Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny toppmodell från XTZ läckt!

194 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2009 - 17:30

Troublesome
  • Troublesome
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hittade detta när jag snokade runt på avforums.com och tänkte att jag skulle dela med mig. XTZ läcker information om deras nya top-of-the-linehögtalare XTZ Divine 100.49. Även en påkostad stereoförstärkare med DSP verkar vara på gång. :P

Direktlänk till inlägget: Anställd på XTZ avslöjar ny högtalare

Lathund:

It´s a new top of the line model, XTZ Divine 100.49

* Floor speaker
* 122 cm height
* 60 kg each unit
* dual SEAS Excel 10" drivers
* Thiel & Partner midrange driver
* Ceramic 1" tweeter from German Visaton

Can´t really "leak" much more than that...

The release date, price and specs for the DSP amp have not been set, so can´t say more about that either.

Postad 07 October 2009 - 19:41

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Såg att XTZ skulle dema dessa högtalare på en mässa i Malmö som är i dagarna (om den nu inte har varit bara för det. :unsure: ).

Dem skall även släppa en större stereoslutsteg om jag inte minns helt fel. Ett steg som de också ska dema på mässan. Hade varit kul om de kunde släppa lite mer info snart. :(

Postad 07 October 2009 - 22:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Dubbla Seas Excel 10".. då lär dem klara sig fint på egen hand i dom flesta fall med andra ord, däremot kommer det nog kosta en del med. Spännande utan tvekan!

Postad 08 October 2009 - 14:14

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Malmömässan är inte förrän vid månadsskiftet, så det vore ju alldeles utmärkt tillfälle att presentera en riktig highend xtz-högtalare. Ska bli spännande att se om de gör det.

edit de skrev längre upp att de kommer kosta 10-20 ggr mer än 89-serien så i 30-50 000 kr klassen kommer de hamna

Redigerat av Unregistered803f725b, 08 October 2009 - 14:22.

Postad 08 October 2009 - 14:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Om XTZ har så bra prisvärde på den som de har på sina nuvarande kan det bli väldigt intressant att se hur den klarar sig mot betydligt dyrare konkurrenter. Den kan ge en match mot riktiga high-end system... och många etablerade tillverkare.

Jag kan tänka mig många intressanta jämförelser :) Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg, utan vi väntar tills den finns först.

Postad 08 October 2009 - 18:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Hoppas även att det snart kan komma några uppdaterade 99.26 som skulle kunna låta ännu lite bättre!

Postad 08 October 2009 - 21:01

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Dem skall även släppa en större stereoslutsteg om jag inte minns helt fel. Ett steg som de också ska dema på mässan. Hade varit kul om de kunde släppa lite mer info snart. :)

det här låter väldigt spännande, får de om de kan ge producenter som rotel, vincent och primare en match. Även mycket intressannt att se vad priset landar på.

Postad 08 October 2009 - 22:24

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Såg att XTZ skulle dema dessa högtalare på en mässa i Malmö som är i dagarna (om den nu inte har varit bara för det. ;) ).

Dem skall även släppa en större stereoslutsteg om jag inte minns helt fel. Ett steg som de också ska dema på mässan. Hade varit kul om de kunde släppa lite mer info snart. :)

Då få vi hoppas att få se lite bilder efter det, väldigt nyfiken på hur de skulle kunna se ut de där nya högtalarna!
När och var ska denna mässa vara?

Postad 09 October 2009 - 07:23

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
det var vad men väntat på...en riktig high end högtalare till budget pris....kände på mig att xtza skulle göra en sådanhär grej...krossa hela hifi marknaden......väntar med spänning....

Postad 09 October 2009 - 08:20

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

det var vad men väntat på...en riktig high end högtalare till budget pris....kände på mig att xtza skulle göra en sådanhär grej...krossa hela hifi marknaden......väntar med spänning....

1. Budgetpris

2. 30-50.000, är det verkligen budget? Billigt behöver inte nödvändigtvis vara budget eller lite pengar.

Postad 09 October 2009 - 12:01

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Är det bara hos Hifikit man kan lyssna på XTZ eller?

