Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra byggforum?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 October 2009 - 19:49

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Är på jakt efter bra byggforum..
Tycker de flesta verkar lite si och så, alla kan svara och svaren verkar variera rätt kraftigt i kvalitet..

Eller någon här kanske vet..
Är helt enkelt som så att jag har 2 element i huset som inte blir varma..
Samma "vred" på dom, skruvad idag sönder dom för att se om det hjälpte, men icke.. :D
Känner man på rören från golvet så känns det inte som att där är varmvatten som kommer till elementet.

Kom precis i skrivande stund på att det kan vara så att när "vreden" inte funkar och flödar på så stannar vattnet och tappar då temperatur, därför känns rören kalla.. haha.. Ibland behöver man ju bara skriva ner sin fråga..

Men är det någon som har något tips på hur man kan göra? Huset har jordvärme så flödet ska vara fullt öppet på elementen har jag fått lära mig.. Så i princip så behöver jag bara få det att flöda sen är det skitsamma om det funkar att sänka efter det.. :rolleyes:

Någon som vet, eller någon som iaf vet var man kan få svar på frågan?

Postad 17 October 2009 - 19:54

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Skicka ett mail till experterna på hemmakanalen.se, jag har fått en massa råd & tips därifrån.

Redigerat av Lias08, 17 October 2009 - 19:54.

Postad 17 October 2009 - 19:57

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
byggahus.se

Har du fyllt på vatten i golvslingan, efter sommaren måste jag alltid fylla på vatten i golvslingorna, jag kör med ett tryck på strax under 1 bar.
Dessutom se till att slingan är avluftad, oftast sitter det ventiler eller dylikt på högsta punkten oftast vid pannan.
Elementen kan ha säskilad avluftningsventiler oxså.

Redigerat av what17ever, 17 October 2009 - 20:00.

Postad 17 October 2009 - 21:05

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Fylla på?

Nu vill jag veta mer.. Och avlufta??
Har aldrig tidigare hållt på med element så är väldigt nollad får jag väl säg..
Varför avlufta, misstänker vilket som är ventilen, Hur går man till väga?

Postad 17 October 2009 - 21:10

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Provat detta forum?

Byggahus

Luft ventilen brukar sitta på andra sida elemenet. Bara öppna med en liten nyckel, ha en hink under samtidigt som du tömmer det på luft tills vattnet kommer.

Redigerat av _FredriK_, 17 October 2009 - 21:17.

Postad 17 October 2009 - 22:15

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Har nu luftat, tror jag.. Tömdes iaf ut en del vatten också..
Hur lång tid tar det innan man märker om det funkat?

Googlade lite ang luftning för att förstå mig på det.. :rolleyes:

Men efter vad jag läst så tror jag inte det handlar om luft..
Verkar skumt eftersom det inte känns som det kommer vamrt vatten till elementen..

Byggahus har jag nu reggat mig på, tackar för tipset :D

Postad 17 October 2009 - 22:34

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Har nu luftat, tror jag.. Tömdes iaf ut en del vatten också..
Hur lång tid tar det innan man märker om det funkat?

Googlade lite ang luftning för att förstå mig på det.. :rolleyes:

Men efter vad jag läst så tror jag inte det handlar om luft..
Verkar skumt eftersom det inte känns som det kommer vamrt vatten till elementen..

Byggahus har jag nu reggat mig på, tackar för tipset :D

OM det är så att det är luft i elementen så hindrar det ju att vattnet cirkulerar, då kommer den slingan som elementen sitter på ha sämre cirkulation, kommer inge varmvatten till de elementen. Nu har jag bara "ren" golvvärme utan några elemet, men jag har elektroniska rumstermostater som styr en egen golvslinga per rum. Dessa termostater har en funktion som kallas ventilmotion, dvs någon gång per dag så stryper en ventil i fördelarcentralen cirkulationen för att sedan släppa på flödet igen. Det gör den för att inte ventilerna ska becka igen. Kolla om du har något sådant, och att ventilstyrningen funkar (om du nu har något sådant till ett elementsystem).

(Det där blev lite obegripligt ser jag nu, men wtf)

Efter avluftning, fyll på mer vatten i golvslingan, hos mig sitter en påfyllningskran vid bergvärmepannan tillsammans med en tryckmätare. Jag kör som sagt med strax under 1 bar.

Fler forum:
http://www.varmepumpsforum.com/
Ett riktigt hardcore-värmepumpsforum.....

Redigerat av what17ever, 17 October 2009 - 22:39.

Postad 17 October 2009 - 22:54

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
När du luftat måste du fylla upp systemet med vatten igen.

Postad 17 October 2009 - 23:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Hade samma fenomen på ett element hemma hos oss - ingen som helst värme kom fram.
Vi testade att lufta, fyllde upp systemet osv men ingenting hjälpte.
Tog hit en rörkrökare som bytte ventilen på elementet och voila! Nu slipper vi sova under dubbla täcken...
För även om det går att skruva bort ventilen och "laga" den själv så är det inte alltid detta hjälper utan man måste byta hela paketet inklusive nålen som skruvas in respektive ut när man öppnar respektive stänger ventilen.

Postad 18 October 2009 - 11:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Fylla på vatten i systemet?? Ajdå.. Får väl testa det med.. :rolleyes:
Trodde det sköttes automatiskt..
Får kolla upp var man kan fylla på..

Börjar tro det är så att det behövs någon kunnig för att få fixat dom.. :D

Postad 18 October 2009 - 14:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Det kans också vara returventilen som har sagt upp sig. På radiatorkopplet (termostat "vred" och ett rör med en returventil längst ner) beror på vilket elemnet du har också. Men ovanpå returventilen sitter det ett lock bestånde av en mutter med packning. Innut i den är det ett spår för plattmejsel där man kan skruva ner den, för att stänga av och upp den för att öppna.

Sedan när du fyller på systemet ha koll på manometern (tyckmätare).

1bar = 10mvp d.v.s på en bar kan du tycka upp vatten 10meter. Vet du vad du hade för tyck innan du luftade?

Jag gjorde en bild lättare att fatta då :)Är det så här det ser ut hoss dig? Finns lite olika typer av anslutningar.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Rad.jpg   46.35K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av Timpolanen, 18 October 2009 - 14:43.

Postad 18 October 2009 - 15:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det kans också vara returventilen som har sagt upp sig. På radiatorkopplet (termostat "vred" och ett rör med en returventil längst ner) beror på vilket elemnet du har också. Men ovanpå returventilen sitter det ett lock bestånde av en mutter med packning. Innut i den är det ett spår för plattmejsel där man kan skruva ner den, för att stänga av och upp den för att öppna.

1bar = 10mvp d.v.s på en bar kan du tycka upp vatten 10meter. Vet du vad du hade för tyck innan du luftade?

Jag gjorde en bild lättare att fatta då :)Är det så här det ser ut hoss dig? Finns lite olika typer av anslutningar.

titta i galleriet rena hedenhösen på termostatventilen och 1 tums rör men det bör göra att det blir själv cirkulation.

Redigerat av Unregistered1728, 18 October 2009 - 15:02.

Postad 18 October 2009 - 15:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Kanonbra med bild! :D

Något säger mig att jag bör stänga av pumpen/trycket när jag lossar det locket.. ;)
Vet tyvärr inte hur mycket tryck där var innan..
Det låg på 0,5 bar när jag kollade idag efter att ha luftat igår..
Kommer dock inte på hur i helve*e man fyller på systemet... :blink:

Edit Det är ainte ett av de riktigt gamla, stora elementen som bråkar, utan nyare element..
Har ju en bild på en gammal termostat i galleriet :P

Redigerat av Darth Tojayz, 18 October 2009 - 15:43.

Postad 18 October 2009 - 16:33

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Något säger mig att jag bör stänga av pumpen/trycket när jag lossar det locket.. :)

Ska du skruva loss det locket så lär du tömma systemet först :D Annars får du nog slita hårt med moppen :blink:
Fyller på systemet gör du gissningsvis nånstans i pannrummet eller det rum du har värmepumpen står iaf. Du kanske har någon skötselanvisning till den där det står hur du gör?

Postad 18 October 2009 - 16:54

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Så pass.. Då ska jag nog hitta hur man fyller först innan jag gör något sånt..
Är en Nibe 1511 som står och pumpar och i bruksen så står det:

Rubrik: Påfyllning av värme- / värmebärandesystemet.

Värmebärandesystemet fylls upp med vatten till erforderligt tryck och luftas av

------------------------------------

Är det någon som förstår hur man gör med den beskrivningen? :)

Postad 18 October 2009 - 17:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Kanonbra med bild! :)

Något säger mig att jag bör stänga av pumpen/trycket när jag lossar det locket.. :P
Vet tyvärr inte hur mycket tryck där var innan..
Det låg på 0,5 bar när jag kollade idag efter att ha luftat igår..
Kommer dock inte på hur i helve*e man fyller på systemet... ;)

Edit Det är ainte ett av de riktigt gamla, stora elementen som bråkar, utan nyare element..
Har ju en bild på en gammal termostat i galleriet :P

Jo glömde säga det, töm innan du lossar den :D

Humm men då kanske 0,8 bar var tycker innan. Beror på hur högt hus du har samt motsåndet som utgörs i systemet.

EDIT: DU var för snabb :blink:

Hattar inge Info på Nibe 1511 :S

Redigerat av Timpolanen, 18 October 2009 - 17:03.

Postad 18 October 2009 - 19:24

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Ring en rörmokare. Eller om du känner någon som har ett liknande system och vet var han/hon fyller på vatten. Väldigt svårt att ge bra svar när man inte vet hur det ser ut hos dig.

Postad 18 October 2009 - 20:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Då får vi ju ändra på det..

Så här ser det ut.. :D

Det enda jag än kan tänka mig är muttern som sitter på andra röret från höger, men det känns inte helt rätt det heller.. Hur ansluter man något där? :)

Vad missar jag??

Bifogad fil(er)

Redigerat av Darth Tojayz, 18 October 2009 - 20:09.

Postad 18 October 2009 - 21:28

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Tack för det :) Var dock inte lätt att se nåt ändå :S Har tyvärr inget mer att komma med. Jag skulle nog ringt en rörmokare. Om inte annat så kanske han/hon kan förklara över telefon.

Postad 18 October 2009 - 21:56

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Humm... De ventilerna med hantag på är ju avstängningsventiler men det vet du väl :) Den andra som är senställd med mutter ovanpå är ett smutsfilter vad jag kan se. PÅfyllning brukar sitta på rör mellan tillopp/VVC-KV på pump/panna. Å där har vi expansionskärlet också ett slutet sådant, bra då märker du lätt om det blir för mycket tyck i systemet :D

Påfyllningsventilen ser nästan ut som smutsfiltret fast med en ratt på:
Bifogad fil  Screen_shot_2009_10_18_at_11.11.42_PM.png   34.44K   1 Antal nerladdningar

Jag kan väl nästa kalla mig rörmokare, 3:e året på gymnasiet (VVS-montör) nu :blink:

Sedan när du ska fylla på gör så hära: Kolla även vad som står som max tyck på säkehetsventilen kanske runt 1,5bar skulle jag tro.

1. Kolla höjden mellan pumpen och översta radiatorn. Vi säger tex 5m

2. Fyll på till 0,5bar = 5m när är det exakt på kanten.

3. Sedan fyll på lite till till kanske 0,6bar

4. Kolla sedan så att allt rullar å det blir varmt ;)

Jag skulle vila se var "Pem slangen" tar vägen. Alltså inkommande kallvatten kan du ta nån mer bild? :P

EDIT: tänkte fel

Redigerat av Timpolanen, 18 October 2009 - 22:16.

Postad 18 October 2009 - 23:02

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Skulle inte vara fel med en avdelning som heter Hus och Lägenhet här på minhembio tycker jag. Jag och sambon kommer ev. att börja leta hus/tomt till våren och skulle gärna dela erfarenheter här på forumet ist. på diverse andra som finns.

