Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på billga "bakhögtalare"

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 October 2009 - 18:53

Macfinkel
  • Macfinkel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Så var det dags att inhandla en reciever... så nu behövs ett par sateliter så man kan få lite surround

Tips på billiga, små, o ch hyffsat välljudande mottages tacksamt

Mvh
Peter

Postad 21 October 2009 - 20:04

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
vad är det för prisklass på hela systemet?

Postad 21 October 2009 - 20:23

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=366192

Mitt tips!
1300:- är riktigt billigt för dom!
Kör själv med föregångaren och är mycket nöjd.

Postad 21 October 2009 - 20:49

Macfinkel
  • Macfinkel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

vad är det för prisklass på hela systemet?

Köper i morgon en H/K 255 eller Marantz 5004, fick i går min sub sp, som är en BK XLS200... frontar är mina gamla NEAR som skall bytas ut senare mot nåt runt 4-8 k

Mitt tips!

Ok,, skall kollas upp. Priset är ju fint o snygga va dom
Så det behövs inte så mycket djup i ett par sateliter?

Postad 21 October 2009 - 21:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Dynavoice Magic FX-4 EX tycker jag är finfina som bakhögtalare till priset. Särskilt att dom är vinklade

Postad 21 October 2009 - 21:13

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Mitt tips!

Jag är också på jakt efter bakhögtalare som jag ska ha till ett nytt system, troligtvis blir det elac 137 frontar, och jag vill nåt smått bak.
Hur klarar dessa högtalare sk "fullfrekvens". dens pelar inte enbart upp swosshh swossh ljud när det är surround, utan klarar bra av att spela upp ljdu från Blue Rays ljudforamt mm? låter kanske luddigt men förr var små bakre högtalare skräniga o bara körde jobbig diskant, inget "tal" eller så var de bra på)

Postad 22 October 2009 - 07:56

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Ett tips som ofta kommer upp gällande bakhögtalare är

Iofs golvstående, men kan man ta det får man en bra bakhögtalare för lite pengar.

Edit: Hmm.. såg nu att det inte finns några listade priser för Cube. Fanns det inte flera varianter av den för inte så länge sen? Har den utgått.

Edit2: Ah, kom på att de stavas med q :rolleyes: Här är de

Redigerat av Sigma78, 22 October 2009 - 09:07.

Postad 22 October 2009 - 08:20

Log1N
  • Log1N
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ni är väl medvetna att 1300:- är styckpris på MA radius högtalarna.

Energy har ett par som jag tycker är riktigt bra kommer dock inte på vad de heter.

Är själv väldigt nöjd med mina Canton GLE 410 i vitt och mocca som inte syns speciellt mycket.

Även Mirage Nano sat är riktigt bra om man gillar det rundstrålande ljudet.

Postad 22 October 2009 - 08:59

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Ni är väl medvetna att 1300:- är styckpris på MA radius högtalarna.

Energy har ett par som jag tycker är riktigt bra kommer dock inte på vad de heter.

Är själv väldigt nöjd med mina Canton GLE 410 i vitt och mocca som inte syns speciellt mycket.

Även Mirage Nano sat är riktigt bra om man gillar det rundstrålande ljudet.

Ja jag såg det. men min budget ligger på 3k för bakre högtalare. GLE 410 är okcså på listan. Men jag vet itne om det är snyggt att blanda mocca white med svarta frontar, får i så fall bli svarta. Nackdelen med dem är att de inte går att vinkla. de kommer att sättas på vägg bakom soffan

Redigerat av Bulldog76, 22 October 2009 - 09:02.

Postad 22 October 2009 - 09:26

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Ja jag såg det. men min budget ligger på 3k för bakre högtalare. GLE 410 är okcså på listan. Men jag vet itne om det är snyggt att blanda mocca white med svarta frontar, får i så fall bli svarta. Nackdelen med dem är att de inte går att vinkla. de kommer att sättas på vägg bakom soffan

Köpte GLE 401 från Tyskland för 190 Euro med frakt
ww.hifi-fabrik.de

Dom kostade 190 euro exkl frakt , men det går att pruta hos dom.
Ser att dom kostar 178 euro nu.

Ett alternativ om du vill hamna under 2000:-

Postad 22 October 2009 - 10:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Bakhögtalare spelar så lite och när de väl används är det främst till ljudeffekter, så skjut inte över mål. Köp ett par billiga och framför allt lättplacerade högtalare.

Postad 22 October 2009 - 16:13

Macfinkel
  • Macfinkel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Bakhögtalare spelar så lite och när de väl används är det främst till ljudeffekter, så skjut inte över mål. Köp ett par billiga och framför allt lättplacerade högtalare.

Menar du typ http://www.fynda.se/...php?prodid=3521 ?