Postad 09 October 2009 - 13:30

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

1. Budgetpris

2. 30-50.000, är det verkligen budget? Billigt behöver inte nödvändigtvis vara budget eller lite pengar.

om xtz gör en högtalare som kostar mellan 30-50k borde det bli nått i hästväg förutsatt att dom går på samma linje dom gjort med ex 99:26....99:38 mfl dvs budget kontra prestanda...jag menade det som en metafor....självklart är det mkt pengar inblandat......det borde ialf bli nått utöver det vanliga förhoppningsvis....

Postad 09 October 2009 - 13:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag är i alla fall mycket imponerad av dom högtalare jag hittills hört från XTZ :)

Postad 09 October 2009 - 14:08

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

.....det borde ialf bli nått utöver det vanliga förhoppningsvis....

Troligtvis ja. Men jag tycker fortfarande det finns distinktion mellan prisvärt/billigt och budget. Budget är mer ett prissegment, högtalare som tillhör den dyraste procenten av sålda högtalare kan i min värld aldrig bli budget.

För övrigt ogillar jag T&P-element.

Postad 09 October 2009 - 14:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

det här låter väldigt spännande, får de om de kan ge producenter som rotel, vincent och primare en match. Även mycket intressannt att se vad priset landar på.

Ja ett rent stereoslutsteg känns det som att det är många som har väntat på. Förmodligen är den väl i samma anda som D3:an och liknande. Alltså från tillverkaren Tonewinner. :)

Då få vi hoppas att få se lite bilder efter det, väldigt nyfiken på hur de skulle kunna se ut de där nya högtalarna!
När och var ska denna mässa vara?

Mässan hålls i Malmö i månadsskiftet. ;)

Ja det ska bli intressant och se hur denna högtalare mäter sig. Med tanke på hur prisvärda deras andra högtalare har varit så är det mycket spännande! :P

Postad 09 October 2009 - 14:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Det är säkert en lysande högtalare där priset är motiverat. Det finns en liten brasklapp inbyggd i denna tes, dock; de strålande recensioner XTZ fått i tidningarna på senare tid, har givetvis gjort att försäljningen ökat, vilket medger att XTZ nu kan ta mer betalt för sina högtalare. De har helt enkelt vuxit ur budgetvaggan och etablerat sig som ett högkvalitativt alternativ till de stora drakarna. Då höjs priserna nästan med automatik. Ett exempel som styrker detta är Pioneer S1. När de lanserades, trodde väl ingen att Pioneer kunde tillverka high end-högtalare. Pioneer var alltså tvungen att lägga priset lägre än vad som var kvalitativt motiverat för annars hade inte så många fått upp ögonen för högtalarna. När sedan recensionerna om dessa högtalares förträfflighet nådde massorna, tog försäljningen fart... Man upptäckte att de kunde tävla med de riktigt dyra i återgivning och prestanda. Då höjde man priserna. Med 50 %! För samma högtalare. Utan uppgraderingar.

Postad 09 October 2009 - 14:54

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Har XTZ höjt sina priser?

Postad 09 October 2009 - 15:00

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har XTZ höjt sina priser?

Nej, inte än på befintliga modeller. Dock misstänker jag att när äldre modeller fasas ut och ersätts av nyare, kommer dessa att klättra upp en bit i pris, kanske lite mer än när en mer etablerad tillverkare kommer med en ny modell som ersätter någon gammal.

Jag tänkte mer på diskussionen gällande om den nya "high-end"-talaren måste vara så ruskigt mycket bättre än de billigare modellerna. Det kanske den är, men det kan också vara så att mycket av det förhållandevis höga priset, jämfört med övriga XTZ nat'vis, kommer sig av att de numera kan ta ut ett högre pris p.g.a. ökad status.

Bara en tanke, alltså.

Redigerat av bensnake, 09 October 2009 - 15:00.

Postad 09 October 2009 - 16:08

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Pioneer högtalaren ökade väl i pris på grund av valutan?

Redigerat av Hifimatte, 09 October 2009 - 16:09.

Postad 09 October 2009 - 18:31

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Brorsan snackade med en på fyndbörsen som bekräftade att högtalaren fanns och att prototypen lät väldigt bra, men det var inte helt säkert att den blev klar till Malmömässan. Det var nå't om fipplande med delningsfilterna.....

Postad 09 October 2009 - 20:01

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Jo, man sa juh det men sedan dessa har valutan stärkts och dollarn rasat..MEN inte justeras det neråt...en liten tanke bara...

Postad 09 October 2009 - 21:28

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Nej, inte än på befintliga modeller. Dock misstänker jag att när äldre modeller fasas ut och ersätts av nyare, kommer dessa att klättra upp en bit i pris, kanske lite mer än när en mer etablerad tillverkare kommer med en ny modell som ersätter någon gammal.

Jag tänkte mer på diskussionen gällande om den nya "high-end"-talaren måste vara så ruskigt mycket bättre än de billigare modellerna. Det kanske den är, men det kan också vara så att mycket av det förhållandevis höga priset, jämfört med övriga XTZ nat'vis, kommer sig av att de numera kan ta ut ett högre pris p.g.a. ökad status.

Bara en tanke, alltså.

Har funderat lite i dessa banor med, de nya måste helst landa på inte allt för högt pris, och dessutom låta riktigt bra! Landar de på den övre skalan så säga 50000:- då måste de verkligen låta High end! Vi får vänta och se, och framför allt använda våra öron, ser fram emot dessa nya modeller hoppas de är snygga med!?

Postad 09 October 2009 - 23:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Man skyllde på detta i vissa läger, ja. S1:ornas prishöjning saknar dock motstycke. Ingen produkt, oavsett kategori, märke eller land, höjdes ens i närheten av vad Pioneer S1 gjorde.

Postad 10 October 2009 - 00:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har funderat lite i dessa banor med, de nya måste helst landa på inte allt för högt pris, och dessutom låta riktigt bra! Landar de på den övre skalan så säga 50000:- då måste de verkligen låta High end! Vi får vänta och se, och framför allt använda våra öron, ser fram emot dessa nya modeller hoppas de är snygga med!?

Ja, man har ju lärt sig att de alltid är mycket bang for the buck, d.v.s. man får mer än man betalar för. Om detta förhållande rubbas, d.v.s. att de plötsligt låter som de kostar, kanske folk blir missnöjda, trots att de är förhållandevis prisvärda.

Redigerat av bensnake, 10 October 2009 - 00:32.

Postad 10 October 2009 - 01:22

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
...frågan är hur just xtz kan hålla sina priser relativt lågt i förhållande till andra märken... förlitar de sig på att sälja stora mängder istället för stor vinst per såld enhet kanske? eller rättare sagt, nånting borde de väl spara in på...

Postad 10 October 2009 - 02:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jo, man sa juh det men sedan dessa har valutan stärkts och dollarn rasat..MEN inte justeras det neråt...en liten tanke bara...

Det är en klassiker man sett många gånger. Där dom måste höja priset för valutan men varje gång det går ner så dröjer det länge innan man sänker. :angry:

Postad 10 October 2009 - 10:56

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Vore lite synd om de höjer priserna. XTZ är ju till stor det väldigt populära eftersom att de är väldigt prisvärda högtalare. Hade 99.36 kostat 13000 tror jag inte att de hade sålt lika många alls!

Postad 10 October 2009 - 11:52

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Pioneer introducerade helt enkelt S serien billigt, för att göra ett intryck. Sedan höjdes de till vad de normalt skulle kosta (tillverkningskostnad, vinstkrav osv). Det är inget konstigt iof, men man förstås ju folk kan bli sura som inte "hinner" köpa dem "billigt" :angry:

Ett annat exempel är Dynaudio S3.4, de kostade 29.990 kr när de kom och kostar nu 57.000 tror jag (har kostar typ 34.900 och 39.900 emellan också). Men när de kostade 29.900 i sverige gick de på typ 4500 Euro i europa, så där såg man ju priset var ett specialpris för sverige...

Sen är ju fortfarande valutakurser också ett inslag i bilden hela tiden.

Postad 10 October 2009 - 11:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Pioneer introducerade helt enkelt S serien billigt, för att göra ett intryck. Sedan höjdes de till vad de normalt skulle kosta (tillverkningskostnad, vinstkrav osv). Det är inget konstigt iof, men man förstås ju folk kan bli sura som inte "hinner" köpa dem "billigt" :angry:

Ett annat exempel är Dynaudio S3.4, de kostade 29.990 kr när de kom och kostar nu 57.000 tror jag (har kostar typ 34.900 och 39.900 emellan också). Men när de kostade 29.900 i sverige gick de på typ 4500 Euro i europa, så där såg man ju priset var ett specialpris för sverige...

Exakt!

Postad 10 October 2009 - 23:49

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ryktena går ju om att B&W ska göra något liknande vad gäller 800-serien. Det verkar ryktas om att även den tillverkningen ska flyttas, samt kommande kabinett som är billigare än de som nuvarande körs i trä... och allt till högre priser så klart. Se om det stämmer, men med tanke på senaste prisökningen som också var p.g.a. "valutan" så skulle jag inte bli det minsta förvånad.

Postad 12 October 2009 - 09:43

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Brorsan snackade med en på fyndbörsen som bekräftade att högtalaren fanns och att prototypen lät väldigt bra, men det var inte helt säkert att den blev klar till Malmömässan. Det var nå't om fipplande med delningsfilterna.....

vi kan bekräfta att högtalarna är klara och kommer att visas i samband med HiFi-mässan i Malmö.

:unsure:

...frågan är hur just xtz kan hålla sina priser relativt lågt i förhållande till andra märken... förlitar de sig på att sälja stora mängder istället för stor vinst per såld enhet kanske? eller rättare sagt, nånting borde de väl spara in på...

Det finns många skäl till att vi kan hålla relativt låga priser, men de viktigaste är ju självklart avsaknaden av internationella distributörer. Vidare sköter vi ju den nationella distributionen själva. Antalet återförsäljare är mycket lågt vilket gör att vi kan hålla nere priserna rejält jämfört med märken som säljs i butik. Kedjan från tillverkning till kund är så kort som det överhuvudtaget är möjligt, och det gör att vi kan konkurrera med stora märken på ett helt annat sätt. Målet är att alltid erbjuda de bästa produkterna i varje prisklass.

Vore lite synd om de höjer priserna. XTZ är ju till stor det väldigt populära eftersom att de är väldigt prisvärda högtalare. Hade 99.36 kostat 13000 tror jag inte att de hade sålt lika många alls!

Vi har inte höjt några priser, och kommer inte att höja dem heller. Om vi däremot hade valt den "traditionella" vägen för försäljning, och kanske dessutom haft en massiv marknadsföringsbudget rullande skulle priserna varit betydligt högre.

Redigerat av XTZ AB, 12 October 2009 - 11:44.

Postad 12 October 2009 - 11:33

Unregisteredbf1cd3ca
  • Unregisteredbf1cd3ca
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det skall bli riktigt intressant med den nya xtz högtalaren. Kan inte XTZ visa en förhandsbild för entusiasterna på Minhembio?

Postad 12 October 2009 - 12:22

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Det skall bli riktigt intressant med den nya xtz högtalaren. Kan inte XTZ visa en förhandsbild för entusiasterna på Minhembio?

Det håller jag verkligen med om! B)

* Thiel & Partner midrange driver
* Ceramic 1" tweeter from German Visaton
- Undrar bara hur detta kommer fungera mot övriga högtalare från XTZ, till exempel om man har
som center och surround. <_<

Postad 12 October 2009 - 13:34

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Vi har inte höjt några priser, och kommer inte att höja dem heller. Om vi däremot hade valt den "traditionella" vägen för försäljning, och kanske dessutom haft en massiv marknadsföringsbudget rullande skulle priserna varit betydligt högre.

Låter bra XTZ! <_<

Postad 12 October 2009 - 13:59

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Självklart, men just XTZ är lite speciella i det avseendet eftersom det är en svensk tillverkare. Så vitt jag vet har de inget beroende till dollarn alls, utan bara till norska kronan och asiatiska valutor.

Mycket trevligt att XTZ själv kommenterade att de inte hade för avsikt att höja priserna, det gillar vi <_<

Postad 12 October 2009 - 14:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Svensk tillverkare som inte är beroende av dollarn?

Postad 12 October 2009 - 16:14

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Vad roligt att de blir klara, det blir ett givet besök för min del på mässan. <_<

Hoppas att ni kan få dem att låta bra på mässan, det är verkligen tragiskt med högtalare som egentligen är bra men som låter skräp på mässor. Sådana har jag tyvärr hört alldeles för många . Rummen är ju som de är och om man har ett av de små rummen är det svårt att få stora högtalare att låta bra, men lite går de att fixa med dämpning/diffusering eller kanske med en parametrisk eq och man kan ju alltid se till att högtalarna är inspelade innan.

Postad 12 October 2009 - 16:51

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Egill, förstår. XTZ på arkenmässan var ett av dom sämre rummen, lät riktigt uselt. Så jag hoppas dom misslyckades helt med den uppställningen.

Postad 12 October 2009 - 17:05

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Självklart, men just XTZ är lite speciella i det avseendet eftersom det är en svensk tillverkare. Så vitt jag vet har de inget beroende till dollarn alls, utan bara till norska kronan och asiatiska valutor.

Mycket trevligt att XTZ själv kommenterade att de inte hade för avsikt att höja priserna, det gillar vi <_<

Självklart är vi beroende av dollar och flera andra valutor! Detsamma gäller ju för våra underleverantörer, allt hänger ihop och påverkar på olika vis. Faktum är att en hel del tids läggs på att analysera valutarörelserna för att få så bra pris på komponenter etc.

Vad roligt att de blir klara, det blir ett givet besök för min del på mässan. B)

Hoppas att ni kan få dem att låta bra på mässan, det är verkligen tragiskt med högtalare som egentligen är bra men som låter skräp på mässor. Sådana har jag tyvärr hört alldeles för många . Rummen är ju som de är och om man har ett av de små rummen är det svårt att få stora högtalare att låta bra, men lite går de att fixa med dämpning/diffusering eller kanske med en parametrisk eq och man kan ju alltid se till att högtalarna är inspelade innan.

Egill, förstår. XTZ på arkenmässan var ett av dom sämre rummen, lät riktigt uselt. Så jag hoppas dom misslyckades helt med den uppställningen.

Det är alltid en "utmaning" att få det att låta bra i okända rum, men ett av skälen att vi tex valde att lägga det numera berömda kabeltestet i en egen svit på Sheraton i Stockholm var just att de vanliga rummen på mässan har så stora brister. Rummet vi fick på Arken var helt klart en katastrof, nästan kubiskt med enorma modes/nodes. Det lät i princip bara bra på en enda av sittplatserna. Det är alltid synd när sådant ställer till problem, och det gäller ju självklart inte bara XTZ utan även våra branchkollegor. Vi siktar på ett bättre rum i Malmö! ;)

Postad 12 October 2009 - 17:21

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Jag har inte hört xtz på nån mässa ännu, men däremot många andra märken som misslyckats. Det dyraste exemplet är väl de där jättestora Cabasse-bollarna för nån miljon som lät rätt dåligt på mässan 2007 http://www.hififorum...?TOPIC_ID=64628 . På samma mässa lät, de likaledes ohyggligt dyra, Pioneer/TAD ref 1 däremot fantastiskt. Jag tror faktiskt det gör mer skada än nytta att vara med på en mässa om man inte får till ljudet i alla fall någotsånär bra.

Postad 12 October 2009 - 17:37

Åkabakhjulet
  • Åkabakhjulet
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

På samma mässa lät, de likaledes ohyggligt dyra, Pioneer/TAD ref 1 däremot fantastiskt. Jag tror faktiskt det gör mer skada än nytta att vara med på en mässa om man inte får till ljudet i alla fall någotsånär bra.

Håller med dig till 100% !

Jag skulle som någon annan skrev ovan vilja se hur de ser ut ! Yes , till förtitt <_<

Redigerat av Åkabakhjulet, 12 October 2009 - 17:39.

Postad 12 October 2009 - 17:39

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Det bevisar ju helt klart hur viktigt rummet är! Vi hävdar ju bestämt att rummet utgör en lika stor del av anläggningen som högtalare/förstärkare och CD tillsammans. Om man spelar med högtalare i miljonklassen i ett uselt rum har man missat hela sammanhanget, och jag håller med om att det troligen varit bättre att låta bli. Samma sak gäller ju med pengar som spenderas på diverse tweaks, kablar och nätfilter etc där man jagar bråkdelar av en dB, samtidigt som rummet öser på med kanske 20 dB room gain på någon olämplig frekvens...

<_<

Redigerat av XTZ AB, 12 October 2009 - 17:42.

Postad 12 October 2009 - 18:39

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag har inte hört xtz på nån mässa ännu, men däremot många andra märken som misslyckats. Det dyraste exemplet är väl de där jättestora Cabasse-bollarna för nån miljon som lät rätt dåligt på mässan 2007 http://www.hififorum...?TOPIC_ID=64628 . På samma mässa lät, de likaledes ohyggligt dyra, Pioneer/TAD ref 1 däremot fantastiskt. Jag tror faktiskt det gör mer skada än nytta att vara med på en mässa om man inte får till ljudet i alla fall någotsånär bra.

Sant och sen ska man inte glömma att vissa högtalare helt enkelt är rätt usla med. Så det är ett samspel mellan rum och högtalare där <_<

Postad 12 October 2009 - 18:44

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Håller med dig till 100% !

Jag skulle som någon annan skrev ovan vilja se hur de ser ut ! Yes , till förtitt <_<

Ja bilder vill vi se, ta kort om ni är i Malmö!

Postad 12 October 2009 - 18:53

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Helt klart att rummet är mycket viktigt, men i de flesta fall kan man göra mycket med rätt enkla medel. De utställare som generellt lyckas bäst i de små rummen är de som spelar med stativare och som tagit med sig dämpning. Det är ju lite trist om man är intresserad av fullregisterhögtalare, men det är ju inte omöjligt att få till ljudet i de små rummen även med stora högtalare. Å andra sidan så finns det rum av fler olika slag och storlekar på Malmömässan. De flesta rum har heltäckningsmatta men behöver ofta dämpning/diffusion av sidoreflexer + ev bakreflexer. Om jag inte missminner mig är något/några av rummen mycket dåligt dämpade med parkettgolv och rätt kala väggar, Marantz hade ett sånt rum en gång och de spelade dessutom väldigt högt - det lät inte roligt.

Det ideala vore ett samarbete med akustikproduktsföretagen tex Akustikmiljö och mässan så att rummen blir lite mer optimerade akustikmässigt. Basbummel har jag inte upplevt som det största problemet, men det finns förstås alltid rumsnoder. Även om jag vet att många inte gillar digital rumskorrigering, så kanske fler utställare skulle överväga det, åtminstone för basen.

Postad 13 October 2009 - 08:55

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Håller med dig! Rumsproblem tas oftast inte på allvar trots att dess påverkan är extremt lätt att bevisa och väldigt många är medvetna om vilken stor betydelse den har för slutresultatet. Det du skriver om att stativhögtalare tenderar att låta bättre på mässor beror på att de helt enkelt inte når de frekvenser längst ner som brukar skapa problemen. DSP-korrigering är effektivt precis som du nämner, men inte många använder det trots att det kan göra mycket stor nytta i ett problemrum.

:P

Postad 13 October 2009 - 23:21

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Finns det mått och specifikationer på denna nånstans?

'Efter att ha sett bilden på dom så skulle det vara kul att se storleken på dom i siffror iaf innan man får åka på en provlyssning när dom finns att se & lyssna på..

Postad 13 October 2009 - 23:35

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 14 October 2009 - 00:04

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
oj! riktigt snygga må jag säga! :D var hittade du bilden tro?

Postad 14 October 2009 - 01:26

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
XTZ la ut den på hififorum.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.