Lite frågor och funderingar kring Vinyl
22 svar till detta ämne
Postad 21 October 2009 - 09:21
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hejsan,
jag har i veckan gått och skaffat mig ett nytt intresse, Vinyl!
Efter att ha beställt en LP från Brant Bjork så kom jag på att det kan ju vara ganska trevligt att kunna spela den och inte bara titta på den fina skapelsen! Så jag började googla, surfa här och springa runt i butiker på stan efter tips och kunskap!
Så slutligen begav jag mig in på Tradera och vann en budgivning på en Pioneer PL-4 som jag hoppas på att få hem innan helgen. Eftersom jag är helt färsk inom området så har jag inte speciellt stor kunskap om vare sig Pick Up´er, nålar, nåltryck och inställningar what so ever, så jag ställer mina frågor här i hopp om svar!
Eftersom jag inte har ngn dunderanläggning så sträcker sig mina krav på spelare givetvis inte längre än vad anläggningen klarar av att återge. Priset vill jag hålla så lågt som möjligt i början för att själv kunna byta ut och uppgradera framåt i tiden, det viktiga just nu är att kunna spela LP med vettig kvalitet.
Pinalerna består av:
Sony STR-DG700
Proson Reality Sat 31 5.0
Audio Pro Basiq Sub
Som ni säkert förstår så är jag inte gjord av pengar och har (precis som de flesta i detta forum :-D) hembio som största intresse.
1. Om fallet så är att jag behöver byta Pick Up eller nål, vad är det jag bör köpa och hur vet jag att det passar?
2. Hur vet jag om det behöver bytas?
3. Eftersom jag inte har ngn Phono-ingång på min Reciever måste jag ju köpa ett RIAA-steg, är en NAD PP2 ett bra val eller är det overkill för mina behov? Har även kikat på Cambridge 540P som kostar en hundring mer, men bara har stöd för MM-pickuper (NADen stödjer både MM och MC-pickuper. Kanske det räcker med ett billigare RIAA-steg?
4. Andra tillbehör såsom smörjmedel, skivborstar och dylikt, är det ett måste?
5. Vad mer har jag missat och behöver tänka på? :-D
Hoppas jag inte tråkat ut er med detta mastodont-inlägg, men jag är verkligen novis i detta område och vill lära mig mer!
MVH
Linus
Postad 21 October 2009 - 11:25
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Hej! Kul att du upptäckt vinyl. Det är kul med vinyl. 1. Köper du helt ny pickup så behöver du inte oroa dig för att det inte passar. Då byter man ut hela paketet så att säga och alla pickuper passar. Ska du bara byta nålen så finns det många bra sidor på nätet där du kan hämta info. Personligen tycker jag Svalanders har stort urval och han är kunnig. Bara dra iväg ett mail dit om du undrar över något. 2. Jag tycker ju att man alltid ska byta pickup eller nål om man köpt en begagnad skivspelare, iaf i den prisklassen det handlar om. Om då inte säljaren uttryckligen sagt att han nyss bytt. Annars kan du ju ta ett förstoringsglas och titta på hur pickupen ser ut. 3. Tycker absolut att du ska satsa på ett riaa av lite bättre kvalitet. Dom billigaste är inte mycket att hänga i julgran. Om du väljer det från NAD eller Cambridge spelar nog inte så stor roll. Dom är troligtvis ganska likvärdiga i ljudet. Har själv haft ett 540P och det spelar mycket bra i den prisklassen. Personligen skulle jag välja det, då det är klart snyggare. Att Naden går att köra med både mm och mc pickup har ingen betydelse då du iaf inte kommer att använda en mc pickup. Inte som nybörjare. Dom är svårare att få till bra och är klart overkill till din anläggning. 4. Smörjmedel behöver inte vara något avancerat. Några droppar motorolja på drivmotorn om den har några smörjpunkter annars kanske den inte ska smörjas. Nån droppe i mittenhålet för skivtallriken om den snurrar trögt, eventuellt. Skivborste är bra att ha och gärna en som är antistatisk. Damm har en förmåga att alltid leta sig fram till vinylskivorna. Fråga mig inte hur det går till, det är ett mysterium  5. Nåltryck och antiskate kan du söka info om på nätet för just din pickup. Svalander kan nog hjälpa dig även där. Hoppas du blev lite klokare
