Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Masknings tips?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2002 - 18:59

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Kommer börja med min DIY duk i slutet av veckan.
har dock inte bestämt hur jag ska maska....
duken kommer vara i 1.78 format. Ska kunna masa 1.88 och 2,35. Kommer bli en MDF jag bygger på.

Kom med förslag å tips. Gärna med länkar om man behöver köpa ngn speciell grej oxå så man vet hur de ser ut.

mvh Andreas

Postad 19 December 2002 - 16:37

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
lite info om hur jag gjorde...........
https://www.minhembi...SearchTerms=mdf

Postad 19 December 2002 - 19:59

Gäst_AndyPandy_*
  • Gäst_AndyPandy_*
  • 0
Svarta rullgardiner uppe och nere är snyggt, ger biokänsla och går lätt att ställa in på alla format exakt med lindrag. Den nedre gardinen är lite knepigt men det går...Kolla Marcus00:s bilder eller mina. Själv har jag målat min rullduk nedtill. Med en mdf-duk skulle jag fästa nedre lindraget i en trissa monterad mot väggen. Att limma sammet kan vara vanskligt. Fibrerna lossar lätt och det blir då fläckigt och eländigt. Svart matt rullgardin ger inga ljusreflektioner och beställes i en gardinbutik eller persiennbutik...kostar runt 1000 kr i 250 cm-längd.

Postad 19 December 2002 - 20:10

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
hehe min maskning ska inte behöva kosta mer än min DIY duk =)

kom med billiga tips ;)

mvh Andreas

Postad 19 December 2002 - 22:35

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Det var det jag gjorde, billigare och enklare går det (nästan) inte att göra

Postad 20 December 2002 - 00:12

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
jag syftade på rullgardinerna för 1000kr nä jag pratade om de större pengarna som jag inte va villig att ge. [;)]

mvh Andreas

Postad 22 December 2002 - 13:03

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
skulle man kunna göra på det enkla viset att ha ett svart tygstycke som maskning?
När man behöver maska för 1.85 t.ex "rullar" man bara ner tyget och tyget för nedre kant kan man spänna fast ngnstans så det sitter fast. För att sedan maska för 2.35 använder man samma tygstycke...men viker upp det man "gömt" av stycket innan.

hmmm detta va inte lätt :)

mvh andreas

Postad 22 December 2002 - 18:05

Gäst_AndyPandy_*
  • Gäst_AndyPandy_*
  • 0
I mitt galleri på dvdforum.nu finns en ritning på mitt gamla maskningssystem med tyg. Fördelen med detta system var att man dolde alla högtalarna bakom tyget. Tyget var fasttejpat och upprullat med dubbelhäftande tejp på Kirsch billigaste gardinstång. Rullduken drogs ner framför tyget. Med en mdf-duk måste man ju dock hitta en annan lösning.

Postad 27 December 2002 - 13:40

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag har länge tänkt fixa till maskningen till min diy duk. Det jag har tänkt då är en ram klädd i svart tyg för 16:9 som är permanent på duken. Sen tänkte jag kapa till rektangulära skivor för de andra formaten av något lätt material (skivor som man gör anslagstavlor av som man kan sticka in nålar i tror jag det blir, kommer inte ihåg vad dom heter bara...) och också klä dessa i svart tyg. Sen är det bara att sätta dessa ovanpå med valfria krokar eller dyligt för att få dom i rätt position. Borde funka hyffsat tycker jag. Någon som har något att invända mot denna lösning?

Postad 29 December 2002 - 00:37

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
...funderade på om man inte kunde använda Wellpapp??
Om man klär in pappen i ngt svart tyg...genom att sträcka upp och häfta fast det. Sen limmar man på det på baksidan av MDF skivan?? detta blir ju väldigt lätt..väger inte så mkt...

Detta att ha som en svart ram runt då vill säga....
va tror ni?

mvh Andreas

Postad 29 December 2002 - 12:13

Gäst_AndyPandy_*
  • Gäst_AndyPandy_*
  • 0
Melle...Jag tror ändå att en svart rullgardin är bäst för övre maskningen. Det finns ju billigare gardiner som man kan måla själv eller byta tyg på. Draglinemodellen är bättre än fjäder eftersom draglinan kan justeras på mm:n. Formaten är ju många och varierar ju från film till film. Inte kul när det över- eller underlappar.

Postad 29 December 2002 - 17:16

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Jag är övertygad om att det är ett kanon sätt att maska med rullgardin....dock vill jag inte ge så mkt pengar FÖR TILLFÄLLET...dock kan detta bli intresant sen. Men för att bättra på det lite mera på min målade MDF platta tänkte jag att en svart ram skulle piffa upp det litegrann. Kostar inte mkt heller....
Tror ni att klä in wellpapp skulle funka?? Jag har massa långa wellpapp i 15 cm bredd så en ram på ca 10 cm skulle bli bra. Tänkte som sagt bara häfta fast tyget i wellpappen.
Vad bör man ha för tyg?? kostar i en vanlig tyghandel??
flyttar den 2e jan så jag håller på för fullt att förbereda så allt är klart inför flytten. Målar just nu om ett soffbord :D

mvh Andreas

Postad 29 December 2002 - 21:05

nickekanon
  • nickekanon
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by _digital_
Jag har länge tänkt fixa till maskningen till min diy duk. Det jag har tänkt då är en ram klädd i svart tyg för 16:9 som är permanent på duken. Sen tänkte jag kapa till rektangulära skivor för de andra formaten av något lätt material (skivor som man gör anslagstavlor av som man kan sticka in nålar i tror jag det blir, kommer inte ihåg vad dom heter bara...) och också klä dessa i svart tyg. Sen är det bara att sätta dessa ovanpå med valfria krokar eller dyligt för att få dom i rätt position. Borde funka hyffsat tycker jag. Någon som har något att invända mot denna lösning?

Hade tänkt göra på exakt samma sätt, jag tycker det verkar vara ett bra sätt att maska på, med fasta storlekar på skivorna för de olika formaten. Kanske någon tunn masonit går att använda till detta?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.