Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första projektorn och duk, hjälp!

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2009 - 18:15

Gemigbion
  • Gemigbion
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan, hittade det här forumet för en tid sen, måste säga att som film älskare var detta något utöver det vanliga. Så nu har jag blivigt väldigt intresserad av att skaffa mig en projektor och en duk. Har kollat på båda och detta är vad jag tror kan vara bra för den slanten, behöver eran hjälp då ni kanske tycker annorlunda. Här är Prylarna

Projektor: Epson EH-TW2800

*Projektionssystem LCD
*Bildstorlek 16:9/ 4:3 30-300 tum /-
*Ljusstyrka 16:9/ 4:3 1600 ANSI-lumen/-
*Projektionsavstånd 0,87-19,15 m
*Lampa/Beräknad brinntid 200 W E-TORL/ Upp till 4000 timmar i ECO-mode
*Kontrast 16 000:1 (Dynamiskt)
*Upplösning 1920x1080p (16:9)
*Bildsystem NTSC/NTSC 4.43/PAL/M-PAL/N-PAL/PAL60/SECAM/480i/480p/576p/576i/720p/1080i/1080p
*Bildförbättring Epson Cinema Filter, x.v.Color
*Ingångar 2xHDMI (v1.3a-kompatibla, 720p/1080i/1080p), Komponentvideo, S-video, Kompositvideo, VGA
*Utgångar Trigger för motoriserad duk
*Ljudnivå 22 dB (ECO-mode)
*Effektförbrukning Information saknas
*Lampgaranti 3 år eller 2000 timmar, vilket som uppnås först.
*Fjärrkontroll Ja (Bakgrundsbelyst)
*Medföljande tillbehör Fjärrkontroll, batterier till fjärrkontroll, bruksanvisning, nätkabel, linsskydd
*Vikt 7,3 kg
*Mått (b x h x d) 450x145x390 mm

Pris: 12790:-

Duk: Kingpin Screens CES240-16:9

*Duktyget har en gain på 1,0.
* Dukstorlek (BxH): 240 x 159 cm
* Bildyta: 230 x 129,4 cm
* Storlek i tum: 104”
* Blackdrop: 100 mm

Pris: 4490:-

Okej, jag tycker det här ser okej ut för en slutsumma på 17280kr. Står även att den fungerar utmärkt i dagljus vilket är ett enormt stort plus då detta även kommer bli min TV.

Tack på förhand för de svar/upplysningar som lämnas!

Postad 16 October 2009 - 18:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Okej, jag tycker det här ser okej ut för en slutsumma på 17280kr. Står även att den fungerar utmärkt i dagljus vilket är ett enormt stort plus då detta även kommer bli min TV.

Tack på förhand för de svar/upplysningar som lämnas!

Jag skulle rekommendera en DLP för den här prisklassen.
Du säger att du ska använda den som TV? Det innebär att timmarna sticker iväg rätt bra. En LCD blir sämre med tiden, även om du byter lampa. En DLP med ny lampa "blir som ny".

En LCD för dessa "småpengar" är inget jag skulle köpa.
Jag skulle inte heller rekommendera att använda projektorn som TV. De HD-kanaler som finns(8-10st om man har Canal DIgital) blir väldigt bra, men övrigt är dåligt och det sliter onödigt mycket på grejerna, tycker jag. Men vid trevliga musik eller sportevenemang är det givet att man drar upp bilden på duken :lol:

Redigerat av Falcy, 16 October 2009 - 18:56.

Postad 16 October 2009 - 18:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Kolla på svt nyheterna som rapport via en projektor är grymt overkill.

Champions League matcher däremot, ja tack!
:lol:

Postad 16 October 2009 - 19:14

Gemigbion
  • Gemigbion
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nej det är sant man kanske inte behöver använda den för att se på random tv-program. Men om man använder den till film, fotboll och tv-spel. är fortfarande en DLP ett bättre alternativ, eller blir en LCD bättre vid mindre användande.

Postad 16 October 2009 - 19:20

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Du får ju faktiskt bestämma dig? Du skriver i din fråga att den kommer att ersätta och bli din TV.
Nu vet inte jag hur mycket TV du ser på, men timmarna lär springa iväg rätt fort jämfört med bara lite filmer en helg...

Jag tycker DLP är bättre, oavsett, i den här prisklassen som du nu ligger, ~13000:-
Men det är helt personligt och du får väl helt enkelt låna hem lite projjar och testa hemma :lol:

Postad 16 October 2009 - 19:24

Gemigbion
  • Gemigbion
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ja tanken var att ersätta den till min TV, men det var därför jag jag skrev här, och jag känner mig avrådd från att använda den som tv. Så det blir till film och spel. Så om man tänker på de produkterna jag listade och glömmer allt som har sagts om tv tittande. Är det dugliga saker?

Postad 16 October 2009 - 19:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ja tanken var att ersätta den till min TV, men det var därför jag jag skrev här, och jag känner mig avrådd från att använda den som tv. Så det blir till film och spel. Så om man tänker på de produkterna jag listade och glömmer allt som har sagts om tv tittande. Är det dugliga saker?