Postad 19 October 2009 - 06:49

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Skulle inte vara fel med en avdelning som heter Hus och Lägenhet här på minhembio tycker jag. Jag och sambon kommer ev. att börja leta hus/tomt till våren och skulle gärna dela erfarenheter här på forumet ist. på diverse andra som finns.

Byggahus.se har hjälpt mig oerhört mycket dock...här på MiHb är mest "amen va fan, jag chansar"-renoverare (som jag) :)

Redigerat av MrSpokk, 19 October 2009 - 06:49.

Postad 19 October 2009 - 08:20

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ska börja med att rätta en sak.. Det är en Nibe 1115 jag har.. Hade visst kastat om en del siffror.. ;)
Fixar till lite fler bilder på det hela samt elementen under dagen. :)

Byggahus.se har hjälpt mig oerhört mycket dock...här på MiHb är mest "amen va fan, jag chansar"-renoverare (som jag) :D

Tyvärr så får jag den känslan av en del användare på byggahus också..
Forum är tyvärr tillgängliga för alla och man vet aldrig vem det är som sitter och skriver..
Tycker personligen jag fått betydligt mer respons här än jag fått på bygga.. :blink:

Postad 19 October 2009 - 09:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Så har man lekt fotograf igen.
Här har vi även bilder på ett av elementen som bråkar. Är samma termostat på bägge de som klyddar.. Känns lite som en gemensam nämnare :lol:

Bild 3 är bakom Niben.

Sista bilden är i Niben där det inte heller verkar vara någonstans att fylla på..

Bifogad fil(er)

Postad 19 October 2009 - 15:47

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
På näst nederesta bilden av de sensate syns ett blått vred som går från prisolrör (ser det ut som) in i ett isolerat rör (som jag gissar är ett rör till radiatorerna). Om den är stängd i nuläget är det inte alls omöjligt att det är påfyllnadskranen. Pröva att öppna den lite och håll koll på trycket.

Vad gäller termostaterna kan det vara så att "pinnen" som termostaten trycker på för att reglera flödet har fastnat i stängt, inte helt ovanligt efter sommaren, har hänt mig ett par gånger på gamla ventiler. Prova att knacka lite på ventilen, eller ta av termostatdelen (själva vredet, så att säga), då kan du komma åt att motionera "pinnen" och få flöde igen.

Postad 19 October 2009 - 16:10

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Det blåa vredet sitter över varmvattenberedaren om det spelar någon roll?

Postad 19 October 2009 - 16:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
-Q-.. Tackar! Du knäckte nöten så att säg :blush:
Tackar alla för hjälpen med det här problemet..
Nu återstår bara elementen som jag antagligen bara behöver byta termostarter på..

Stort tack till alla :lol:

Postad 19 October 2009 - 16:27

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

-Q-.. Tackar! Du knäckte nöten så att säg :blush:
Tackar alla för hjälpen med det här problemet..
Nu återstår bara elementen som jag antagligen bara behöver byta termostarter på..

Stort tack till alla :lol:

Nyfiken, så du får återkomma om hur det gick !

Postad 19 October 2009 - 17:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Haha.. Gav mig på termostaterna idag igen efter att jag varit på besök hos vvsaren i stan..
Fick där nämligen klart för mig att jag hade skruvat av dom på fel ställe, dvs för tidigt.. Därför de såg annorlunda ut..
Skruvade av på rätt ställe idag och voila, där var den lille pinnen.. Slog till med skiftnyckeln och ut ploppade den :lol: Masserade sedan lite och satte sen ihop det igen, elementet var då på god väg att bli varmt.. :blush:

Så där sparade man någon hundring där med.. haha..

Åter igen.. Tack alla för hjälpen.. Har lärt mig mycket nu ang värmesystemet i huset.. :blush:

Postad 19 October 2009 - 17:22

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Tur att du inte hade Arga snickaren hemma hos dig :lol:
Gött att det löste sig iaf.

