Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 29 December 2009 - 13:04

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Priserna verkar ha gått upp igen hos Best Sound.
Var det världens kortaste mellandagsrea, eller?

"Priserna gäller under mellandagarna."
Jo, jo... :)

ahahhahaha lol, 1 dag! Tänkte först att jag skulle fundera ett par dar, tur man inte gjorde så! =)

Btw, fortfarande ingen orderbekräftelse, idag har de garanterat fått pengar iaf...

Postad 29 December 2009 - 13:25

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Ljudet rör sig sömlöst genom rummet, det känns absolut inte att det kommer ifrån högtalarna, utan det finns bara DÄR...

Kunde inte skriva det bättre. man tänker inte så mycket på diskant, bas mm utan ljudet är bara där.

Postad 30 December 2009 - 14:44

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Äsch, kunde inte hålla mig längre.
Jag slog till på ett par RX8:or hos Best Sound idag (fortfarande 20% off).
Köpte även en RX-center (som jag också fick rabatt på).

Ska bli kul med nya högtalare! :)
Tänkte köra dem som ett 3.0-system vid TV:n (jag har ett annat dedikerat biorum).
Men framför allt ska det bli kul med bra 2-kanalsljud igen!

Redigerat av d-boy, 30 December 2009 - 16:52.

Postad 30 December 2009 - 15:24

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis kopplat in mina RX8 or. Dom spelar bättre än vad mina gammla gjorde utan att vara inspelade samt att jag även hade en sub-bas till dom. Det ska bli väldigt intressant att höra hur dom kommer att låta när dom är fullt inspelade.
Läste lite tidigare i tråden att man skulle efterdar skruvarna som håller ellementen. Jag kände på dom innan jag kopplade in högtalarna och dom var rätt lösa redan då. Drog åt dom löst ca 1/2 varv, kunde säkert dra dom ett par varv men vågade inte. Kan det vara så att dom ska vara löst dragna? Kanske de är momentdragna? är det någon som vet eller hört nått. Det står inget på deras hemsida.

MVH
Niklas

Postad 30 December 2009 - 16:27

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Äsch, kunde inte hålla mig längre.
Jag slog till på ett par RX8:or hos Best Sound idag (fortfarande 20% off).
Köpte även en RX-center (som jag också fick rabatt på).

Ska bli kul med nya högtalare! ;)
Tänkte köra dem som ett 3.0-system vid TV:n (jag har annat ett dedikerat biorum).
Men framför allt ska det bli kul med bra 2-kanalsljud igen!

Handlade du i fysisk butik?

Postad 30 December 2009 - 16:52

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Handlade du i fysisk butik?

Jepp! Men det går nog bra att ringa också.

Postad 30 December 2009 - 16:57

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jepp! Men det går nog bra att ringa också.

Ok, beställde i måndags via hemsidan / mail / telefon. Tänkte mest om du beställt från hemsidan du oxå och fått nån orderbekräftelse, vilket jag inte fått än!

Annars då? Vad sa de om leveranstid osv till dig?

Edit: Skickade ett mail nu ock fick svar nästan direkt. De hade blandat ihop orderbekräftelsen med någon annans beställning, men i övrigt stod allt rätt till. Får dem antagligen på måndag. =)

En annan grej jag funderat på. RX8 har nominell impedans 4ohm jämfört med RS8 som har 6ohm, känsligheten 91dB är fortfarande samma. Nån som sett mätkurva på RX8 redan?
Detta borde ju göra att de kräver en stabil förstärkare för att driva dem fullt ut. Kanske inte jättetrögdrivna, men de vandrar ju säkert ganska ofta en bit under 4ohm. så det är nog bra om förstärkaren klarar att "dubbla" även neråt 2ohm!!?

Läste nånstans för länge sen att det är lättare att konstruera en högtalare med en bra frekvenskurva genom att göra den trögdriven. Kanske lite den vägen Monitor Audio tagit? Att man för över "problemet" lite på förstärkaren istället.

Bara en tanke som kanske spelar in med lite sanning iaf, då Monitor Audio brukar få riktigt bra betyg i de flesta tester och tidningar, där de ofta använder monsterslutsteg och bra förstärkare som testutrustning.
Vad tror ni? blev en lång edit =)

Redigerat av Unregistered36771, 30 December 2009 - 18:18.

