Ännu ett källarbiorum
27 svar till detta ämne
Postad 20 October 2009 - 15:16
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Efter ett par år av 'jag ska bara', så har jag äntligen hittat det perfekta föredömet för mitt hemmabiorum vilket har väckt glöden igen. Har länge funderat på olika lösningar och inte direkt kommit på nån som ligger på en lagom nivå. Letade länge efter en lösning som gav bra 'bang for the buck'. Vill inte plöja ner en förmögenhet, men inte heller sitta med bara betongväggar i en kall källare... Fast nu har jag hittat nån som gjort ett sjysst biorum i sin källare; nämligen Kusen som jag tänkte låna friskt av... Det rummet jag tänkte bygga i ser lite annorlunda ut dock. Det har tidigare varit ett rum där nån av förre ägarens ungar har bott i... Själva rummet är kvadratiskt och 3x5,5 meter stort. Ena långsidan är en yttervägg, den andra går ut mot ett rum med trappan. Ena kortsidan går mot gillestugan och andra går mot ett förvaringsutrymme. På golvet ligger ett klickgolv, osäker på vad som ligger under det. Ser ut som en tunn plast-film på själva betonggolvet. På väggarna är det tapeter. Inga direkta fuktproblem i källaren. Bor på en höjd så det är ingen större risk för stigande grundvattennivå. Dock så hade vi problem med stopp i avloppsröret i köket på ovanvåningen. Då droppade det in i detta rummet från taket. Visade sig att avloppsrör inte är gjorda för att ha vatten stående i sig, och läcker därmed... Har därför beslutat att inte sänka taket utan ha det som det är nu... Undviker givetvis att det ska bli mer stopp i avloppet, men man vet ju aldrig... Det jag hade tänkt göra är att smälla upp stålreglar runt om hela rummet; isolering modell Piano mot innerväggarna, OSB skivor runt om (inbillar mig att det blir enklare att smälla upp saker på väggarna) sen ett lager gipsskivor på det. VP-rör att dra sladdar för allting innanför alltihopa givetvis. Seperata rör för elen, får ha nån el-kunnig att kolla på det innan jag smäller upp isoleringen. Sen målning eller tapeter. Får se. Golvet hade jag tänkt behålla som det är. Lägga dit nån tjock matta för akustik + ökad hemtrevnad dock. Bygger mig runt fönstren och elementet ungefär som Kusen har gjort. Har ett stort element på ytterväggen nämligen. Nästa steg blir (har iofs redan påbörjat det, men tänkte dela upp inläggen lite) att ta bort nuvarande lister och tapeter.
Postad 20 October 2009 - 15:27
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Tog bort listerna igår. Var som jag misstänkte. Förre ägaren hade bara satt de direkt mot betongen i ytterväggen. Var svart och fint bakom dem.
Inga problem med listerna mot innerväggarna, men de mot ytterväggen såg för j-liga ut.
Detta gjorde att jag vet inte riktigt om jag litar på hans golv-läggning heller... Det och det faktum att jag inte kan direkt få in en 45 mm regel mellan väggen och golvet har fått mig att fundera lite mer på golvet... Kanske man kommer undan med att skära av lite av golvet så man får plats med en regel, men det hjälpler inte det faktum att jag inte vet hur han lagt dit golvet. Det ligger nån genomskinlig plastfilm under golvet som förmodligen är fuktspärren men vem vet?
Det bästa hade förmodligen att riva upp skiten och lägga dit nytt med platonmatta; men då måste jag justera om dörrarna eftersom det skulle innebära att golvet blir högre samt att det blir förbannat mycket dyrare...
Ska se om jag får tag på nån byggtekniker som kan titta på det och komma med nått förslag på lösning.
Under tiden ska jag nog riva ner tapeterna, men listerna gjorde att jag blev rädd för att se vad som gömmer sig bakom dem...
Postad 20 October 2009 - 17:42
Unregisteredc65f9949
-
Unregisteredc65f9949
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det enda som kan gömma sig baskom tapeten är mögel i stort sett.. men eftersom att du ska ta bort det organiska så är det inget att oroa sig för. Dock skulle jag inte välja att ha osb med tanke på att limmet inte är vattenfast och utsöndrar illaluktande ångor när den blir blöt. Den rör sig även väldigt mycket och gipsskarvar etc spricker lätt.
kan förstå din idé och det är väl inget fel på den, sen hur långvarig den blir är en annan sak.
Bakerman  nu får du ta över!