Postad 19 October 2009 - 17:53

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
AA nu var jag för seg för att svara men kul att det löste sig! :lol: Bara säga till om du behöver mer hjälp nångång :blush:

Postad 19 October 2009 - 18:21

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Tur att du inte hade Arga snickaren hemma hos dig :lol:
Gött att det löste sig iaf.

Arga Snickaren hade nog fan gett mig på huvudet eller iaf en rejäl blåsning för detta :blush:
Var ju rätt simpelt när man vet vad och hur man ska göra.. :D

AA nu var jag för seg för att svara men kul att det löste sig! :lol: Bara säga till om du behöver mer hjälp nångång :blush:

Det lär jag göra.. :blush:

Kan meddela att jag framfört för mina kollegor ang en del för just sånt här här på minhembio.
Vi är trots allt väldigt många aktiva medlemmar, och som jag skrev innan så fick jag betydligt bättre och snabbare respons här än jag fick på byggahus.se..

Får se vad de säger om det :lol:

Postad 19 October 2009 - 18:22

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Finns ju faktiskt en gör-det-själv-del, den borde ju även kunna innefatta sånt här. Å andra sidan så blir det ju mindre rörigt om man kan dela upp det.

Postad 20 October 2009 - 07:21

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
För mig så är gör det själv mer hemabio relaterat. Bio byggen, högtalarbyggen m.m.
Problemet jag haft har ju inget med det att göra.

Men som sagt, får se vad kollegorna säger. B)

Postad 20 October 2009 - 11:14

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Kul att det löste sig B)

Sen har du fått det helt rätt för dig med att alla termostatventiler ska vara öppna när det är värmepump, men har du något rum som blir alldeles för varmt (oftast sovrummet), så kan man använda termostatventilen där. Det viktiga är att flödet är hyfsat konstant för att få vettig gång på värmepumpen.

Postad 20 October 2009 - 12:33

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Jag kör med samtliga fullt öppna på nedre våningen. Helt avstängda på övre, förutom golvvärmen på badrummet. Sen har jag valt att justera allting från pumpen. Har faktiskt funkat hur bra som.
Men flyttade in i februari, så detta blir första hösten och hel vinter.. B)

Postad 13 November 2009 - 19:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Forstätter på min befintliga tråd känner jag.. :(

Har åter igen lite bygg/hem frågor..
Ska söka bygglov för att bygga carport samt lägga tak över uteplatsen.
Dvs 2 projekt.
Min fråga är, hur noga är de med hur snyggt det är uppritat?
Tycker att det egentligen inte borde vara så svårt att rita upp hur carporten kommer se ut.
Men måste man rita av hela framsidan på huser eller räcker det med carporten?
Likadant då på baksidan där tak ska läggas..
Måste man verkligen lämna in en ritning på att lägga tak över sin uteplats?
Eller man kan söka utan?

Finns det något bra program man kan få tillgång till där man kan rita upp med hjälp av de måtten man har tagit?

Tacksam för tips :)

Postad 13 November 2009 - 20:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
När farsan skulle bygga till sin kåk 80 kvadrat anlitade han en gammal stöt till arkitekt som ritade upp hela tillbygget med blyerts på ett vanligt A4. Det gick igenom helt utan problem. Det räcker att det ser seriöst och vettigt ut.
I alla fall i min kommun. :(

Postad 13 November 2009 - 22:38

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Iof en arkitekt.. Men också ett svårare projekt att rita upp.. :(
Carporten är nämligen tänkt att fästa dels i garage och sedan i huset, så det är bara en vägg som ska resas och så tak på..
Personligen kan jag tycka att måtten är viktigare än bilden.. Men det tycker nog inte de som ska godkänna det...

Postad 14 November 2009 - 00:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Iof en arkitekt.. Men också ett svårare projekt att rita upp.. :(
Carporten är nämligen tänkt att fästa dels i garage och sedan i huset, så det är bara en vägg som ska resas och så tak på..
Personligen kan jag tycka att måtten är viktigare än bilden.. Men det tycker nog inte de som ska godkänna det...

