Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det sant att butikerna måste sluta sälja plasma efter nyår?

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 October 2009 - 20:27

apancp
  • apancp
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vet inte om det bara är ett ryckte som går men jag har hört, att ingen butik får sälja plasma tv efter nyår? För att dom drar för mycket ström? stämmer det isåfall kan man ju säkert göra superklipp vid jul om man har is i magen?

Postad 29 October 2009 - 20:28

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Nej

Postad 29 October 2009 - 20:29

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Inte sant.

Postad 29 October 2009 - 20:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
TV tillverkarna får lite annorlunda krav istället.

Postad 29 October 2009 - 21:18

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Nej:

Upon approval by the EU Parliament and Council, the Eco-Design Directive will go into effect 20 days after publication in the Official Journal of the EU. The new requirements stipulate that one year after the directive enters into force all TV sets, depending on screen size, may not exceed a certain level of power consumption while in operation. For example, the power consumption of a standard screen set with a screen diagonal of 74 centimetres (29 inches) is limited to 145 watts in high-resolution sets, and to 133 watts in other non high-resolution sets. This amount corresponds to annual energy consumption of 210 and 195 kilowatt hours (kWh), respectively, based on daily operation of about four hours. The upper limits in sets with a screen diagonal of 107 centimetres (42 inches) are 283 and 256 watts, respectively, equivalent to an annual energy consumption of about 415 and 375 kWh.

Som du ser så klarar i stort sett ALLA plasma och LCD:er dessa krav redan nu.

Redigerat av junkan, 29 October 2009 - 21:19.

Postad 29 October 2009 - 21:34

apancp
  • apancp
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
okej, annars vad finns det för bra plasmor 50 tum under 10 000kr?

Postad 30 October 2009 - 07:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Var kommer alla dessa märkligt rykten ifrån? Aftonbladet eller? :P

Upon approval by the EU Parliament and Council, the Eco-Design Directive will go into effect 20 days after publication in the Official Journal of the EU. The new requirements stipulate that one year after the directive enters into force all TV sets, depending on screen size, may not exceed a certain level of power consumption while in operation. For example, the power consumption of a standard screen set with a screen diagonal of 74 centimetres (29 inches) is limited to 145 watts in high-resolution sets, and to 133 watts in other non high-resolution sets. This amount corresponds to annual energy consumption of 210 and 195 kilowatt hours (kWh), respectively, based on daily operation of about four hours. The upper limits in sets with a screen diagonal of 107 centimetres (42 inches) are 283 and 256 watts, respectively, equivalent to an annual energy consumption of about 415 and 375 kWh.

Har EU tagit fram en standardmetod för att mäta energiåtgången? Eftersom den varierar med inställningar samt material menar jag...

Postad 30 October 2009 - 08:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Många plasmor tar väl uppåt 300-400 watt och mer så kan nog bli det tufft för många modeller...

Redigerat av Leatherface, 30 October 2009 - 08:42.

Postad 30 October 2009 - 08:49

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Var kommer alla dessa märkligt rykten ifrån? Aftonbladet eller? :P

LoL, ja det skulle inte förvåna mig alls.

Har EU tagit fram en standardmetod för att mäta energiåtgången? Eftersom den varierar med inställningar samt material menar jag...

Ja, inte blir det lätt att räkna ut exakt. Det skiljer sig ju en hel del med olika inställningar som du säger.
Jag tor inte att det skulle kunna göras på ett enkelt sätt i alla fall.
Konstiga ideer de får i EU. Det borde väl finnas hur många andra mer relevanta saker att ta itu med tycker man.

Postad 30 October 2009 - 09:50

sjobas
  • sjobas
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
det är ju bara dom sätter ett maxtak hur mycket en tv får dra om max, är ju inte speciellt svårt, precis som miljöbilar har ett maxtak med utsläpp på 120 g/km
i dagens tider är ju miljön det enda regeringen tänker på så..

Postad 30 October 2009 - 10:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Är det så dumt?

Postad 30 October 2009 - 10:44

sjobas
  • sjobas
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Är det så dumt?

absolut inte, kör själv en miljöbil ;p

Postad 30 October 2009 - 16:30

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Och jag kör inte bil alls! :P

Postad 30 October 2009 - 16:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Är det så dumt?

Ja det är dumt .
Inget fel på miljön vi har i dag .
Enda som kan oro är ju att U-länderna inte tar vara på sina sopor .
Jorden har haft varmare perioder och kallare det är naturtens gång .

Postad 30 October 2009 - 17:17

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Ja det är dumt .
Inget fel på miljön vi har i dag .
Jorden har haft varmare perioder och kallare det är naturtens gång .

Är du seriös? :P

Postad 30 October 2009 - 18:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Många plasmor tar väl uppåt 300-400 watt och mer så kan nog bli det tufft för många modeller...

Nej det gör dem verkligen inte, min 58" jag provade drog runt 350w alltså under gränserna eftersom hänsys tas till bildens YTA. Justerat till 42" blir det runt 190-210w alltså i nivå med ccfl LCD.
De nyare plasmorna klarar sig utan minsta problem och de som kommer nästa år går under ccfl LCD i förbrukning!

Redigerat av junkan, 30 October 2009 - 19:00.

Postad 30 October 2009 - 19:26

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

det är ju bara dom sätter ett maxtak hur mycket en tv får dra om max, är ju inte speciellt svårt, precis som miljöbilar har ett maxtak med utsläpp på 120 g/km

Jo men det är ju precis som pacman säger att då måste det ju även finnas en standardmetod för hur man mäter energiåtgången. Existerar det en sådan, typ "§ 9.11:22 Standadkörcykel för bildvisare enligt Brysselfördraget"? ;)
(Plasman som alltid pekas ut som en bov i dramat drar ju olika hela tiden beroende på om det är en mörk eller ljus bild som visas medans standard-LCD:n har en mer eller mindre konstant energiförbrukning.)

Postad 30 October 2009 - 19:27

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Nej:

Som du ser så klarar i stort sett ALLA plasma och LCD:er dessa krav redan nu.

Ska man spara el så förbjud alla villor och bostäder,fritidsboende med direktverkande el så kan man spara miljader
kwh

Postad 30 October 2009 - 19:48

sjobas
  • sjobas
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jo men det är ju precis som pacman säger att då måste det ju även finnas en standardmetod för hur man mäter energiåtgången.

finns väl inte så många sätt man kan mäta ström på? samt att hur man än ställer om tvns inställningar så ska den inte kunna dra mer än om vi säger 250W
anger man ett maxvärde så ska den ej kunna dra mer än det. var så ja menade

Postad 30 October 2009 - 19:48

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Plasma är ju jätte bra och så bidrar den ju till att vi får den där utlåvade växthuseffekten någongång. Då kanske vi äntligen kan få lite värme i det här landet och om vi har tur sommar året runt ;) ;) Dessutom så får du ju bättre bild än med LCD påköpet.

Postad 30 October 2009 - 19:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ööööö..

Det är vi som skickar våra sopor till dem, eftersom vi inte vill ta hand om våra egna. ;)

Redigerat av genstruktur, 30 October 2009 - 19:55.

Postad 30 October 2009 - 20:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Nej det gör dem verkligen inte, min 58" jag provade drog runt 350w alltså under gränserna eftersom hänsys tas till bildens YTA. Justerat till 42" blir det runt 190-210w alltså i nivå med ccfl LCD.
De nyare plasmorna klarar sig utan minsta problem och de som kommer nästa år går under ccfl LCD i förbrukning!

Sa inte alla men många drar det även om dom bara är 42-50" men möjligt kommande modeller blir bättre.
Sen så tycker jag 200w är alldeles för mycket även det med.

Plasma är ju jätte bra och så bidrar den ju till att vi får den där utlåvade växthuseffekten någongång. Då kanske vi äntligen kan få lite värme i det här landet och om vi har tur sommar året runt ;) ;) Dessutom så får du ju bättre bild än med LCD påköpet.

Med mer regn och kraftigare stormar på köpet och stora översvämnigsproblem på många ställen.
Nåt som dessutom kommer kosta skattebetalarna ännu mera pengar i slutändan än om vi gör åtgärder som krävs nu...

Regeringen bryr sig inte ett skit om miljön...
Dom pratar mycket om miljön men gör inte speciellt mycket åt problemet.
Istället bygger dom nya motorvägar i Stockholm bla istället för att satsa pengarna på kollektivtrafiken och Norrbotniabanan som skulle göra mycket för både miljö och jobb här uppe och hela Sverige för delen...

Redigerat av Leatherface, 30 October 2009 - 20:25.

Postad 30 October 2009 - 22:05

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Bland de absolut värsta miljöbusarna är dem som flyger på semester men det brukar dem förtränga i sammanhang som dessa , tv är en droppe i havet vid en jämförelse.

Postad 30 October 2009 - 22:13

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

finns väl inte så många sätt man kan mäta ström på?

En liknelse, drar alla bilar konstant med bränsle hela tiden? Hur mäter man en bils bränsleförbrukning?
En CRT-TV och en plasma-TV drar inte konstant med ström hela tiden, därav borde det finnas ett behov av en standard för att mäta energiförbrukningen under en typisk "tittcykel", ungefär som man med en bil ger en medelförbrukning under en körcykel.

samt att hur man än ställer om tvns inställningar så ska den inte kunna dra mer än om vi säger 250W
anger man ett maxvärde så ska den ej kunna dra mer än det. var så ja menade

Jag fortsätter med liknelsen med bilar... Det skulle vara som att säga att ingen typ av bil skulle få dra mer än 1liter bensin per 10km, oavsett körstil och om det är stadskörning eller landsväg som avses. Återigen, en CRT-TV och en plasma-TV drar inte konstant med ström hela tiden och då borde man väl rimligen ta hänsyn till vad den drar under en normal konsuments användande?

Vi får väl se vad det blir av detta. Tror faktiskt inte att vi som konsumenter i slutändan kommer märka så mycket av det...

Postad 30 October 2009 - 22:45

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
[quote name='Teppic' date='Oct 30 2009, 22:13 ' post='2637207']
Jag fortsätter med liknelsen med bilar... Det skulle vara som att säga att ingen typ av bil skulle få dra mer än 1liter bensin per 10km, oavsett körstil och om det är stadskörning eller landsväg som avses. Återigen, en CRT-TV och en plasma-TV drar inte konstant med ström hela tiden och då borde man väl rimligen ta hänsyn till vad den drar under en normal konsuments användande?

Hmmmm, då får jag nog lägga ner mitt planerade köp av en Hummer H2. Fast som jag skrev tidigare, jag vill ju ha ett varmare sverige så då är ju en H2:a+en fet plasma ett bra sätt att dra mitt strå till stacken. ;)

Redigerat av Lomen, 30 October 2009 - 23:06.

Postad 30 October 2009 - 22:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Bland de absolut värsta miljöbusarna är dem som flyger på semester men det brukar dem förtränga i sammanhang som dessa , tv är en droppe i havet vid en jämförelse.

Självklart flyg borde bli några 1000 lappar dyrare både inrikes och utrikes och använda de till miljövänligare alternativ som tåg t.ex.. Bensinen måste upp till minst 20-25:-/litern...
Men det funkar bara om pengarna används till kollektivtrafik och satsningar på järnväg osv och inte motorvägar i Stockholm...

Redigerat av Leatherface, 30 October 2009 - 22:53.

Postad 30 October 2009 - 23:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Huddingebo, 31 October 2009 - 08:01.

Postad 30 October 2009 - 23:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Trängelsavgifterna skulle ju gå till kollektivtrafiken men den här regeringen använder istället pengarna till nya motorvägar i Stockholm... Nåt jag hoppas väljarna tänker på i nästa val...

Redigerat av Leatherface, 30 October 2009 - 23:17.

Postad 30 October 2009 - 23:50

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Är det sant att butikerna måste sluta sälja plasma efter nyår?

Var frågan. Nu har vi spåtat ur rejält från ämnet.

Postad 30 October 2009 - 23:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Söker man här så finns det många 42 tummare också som ligger över 400 watt i förbrukning...
Min 50 tummare drar inte ens 200 watt...

Redigerat av Leatherface, 30 October 2009 - 23:59.

Postad 30 October 2009 - 23:57

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Ena saken leder in på den andra i en diskussion precis som era frågor ovan. Bara det inte skenar i väg och tar över och just därför sätter jag punkt.

Postad 31 October 2009 - 00:01

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Söker man här så finns det många 42 tummare också som ligger över 400 watt i förbrukning...

Ofta används plasmans toppeffekt här vilket är helt galet då den har en förbrukning helt beroende på bildinnehåll, ca 60-65% av toppeffekten är ett bra mått på en plasmas normala förbrukning över tid.

Postad 31 October 2009 - 00:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Även om man mäter efter ditt exempel så blir det ändå 250-300 watt och är tok för mycket även det...