Postad 21 October 2009 - 13:43
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vad är det för golv idag?
Postad 25 October 2009 - 18:13
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bakerman nu får du ta över!
Hehe.. Tack.. Kom precis hem från kanarieöarna, så jag måste nog komma tillrätta lite först..
Postad 27 October 2009 - 10:33
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Kommer följa denna tråd med stort intresse då jag håller på med precis detsamma. Jag kommer även jag stålregla upp en ny innervägg på långsida yttervägg, men lämnar en distans om 50mm för lite luftcirkulation (kommer ha springor där det blir möjligt så luftcirkulation kan uppstå). Sidan mot ytterväggen kommer jag spänna en plast så att fukten inte tränger in i isoleringen. På så vis hoppas jag kunna ha OSB+gips på insidan.
Jag å andra sidan har rensat hela rummet och börjar från scratch, därav har jag inte några bekymmer med golvet. Det kommer jag att lägga efter väggarna är på plats och då på blå platon. Blir ett trägolv (nån klickverision). Nu är jag precis klar med allt demonteringsarbete. Har rivit taket som var isolerat med sågspån (ja även tegelstenar, trasigt glas, ciggarettpaket, tidningar eller vad som råkade ligga och skräpa när bjälklaget skulle stängas igen någon grå novemberdag 1943). Nu har jag 200 mm fritt mellan takstolarna som sitter c/c600 med ca. 540 fritt emellan.
Och om jag får stjäla tråden lite så tar jag tacksamt emot förslag hur jag bäst ljudisolerar upp mot vardagsrummet på planet ovanför. Tanken i dagsläget är 95mm isolering, gles, samt dubbel gips lagd omlott. Jag vill inte fästa något i underkant takstol eftersom jag är väldigt mån om fri takhöjd. Kommer bli ganska exakt 2,0m med golvet (21mm) och ett undertak i bärverk som bygger ner 63mm.
Postad 27 October 2009 - 11:57
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kommer följa denna tråd med stort intresse då jag håller på med precis detsamma. Jag kommer även jag stålregla upp en ny innervägg på långsida yttervägg, men lämnar en distans om 50mm för lite luftcirkulation (kommer ha springor där det blir möjligt så luftcirkulation kan uppstå). Sidan mot ytterväggen kommer jag spänna en plast så att fukten inte tränger in i isoleringen. På så vis hoppas jag kunna ha OSB+gips på insidan.
1. Luftspalt innebär inte att du automatsikt får ventilation (med eller utan hål). 2. OSB är inte så kul i en källarvägg. 3. Förutsätter att det inte är kartonggips? Jag å andra sidan har rensat hela rummet och börjar från scratch, därav har jag inte några bekymmer med golvet. Det kommer jag att lägga efter väggarna är på plats och då på blå platon. Blir ett trägolv (nån klickverision). Nu är jag precis klar med allt demonteringsarbete. Har rivit taket som var isolerat med sågspån (ja även tegelstenar, trasigt glas, ciggarettpaket, tidningar eller vad som råkade ligga och skräpa när bjälklaget skulle stängas igen någon grå novemberdag 1943). Nu har jag 200 mm fritt mellan takstolarna som sitter c/c600 med ca. 540 fritt emellan.
Och om jag får stjäla tråden lite så tar jag tacksamt emot förslag hur jag bäst ljudisolerar upp mot vardagsrummet på planet ovanför. Tanken i dagsläget är 95mm isolering, gles, samt dubbel gips lagd omlott. Jag vill inte fästa något i underkant takstol eftersom jag är väldigt mån om fri takhöjd. Kommer bli ganska exakt 2,0m med golvet (21mm) och ett undertak i bärverk som bygger ner 63mm.
2 tankar: 1. Inte aktuellt med någon form av akutsiktak? 2. Varför inte utnyttja mellanrummen till akustikåtgärder?
Postad 27 October 2009 - 13:48
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
1. Luftspalt innebär inte att du automatsikt får ventilation (med eller utan hål). 2. OSB är inte så kul i en källarvägg. 3. Förutsätter att det inte är kartonggips?
2 tankar: 1. Inte aktuellt med någon form av akutsiktak? 2. Varför inte utnyttja mellanrummen till akustikåtgärder?
