Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Switcha PS3 mellan projektor och TV

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2009 - 11:57

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Jag har köpt en PS3 och anslutit till min hemmabio (jizz in my pants!) men vill även kunna spela dagtid på TVn. Därför behöver jag så klart en HDMI-switch. Men om jag köper en switch av godkänd kvalitet samt en 15m hdmi-kabel till TVn (vilket krävs så som jag vill ha placeringen) kommer slutsumman hamna på ca 5000 kr. En ny PS3 slim kostar typ 3000 kr. Och 2000 kr går att ha till fler spel om inte annat. Plus att jag slipper dra ytterligare en kabel i rännorna som är fulla som det är redan nu.

Problemet som jag ser det, är väl med alla saves och även reggade kontroller. Det blir kanske svårt att synka save-games mellan de båda PS3orna? Eller inte?

Hur har ni andra löst det? Förslag?

Postad 31 October 2009 - 12:07

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag har köpt en PS3 och anslutit till min hemmabio (jizz in my pants!) men vill även kunna spela dagtid på TVn. Därför behöver jag så klart en HDMI-switch. Men om jag köper en switch av godkänd kvalitet samt en 15m hdmi-kabel till TVn (vilket krävs så som jag vill ha placeringen) kommer slutsumman hamna på ca 5000 kr. En ny PS3 slim kostar typ 3000 kr. Och 2000 kr går att ha till fler spel om inte annat. Plus att jag slipper dra ytterligare en kabel i rännorna som är fulla som det är redan nu.

Problemet som jag ser det, är väl med alla saves och även reggade kontroller. Det blir kanske svårt att synka save-games mellan de båda PS3orna? Eller inte?

I-lands problem ;)

Jag har inte löst det...jag går vackert fram och plockar i eller ur HDMI-kabeln. Ser det inte som ett problem, snarare en möjlighet. Till motion ;)
EDIT: Såg ditt galleri, vilket otroligt läckert golv. Är det Kährs?

Redigerat av Falcy, 31 October 2009 - 12:09.

Postad 31 October 2009 - 12:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Handkontrollerna kopplar du bara in med usb-kabel så paras de till den ps3 de är inkopplade till.
Sparfiler kan du föra över via usb-minne (observera dock att ett fåtal spel inte tillåter kopiering av sparfiler).
Trofeér synkas via PSN.
Spel du köpt från PSN funkar på båda maskinerna (en del spel funkar dock inte samtidigt eftersom du bara kan vara inloggad på PSN på en av maskinerna).

Så länge du inte kör 1080p utan bara 1080i och 720p så duger hdmi-kabel från Biltema finfint, artikelnummer 84-676. 350 spänn, 10 m. Komplettera med en eller två 5m-kablar på andra sidan switchen om du behöver 15m.

Hdmi-splitter med dubbla utgångar går annars få tag i från 600 spänn. Exempelvis http://www.kabelgiga...lar.asp?id=5604 . Finns även switchar, exempelvis http://www.kabelgiga...lar.asp?id=5599 (en liknande den har jag och är jättenöjd med) men den kostar ju 1200 då. Finns säkert hos fler butiker. Fördelen med en switch är så klart att du kan ansluta exempelvis digitalbox eller dator till den också, och då få upp bilden på både tv och projektor även där utan extra investeringar.

Ett annat alternativ är ju att du köper en extra ström- och kort hdmisladd och helt enkelt bara fysiskt flyttar PS3an... kör du trådlöst nätverk handlar det ju bara om två sladdar (tre om du kör med trådbundet nätverk). Då kommer du ju undan med några hundra.

Redigerat av gusax, 31 October 2009 - 12:22.

Postad 31 October 2009 - 13:09

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

Jag har kört hdmi-splitter + 10 m HDMI-kabel från Kjell&Co i ett år nu. Funkar finfint i 1080p. Det landar på 800+500 spänn vilket känns helt ok tycker jag.

Redigerat av BennySlyden, 31 October 2009 - 13:10.

Postad 01 November 2009 - 09:53

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Tack för svaren, grabbar. :P Men någon snik-kabel för bild tänker jag inte prova igen. Har redan gått på den minan och bor man mitt i urskogen är det trist att resa extra när det inte fungerar. Plus att snik inte är min stil. :D Flytta PS3an fram och tillbaka kommer nog slita onödigt mycket på kontakter etc plus att det är osmidigt, så det går bort.

Får bli en Gefen 4:2 hdmi switch med 1.3, alternativt en från Octavia samt eventuell HDMI-booster om det krävs.

Postad 01 November 2009 - 15:20

Unregistered08bad824
  • Unregistered08bad824
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
tja. varför inte använda multi-ut till tv:n (komponent kabel) kör hdmi till projjen!

själv kör jag så funkar kanon.

lycka till.

Postad 01 November 2009 - 16:00

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Tack för svaren, grabbar. B) Men någon snik-kabel för bild tänker jag inte prova igen. Har redan gått på den minan och bor man mitt i urskogen är det trist att resa extra när det inte fungerar. Plus att snik inte är min stil. :) Flytta PS3an fram och tillbaka kommer nog slita onödigt mycket på kontakter etc plus att det är osmidigt, så det går bort.

Får bli en Gefen 4:2 hdmi switch med 1.3, alternativt en från Octavia samt eventuell HDMI-booster om det krävs.

Vad var syftet med detta?
Att berätta att du hade ett problem som du redan hade lösningen på men samtidigt fick du med att du hade jättemycket pengar som du kunde strössla ut på kablar? Tryck upp en banderoll till huset oxå där du skriver att "snik är inte min grej" eller måla bilen i guldfärg.

Nåväl, gör som du vill. Jag kör med en Belkin HDMi switch och en 15m HDMi kabel till projen. Kostnad 1900 kr tot.

Postad 01 November 2009 - 19:19

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Vad var syftet med detta?
Att berätta att du hade ett problem som du redan hade lösningen på men samtidigt fick du med att du hade jättemycket pengar som du kunde strössla ut på kablar? Tryck upp en banderoll till huset oxå där du skriver att "snik är inte min grej" eller måla bilen i guldfärg.

Nåväl, gör som du vill. Jag kör med en Belkin HDMi switch och en 15m HDMi kabel till projen. Kostnad 1900 kr tot.

Och syftet med detta inlägg var då på samma sätt ett patetiskt försvar för att du kände dig uthängd som snåljåp? Vilket trams! Det jag frågade efter var naturligtvis om det fanns en lösning som jag förbisett. Nu fick jag alternativa lösningar, men dessa var i mitt tycke sämre än den jag själv tänkt ut. Om jag dessutom redan testat budget-hdmi med dåligt resultat, är det väl inte konstigt att jag vill avstå det denna gången? Ha gärna dina low-cost lösningar om du är nöjd med det, men få inte PMS om det inte fungerar hos alla. - Dessutom missade du nog smileyn efter det überkänsliga "snik"-uttalandet...

tja. varför inte använda multi-ut till tv:n (komponent kabel) kör hdmi till projjen!

lycka till.

Hade varit en fin lösning, men tyvärr är mina kabelrännor tokfulla. Jag kan med nöd och näppe få plats med en flat hdmi-kabel dock. Har annars en fin komponentkabel som blev över sedan innan jag gick över till blu-ray. