Jag köpte ett stycke XTZ AP100 idag (eller lånat hem det för utvärdering iallafall).
Jag började med att koppla in AP100 som slutsteg via Pre-out på min gamla Denon AVR-3300 för att driva frontarna. För tillfället kör jag 2.1 med B&W 603 S2 + Audio Pro Avanti SW-450.
Jag har länge tyckt att ljudet ur mina 603:or låter dovt och livlöst om jag inte höjer volymen kraftigt på recievern, men då låter det istället lite platt och vasst = man blir snabbt lyssningstrött och vill sänka. Jag har funderat på om problemet ligger hos högtalarna eller i recievern eller kanske både och? Mitt vardagsrum är inte direkt akustikreglerat eller injusterat med Audyssey eller liknande så en del kan säkert förklaras med det också.
Första testen:CD-spelare (Denon DCD-625 II) koaxialt till recievern. I med en cd (the Doors - Morrison Hotel) och höj volymen.. inte dåligt, men inte någon fantastisk skillnad. Jag behöver inte höja lika mycket för att högtalarna ska spela ut och visst låter det mer detaljerat i alla register. Nåja, jag använder ju samma CD-spelare och D/A som tidigare .
Test två:Jag kopplar ur signalkablarna från recievern och kopplar istället in slutsteget till min NuForce uDAC som är kopplad till en bärbar dator. Följande uppkoppling alltså: Dator->uDAC->XTZ AP100.
Drar igång Spotify och lyssnar igenom ett gäng låtar och S-A-T-A-N vad bra det låter! Utan att subben är ens är inkopplad hör jag de djupaste och mest trovärdiga basgångarna mitt system presterat! Allt låter så separerat och väldefinierat att jag bara vill höja mer och mer!
Med uDAC:en som försteg har jag gott och väl utrymme för att uppnå ett tillräckligt ljudtryck i vardagsrummet (ca 25kvm och 2.70 i takhöjd). Mer än 50% på uDAC:ens volymkontroll känns inte nödvändig.
Slutsats: Efter några timmars lyssning ger AP100 verkligen mersmak! Jag har en NuForce Icon HDP på väg över Atlanten och med den i ekvationen tror jag mina ljudkvalitetsbekymmer är ur världen ett tag framöver. Givetvis skulle jag vilja testa med andra mer högupplösta högtalare också, tex Elac som jag provlyssnade idag eller nåt ur Monitor Audios senaste RX serie kanske.
Redigerat av metalfan, 04 mars 2010 - 23:54.