1. Nej, det är riktigt. Men luftspalten medger att fukten kan fälla ut (på gott och ont) istället för att vandra vidare till intilliggande byggelement. Plasten håller förhoppningsvis den fuktiga luften borta från innerväggen. Sen har jag för avsikt att göra detta inspekterbart, och vid behov komplettera med någon form av mekanisk ventilation. Vad jag glömt att nämna är att källaren (åtminstone i det som kommer bli biorum) är i behov av värmeisolering. Har tittat på utvändig isolering men kostnader och bök blir för stort eftersom behovet bara kommer bli på en yttervägg och dessutom bara en del av den. 2 och 3. Vad ska man ha? Vill gärna ha någon form av träskiva att skriva upp saker i. Svar till Tankar: Det kommer att monteras ett 20mm akustiktak i bärverket. Svart dessutom.  Vad menar du med akustikåtgärder? Min intention är att fylla mellanrummen med så mycket ljudabsorbent som möjligt. Jag vet bara inte vad? Gips ska ju vara en rackare på att samla ljud, men känns lite fel att skriva upp 18 lager gips på dessa 200 mm jag har tillgängligt. Luftspalt? Har det någon dämpande effekt? "Vanlig" isolering? En kombination av luft, isolering,gips?
Postad 27 October 2009 - 16:28
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
1. Nej, det är riktigt. Men luftspalten medger att fukten kan fälla ut (på gott och ont) istället för att vandra vidare till intilliggande byggelement. Plasten håller förhoppningsvis den fuktiga luften borta från innerväggen. Sen har jag för avsikt att göra detta inspekterbart, och vid behov komplettera med någon form av mekanisk ventilation. Vad jag glömt att nämna är att källaren (åtminstone i det som kommer bli biorum) är i behov av värmeisolering. Har tittat på utvändig isolering men kostnader och bök blir för stort eftersom behovet bara kommer bli på en yttervägg och dessutom bara en del av den.
Fukten "fälla ut" eller inte spelar ingen roll. Fukten "fäller ut" vid relativ fuktighet 100%. Vid RF 80-90% kommer du dock att få ordentliga fuktproblem. Då är fukten bara i luften och det den kommer i kontakt med. Plast gör mig lite nervös. Hur tänkte du? Mekanisk vent gillar jag, men det är en kostnad - både investering och drift. Min personliga åsikt är att man ALDRIG ska värmeisolera en källare inåt. Möjligen ett undantag och det är om man myrar med tex leca-block och sedan putsar. 2 och 3. Vad ska man ha? Vill gärna ha någon form av träskiva att skriva upp saker i.
Svar till Tankar: Det kommer att monteras ett 20mm akustiktak i bärverket. Svart dessutom. Vad menar du med akustikåtgärder? Min intention är att fylla mellanrummen med så mycket ljudabsorbent som möjligt. Jag vet bara inte vad? Gips ska ju vara en rackare på att samla ljud, men känns lite fel att skriva upp 18 lager gips på dessa 200 mm jag har tillgängligt. Luftspalt? Har det någon dämpande effekt? "Vanlig" isolering? En kombination av luft, isolering,gips?
Förstår resonemanget om träskiva, men för att kunna svara måste man veta exakt hur fuktläget är eller gå med alla hängslen och livremmar som finns. Akusiktak tycker jag är bra. Bakom skulle jag ha 2 lager gips och isolering som du beskriver (så man inet får trumljud). Akusikåtgärderna har jag inte samma koll på. Jag vet bara att de flesta som bygger i källare får problem med stående vågor som de får svårt att få bort. Min tanke var bara att bygga någon form av basabsorbent som kan fällas in isf att ta en massa plats i rummet. Kanske mer tips under akustikdelen?
Postad 27 October 2009 - 20:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag vidhåller träreglar, men visst, stålreglar gillar ju många. Regla 30 el 45 cc och sätt dubbla skivor som inte är fuktkänsliga, t.ex en mineralskiva typ minerit eller masterboard, eller en glasfibergips typ glasroc eller humidboard.
Skippa plasten. Plast suger. I nästan alla konstruktioner, sen får ni tycka att jag är hur dum i huvet som helst, men alla material mår bäst av att få andas.
Sätter man dubbla glasfibergips kan man nästan skippa isoleringen ur akustiksynpunkt också.
Sen förstår inte jag varför ALLA ska hålla på och greja med platon och skit och lägga trägolv ?? Håller med föregående talare om det här med mekanisk ventilation, det är en skitbra grej om det görs korrekt, men det kostar ju ganska många tusenlappar, och dom ganska många tusenlapparna tror jag att samtliga medlemmar här mycket hellre skulle lägga på en fetare bioanläggning...? Eller...?  Platon och trägolv utan korrekt ventilation kommer förr eller senare förmodligen innebära problem om man har en oisolerad platta som det är i dom flesta gamla husen.. Speciellt nu för tiden när det är översvämningar i hela Svea rike var och varannan dag...