Postad 30 December 2009 - 18:09

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Fick hem ett par monitor audio rx6:or igår och är så himla grymt nöjd dem har väl bara spelat ca 15 timmar ännu men dem låter fantastiskt bra med alll slags musik låter som man är på konsert !

Driver dessa idag med en gammal yamaha rx-v1500 receiver men den känns som att den grötar ihop ljudet ibland så är uppgraderings tankar där ar kikat lite på marantz SR 6004, vill ha ett lite renare ljud, kan de vara rätt ?

detta ska sedan kombineras med en bra 2 kanalare med "hemmabio funktion"

har ni några bra tips i pprisklassen 10k

gärna ett par högtalar kablar också

vad driver ni era med ?

Men hel grym högtalare som sagt !

Postad 30 December 2009 - 18:22

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Ok, beställde i måndags via hemsidan / mail / telefon. Tänkte mest om du beställt från hemsidan du oxå och fått nån orderbekräftelse, vilket jag inte fått än!

Annars då? Vad sa de om leveranstid osv till dig?

Edit: Skickade ett mail nu ock fick svar nästan direkt. De hade blandat ihop orderbekräftelsen med någon annans beställning, men i övrigt stod allt rätt till. Får dem antagligen på måndag. =)

En annan grej jag funderat på. RX8 har nominell impedans 4ohm jämfört med RS8 som har 6ohm, känsligheten 91dB är fortfarande samma. Nån som sett mätkurva på RX8 redan?
Detta borde ju göra att de kräver en stabil förstärkare för att driva dem fullt ut. Kanske inte jättetrögdrivna, men de vandrar ju säkert ganska ofta en bit under 4ohm. så det är nog bra om förstärkaren klarar att "dubbla" även neråt 2ohm!!?

Läste nånstans för länge sen att det är lättare att konstruera en högtalare med en bra frekvenskurva genom att göra den trögdriven. Kanske lite den vägen Monitor Audio tagit? Att man för över "problemet" lite på förstärkaren istället.

Bara en tanke som kanske spelar in med lite sanning iaf, då Monitor Audio brukar få riktigt bra betyg i de flesta tester och tidningar, där de ofta använder monsterslusteg och bra förstärkare som testutrustning.
Vad tror ni? blev en lång edit =)

Enl. tidningen Hifi-World, som i januarinumret testar rx8 är de mkt lättdrivna. Min Nad t785 lämnar iofs 2x400 dynamiskt i 4ohm, men om jag jämför med mina förra högtalare ( Dali Evidence) känns de mkt lättdrivna, presterar dessutom på låg volym, vilket inte är helt vanligt.

Postad 30 December 2009 - 18:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Detta är tråden för de som är nöjda med sina högtalare ;)

Mina RXåttor gör mig lycklig varje gång jag spelar en skiva
Skivor jag tidigare inte tyckte låtit bra, låter helt annorlunda

Men som någon annan tidigare var inne på
Det spelar roll vad man matar dom med
Förstärkare/ Slutsteg och CD spelare

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 30 December 2009 - 18:34.

Postad 30 December 2009 - 18:36

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Enl. tidningen Hifi-World, som i januarinumret testar rx8 är de mkt lättdrivna. Min Nad t785 lämnar iofs 2x400 dynamiskt i 4ohm, men om jag jämför med mina förra högtalare ( Dali Evidence) känns de mkt lättdrivna, presterar dessutom på låg volym, vilket inte är helt vanligt.

Ok, det låter ju bra! 91dB är ju inte direkt lågt. Så de kan säkert spela högt med det mesta, tänker mer på impedansen för att verkligen kunna ta kontroll över högtalaren över hela registret.

Iofs kan väl högtalare vara lättdrivna på olika sätt för en förstärkare. Tex. genom jämn impedanskurva med få läskiga fasväxlingar.

Sitter nu med en Cambridge Audio 640A V2 förstärkare, absolut ingen dålig förstärkare och är nöjd med den till mina nuvarande högtalare. 640A V2 lämnar 75W @ 8ohm och 120w @ 4ohm. Varken stark eller klen egentligen, men kanske passar bäst med högtalare som ligger lite högre impedansmässigt? Vi får se, kanske det är dags för att byta till nåt som kan leverera mer kraft vid lägre motstånd. Det märks antagligen redan på måndag =P

Redigerat av Unregistered36771, 30 December 2009 - 18:38.