Postad 31 October 2009 - 00:06

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
min 55" LED-LCD ligger och drar ca 140W just nu så vill man ha låg förbrukning bör man satsa på LED-belyst LCD då har LCD ett försprång mot plasman inte annars.

Postad 31 October 2009 - 00:07

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Min 50 tummare drar inte ens 200 watt...

Jo så år det säkert, men har man råd med lite högre elförbrukning (och tycker att det är tråkigt att skotta) så får man också en mer kvalitativ bild.
Nu sätter vi alla våra bilar på tomgång inatt, för att skynda på ett mer gemytligt klimat i sverige ;) Min står redan på. Och för all del, stäng inta av era tv apparater.

Postad 31 October 2009 - 00:08

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Även om man mäter efter ditt exempel så blir det ändå 250-300 watt och är tok för mycket även det...

CCFL-LCD och dagens nya plasmor ligger rätt lika i förbrukning om man jämför samma storlek!

Från test:
Worth mentioning that as with other 2009 plasma HDTVs, Samsung Series 8 TVs qualify for Energy Star 3.0 when set to the default Standard or Eco picture mode. Average energy consumption for the 50-inch set in default Standard mode is 200W; this is in line with that of equivalent 1080p Panasonic plasma TVs using the latest NeoPDP panels. Power falls to close to 150W in Eco picture mode

Detta är tom bättre än de flesta CCFL-LCD!

Redigerat av junkan, 31 October 2009 - 00:18.

Postad 31 October 2009 - 00:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

min 55" LED-LCD ligger och drar ca 140W just nu så vill man ha låg förbrukning bör man satsa på LED-belyst LCD då har LCD ett försprång mot plasman inte annars.

Precis och fram till plasma kan komma ner till dom nivåerna tycker jag dom borde förbjudas...

Jo så år det säkert, men har man råd med lite högre elförbrukning (och tycker att det är tråkigt att skotta) så får man också en mer kvalitativ bild.
Nu sätter vi alla våra bilar på tomgång inatt, för att skynda på ett mer gemytligt klimat i sverige ;) Min står redan på. Och för all del, stäng inta av era tv apparater.

Handlar inte om man har råd eller inte utan vi måste få ner energiförbrukningen...
Det kanske inte bli så stor skillnad för en person men i hela EU blir det ganska mycket energiförbrukning i onödan med energislukande plasma...

Postad 31 October 2009 - 00:22

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Precis och fram till plasma kan komma ner till dom nivåerna tycker jag dom borde förbjudas...

Och samtliga CCFL-LCD också då eftersom de tar minst lika mycket som dagens nya plasmor? Du är faktiskt fel ute nu!

Postad 31 October 2009 - 00:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja även LCD som tar mycket ström ska förbjudas med självklart...
Och samma sak även för övrig elektronik bla...
Dom börjar ju redan förbjuda vanliga glödlampor bla också och det är bra...

Redigerat av Leatherface, 31 October 2009 - 00:27.

Postad 31 October 2009 - 00:36

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Handlar inte om man har råd eller inte utan vi måste få ner energiförbrukningen...
Det kanske inte bli så stor skillnad för en person men i hela EU blir det ganska mycket energiförbrukning i onödan med energislukande plasma...

Det är ju det jag försöker att komma fram till. Ju fler som köper sig en plasma eller en bensinslukande bil för all del så drar vi alla vårt lilla strå till stacken, för att påskynda ett mer gynsamt klimat här i Norden.

Postad 31 October 2009 - 00:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Och mera stormar som gudrun och översvämningar och mera regn osv...
Det är vad du har och se fram emot.
Jag gör då inte det iaf...
Sen så är det väl svårt för såna som bara tänker på sig själv att förstå att det kommer drabba många fattiga länder som har det svårt redan nu.
Fast det är ju redan försent nåt borde ha gjorts för länge sen men det blir inte bättre av att fortsätta som vi gör idag.

Redigerat av Leatherface, 31 October 2009 - 00:45.

Postad 31 October 2009 - 00:48

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Leatherface får man fråga om du flyger... en enda resa så är din livsförbrukning för tv:ns förbrukning uppäten...

Och återigen dagens plasmor är inte sämre än LCD med konventionell belysning, du måste i så fall förbjuda allt utom LED-belysta paneler med dynamisk backlight för att det skall ha ngn effekt.

Slåss mot väderkvarnar, släck en enda lampa så har du sparat 25W.