Ett alternativ är att bila upp hela jävvla golvet, singla upp, isolera och gjuta nytt. Då kan man ju med fördel lägga i golvvärme också, samt att man då får valfrihet med beläggningen utan problem.. Men det innebär ju ganska mycket jobb, och dom flesta är ju ganska bekväma av sej, vill ta genvägar, och tänker inte längre än näsan räcker..
Kolla mitt galleri om någon är nyfiken. Jag bilade upp skiten. Det sög STENHÅRT, men så här i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde det. Sen gjorde jag allt själv, så billigt blev det också...
LÄGG KLINKER UPPEPÅ DET BEFINTLIGA GOLVET OM DU ÄR LAT ELLER SNÅL !!!
Uppepå klinkern kan man antingen lägga några riktigt feta, lurviga mattor, eller löslägga en hel matta som man klämmer fast med golvlisterna. Gärna en billig som man kan rulla ihop och slänga åt &#%¤¤"% om den blir fuktig... Viktigt är ju bara att mattorna i så fall inte har en helt tät gummiundersida. Med klinker på golvet, ingen plast i väggarna, och skivor som inte är fuktkänsliga på väggarna slipper man med ganska stor säkerhet alla framtida problem.
En molly för dubbelgips klarar ganska så väldigt många kilon, och en mollytång kostar 29,90 på biltema...
Redigerat av Bakerman, 27 October 2009 - 20:22.
Postad 27 October 2009 - 22:01
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Trä eller stål, gör mig ingen skillnad. Går det inte ställa träreglar i stålskena så har man ju både och!
Vad gäller den där ytterväggen så är jag medveten om att det är ett riskprojekt. Jag tycker mig inte uppleva någon fukt (och nu lämnar jag öppet mål för alla fuktfanatiker och mollierdiagramsryttare som vill kräva skriftliga dokument från fuktmätningsinstitutets representant som gjort husesyn  ) så jag tror att risktagandet är inom måttliga proportioner. I värsta fall medger rummets uppbyggnad att jag sonika river ner den fuktskadade innerväggen, torkar ut och bara målar putsen (med silikatfärg el. dyl. givetvis). Sen får jag väl hänga gardiner eller nåt för att hjälpa ljudet.
Sen förstår jag inte varför alla ska klanka ner på alla som vill lägga platon och trägolv  . Blir det så mycket problem med detta? Jag har läst dina andra inlägg om detta bakerman22 och jag förstår principen att stillastående luft transporterar ingen fukt. Men, och detta kan ni ju omöjligen veta, det satt en plastmatta LIMMAD mot betonggolvet i källaren och förutom lite släpp i kanterna så var den, som jenkarna säger, mint-condition. Jag vet dessutom att det var inte förra ägaren som lade in den utan den före honom och det var minst 15 år sedan. Samme ägare byggde ett förråd under trappan genom att skruva fast 90 reglar dikt betonggolvet. Dessa var också i skick som nya. minst 15 år. Skillnad var det dock med de träbitar som låg ingjutna i betongen från -43. De hade ruttnat duktigt och såg nästan eldade ut. Men det är en annan historia. Om trä kan vara så fint efter 15 år, och en plastmatta kan vara så fri från lukt efter ha suttit i en så utsatt miljö så länge så borde det inte vara någon extrem fuktpåverkan. Sen ska man vara medveten om att rummet bara använts tillfälligt, som förråd och avlastning, inte långvarig närvaro av människor som svettas av skräckens fasa på stora duken, eller skuttar och vrålar i falsett av HV71´s SM-guld 09/10. Det kommer bli nya påfrestningar på rummet att ta med i beräkningen. Jag klurar vidare.
Men jag har iallafall övergett OSB i väggarna. Och plasten.
Redigerat av Unregistered822d95be, 27 October 2009 - 22:02.
Postad 28 October 2009 - 07:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Trä eller stål, gör mig ingen skillnad. Går det inte ställa träreglar i stålskena så har man ju både och!
Vad gäller den där ytterväggen så är jag medveten om att det är ett riskprojekt. Jag tycker mig inte uppleva någon fukt (och nu lämnar jag öppet mål för alla fuktfanatiker och mollierdiagramsryttare som vill kräva skriftliga dokument från fuktmätningsinstitutets representant som gjort husesyn ) så jag tror att risktagandet är inom måttliga proportioner. I värsta fall medger rummets uppbyggnad att jag sonika river ner den fuktskadade innerväggen, torkar ut och bara målar putsen (med silikatfärg el. dyl. givetvis). Sen får jag väl hänga gardiner eller nåt för att hjälpa ljudet.