Postad 30 December 2009 - 18:39

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Fick hem ett par monitor audio rx6:or igår och är så himla grymt nöjd dem har väl bara spelat ca 15 timmar ännu men dem låter fantastiskt bra med alll slags musik låter som man är på konsert !

Driver dessa idag med en gammal yamaha rx-v1500 receiver men den känns som att den grötar ihop ljudet ibland så är uppgraderings tankar där ar kikat lite på marantz SR 6004, vill ha ett lite renare ljud, kan de vara rätt ?

detta ska sedan kombineras med en bra 2 kanalare med "hemmabio funktion"

har ni några bra tips i pprisklassen 10k

gärna ett par högtalar kablar också

vad driver ni era med ?

Men hel grym högtalare som sagt !

Det kan låta lite grötigt innan dom är inspelade.
Jag läste på av forum där dom kom fram till att yamahas lite bättre bio receivrar funkade kanon ,rx-v 1900 och uppåt. jag kör själv en yamaha rx-v3900 och den får ut det mesta av högtalaren och dom passar ihop rent ljud och klang mässigt också.
Men tror med säkerhet att en marantz sr6004 klarar jobbet galant utan en extra 2 kanals-stärkare.

I vilket fall,,,, du kommer bli nöjd....

Redigerat av juan, 30 December 2009 - 18:43.

Postad 31 December 2009 - 09:40

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Det kan låta lite grötigt innan dom är inspelade.
Jag läste på av forum där dom kom fram till att yamahas lite bättre bio receivrar funkade kanon ,rx-v 1900 och uppåt. jag kör själv en yamaha rx-v3900 och den får ut det mesta av högtalaren och dom passar ihop rent ljud och klang mässigt också.
Men tror med säkerhet att en marantz sr6004 klarar jobbet galant utan en extra 2 kanals-stärkare.

I vilket fall,,,, du kommer bli nöjd....

Kör sjä'l Onkyo 606. Jag tycker det också fungerar jättebra. Marantz är lite varmare i ljudet och det passaade inte mig när jag inhandlade förstärkare. Annars har jag hört förr att gamla RS serein och Marantz var som skapta för varandra. ( enligt någon så var RS serien så hypad att den såldes till många där deras förstärkare hade passat ihop md nåt bättre, Nya RX serien är inte sådan längre)

Redigerat av Bulldog76, 31 December 2009 - 09:40.

Postad 31 December 2009 - 09:52

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Kör sjä'l Onkyo 606. Jag tycker det också fungerar jättebra. Marantz är lite varmare i ljudet och det passaade inte mig när jag inhandlade förstärkare. Annars har jag hört förr att gamla RS serein och Marantz var som skapta för varandra. ( enligt någon så var RS serien så hypad att den såldes till många där deras förstärkare hade passat ihop md nåt bättre, Nya RX serien är inte sådan längre)

Jag hade en marantz innan jag köpte min yamaha och det funkade faktiskt riktigt bra ihop med mina rx6or.
Men mycket är en smaksak, så man får testa sig fram och försöka låna hem förstärkare, och se vad som passar en själv.

Men jag tror att rx-serien funkar till fler förstärkare än rs-serien gjorde.
Men det är viktigt att förstärkaren har bra kvallite, än att den hyper mycket watt.
Mina rx6or är relativt lättdrivna.

Postad 31 December 2009 - 10:35

maclaren
  • maclaren
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Blev ett par RX8:or för mig. Beställde från Lasses HIFI i Falun i måndags och hämtade dem hos DHL igår, snabbt jobbat! Är grymt nöjd hittills och då har jag ännu inget riktigt kablage eller ens gjort några riktiga inställningar på stärkaren!

Driver dem med en Pioneer SC-LX82 och de verkar funka riktigt bra ihop. Ser fram emot att lyssna vidare och sedan på lite längre sikt komplettera med center och satelliter.