Postad 21 October 2009 - 14:06
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Absolut! Mycket matnyttigt i ditt snabba svar! Har läst mycket om Svalanders och det det verkar onekligen vara en riktigt bra butik, har surfat runt lite på hemsidan och kollat på diverse guider, men som sagt, är man nybörjare så känns mycket som antik grekiska när man läser det  . Angående Pickup-bytet, när man köper en ny så kommer det med en monterad nål som jag förstått det rätt? Hur pass stor skillnad skulle det vara för mig rent ljudmässigt pickuperna emellan om jag köpte någon av dessa: Tonar Birdie HiFi 306kr från Svalanders AT91 439kr från Svalanders Ortofon OM5E 398kr från HifiKlubben Ortofon 2M Red 898kr från HifiKlubben Har även sett att det finns en del pickuper på Tradera såsom Ortofon OM5E, hur mycket vågar man lita på säljtexten, för både denna http://www.tradera.c...ktion_100790209 och denna http://www.tradera.c...ktion_100790203 verkar ju inte vara helt ointressanta i mina ögon, just pga. priset. Jag har även lyckats gräva fram i några amerikanska forum att just min spelare kan ha problem med hastigheten om man har otur, så här copy-paste´ar jag ett citat "PL-4 is a good and affordable way to get into vinyl. Two minor issues you should be aware of: 1) potential speed fluctuations and 2) getting inside the unit to get to the speed switch which is generally the source of the speed issue.
With respect to 1) some de-oxit and cycling the switch a number of times will clear up the speed issue. With respect to 2) if you send me an email address I'll send you a step by step on how to disassemble and reassemble. Truly, not particularly difficult."det första stycket är jag med på det gröna i, men i det andra förstår jag inte riktigt vad som menas med " some de-oxit and cycling the switch" och hur pass knöligt är det vara att ta sig in innanför skalet och hur lokaliserar jag speed switchen? Förhoppningsvis (peppar, peppar) så är detta ngt jag inte behöver bry mig om, men jag hoppas kunna vara förberedd om så är fallet. /Linus
Redigerat av isopaistiainen, 21 October 2009 - 14:07.
Postad 22 October 2009 - 06:25
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Dom där ortofonpickuperna är nog inte så dumma, men man vet ju aldrig precis hur mycket dom gått.
Han menar nog att man kan spraya på lite elektronikspray för att få bort eventuell oxid och vippa lite på switchen. Han kan ju hjälpa dig, står det, om du får problem med att ta dig in. Det finns inte mycket i en skivspelare så det är troligtvis inte speciellt svårt att lokalisera switchen.
Postad 22 October 2009 - 06:43
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
tyvärr så var det inte mina frågor denna herre svara på, utan ngn annans frågor ställda under 2006, så den tråden är nog ganska så stendöd vid det här laget  men det vore gött om så var fallet att jag kunde få tag på den personen!
Men switchen,vad är detför ngt? är den stor,liten, rund, fyrkantig eller avlång? Rent spontant för mig så är en switch ngt i stil med en lampknapp, dvs. ngt man slår på och stänger av, men jag förmodar att det har en annan betydelse i detta sammanhang
/Linus
Postad 22 October 2009 - 12:46
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Hej!
Vänta med ny PU till du vet vad som sitter på. Kanske är det en bra PU och du behöver då bara byta nål. Skulle inet rekommendera dig att spela skivor innan du försäkrat dig om att nålen är OK. Cambridge riaat storebror 640 har jag lyssnat på, oc det lät bra. 540 skall låta ungefär likadant. MC pick up kanske är lite överkurs för en PL-4. De är generellt sett mycket dyrare än MM PU, som är det vanligaste. Det finns recensioner att ladda ned från cambridges hemsida. Riaa är annars något man enligt min uppfattning kan köpa begagnat. De slits ju inte så mycket. Titta på hifimagasinet.com.