Sen förstår jag inte varför alla ska klanka ner på alla som vill lägga platon och trägolv . Blir det så mycket problem med detta? Jag har läst dina andra inlägg om detta bakerman22 och jag förstår principen att stillastående luft transporterar ingen fukt. Men, och detta kan ni ju omöjligen veta, det satt en plastmatta LIMMAD mot betonggolvet i källaren och förutom lite släpp i kanterna så var den, som jenkarna säger, mint-condition. Jag vet dessutom att det var inte förra ägaren som lade in den utan den före honom och det var minst 15 år sedan. Samme ägare byggde ett förråd under trappan genom att skruva fast 90 reglar dikt betonggolvet. Dessa var också i skick som nya. minst 15 år. Skillnad var det dock med de träbitar som låg ingjutna i betongen från -43. De hade ruttnat duktigt och såg nästan eldade ut. Men det är en annan historia. Om trä kan vara så fint efter 15 år, och en plastmatta kan vara så fri från lukt efter ha suttit i en så utsatt miljö så länge så borde det inte vara någon extrem fuktpåverkan. Sen ska man vara medveten om att rummet bara använts tillfälligt, som förråd och avlastning, inte långvarig närvaro av människor som svettas av skräckens fasa på stora duken, eller skuttar och vrålar i falsett av HV71´s SM-guld 09/10. Det kommer bli nya påfrestningar på rummet att ta med i beräkningen. Jag klurar vidare.
Men jag har iallafall övergett OSB i väggarna. Och plasten.
Tyvärr så kan det nog krävas ganska mycket för att man ska "uppleva fukten", men ganska lite för att få problem.. Har du slitit bort mattan ? Hur såg det ut under ? En matta limmad med t.ex kontaktlim fungerar ju som en ångspärr. Den är inte diffusionsöppen, d.v.s att fukten kan inte ta sej igenom den alls, vilket innebär att det inte är säkert att man någonsin skulle märka att man har fått problem.. Sen när man river är det så där lagom gottigott under.. Men jag förutsätter att du har rivit mattan.. När är kåken dränerad ? Bra att du skippar OSB och plast i alla fall !  Och kartonggips hoppas jag..
Postad 28 October 2009 - 07:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Under tiden ska jag nog riva ner tapeterna, men listerna gjorde att jag blev rädd för att se vad som gömmer sig bakom dem...
Kom för bövelen ihåg att ha en mask med ett P3 filter när du river ! Svartmögel är dödligt giftigt i tillräckligt stora doser, och om man går i det för länge..
Postad 28 October 2009 - 08:28
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ja mattan är helt utriven. Satt som vulkad mot betongen. Arbetade med mattborttagningsmaskin (förmodligen inte facktermen för detta verktyg) i två helger för att få bort den. Riva bort själva plasten gick smidigt. Det var att ta i ett hörne och dra, men den lämnade ett 1-2mm tjockt lager kvar på golvet som jag skulle vilja beskriva som någon form av cellulosa. Papper känns fel men något åt det hållet. Och det var det jag använde maskinen till. Ingen "geggamojja" eller lukt.
Förr-förre ägaren var en driftig karl, han dränerade om kåken enligt konstens alla regler. Då jag hade hade planer på att isolera källarytterväggen så tänkte jag ju även dränera om. Grannen min, god bekant med förr-förra ägaren, avrådde mig att plöja ner arbete och pengar på en omdränering då det för ca. 20 år sedan hade lagts ner ett gediget arbete på just detta. Och ja, förutom det att man satt väv på källarväggsinsidan och målat den med någon tät plastfärg som gjort att det släppt nedtill, så upplever vi inga synliga fuktsymptom.
Jag har ju dokumenterat mitt arbete rätt så flitigt. Skulle ta och lägga upp bilderna så man inte behöver beskriva allt som blir så uppenbart med en bild. Har gjort ritningar med, inte för jag var tvungen, utan för att jag kan och tycker det är kul.
Postad 28 October 2009 - 11:35
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Jag vidhåller träreglar, men visst, stålreglar gillar ju många.
Inte mot ytterväggen väl? Kommer inte det att ge samma resultat som med de lister som satt uppskruvade mot väggen innan? Sätter man dubbla glasfibergips kan man nästan skippa isoleringen ur akustiksynpunkt också.