Gott Nytt År alla hifi-nördar ;-)

Mvh,
Joakim

Postad 31 December 2009 - 10:55

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Blev ett par RX8:or för mig. Beställde från Lasses HIFI i Falun i måndags och hämtade dem hos DHL igår, snabbt jobbat! Är grymt nöjd hittills och då har jag ännu inget riktigt kablage eller ens gjort några riktiga inställningar på stärkaren!

Driver dem med en Pioneer SC-LX82 och de verkar funka riktigt bra ihop. Ser fram emot att lyssna vidare och sedan på lite längre sikt komplettera med center och satelliter.

Mvh,
Joakim

Grattis till ett riktigt bra köp :)
Gå med i Monitor Audio klubben.
gott nytt år på er alla!
Här lyssnas på musik hela dagen.
och som andra tidigare sagt, ljudet bara finns där..

https://www.minhembi...howtopic=247579

Redigerat av Bulldog76, 31 December 2009 - 10:55.

Postad 31 December 2009 - 10:56

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Mvh,
Joakim

bra köp!!!

Postad 31 December 2009 - 11:10

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Vad driver ni era RX högtalare med?
Själv har jag Cambridge 740a och 640 cd med Van Den Hul The Cearwater högtalarkabel.

Hade tidigare ett par Canton GLE 490. RX8-orna har betydligt mer bas och dynamik än Cantonen. Har varit spelade nu ca 8-10 timmar.
/Niklas

Postad 31 December 2009 - 13:07

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Hej!
Själv har jag Cambridge 740a och 640 cd med Van Den Hul The Cearwater högtalarkabel.

Hade tidigare ett par Canton GLE 490. RX8-orna har betydligt mer bas och dynamik än Cantonen. Har varit spelade nu ca 8-10 timmar.
/Niklas

Onkyo 606
Kört mina RX 6 dagligen sedan början på November. Så de har en del timmar i sig. Bli inte förskräkt sen när du tycker att ljudet först efter att ha blivit mycket bättre helt plötsligt låter instängt och sämre. Det försvinner igen.

Hehe, Canton GLE 490 var också med i tankarna först när jag funderade på att uppgradera mina ålderdomliga Audio Pro Ego serie. (budgetklass).

Redigerat av Bulldog76, 31 December 2009 - 13:09.

Postad 31 December 2009 - 14:03

Unregisterede37298c6
  • Unregisterede37298c6
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hej!

Rega Brio förstärkare+Rega Apollo 35th edition CD

Postad 31 December 2009 - 14:05

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det var då s***n vad man ska bli hypad av den här tråden då. :) Skickade nyss iväg ett desperat mail till Best Sound och vädjade om att få köpa RX8, RXC och RX1 i svart high gloss till deras reapriser. *Hoppas*

Ska även köpa ny sub. Den jag har nu passar inte till färgen (trä och grå), en Audio Pro Sub Level 110.

Nån som kan rekomendera en sub i 2000-5000krs-klassen? Gärna en som har pianolack. ^_^

Kanske inte så smart att svara på detta än, men kommer driva dom med en Marantz SR8001.

Redigerat av Drexon, 31 December 2009 - 14:09.

Postad 31 December 2009 - 16:04

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Det var då s***n vad man ska bli hypad av den här tråden då. :) Skickade nyss iväg ett desperat mail till Best Sound och vädjade om att få köpa RX8, RXC och RX1 i svart high gloss till deras reapriser. *Hoppas*

Ska även köpa ny sub. Den jag har nu passar inte till färgen (trä och grå), en Audio Pro Sub Level 110.

Nån som kan rekomendera en sub i 2000-5000krs-klassen? Gärna en som har pianolack. ^_^

Kanske inte så smart att svara på detta än, men kommer driva dom med en Marantz SR8001.

XTZ 99 w12,6 sub är vad jag kan rekomendera i den prisklassen: http://www.fyndborse...gh-Glossy-Black

Men en del nöjda rx8a ägare säger att sub inte behövs.

Postad 31 December 2009 - 16:50

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hej!

/Niklas

Hej!!!

Om du tänker byta förstärkare bör du köpa den dyraste/kraftigaste/mest välljudande du har råd med...

Kör mina med Nad´s största 7.2 receiver, som såklart har kraft så det räcker, tänk på att rx är grymt avslöjande och detaljerade.

Redigerat av Jörgen A., 02 January 2010 - 11:12.

Postad 31 December 2009 - 18:08

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

XTZ 99 w12,6 sub är vad jag kan rekomendera i den prisklassen: http://www.fyndborse...gh-Glossy-Black

Men en del nöjda rx8a ägare säger att sub inte behövs.

Håhåjaja. 30kg 12 tumsbas. Grannarna kommer knacka på med fackla och högaffel. :)

Det såg dock bra ut. Kanske inte allt för snygg utan skyddet på, men det är nog för mycket begärt av en frontriktad sub. Kommer även testa högtalarna utan sub, och med min gamla innan jag köper nytt.

Edit: Ett bra PR-trick vore ju för försäljare av svenska Subbasar att skicka med en lapp det är tänkt man ska sätta upp på ens ytterdörr, som lyder: "För hög bas?" varvid man lyfter på lappen och det står "Personen bakom denna dörr har just köpt en <märke, modell och tumstorlek>. Vi på <företag> ber om ursäkt för detta".

Redigerat av Drexon, 31 December 2009 - 20:55.

Postad 01 January 2010 - 11:07

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
annars kankse denna sub kan vara något: Velodyne SPL-800i - Miniwee ligger en 1000 lapp (5990 kr) ovanför ditt pris men se på alla goda recensioner den har fått och flera som ja känner är grymt nöjda, den ska vara väldigt rapp , har dock inte hört den själv, men kommer själv inhandla en sådan då ja ska byta.

Postad 01 January 2010 - 13:33

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
ett annat alternativ är audio pro den har kostat 10 000 säljs nu ut flr 4990kr den spelar ner till 20 hz: https://www.prisjakt...kt.php?p=349019.

Postad 01 January 2010 - 19:55

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

ett annat alternativ är audio pro den har kostat 10 000 säljs nu ut flr 4990kr den spelar ner till 20 hz: https://www.prisjakt...kt.php?p=349019.

Det är bara det att den är stor som ett hus om man jämför med SPL 800i Velodyne, eller 1000i. Det verkar mer som att de utgått ur Audio pros sortiment och nu bara finns hos dem som har den i lager. nu 1,5 månad senare så finns de fortfarande i lager hos
Har testat båda basarna. och har man inte alltför stort och öppet så föredrar jag Minivee 800. Bytte till en SPL 1000, pga att jag tyckte minivee fick jobba för hårt till film i mitt hus som har väldigt stor o öppen planlösning. Men jag saknar den ibland ändå. den var ju så himla lite och spela som fasen ändå.
SPL 1000 har kostat nu sista veckorna enbart 5995, dvs detsamma som minivee. och där verkar det vara samma sak, att det inte går att få tag i från leverantör. Det var så när jag skulle ha en från min lokala butik i alla fall. Så jag fick beställa den från nätet

Redigerat av Bulldog76, 01 January 2010 - 19:58.

Postad 02 January 2010 - 12:48

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
hej!
Har spelat mina högtalare (RX8) i ca 20h nu. Men idag hände något märkligt... mitt under en låt började ljudet ändra sig... mycket. Jag upplevde det som ljudet förflyttades åt sidorna samt uppåt och neråt, men att fokuset mellan högtalarna blev mindre.... lite svårt att förklara. Ljudet blev bredare, smalare och bredare några gånger innan det liksom låste sig i ett brett läge. Som om någon höll på och lekte med ett mixerbord. Jag upplever nu ljudet som betydligt större med bekostnad av dynamiken. Det blev också sämmre bas. Är detta bara en inspelningsfas eller är det så det kommer att låta? Jag spelade rätt högt men inte överdrivet högt.
/Niklas

Postad 02 January 2010 - 13:29

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Som jag förstått det så har rx:orna lång inspelningstid och ljudet kommer att ändra sig fler gånger. Så det är bara att spela på.

/Andreas

Postad 02 January 2010 - 13:34

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Fick svar från Best Sound nu. Det gick bara bra att få RX8+RX1+RX-centern till reapriset 24.100:- inkl. frakt. :) På Fredag skulle de komma.

Postad 02 January 2010 - 15:36

Bestsound
  • Bestsound
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej alla glada.

Den hemsidan vi har är som sagt inte av senaste modell, men eftersom att vi först och främst är en butik så har detta inte varit prio ett att fixa.
Jag vill dock understryka att planer för att uppdatera hemsidan håller på att materealisera sig. Under tiden ber jag er alla att hålla ut och lita på att hanteringen av internetbeställningar behandlas med samma prioritering som våran trafik i butiken.
Om ni i övrigt har synpunkter eller frågor till oss är ni alltid välkommna att höra av er till oss.

MVH // Viktor Olsson
Best Sound AB

Postad 02 January 2010 - 23:26

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

hej!
Har spelat mina högtalare (RX8) i ca 20h nu. Men idag hände något märkligt... mitt under en låt började ljudet ändra sig... mycket. Jag upplevde det som ljudet förflyttades åt sidorna samt uppåt och neråt, men att fokuset mellan högtalarna blev mindre.... lite svårt att förklara. Ljudet blev bredare, smalare och bredare några gånger innan det liksom låste sig i ett brett läge. Som om någon höll på och lekte med ett mixerbord. Jag upplever nu ljudet som betydligt större med bekostnad av dynamiken. Det blev också sämmre bas. Är detta bara en inspelningsfas eller är det så det kommer att låta? Jag spelade rätt högt men inte överdrivet högt.
/Niklas

Hej!
De du beskriver är inte normalt.
En inspelning på högtalare ändras inte bara sådär under några sekunder.
Måste vara någon annan del i kedjan som de är fel på eller så har de hänt nåt med högtalarna,
dock har jag svårt att tänka mig att de ska vara högtalarna.
Att du spelat högt ska inte ha någon betydelse,så länge de inte lät illa såklart.
Hoppas du får till de.

Postad 03 January 2010 - 09:42

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Har en fråga angeånde frekvens omfånget och hur vikltigt det är,

läser att RX8an sträcker sig från 3X-35000Hz, mina nuvarande (audio pro bravo fx10) har 18-50000 (dessa har inbyggd subbas så därav det låga), hur mycket märker man att 15000Hz "saknas". Vad brukar musik ligga i?

Edit: Fick svar på min fråga här: https://www.minhembi...howtopic=152003

Redigerat av klippo, 03 January 2010 - 14:44.

Postad 03 January 2010 - 16:27

appelpix
  • appelpix
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är mycket intresserad av den nya RX-högtalaren, både 6:an och 8:an, men p.g.a alla helgerna har det ännu inte blivit något köp.
Det hade varit roligt att få veta hur och i vilket rum ni använder era högtalare.
Hur stora är era lyssningsrum och hur har ni tänkt när ni valt högtalare?
Har ni den bakre pluggen i, eller kör ni med öppna spjäll?

Mitt lyssningsrum är c:a 22 m2, vilken av högtalarna rekommenderar ni mig?

appelpix

Postad 03 January 2010 - 16:54

Unregistered21d231e6
  • Unregistered21d231e6
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej har ett par rx 8 i lika stort rum som du har,och det funkar mycket bra

Postad 03 January 2010 - 18:30

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är mycket intresserad av den nya RX-högtalaren, både 6:an och 8:an, men p.g.a alla helgerna har det ännu inte blivit något köp.
Det hade varit roligt att få veta hur och i vilket rum ni använder era högtalare.
Hur stora är era lyssningsrum och hur har ni tänkt när ni valt högtalare?
Har ni den bakre pluggen i, eller kör ni med öppna spjäll?

Mitt lyssningsrum är c:a 22 m2, vilken av högtalarna rekommenderar ni mig?

appelpix

Jag har RX6 i ett rum på 30 kvm , inga pluggar i.
Högtalarna fyller hela rummet utan subwoofer till musik.
Jag är hur nöjd som helst.

Postad 03 January 2010 - 21:48

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Kan ni inte skriva något dåligt om dessa högtalare? :) Jag som just köpt ny soffa, tv och kamera. Det här håller ju inte blir ju helt såld. :)

Postad 03 January 2010 - 21:54

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på de här högtalarna vid flertalet olika tillfällen.
RX 8 är att föredra enligt mig. Jämför man de två sida vid sida låter RX 6 oerhört mesig.
RX 8 an fyller däremot ut hela rummet.

Ngt negativ om de här högtalarn: Skulle vara att de är otroligt fula, enligt mig...
Vidare tycker jag att ljudet känns som att man använt sig av en gammal förstärkare och vridit upp loudness nivån på max. De här högtalarna tilltalar inte mig alls lika mkt som B&W exempelvis.

Å andra sidan finns det mängder med personer som inte gillar B&W. Därför är det tur att det finns olika högtalare, eller hur.

Själv skulle jag inte vilja ha Monitor Audio hemma hos mig!

G

Postad 04 January 2010 - 00:10

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
hahaha... bra "beställt" givetvis, nu slipper du handla :)

Postad 04 January 2010 - 00:45

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

hahaha... bra "beställt" givetvis, nu slipper du handla :)

Haha jag vet. Jag är sugen på dessa, det är inte så bra känner jag. :)

Redigerat av givetvis, 04 January 2010 - 00:46.

Postad 04 January 2010 - 14:27

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Inga högtalare idag, SUCK! (beställde förra måndagen) Kändes dock rätt väntat att de inte skulle hålla 3-4 dagars leveranstid.

Vore ju inga fel med en orderbekräftelse, ordernummer, fakturanummer, referensnummer, fraktsedelnummer eller kolli-nr etc. Ogillar att inte höra ett knyst efter man klickat på beställknappen.

Jag är inte alls bitter....

Postad 04 January 2010 - 15:18

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

RX 8 är att föredra enligt mig. Jämför man de två sida vid sida låter RX 6 oerhört mesig.

Ngt negativ om de här högtalarn: Skulle vara att de är otroligt fula, enligt mig...
Vidare tycker jag att ljudet känns som att man använt sig av en gammal förstärkare och vridit upp loudness nivån på max. De här högtalarna tilltalar inte mig alls lika mkt som B&W exempelvis.

Å andra sidan finns det mängder med personer som inte gillar B&W. Därför är det tur att det finns olika högtalare, eller hur.

G

japp B&W är bra men ska du ha en B&W högtalare som mäter sig med RX-serien så snackar vi cm eller 800 serien(betydligt dyrare).
600 serien tycker inte jag når upp i rx klass.

Nja om du inte gillar loudness högtalare så passar rx6 bra. Om du tycker rx6 låter messigt så gillar du inte korrekt ljudåtergivning. Dom låter inte messigt hemma hos mig trots sin storlek.

Postad 04 January 2010 - 17:13

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

japp B&W är bra men ska du ha en B&W högtalare som mäter sig med RX-serien så snackar vi cm eller 800 serien(betydligt dyrare).
600 serien tycker inte jag når upp i rx klass.

Nja om du inte gillar loudness högtalare så passar rx6 bra. Om du tycker rx6 låter messigt så gillar du inte korrekt ljudåtergivning. Dom låter inte messigt hemma hos mig trots sin storlek.

Jo jag ansåg att RX 6an lät mesig, däremot inte MESSIGT :P

Hur som helst, smaken är som baken och jag förmodar att du är nöjd ändå vilket är det viktigaste :)

Och jo, jag gillar korrekt ljudåtergivning, men det kan jag omöjligtvis höra att en RX 6a kan leverera.

Själv är jag inget fan av alla högtalare från B&W heller. CM 7 hör inte direkt till de bättre om du frågar mig...
Pratar vi 800 serien, då börjar det likna ngt, där är vi överrens :lol:

Ha en fortsatt trevlig dag!

G

Postad 04 January 2010 - 17:49

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Jo jag ansåg att RX 6an lät mesig, däremot inte MESSIGT :)

G

att märka ord är den dummes sätt att försöka vara vis ;-)

Postad 04 January 2010 - 19:28

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

G

tur att smaken ligger i betraktarens öga. Själv så tycker jag RX 6 är otroligt slank och elegant. Skitsnygg utan skydden. Det tyckte jag dock inte på bilder utan bara in real life. Har själv RX 6 och de låter inte mesigt här. Jag har nog en 90 kvm som ska fyllas ut.
När jag provlyssnade i affären vid olika tillfällen så lät RX6 oerhört mesig och tam ena gången. När en annan säljare (en som är Hififantast) vid andra lyssningstillfället tog fram högtalarna och placerade dem en meter längre fram så de inte stod instängda mellan andra högtalare så var de så fylliga i basen att de i det rummet nästan lät för mycket (Typ loudness) (litet lyssningsrum). Väl hemma hos mig lät de fantastiskt bra vid hemlån. När jag hörde Elac 207 på en mässa så var det samma fenomen där, de lät jäklar i så bumliga så man undrar om de hade på Dubbel loudness och extra bas typ.