Switchen är väl antagligen varvtalsbytaren. Du kan skapa ett nick på vinylegine.com och därifrån ladda ned en bruksanvisning för spelaren eller t o m en servicemanual. Där borde pratet om switch förklaras.
Kör!
Postad 23 October 2009 - 00:05
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tack för tipsen än en gång! kastade mig direkt in på hifimagasinet och tro på tusan att jag hittade iaf ett intressant riaa, Pro-Ject Phono Box för 450 kronor. Är det i samma klass som Cambridge eller iaf liknande?
Angående nålen, hur ser jag om den är bra eller inte? och varför bör jag inte spela ngn skiva förrens jag kontrollerat den (nog för att jag förstår att det inte är bra att spela med nål i uselt skick, men mer konkret,vad får det för effekter/konsekvenser)?
/Linus
Postad 23 October 2009 - 07:16
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Tack för tipsen än en gång! kastade mig direkt in på hifimagasinet och tro på tusan att jag hittade iaf ett intressant riaa, Pro-Ject Phono Box för 450 kronor. Är det i samma klass som Cambridge eller iaf liknande?
Pro-Jects RIAA är helt okej, och 450 kr tycker jag är ett bra pris! Har själv Phono Box SE II varianten och jag är mycket nöjd. Angående nålen, hur ser jag om den är bra eller inte? och varför bör jag inte spela ngn skiva förrens jag kontrollerat den (nog för att jag förstår att det inte är bra att spela med nål i uselt skick, men mer konkret,vad får det för effekter/konsekvenser)?
Det kan vara svårt för en ovan att se direkt på nålen om den är sliten eller inte! Men man kan kika lite med förstoringsglas hur spetsen ser ut! Spetsig, ren och fin ska den ju vara! Många använda nålar är dessutom alldeles svarta av vinylavlagringar. Kan dock gå att rengöra med speciella rengöringsvätskor. Ett enkelt sätt att kontrollera nålens skick kan ju vara att spela någon vinyl som man köpt på loppis för 5 kr och man inte är så rädd om! Det brukar höras rätt tydligt när nålen är sliten! En nål som är i riktigt uselt skick kan tyvärr försämra ljudet på skivorna rätt drastiskt, det är ju som att plöja morotslandets små fina spår med en traktor!  Det är ganska lätt att de små fina spåren på vinylen kan få skador som ger knäppningar, knaster eller ett lite små-brusigt ljud vid uppspelning. Är man osäker på nålens skick, och har köpt pick-upen begagnat, skaffa en ny nål! Så skulle jag göra för att vara på den säkra sidan! Ett tips är ju att som första pick-up skaffa en Audio Technica AT-95E. En klassiker som ju varit ett bra köp i en herrans massa år och som inte heller kostar skjortan!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 23 October 2009 - 07:18.
Postad 23 October 2009 - 08:27
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Om du skall rengöra nålen är det viktigt att du inte använder för mycket vätska efter som det kan sugas upp i nålen av kapillärkrafterna (det är oftast ett rör). Du kan använda en "modellflygplanspensel" med hårda borst, som du kan klippa av för större spänst och doppad i lite isopropanol för att lösa upp. Borsta i nålens riktning. Kolla i luppen (se nedan).
Om du skall köra som Wicked World säger, med en gammal Thorleifs skiva (bra förslag), bör du ändå ställa in nålen ordentligt. Annars vet du inte vad som är vad. Kolla Svalanders hemsida, som du redan hittat. På Claes Ohlson kan du köpa en elektroniskt förstärkt lupp med inbyggd lampa som förstorar upp till 100x, för 89 kr. Det räcker för att se om nålen är sliten.
Hur det skall låta kan man inte veta med mindre än att man skaffar en tetsskiva. Du kan också fråga säljaren om nålens tid. Han borde inte ha något att vinna på att inte säga sanningen, eftersom du redan köpt.
Kör!
Postad 23 October 2009 - 08:50
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är väl beroende av flera saker, men hur snabbt slits en nål? Har en OM5-nål på min Pro-Jectspelare och ärlig talat låter vinylavspelningen apa. Har ingen aning om vad det beror på. Har försökt kolla så pickupen är rätt inställd, men jag tycker att allt ser rätt ut (vet knappt hur jag ska titta heh). Ska ta och skaffa en sådan där lupp och kika på nålen. Kanske lättaste stället att börja på.