Ah, trevligt.  Sen förstår inte jag varför ALLA ska hålla på och greja med platon och skit och lägga trägolv ??
Ibland tror man att de flesta på forumet är återförsäljare av platonmattor, skönt att höra att nån inte är det.  Ett alternativ är att bila upp hela jävvla golvet, singla upp, isolera och gjuta nytt. Då kan man ju med fördel lägga i golvvärme också, samt att man då får valfrihet med beläggningen utan problem..
Ja, ######r vad vilket jobb det verkar vara om man kollar i ditt galleri. Har dessutom inte så pass många arbetsvilliga kompisar som du, så det alternativet är kört. Skulle jag börja bila upp golvet i källaren hade nog frugan ansökt om skillsmässa... Men det innebär ju ganska mycket jobb, och dom flesta är ju ganska bekväma av sej, vill ta genvägar, och tänker inte längre än näsan räcker..
Det är jag det! LÄGG KLINKER UPPEPÅ DET BEFINTLIGA GOLVET OM DU ÄR LAT ELLER SNÅL !!!
Såg en annan som hade gjort det, målat med silikatfärg på väggarna och klinkers på golvet. Tyckte det verkade en bra lösning förutom just silikatfärgen på väggarna. Men klinkers kan man ju lägga... Kanske inte på det befintliga trägolvet dock... Har du slitit bort mattan ?
Jag har inte slitit bort mitt trägolv. Lat/snål som man är ville jag behålla det. Men inte efter att sett hur det såg ut bakom listerna... Ligger nån ångspärr under klickgolvet... Isch.. Vågar inte ens tänka på det... Bra att du skippar OSB och plast i alla fall ! Och kartonggips hoppas jag.. 
OSB hade jag ju tänkt mig, men det går bort. Plast hade jag inte tänkt mig alls. Kartongips var ju givet eftersom det inte rörde väggen tänkte jag. Men det blir nog glasfibergips istället. Är det svårt att arbeta med? Kom för bövelen ihåg att ha en mask med ett P3 filter när du river ! Svartmögel är dödligt giftigt i tillräckligt stora doser, och om man går i det för länge..
OK, hade tänkt börja riva skiten i veckan när dottern ändå inte är hemma. Får väl försöka hitta nått sånt... Jag är dock inte så bevandrad i skyddsverktyg, vad innebär P3 filter? Misstänker att A1-filtret som Biltema säljer är overkill, men deras FFP1 mask är på tok för dålig? Såg nu att Jula hade en halvmask med utbytbart filter och P3 filter till det. Är det något att ha?
Postad 28 October 2009 - 19:11
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Alla heltäckningsmattor idag går att lägga direkt på betong golv, precis som filtmatta så andras den. Håller också på att bygga rum i källaren och pratade med en snubbe som bygger ljud studio och enligt honom så går dubbla gips skivor kanon bra att ha i ett rum i ljud synpunkt. Regla väggen med plåtskenor i golv och tak som också har gummi under sig för att ta upp vibrationer, fortsätt sedan med trä reglar.
Postad 28 October 2009 - 19:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Inte mot ytterväggen väl? Kommer inte det att ge samma resultat som med de lister som satt uppskruvade mot väggen innan?
Ah, trevligt. 
Ibland tror man att de flesta på forumet är återförsäljare av platonmattor, skönt att höra att nån inte är det. 
Ja, ######r vad vilket jobb det verkar vara om man kollar i ditt galleri. Har dessutom inte så pass många arbetsvilliga kompisar som du, så det alternativet är kört. Skulle jag börja bila upp golvet i källaren hade nog frugan ansökt om skillsmässa...
Det är jag det!
Såg en annan som hade gjort det, målat med silikatfärg på väggarna och klinkers på golvet. Tyckte det verkade en bra lösning förutom just silikatfärgen på väggarna. Men klinkers kan man ju lägga... Kanske inte på det befintliga trägolvet dock...
Jag har inte slitit bort mitt trägolv. Lat/snål som man är ville jag behålla det. Men inte efter att sett hur det såg ut bakom listerna... Ligger nån ångspärr under klickgolvet... Isch.. Vågar inte ens tänka på det...
OSB hade jag ju tänkt mig, men det går bort. Plast hade jag inte tänkt mig alls. Kartongips var ju givet eftersom det inte rörde väggen tänkte jag. Men det blir nog glasfibergips istället. Är det svårt att arbeta med?