Det bästa vi kan göra är att enbart tillåta el från sol, vind och vatten samt under en övergångsperiod tillåta kärnkraft.
Flygresor kommer ej längre att gå att göra. All annan fordonsttrafik och båttrafik kan ställas om till eldrift. Stora båtar måste alltså ha kärkraftsreaktorer precis som vissa ubåtar.

Rent realistiskt så är väl människan utrotad inom 10000år ändå, om inte annat kan ju en meteorit utplåna allt liv inom 10 år i värsta fall.

Redigerat av junkan, 31 October 2009 - 00:52.

Postad 31 October 2009 - 00:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej jag flyger inte, Har ingen bil osv...
Ska jag nånstans längre bort så tar jag tåg isf.
Annars så går jag eller cyklar istället och funkar alldeles utmärkt för mig...
Får samtidigt daglig dos av motion som många skulle behöva.
Mina lampor tar 8W/st istället som motsvarar ungefär en 40W lampa och då räcker den samtidigt 10 ggr längre med.
Kostar en del vid inköp men det sparar både pengar och energi så det betalar sig snabbt.
Sen kan man ju köra med LED lampor med som tar ännu mindre energi.

Redigerat av Leatherface, 31 October 2009 - 00:57.

Postad 31 October 2009 - 00:56

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Motion vad är det? Istället för taxi? Eller kan man kanske få det utskrivet på recept? ;)

Postad 31 October 2009 - 00:56

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Mina lampor tar 8W/st istället som motsvarar ungefär en 40W lampa och då räcker den samtidigit 10 ggr längre med.
Kostar en del vid inköp men det sparar både pengar och energi så det betalar sig snabbt.
Sen kan man ju köra med LED lampor med som tar ännu mindre energi.

Och du är medveten om att de lamporna innehåller kvicksilver, har du gjort en livscykelanalys.

All spillvärme från elektriska apparater och lampor i hemmet är inte ren förlust heller, beroende på uppvärmningsform så kan man oftast tillgodogöra sig 40-60% av värmen på årsbasis, så den verkliga skillnaden är mindre än det verkar.

LED-lampor kommer jag att gå över till, har några redan...

Redigerat av junkan, 31 October 2009 - 00:59.

Postad 31 October 2009 - 00:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja visst dom innehåller kvicksilver så därför är det viktigt att återvinna dom och inte slänga i soporna som kanske många gör... Förresten så ska inte ens vanliga glödlampor slängas där heller för den delen...

Redigerat av Leatherface, 31 October 2009 - 01:01.

Postad 31 October 2009 - 01:42

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Plasma är inget miljöhot man bör koncentrera sig på, diskussionen är patetisk. Sluta isf att äta kött för kor släpper ut enorma mängder koldioxid. Ja, vi borde alla tugga ekologisk salladtill frukost, lunch och middag.

Postad 31 October 2009 - 02:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Äter inte speciellt mycket kött heller..
Måste ändra våran livsstil på matfronten med och äta mer lokalproducerat istället för att äta sånt och försöka undvika äta sånt som transporteras halva jordklotet...
Sen vi förbrukar mer än vad jorden klarar av medans fattiga svälter och inte har nån mat alls...

Redigerat av Leatherface, 31 October 2009 - 02:15.

Postad 31 October 2009 - 02:45

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Tillverkarna är på rätt spår som tar fram allt energisnålare produkter. Lokalproducerat kött har jag oxå ätit och det är väldigt gott och bra men lokalproducerat eller inte, korna släpper ut metan vilket har 21 ggr starkare växthuseffekt än koldioxid, vilket gör att kons andning släpper ut lika mycket växthusgas som en vanlig bil som går 1000 mil per år.
http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=89495

Om det nu stämmer så är det ju katastrof.. eller inte.
Mycket är "farligt" men jag tänker fortsätta äta mycket kött för det är gott, Yeehaa!

Förbjud skitig el istället och alla andra utsläpp och miljögifter som förstör våra hav.
Det är bra att det finns sådana som dig Leatherface som driver upp miljöhotet till enorma proportioner. Det krävs nog för att få världen att lyssna mer än för stunden. Plasma som ett miljöhot köper jag dock inte ;-)

Postad 31 October 2009 - 10:48

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Motion vad är det? Istället för taxi? Eller kan man kanske få det utskrivet på recept? ;)

Ja, sjukgymnaster kan ordinera träning på en sorts recept.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.