Postad 22 October 2009 - 18:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Mitt alternativ ligger i samma prisklass men ett bättre alternativ för bakhögtalare

Postad 22 October 2009 - 20:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Jag är grymt nöjd med mina Radius 45 som överlevt 3 framsystem.
Det borde ju säga en del.
Sen har den högtalaren element åt 2 håll som ni kan se i mitt galleri.
Vilket gör att den sprider ljudet väldigt fint.
Flera gånger man vänt sig om på kvällen för man trott att det kommit nån i från köket, och sen insett att det varit i från filmen.

Har kört med golvare som bak högtalare Audiopro 2.42 och stativare Audiopro Black pearl v2 innan.
Och visst det blir mäcktigt när det dundrar och smäller men det man vinner där förlorar man i spridning med stora högt.
Så mina Radius lär sitta kvar ett bra tag till om inte för alltid.:)

Redigerat av Turtle, 22 October 2009 - 20:46.

Postad 22 October 2009 - 21:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det där är en vanlig uppfattning, som är fel.

Jag är inte säker på hur det ligger till med äldre format, men på Bluray är bakkanalerna fullregister. Problemet är att om man kör med för små/dåliga bakhögtalare så hör man inte de lika tydligt. Det finns ofta mer ljud bak än i centern, om man bortser från dialogen då. Det handlar verkligen inte bara om effekter utan även musik, miljöljud osv ligger ofta till stor del mixat bak. Kör man då med ett par Kalle-anka högtalare så blir det platt fall.

Jag har kört med golvare bak de senaste 2 åren, och kan utan tvekan säga att ljudkvaliteten bak är precis lika viktig som i övriga kanaler. Det blev en rejäl skillnad när jag bytte från ett par äldre golvare till B&W 683 bak. De har också en fördel med FST-elementet iofs (bra spridning i mellanregistret).

Redigerat av Ageve, 22 October 2009 - 21:31.

Postad 22 October 2009 - 21:57

Macfinkel
  • Macfinkel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag är inte säker på hur det ligger till med äldre format, men på Bluray är bakkanalerna fullregister. Problemet är att om man kör med för små/dåliga bakhögtalare så hör man inte de lika tydligt. Det finns ofta mer ljud bak än i centern, om man bortser från dialogen då. Det handlar verkligen inte bara om effekter utan även musik, miljöljud osv ligger ofta till stor del mixat bak. Kör man då med ett par Kalle-anka högtalare så blir det platt fall.

Jag har kört med golvare bak de senaste 2 åren, och kan utan tvekan säga att ljudkvaliteten bak är precis lika viktig som i övriga kanaler. Det blev en rejäl skillnad när jag bytte från ett par äldre golvare till B&W 683 bak. De har också en fördel med FST-elementet iofs (bra spridning i mellanregistret).

Detta var intressant... det får bli att gräva lite djupare i plånboken :)

Postad 22 October 2009 - 22:17

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja tipsa om dessa:

Sprillans nya på den svenska marknaden men löjligt lågt prissatta om man jämför med priserna på den andra högtalarna i samma serie (12k resp 17k för golvarna). Jag har bara sett och hört stativhögtalaren i 79-serien men dom såg förbaskat snygga ut och lät inte alls dumt. Dom här är ju bipolära och spelar en bra bit djupare än dom allra minsta högtalarna som rekommenderats tidigare. 70 Hz hävdar Mission och det låter rimligt. THX tycker ju att man ska filtrera in subben vid 80Hz så det borde funka i en THX-setup åtminstone :-)
Här är en tråd om Mission 79-serien:

Mission 79

Postad 23 October 2009 - 00:41

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Klart har man plats för stora högtalare så är det ju inte fel.

Postad 23 October 2009 - 15:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Varför inte. Eller ett par gamla högtalare din mormor och morfar haft på vinden, eller ett par högtalare till något datorpaket från exempelvis Logitech.

Går att bygga riktigt bra bioljud utan stora pengar. :D

Postad 26 October 2009 - 13:00

binkel
  • binkel
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Vill bara tipsa om Tangent Evo 4 ligger i prisklassen. Du får ett par som desutom låter aldeles utmärkt till musik doc bas fattiga men som sagt till bak låder är de riktigt fina. :)

Postad 26 October 2009 - 19:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Många kör ju inte fullregister i någon högtalare i ett biorum ? Väldigt många delar ju vid t.ex 80 hz och låter subben ta hand om resten ? Då bör det väl räcka att högtalaren spelar vettigt ner till just 80 hz ?
Min stärkare delade dom bakre vid 110 hz när jag körde autoconfigen. Har testat att dela dom både högre och lägre, men vid 110 som stärkaren ville ha dom låter det faktiskt bäst.
En stativare som grejar ner till runt 100 hz borde väl kunna gå att få vettiga för en vettig peng ?
I övrigt tycker jag personligen inte att man kan jämföra center och bakre surrar på år och dag...
I bakre surr tycker jag att det är mest prassel i buskar och liknande. Hade jag 10k skulle jag lägga 8 på centern och 2 på bakre surr.
Tänker jag fel ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.