OK, hade tänkt börja riva skiten i veckan när dottern ändå inte är hemma. Får väl försöka hitta nått sånt... Jag är dock inte så bevandrad i skyddsverktyg, vad innebär P3 filter? Misstänker att A1-filtret som Biltema säljer är overkill, men deras FFP1 mask är på tok för dålig? Såg nu att Jula hade en halvmask med utbytbart filter och P3 filter till det. Är det något att ha?
Ska du regla upp väggarna ska du ha en luftspalt mellan reglarna och väggen. Gärna ca 50 mm. Mina arbetsvilliga kompisar hjälpte tyvärr bara till med gjutningen.. Tog ca 4 timmar på 4 man. Plasten bör du slita bort så fort som möjligt. På med en värmefläkt och en avfuktare. Blir avfuktaren full ganska fort bör den få stå och brumma tills den inte blir full speciellt fort.. Fukt finns ju i luften jämt, men inte tillräckligt för att fylla upp en "standard" avfuktare på ett dygn.. Glasfibergips är inte svårare att jobba med än vanlig gips. Däremot är andningsskydd och långärmat att rekommendera. Den är ju glasfiberbeklädd istället för papper.. Glasfiber kliar ju en del... Däremot kostar den ca tre gånger mer än vanlig gips.. "Sundström" tillverkar bra halvmasker. Vet inte vilka jula kör med. En sundströmmask går väl till runt en femhundring + filter, men det är det definitivt värt. Den kan man få nytta av oftare än man tror om man nu äger en. T.ex om du nu ska stå inomhus och skära glasfibergips..
Postad 28 October 2009 - 20:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Alla heltäckningsmattor idag går att lägga direkt på betong golv, precis som filtmatta så andras den. Håller också på att bygga rum i källaren och pratade med en snubbe som bygger ljud studio och enligt honom så går dubbla gips skivor kanon bra att ha i ett rum i ljud synpunkt. Regla väggen med plåtskenor i golv och tak som också har gummi under sig för att ta upp vibrationer, fortsätt sedan med trä reglar.
ALLA heltäckningsmattor andas inte alls.. Går man in på en riktig mattfirma och köper en matta för 500 kr+ gör nog dom flesta det, men många letar ju helst på typ Bauhaus och K-rauta för att dom tror att "heltäckningsmatta som heltäckningsmatta", och då är det väldigt många mattor som har gummiklädd undersida..
Postad 29 October 2009 - 23:36
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
ALLA heltäckningsmattor andas inte alls.. Går man in på en riktig mattfirma och köper en matta för 500 kr+ gör nog dom flesta det, men många letar ju helst på typ Bauhaus och K-rauta för att dom tror att "heltäckningsmatta som heltäckningsmatta", och då är det väldigt många mattor som har gummiklädd undersida..
Förvisso. En heltäckningsmatta skal ha Actionback idag. Det har alla "riktiga" heltäckningsmattor. Visst är dom dyrare men det finns väldigt bra alternativ och du behöver ej köpa den som kostar 500:-/kvm. Tog hem lite mattprover för en vecka sedan och dom hade en röd som kostade 100kr/kvm och det är bra mycket billigare än de flesta andra alternativen. Gå ner till din golv läggare, det finns massor av bra alternativ idag.
Postad 30 October 2009 - 18:25
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Gå ner till din golv läggare, det finns massor av bra alternativ idag.
Ska jag gå hem till mej själv...?
Postad 06 November 2009 - 09:49
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tog bort listerna igår. Var som jag misstänkte. Förre ägaren hade bara satt de direkt mot betongen i ytterväggen. Var svart och fint bakom dem. 
Inga problem med listerna mot innerväggarna, men de mot ytterväggen såg för j-liga ut.
Detta gjorde att jag vet inte riktigt om jag litar på hans golv-läggning heller... Det och det faktum att jag inte kan direkt få in en 45 mm regel mellan väggen och golvet har fått mig att fundera lite mer på golvet... Kanske man kommer undan med att skära av lite av golvet så man får plats med en regel, men det hjälpler inte det faktum att jag inte vet hur han lagt dit golvet. Det ligger nån genomskinlig plastfilm under golvet som förmodligen är fuktspärren men vem vet?
Det bästa hade förmodligen att riva upp skiten och lägga dit nytt med platonmatta; men då måste jag justera om dörrarna eftersom det skulle innebära att golvet blir högre samt att det blir förbannat mycket dyrare...
Ska se om jag får tag på nån byggtekniker som kan titta på det och komma med nått förslag på lösning.
