Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xtz nyhet!

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 december 2009 - 16:07

Unregistered01703f53
  • Unregistered01703f53
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Har nu testat detta slutsteg tillsammans med mina 99.26, samt yamaha 663 som försteg, i ett par dagar.
Tyvärr, måste jag säga att min vincent 236 rörhybrid är saknad (som spelade grymt bra med 99.26), ångrar mitt köp av detta slutsteg.

Upplever inget bottendrag på lägre nivåer och när det spelas starkt blir diskanten otrevligt vass.
Faktiskt så att jag undrar om det är fel på produkten. Fyndbörsen skulle ringa upp mig idag efter lunch..men jag väntade förgäves..får väl skylla på juletider. Men steget får åka tillbaka..

Och ja, byglarna på högtalarna, samt talarna själva har farit runt i hela mitt 37m2 stora rum på jakt efter välljud.

Kommenterar mig själv.
Inget som helst fel på slutsteget, utan det är mina öron som föredrar det färgade ljudet som en integrerad röris med loudness kan ge.

Steget åker tillbaka och istället väntar jag tålmodigt på ett integrerat steg från samma företag, med rumskorrigering (dsp) som förhoppningsvis släpps första halvåret 2010.. om jag förstått saken rätt...

Postad 02 mars 2010 - 12:04

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Ingen annan som köpt AP100 än och har lite lyssningsintryck?

Postad 04 mars 2010 - 23:15

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag köpte ett stycke XTZ AP100 idag (eller lånat hem det för utvärdering iallafall).

Jag började med att koppla in AP100 som slutsteg via Pre-out på min gamla Denon AVR-3300 för att driva frontarna. För tillfället kör jag 2.1 med B&W 603 S2 + Audio Pro Avanti SW-450.

Jag har länge tyckt att ljudet ur mina 603:or låter dovt och livlöst om jag inte höjer volymen kraftigt på recievern, men då låter det istället lite platt och vasst = man blir snabbt lyssningstrött och vill sänka. Jag har funderat på om problemet ligger hos högtalarna eller i recievern eller kanske både och? Mitt vardagsrum är inte direkt akustikreglerat eller injusterat med Audyssey eller liknande så en del kan säkert förklaras med det också.

Första testen:

CD-spelare (Denon DCD-625 II) koaxialt till recievern. I med en cd (the Doors - Morrison Hotel) och höj volymen.. inte dåligt, men inte någon fantastisk skillnad. Jag behöver inte höja lika mycket för att högtalarna ska spela ut och visst låter det mer detaljerat i alla register. Nåja, jag använder ju samma CD-spelare och D/A som tidigare .

Test två:

Jag kopplar ur signalkablarna från recievern och kopplar istället in slutsteget till min NuForce uDAC som är kopplad till en bärbar dator. Följande uppkoppling alltså: Dator->uDAC->XTZ AP100.

Drar igång Spotify och lyssnar igenom ett gäng låtar och S-A-T-A-N vad bra det låter! Utan att subben är ens är inkopplad hör jag de djupaste och mest trovärdiga basgångarna mitt system presterat! Allt låter så separerat och väldefinierat att jag bara vill höja mer och mer!

Med uDAC:en som försteg har jag gott och väl utrymme för att uppnå ett tillräckligt ljudtryck i vardagsrummet (ca 25kvm och 2.70 i takhöjd). Mer än 50% på uDAC:ens volymkontroll känns inte nödvändig.

Slutsats:
Efter några timmars lyssning ger AP100 verkligen mersmak! Jag har en NuForce Icon HDP på väg över Atlanten och med den i ekvationen tror jag mina ljudkvalitetsbekymmer är ur världen ett tag framöver. Givetvis skulle jag vilja testa med andra mer högupplösta högtalare också, tex Elac som jag provlyssnade idag eller nåt ur Monitor Audios senaste RX serie kanske.

Redigerat av metalfan, 04 mars 2010 - 23:54.

Postad 29 april 2010 - 00:01

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejsan

Sitter på XTZ 99.38 och XTZ 100D3

Är väldigt nöjd med denna uppsättningen men känner att det finns mer att plocka ut ur dessa ståtliga högtalare.
Ser att XTZ förespråkar deras SUBAMP för att driva basarna och det låter ju trevligt.....
Nu har de ju också släppt ap100......

Jag känner inte att det är direkt mer bas jag behöver utan mera kraft till hela högtalaren om ni förstår vad jag menar....
Sedan är SUBAMP:en lite mer svårplacerad i mitt system....
Det som däremot talar för SUBAMP:en är ju priset.

Tacksam för lite feedback

Postad 29 april 2010 - 22:19

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

...
Jag känner inte att det är direkt mer bas jag behöver utan mera kraft till hela högtalaren om ni förstår vad jag menar....
Sedan är SUBAMP:en lite mer svårplacerad i mitt system....
Det som däremot talar för SUBAMP:en är ju priset.

Tacksam för lite feedback

Funderade över subamp tidigare idag och grunnade över om dom eventuellt kan tänkas släppa en subampversion baserad på ICE-steget (som finns i deras nya aktiva subbas). Borde kunna göra enheten mindre i och med lägre värmeutveckling och mindre(?) komponenter - kanske till och med två st ICEsubampDSP i ett av det nuvarande subampchassit.

En subamp eller motsvarande lär i alla fall avlasta ditt/dina befintliga slutsteg markant om du nu känner att du saknar kraft med den befintliga förstärkaren.

Frakten på subampen är visst 148 kr från fyndbörsen, så det kan vara väl värt att prova den. Eftersom Buy and Try (tre veckors full returrätt) gäller för produkten ska du kunna returnera den till fraktpriset utan bekymmer efter att i lugn och ro utvärderat produkten/förändringen i ditt system. Har inte provat på Buy and Try själv så jag kan inte svära på det. Borde dock inte vara några problem.

Postad 01 maj 2010 - 22:30

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Ja, subamp1'orna är inte direkt lättplacerade. Jag har två stycken som står bredvid varandra, sedan la jag en skiva över och använder det som ställ för TV'n. Blev perfekt. Lite overkil med en Sub-amp 1 till varje w12.18p men tanken är att kunna bygga på med två moduler till i framtiden och paketpriset var ju rätt bra.

Postad 12 februari 2011 - 10:52

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
För att bumpa en gammal tråd...

Hur tror ni detta steg skulle prestera med ett par Sonus Faber Concertino Domus?

Postad 20 februari 2011 - 22:39

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Lite intressant läsning om XTZ Class AP 100

http://www.nomono.se...-end-för-folket

Postad 08 september 2011 - 11:39

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Snubblade över denna på LTS hemsida, kanske lite roligare läsning för den tekniskt insatte: http://www.lts.a.se/...l/kabelbygg.pdf

Någon som känner till om det finns någon mer mätning av deras steg?

Postad 22 oktober 2012 - 16:58

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Funderade över detta slutsteg till mina svs sts-02 och mejlade butiken. Någon större skillnad skulle jag inte förvänta mig då min onkyo nr809 var tillräcklig, Men lite mer lugn och balans skulle steget tillföra...blev lite besviken och hade hoppats på att det skulle ge mer kräm. Nu lyssnar jag sällan på höga ljudnivåer så ett separat steg kanske inte tillför något...?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.