Jag tror faktiskt dom tycker ungefär så.. Det är måtten dom är intresserade av. Tror du utan problem kan sätta dej och göra en ritning själv med penna och linjal så länge du märker ut alla mått.
Men ta en penna så barnen får ha sina kritor ifred ! :angry:

EDIT: Sen beror det ju iofs var du bor och hur trevliga grannar du har.. Jag bor mitt inne i stan. Mina grannar är jättetrevliga och inte ett dugg avundsjuka, och jag har inte bygglov på något.. :)

Redigerat av Bakerman, 14 November 2009 - 00:46.

Postad 14 November 2009 - 06:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt dom tycker ungefär så.. Det är måtten dom är intresserade av. Tror du utan problem kan sätta dej och göra en ritning själv med penna och linjal så länge du märker ut alla mått.
Men ta en penna så barnen får ha sina kritor ifred ! :unsure:

EDIT: Sen beror det ju iofs var du bor och hur trevliga grannar du har.. Jag bor mitt inne i stan. Mina grannar är jättetrevliga och inte ett dugg avundsjuka, och jag har inte bygglov på något.. :(

Haha.. Har funderat på det där också.. Men Carporten ska ju helst stå på min tomt så den kunde det verkligen behövas bygglov till.. :)
Tror iof inte grannen kommer bry sig, men risken finns att de efter gör och då är det ju bra om den är godkänd.. :angry:

Vad är egentligen det värsta som kan hända om man inte har bygglov?? Att man får riva, söka och bygga upp igen?

Postad 14 November 2009 - 09:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha.. Har funderat på det där också.. Men Carporten ska ju helst stå på min tomt så den kunde det verkligen behövas bygglov till.. :lol:
Tror iof inte grannen kommer bry sig, men risken finns att de efter gör och då är det ju bra om den är godkänd.. :D

Vad är egentligen det värsta som kan hända om man inte har bygglov?? Att man får riva, söka och bygga upp igen?

Man kan söka i efterhand om dom kommer på en också. Men om det inte går igenom då så är det bara att riva.
Sen beror det ju på vad du menar med "carport" ? Jag byggde en carport hemma för en bil. En konstruktion med dubbla 45x95 som stolpar runt om och 45x150 som "takstolar", med ett vanligt plåttak på. Gjorde allt själv. Är inte snickare, men en sån grej är inte speciellt svårt. Fick tag på takplåt som var andrasortering, så hela carporten kostade 800 kronor i material, och jag slog upp den på en lördag. Då gör det inte så mycket om man blir tvungen att riva den. ;)
Ska du däremot göra ett "vägglöst garage" med ett riktigt teglat sadeltak och asfalt eller nåt i den också, blir det ju lite för mycket pengar om man skulle bli tvungen att riva.. Bygglovet kostar ju en peng också.. Sen behöver du kanske ta ut en stadsplaneringskarta också.. Den kostar ju också ett par tusen..
Gäller nog att väga det där lite emot varandra.. ;)

Redigerat av Bakerman, 14 November 2009 - 09:43.

Postad 14 November 2009 - 14:07

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Något sånt simpelt ska jag ha i carportsväg, men aningen st¨rre och jag kör stolpar på en sida bara eftersom jag fäster resten i huset och garaget.
Så en simpel vägg ska upp.. Vill nämligen ha lite insynsskyddat från den sidan där det annars är öppet..

Så det är ju inget svårt projekt precis. Men det kommer väldigt nära tomtgränsen vilket gör att grannen kan komma att klaga.. Även om jag inte tror det..

Redigerat av Darth Tojayz, 14 November 2009 - 14:09.

Postad 14 November 2009 - 14:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Något sånt simpelt ska jag ha i carportsväg, men aningen st¨rre och jag kör stolpar på en sida bara eftersom jag fäster resten i huset och garaget.
Så en simpel vägg ska upp.. Vill nämligen ha lite insynsskyddat från den sidan där det annars är öppet..

Så det är ju inget svårt projekt precis. Men det kommer väldigt nära tomtgränsen vilket gör att grannen kan komma att klaga.. Även om jag inte tror det..

