och lurar konsumenterna allt för ofta... :rolleyes:

Redigerat av DVD-ai, 30 September 2009 - 12:18.

Postad 03 October 2009 - 06:22

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hehe, jo 3000w RMS, man tackar... Postad bild

väldigt liten "risk" att den klarar det, faktiskt inte en chans någonsin att den klarar 3000w RMS, om dom inte mäter vid väldigt höga frekvenser (>500Hz) och under väldigt kort period.
På sin höjd så kanske just spolen klarar 3000w, men under en liten "längre" stund så brinner den upp... och elementet som sådant klarar inte 3000W nere i basområdet, då har den överskridit sitt Xmec väldigt fort... (om inte känsligheten är löjligt låg... och då får man ju disst som följd av termisk kompression också, som en bonus...:blink:)

Detta jag hatar med biljud, så mycket skitsnack helatiden, falska angivelser och lurar konsumenterna allt för ofta... :lol:

Åfan, 91dB känslighet är det står det på BRL. Här är lite mer som står på BRL om just basen.

Pioneers SPL tävlingsbas! detta är en riktig tungviktare bland SPL rekorden i världen (först över 180db). Det här basen för dig som vill spela riktig riktigt otäckt högt. Effekter på upp till 8000W hanteras utan problem, vilket beror på följande: Kraftig gjuten korg, en stenhård IMPP-kon förstärkt med kolfiberväv, plus en okrossbar dustcap med en tjocklek på hela 1cm, en talspole i ren titan med keramik belagd tråd i talspolen, och en gummiupphägning förstärkt med 3-lager aramidfiberväv. Denna 15" bas spelar skjortan av allt annat i världen idag!.

Titantalspole och 3-lager aramidfiberväv, de du! :P Dom får ju inte marknadsföra på ren lögn så den måste vara grymm ;)

Ett kort klipp på basen --> http://www.youtube.c...re=channel_page

Redigerat av xDanne, 03 October 2009 - 06:26.

Postad 03 October 2009 - 09:13

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Visst fet bas, och en stenkross låter mycket högre än en näktergal (fågel för er som inte vet) men jag kommer i alla fall vilja lyssna på pippin i slutänden då den låter roligare! :lol:

Postad 03 October 2009 - 10:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Åfan, 91dB känslighet är det står det på BRL. Här är lite mer som står på BRL om just basen.

Pioneers SPL tävlingsbas! detta är en riktig tungviktare bland SPL rekorden i världen (först över 180db). Det här basen för dig som vill spela riktig riktigt otäckt högt. Effekter på upp till 8000W hanteras utan problem, vilket beror på följande: Kraftig gjuten korg, en stenhård IMPP-kon förstärkt med kolfiberväv, plus en okrossbar dustcap med en tjocklek på hela 1cm, en talspole i ren titan med keramik belagd tråd i talspolen, och en gummiupphägning förstärkt med 3-lager aramidfiberväv. Denna 15" bas spelar skjortan av allt annat i världen idag!.

Titantalspole och 3-lager aramidfiberväv, de du! :) Dom får ju inte marknadsföra på ren lögn så den måste vara grymm ;)

Ett kort klipp på basen --> http://www.youtube.c...re=channel_page

Ren skit bas för hemmabruk den skall andvändas till spl
Kan inte hitta pioneer som skulle ha spelat 180db
http://dbdragracing....ionID=953041054

Redigerat av Unregistered1728, 03 October 2009 - 10:41.

Postad 03 October 2009 - 12:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Har man ändå grejerna liggandes så kan man väl lika bra knåpa ihop något av dom.
Har själv haft bilhögtalare inne(Lanzar,Visaton,JBL,Quart),det som var svårast att få till var övergången mellan diskant och mellanband.
Bildiskanter brukar bli lite påträngande inomhus,och dämpar man dom rakt över så tappar dom kontakten med mellanregistret.
Bilbasar har jag bara god erfarenhet av inomhus,vet dock inget om Pioneer Spl-basar!

Postad 06 October 2009 - 09:40

xDanne
  • xDanne
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har man ändå grejerna liggandes så kan man väl lika bra knåpa ihop något av dom.
Har själv haft bilhögtalare inne(Lanzar,Visaton,JBL,Quart),det som var svårast att få till var övergången mellan diskant och mellanband.
Bildiskanter brukar bli lite påträngande inomhus,och dämpar man dom rakt över så tappar dom kontakten med mellanregistret.
Bilbasar har jag bara god erfarenhet av inomhus,vet dock inget om Pioneer Spl-basar!

okej, går det inte bara att dämpa dom genom att koppla ner -3dB tex, som jag kan på delningsfiltret? bordefunkta tycker jag.. kanske va så du menade också? :)
Basen har jag provlyssnat på när BRL i barkarby hade ett demo hemma. Lät bra för att spela i 70 liter sluten låda (tror jag att det va där) och den spelade i öppet rum ( den stod mitt i affären).
Nu är det bara 7 dagar kvar sen får jag hem basen :rolleyes:

Postad 07 October 2009 - 21:25

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
du kommer nog utan problem att spela högt, problemet ligger nog i att få den att spela "fint" efter som att den verkar vara en ren odlad SPL bas, rekomenderar nog en avbeställning på den basen och undersöker efter andra allternativ, för halva priset får du en fet 18" tumms maelstrom-x bas eller om du vill ha en bil bas kolla på JL Audio 13W7

jag kör med bil basar i mitt bio system, kör med bubbla kicker cvr 15" i enorma transmission line rör... nu i efter hand så vet man ju att det finns bättre basar men så klart blir dom dyrare också så bil basar kan vara ett alternativ då stora vanliga hemma basar är svåra att hitta

en bild på mina basar:
https://www.minhembi...c_id=299621.jpg

edit: la till bild...

Redigerat av dac83, 07 October 2009 - 21:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.