Postad 23 October 2009 - 09:26
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det sägs att de varar 500 - 1000 timmar. Eller för evigt. Om man sköter dem. Det enda sättet är att kolla då och då med lupp och testskiva. OM10 känner jag till och det är ingen bra nål; ger innerspårsdistortion och har en "skramlig" diskant (dist?). OM5E vet jag ingen om.
Hur låter det "apa", är det Part Chimp?
Postad 23 October 2009 - 10:59
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Well, även nya skivor låter plågsamt essigt med elak distortion på framför allt röster. Det brusar och knastra3 mer än jag tycker det borde göra. Försökte ställa in allt med en sådan där mall man skriver ut och lägger på skivtallriken, men det fladdriga pappret hjälpte inte mysse.
Måste börja någonstans, men vet inte riktigt var: Är Pro-Jectspelaren helt enkelt för dålig? Är det bara nålen, pickup + nål, tonarm enbart eller tonarm + pickup? RIAA? Är allting tillräckligt för helt ok återgivning utan alltför uppenbara fel, om jag lyckas ställa in allt korrekt? Många frågor, få svar.
Jag skulle vilja dissa Pro-Ject Debut III och säga att det är en skitdålig skivspelare, men faktorerna som spelar in är verkligen många och skulle aldrig våga mig på att lägga ett sådant omdöme. Antagligen är det jag som är dålig.
Läste en mycket djuplodad artikel i senaste Musik och Ljudteknik om hur man ställer in sin skivspelare, men jisses amalia, det var ren grekiskan för mig. Det där kommer jag aldrig lyckas med.
Redigerat av shifts, 23 October 2009 - 18:09.
Postad 23 October 2009 - 12:40
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Well, även nya skivor låter plågsamt essigt med elak distortion på framför allt röster. Det brusar och knastrat mer än jag tycker det borde göra.
Självklart spelar alla faktorer in tillsammans, men samtidigt borde du kunna få en Pro-Ject Debut III att låta hyfsat bra även om det är en relativt billig spelare. Som du beskriver symptomen tycker jag att det låter som att det antingen är: 1. Nålen/pickupen är dålig eller sliten. 2. Pick-upen är inte korrekt monterad i tonarmen. 3. Du spelar en väldigt sliten skiva. Men jag antar att du testat olika skivor så det borde inte vara alternativ 3, om du nu förstås inte ärvt alla skivor av samma person som spelat dem mycket med väldigt sliten nål. Du borde försöka hitta en ordentlig mall, kanske låna av någon? Att skriva ut en mall tycker jag sällan fungerar bra, när jag testat blir aldrig utskriften i rätt storlek... Försök hitta någon nära dig som kan det där med vinyl, som kanske kan hälpa dig ställa in spelaren och titta så att allt är som det ska!
Postad 23 October 2009 - 12:51
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Tack för svaret! Nummer 3 är det inte. Har testat vissa av skivorna hemma hos en polare som skaffade någon Denonspelare från Hifiklubben. Han packade upp den hemma och körde bara igång. Låter verkligen höjder bättre än hos mig (i övrigt låter det inte alls särskilt bra hemma hos honom, något han brukar säga att han blir smärtsamt medveten om de gånger han lyssnar hos mig).
Jag tror, som du säger, att vägen att gå är att få en kunnig att låna mig en skarp blick och ge tips på plats.
Redigerat av shifts, 23 October 2009 - 18:10.
Postad 23 October 2009 - 15:10
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Har testat vissa av skivorna hemma hos en polare som skaffade någon Denonspelare från Hifiklubben. Han packade upp den hemma och körde bara igång. Låter verkligen höjder bättre än hos mig (i övrigt låter det inte alls särskilt bra hemma hos honom, något han brukar säga att han blir smärtsamt medveten om de gånger han lyssnar hos mig).