Inget illa menat :lol:

Duglig? Beror helt på vem du frågar. Jag skulle försöka testköra den hemma, tillsammans med ett par andra.

Och som jag skrev ovan, så skulle jag lägga pengar på en DLP i detta prissegment.
Kan tycka att duken är "onödigt dyr", jag skulle nog lagt mer pengar på projje i det här läget.

Postad 16 October 2009 - 19:34

Gemigbion
  • Gemigbion
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nej absolut inte, inte tagit illa vid. Ja kanske men blev lat och ville ha en elektrisk samt för att man inte behöva ha den framme hela tiden. Så kanske lägga 2-3000 på Duk och 15000 på en DLP projektor? hur mycket ska man behöva lägga på en projektor för att det ska bli ordentligt?

Postad 16 October 2009 - 19:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

hur mycket ska man behöva lägga på en projektor för att det ska bli ordentligt?

Ska man vara krass så finns det väl nästan ingen övre gräns, samma gäller högtalare... vad är bra? Den eviga frågan. Man måste gå till sig själv, vad tycker jag är bra till de pengar jag kan lägga.

Postad 16 October 2009 - 19:52

Gemigbion
  • Gemigbion
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Måste tacka för att ni öppnade mina ögon för DLP, har tittat på lite tests som har gjorts, det verkar som DLP är mycket bättre i längden, samt i bildkvalite.

http://www.youtube.c...feature=related

Postad 17 October 2009 - 02:28

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Måste tacka för att ni öppnade mina ögon för DLP, har tittat på lite tests som har gjorts, det verkar som DLP är mycket bättre i längden, samt i bildkvalite.

http://www.youtube.c...feature=related

Du ska nog inte dra några förhastade stlutsatser av detta klipp på You Tube. Testen är gjord av Texas Instruments, företaget som ligger bakom DLP-tekniken. Testet gjordes 2004. Testet gick ut på att köra ett antal projektorer non stop i 4000 timmar...

Lägg lite tid på detta eminenta forum att söka på DLP vs LCD. Det finns massor av förespråkare på bägge sidor. DLP har sina klara fördelar, men även vissa nackdelar, samma sak gäller LCD.

Postad 17 October 2009 - 14:21

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Mitsubishi HC3800 är en ny DLP projje med en lamptid på 5000h (ecomode). Den släpps i mitten på november o kommer att hamna på 13500:-. Passar nog din budget rätt bra :).

Postad 17 October 2009 - 14:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera en DLP för den här prisklassen.
Du säger att du ska använda den som TV? Det innebär att timmarna sticker iväg rätt bra. En LCD blir sämre med tiden, även om du byter lampa. En DLP med ny lampa "blir som ny".

En LCD för dessa "småpengar" är inget jag skulle köpa.
Jag skulle inte heller rekommendera att använda projektorn som TV. De HD-kanaler som finns(8-10st om man har Canal DIgital) blir väldigt bra, men övrigt är dåligt och det sliter onödigt mycket på grejerna, tycker jag. Men vid trevliga musik eller sportevenemang är det givet att man drar upp bilden på duken :)

Dagens sanning, DLP= massive use, och enligt mig tveklöst bästa bilden för pengarna.

Har en BenQ W9000 som jag använder 4-10 om dagen, lampan blev gnällig efter 3000h och gav upp.
Det blev rätt mörk bild mot slutet.... :lol:
Men efter en ny lampa, "smack", blev som en ny projje direkt!

Infocus IN80
Infocus X10

Postad 17 October 2009 - 14:38

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Håller med Dr.Death,dlp helt klart,kört 2st projektorer som ren tv projje å de har funkat utmärkt,men fick sen barn å vart tvungen att skaffa en tv för enkelhetens skull.Viktigast för mig tycker jag vid val av projje är att den ska se ok ut i vardagsrumms taket inget vardagsrummsbord man vill ha hängandes där,att den hanterar simpla tvbox signaler är viktigt det gör dom väldigt olika å med olika resultat bildmässigt å är en rätt viktig grej,bra om den är rätt tyst av sig den första ja hade var ett tröskverk å den ja har nu betydligt tystare,Å har du en kvinna i hushållet så är nog designen viktigare än prestandan det kan ja lova dig min fruga grät i 2dagar efter mitt första projektor köp, Tja där har du några punkter som är viktiga å tänka på tycker jag allfall lycka till!:)

Postad 17 October 2009 - 15:36

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

min fruga grät i 2dagar efter mitt första projektor köp,

vad var det för pjäs, barco eller? :)

Postad 17 October 2009 - 18:04

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Viktigast för mig tycker jag vid val av projje är att den ska se ok ut i vardagsrumms taket inget vardagsrummsbord man vill ha hängandes där

Man ska inte ha projektorn och duk i samma rum, om man inte absolut måste :D
Det blir både schysstare och tystare om man kan göra ett litet sjukt hål i väggen :rolleyes: (Kolla mitt galleri...)

Postad 17 October 2009 - 19:12

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Helt klart en bra lösning om man bor i hus i en lägenhet blir det värre,för mig blir stöldrisken och väder å vind ett stort problem;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.