Skulle jag vara du skulle jag prata med honom först... För hans del är det ju en riktigt stor risk att sätta dit dej...
Han ska kanske också bygga något någon gång... ;)
Som det låter skulle inte ditt projekt gå på mer än några tusen.. Om grannen tyckte det var okej skulle jag chansa..

Postad 16 November 2009 - 11:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Forstätter på min befintliga tråd känner jag.. :(

Har åter igen lite bygg/hem frågor..
Ska söka bygglov för att bygga carport samt lägga tak över uteplatsen.
Dvs 2 projekt.
Min fråga är, hur noga är de med hur snyggt det är uppritat?
Tycker att det egentligen inte borde vara så svårt att rita upp hur carporten kommer se ut.
Men måste man rita av hela framsidan på huser eller räcker det med carporten?
Likadant då på baksidan där tak ska läggas..
Måste man verkligen lämna in en ritning på att lägga tak över sin uteplats?
Eller man kan söka utan?

Finns det något bra program man kan få tillgång till där man kan rita upp med hjälp av de måtten man har tagit?

Tacksam för tips :P

Hur "noga" det är hänger ruggigt mycket på den lokala byggnadsnämnden/stadsbyggnadskontoret/samhä'llsbyggnadskontoret eller vad de kallar dte i din kommun.

Om du ska rita ut tak eller inte beror bl.a. på hur mycket tak du ska lägga eftersom det i sin tur styr över om det är bygglovspliktigt eller inte.

de flesta kommuner har ingen större skillnad på avgifterna på bygglov om man lägger till några småsaker. Jag råder därför alla att rita in allt de kan tänka sig att bygga. Du är ju inte tvungen att bygga det du får bygglov för. Däremot är du tvungen att söka nytt bygglov (=nya avgifter) om du ska bygga något bygglovspliktigt du glömt att ta med i ansökan.

Postad 16 November 2009 - 11:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Att du får riva. Rätt sällsynt dock. Är dte ett bygge som normalt skulle gått igenom en normal bygglovsansökan så får du helt enkelt söka bygglov i efterhand. Det vanligaste är då att du får betala normal bygglovsavgift + en "extra avgift" på 3-10 bygglovsavgifter. Men återigen - det beror lite på var du bor och hur din kommun är. (Självklart kan du även åka på avgifter pga bygganmälan, marklov, utstakning od)

se då till att han skrivit på dina ritningar. Då slipper du även ev surt från kommande grannar.

Postad 16 November 2009 - 11:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Well, mitt bygge gjorde jag i sketchup och lämnade in vyer från alla håll (framifrån, från höger respektive vänster) samt att jag hade en planritning på huset som jag ritade in tillbyggnaden på. Räckte utmärkt om jag även kompletterade ansökan med vilken färgkod jag skulle måla med och specificerade ytskikten.

Postad 19 November 2009 - 23:28

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Hmm..
Ska nog kontakta honom jag snackat med på kommunen imorgon igen.
Känner nämligen att det är lite väl att lägga 4-7000kr för att en arkitekt ska rita upp ett par stolpar till mig.. Det finns ju risk för att ritningen kostar mer än projektet då ju.. :)

Postad 20 November 2009 - 10:18

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Nästa byggrelaterade fråga.

Har en oinredd vind som nu ska isoleras och bli rum.
Men vad är detta?

Bifogad fil  DSC_1573.JPG   4.8MB   0 Antal nerladdningar

Att det är strömrelaterat tror jag iaf.
Men får man bygga in den i väggen, och behöver man då ltkomst till den eller det är bara att smacka igen och dölja? :)

Postad 20 November 2009 - 11:03

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Om du öppnar så ser man ju bättre vad det är :)

Det är ju någon form av kopplingsbox för el, antingen är det bara ren förbindning eller så kanske det sitter något mer därinne. Måste säga att den ser ovanligt "rejäl" ut för att sitta hemma hos någon.

I vilket fall så bör man komma åt den (tycker jag), kopplingar kan det ju alltid bli något fel på, och det är ju inget roligt ha det dolt i väggen i så fall.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.