Bättre än Hifi-klubbens Denon spelare SKA din Pro-Ject absolut låta! Det bör nog alltså vara i pickupen/nålen problemet sitter, om du inte har något annat i signalvägen som är trasigt! Men det är ju inget kul om vinylspelandet bara funkar så där rakt av. Det ska vara svårt, jävligt och krångligt... det är därför vi entusiaster fortfarande lyssnar på vinyl.... eller?
Postad 23 October 2009 - 16:17
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Låna puppan av din kompis och prova. Steg för steg kommer du att
hitta orskaken. Inte för att din kombo ska bjuda på estoteriska
upplevelse. Men skit ska det inte låta. Jag har flera polare med
Project + Ortofon. Fullt njutbart i mina öron
Postad 24 October 2009 - 10:35
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nu har Pion äntligen kommit! efter att ha putsat upp den kollat så allt fungerar rent mekaniskt så började jag kolla efter vad pickupen hette, det jag kunde hitta på pickupen var "Pioneer 3MC" vilket jag givetvis googlade direkt efter nåltryck, folks åsikter etc. till min förvåna så verkar det vara en MC-pickup? stämmer det? och efter tips här så bör jag inte använda mig utav en sådan utan en MM-pickup är det bättre valet för mig som nybörjare? Är bara så enkelt att jag byter till en MM, kopplar in RIAA-steget och sen fungerar det? inga krusiduller pga. original pickupen är MC?
/Linus
Postad 24 October 2009 - 11:53
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Kör så det ryker
Kolla bara så att pickupen hamnar rakt på tonarmen.
Postad 24 October 2009 - 12:35
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Är bara så enkelt att jag byter till en MM, kopplar in RIAA-steget och sen fungerar det? inga krusiduller pga. original pickupen är MC?
Inga krusiduller alls, bara att köra på... det är bara om du använder dig av en MC pickup du måste se till att du har ett RIAA steg som klarar av den typer av pickuper.
Postad 24 October 2009 - 18:32
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Tack för svaret! Nummer 3 är det inte. Har testat vissa av skivorna hemma hos en polare som skaffade någon Denonspelare från Hifiklubben. Han packade upp den hemma och körde bara igång. Låter verkligen höjder bättre än hos mig (i övrigt låter det inte alls särskilt bra hemma hos honom, något han brukar säga att han blir smärtsamt medveten om de gånger han lyssnar hos mig).
Jag tror, som du säger, att vägen att gå är att få en kunnig att låna mig en skarp blick och ge tips på plats.
Har den låtit dåligt från dag 1 ? Kanske ett måndagsex.
Postad 24 October 2009 - 19:54
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Det är väl beroende av flera saker, men hur snabbt slits en nål? Har en OM5-nål på min Pro-Jectspelare och ärlig talat låter vinylavspelningen apa. Har ingen aning om vad det beror på. Har försökt kolla så pickupen är rätt inställd, men jag tycker att allt ser rätt ut (vet knappt hur jag ska titta heh). Ska ta och skaffa en sådan där lupp och kika på nålen. Kanske lättaste stället att börja på.
Kom på en grej, Kanske är det glapp i armröret och därav dist?
Postad 25 October 2009 - 19:26
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Kör så det ryker 
Kolla bara så att pickupen hamnar rakt på tonarmen.
Då blir det till att gå på jakt efter pickup på imorgon! Hur pass svårt är det att byta pickup? Skruva loss, ta bort,sätt dit skruva fast? Och sen se till att den sitter så rakt den kan med blotta ögats förmåga, eller behöver man har ngt mätinstrument månne? Linus
Postad 26 October 2009 - 08:15
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Att se till så att pickupen sitter rakt är mer eller mindre enkelt med hjälp av ögat... relativt enkelt med pickuper som har raka/parallella kanter... ofta lite klurigare med rundade/osymmetriska pickuper.
Däremot är det svårare att hitta rätt läge "framåt/bakåt" för pickupen utan mall... och det är väldigt viktigt för att minimera vinkelfelet vi avspelning! Lite fel läge kan ge mer distortion och därmed sämre ljud.
Att använda någon form av mall är att rekommendera.
Det allra enklaste är dock att ta med skivspelaren till hifibutiken där du ska köpa pickup och låta dem montera och justera pickupen. De flesta seriösa handlare kan fixa det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|