Hur har det gått? Har du gjort några framsteg?
Postad 06 November 2009 - 10:14
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Hur har det gått? Har du gjort några framsteg?
Har handlat mask (Sundströms finns för övrigt på Hornbach), byggfläkt och allt annat jag kan tänkas behöva; ska ge mig på tapeterna i helgen. Avfuktare hyr jag...
Postad 06 November 2009 - 13:23
Unregistered822d95be
-
Unregistered822d95be
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hornbach verkar vara ett trevligt ställe. Svågern i Göteborg handlar allt sitt där. Tyvärr har vi inget i Jönköping.
Själv så har jag rivit en murad vägg i källaren (ej bärande) som jag trodde var ställd på betonggolvet. Icke så. Den hade de byggt upp på lite bruk direkt på marken. Kul kul. Nu skall jag hacka bort det bruket och gräva mig ner en dm och och gjuta igen. Helgen räddad. Ibland undrar jag om de verkligen följde vad som var riktlinjer för byggande på 40-talet.
Postad 06 November 2009 - 18:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hornbach verkar vara ett trevligt ställe. Svågern i Göteborg handlar allt sitt där. Tyvärr har vi inget i Jönköping. 
Själv så har jag rivit en murad vägg i källaren (ej bärande) som jag trodde var ställd på betonggolvet. Icke så. Den hade de byggt upp på lite bruk direkt på marken. Kul kul. Nu skall jag hacka bort det bruket och gräva mig ner en dm och och gjuta igen. Helgen räddad. Ibland undrar jag om de verkligen följde vad som var riktlinjer för byggande på 40-talet.
Det var nog riktlinjerna då..
Postad 06 November 2009 - 19:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har handlat mask (Sundströms finns för övrigt på Hornbach), byggfläkt och allt annat jag kan tänkas behöva; ska ge mig på tapeterna i helgen. Avfuktare hyr jag...
Sundströms halvmask är bra skit. Dessutom ser man tydligt hur skitig man är i ansiktet när man tar av sej masken om man har gjort något riktigt dammigt ! På med värme och avfuktare och täpp till rummet så mycket du bara kan. Tejpa för ventilationen.
Postad 17 January 2010 - 19:44
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Fast nu har jag hittat nån som gjort ett sjysst biorum i sin källare; nämligen Kusen som jag tänkte låna friskt av...
Jag tackar och bockar för berömmet. Jag förväntar mig dock att att du lägger upp bilder på resultatet så att man, nyfiken som man är, får ta del av "det friska lånandet"
Postad 17 January 2010 - 20:11
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Ja, nu ser det för jävligt ut där nere... Stopp i avloppet och VVS-killarna ställde till det nått så förbannat. Hur som helst; som det är nu så måste jag åtminstonde bila upp golvet och byta ut avloppsstammen.
Går i tankarna på att inte bara bila runt röret, utan även ta hela golvet precis som bakerman gjorde i sitt garage... Fast jag har min garageinfart på andra sidan huset, så det är ju inte bara att backa in ett släp och skyffla...
Kanske skulle hyra nån stackare till att göra jobbet. Fast det lär kosta en förmögenhet.
Hade ju varit riktigt skönt att slippa klikers och köra på golvvärme och 'riktigt' golv.
Dock, gör jag det själv lär ni se mig i nästa säsong av Arge Snickaren.
Postad 17 January 2010 - 23:53
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja, nu ser det för jävligt ut där nere... Stopp i avloppet och VVS-killarna ställde till det nått så förbannat. Hur som helst; som det är nu så måste jag åtminstonde bila upp golvet och byta ut avloppsstammen.
Går i tankarna på att inte bara bila runt röret, utan även ta hela golvet precis som bakerman gjorde i sitt garage... Fast jag har min garageinfart på andra sidan huset, så det är ju inte bara att backa in ett släp och skyffla...
Kanske skulle hyra nån stackare till att göra jobbet. Fast det lär kosta en förmögenhet.
Hade ju varit riktigt skönt att slippa klikers och köra på golvvärme och 'riktigt' golv.
Dock, gör jag det själv lär ni se mig i nästa säsong av Arge Snickaren. 
VAFAN !??  Sluta vara som en liten flicka nu !? Det är väl bara att bita ihop och köra !!? Lovar att du kommer vara skitglad om du gör det ordentligt nu istället för att ta den lätta vägen.. Heltäckningsmatta på värmegolv är inte äckligt kan jag lova...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|