Gillar inte själv utseendet hos de B&W jag har tittat på.

Vart man lyssnar spelar stor roll och hur RXorna är inspelade är också a och o. Mina har ändrat karaktär till att bli skitbra, sen att bli bumliga, instängda och sen att bli skitbra + senare. Så kort tid som den funnits ute på makrnade så kan jag nog säga att de flesta butiker inte har inspelade RXor vilket är till deras nackdel.

Just korretk ljudåtergivning tycker jag är vad RX levererar.

Postad 05 January 2010 - 01:59

danne63
  • danne63
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har nu haft mina rx-6 i 1 1/2 vecka har mest kört cd skivor ,på min blu-ray panasonic DMP-BD60,hk avr 2000.
Hör hur en del diskuterar hur basen är men högtalarna enligt mig är kräsna på inspelnings kvalite'n.kolla bifoga video så tycker jag att basen är helt ok Bifogad fil  M2U00286.MPG   13.84MB   166 Antal nerladdningar

Postad 05 January 2010 - 11:12

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag hoppas på att vara ägare till ett par RX8 med tillhörandes center om 1.5 vecka. Bara bestsound kan svara på sina mail :o var och lyssnade på 6 och 8 i veckan, 6 an lät bättre i butiken, men var ett väldigt litet rum, har ungefär 25kvm hemma, så kör på 8orna. Längtar! Blir sub och deras bakhögtalare lite senare när jag hittar bra pris

Postad 05 January 2010 - 20:37

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
DHL ville leverera nån gång på torsdag eftermiddag. Det ville inte jag, så jag åkte å hämtade mina RX8or 5 mil bort. ;)

De har stått här och spelat ett tag nu i mitt vardagsrum på ca 27 kvm. Mer eller mindre haft ett leende på läpparna hela tiden. Om man ska skriva nåt om ljudet, vilket inte säger mycket såhär första dagen.

Tänker inte ens försöka slänga mig med alla dessa idiotiska termer som ska beskriva ljudåtergivning. All den smörjan är egentligen den största anledningen till att jag inte längre köper Hi-Fi-tidningar. De har blivit långt värre än Aftonbladets überlöjliga rubriker. Allt för att fylla ut så att det blir en fet tidning, som ändå är för tunn, med skit som inte säger mig någonting. Ex. "Mellanregistret låter kopparaktigt"..... right!

Aja.. Första intrycken är att de spelar riktigt stort och brett. Basen går riktigt djupt och är lätt den grymmaste jag hört från 6" element. Saknar absolut ingen bas iaf, och då bör det tilläggas att jag är en riktig bassjunkie, som mer ofta pumpar på än finlyssnar. Lyssnat ganska mycket på större högtalare t.ex. Cerwins nyare modeller. Tittade först efter mycket större högtalare med minst dubbla 8or som bas, är glad nu att det blev RX8.
Basen känns lite bumlig, men har inte lekt något direkt med varken placering eller pluggar än heller. Ser ingen större mening med det innan de gått fler timmar. Mellanregistret och diskanten låter aningen instängda och strama, men glänser till då och då. Jag är nöjd! =)

En annan grej. Läste att flera hade dragit åt eller efterdragit skruvarna på högtalarens baksida. Har inte själv känt på skruvarna, men satte tejpbitar på samtliga skruvar och gjorde streck med tuschpenna klockan 12 på dem, för att se om de skruvar ut sig.

Redigerat av Unregistered36771, 05 January 2010 - 20:57.

Postad 06 January 2010 - 01:52

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
NU var det beställt!

Vart RX8 med LCR i högglans vit (kul med lite anorlunda färg, haft pianolack svarta i 3 år nu), samt en Marantz SR6004, totalpris: 25.990:-

Postad 06 January 2010 - 19:50

Unregistered36771
  • Unregistered36771
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Helt obetydligt, men kan nån förstå varför de har skrivit Monitor Audio upp och ner på basporten i fram? Hur har de tänkt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.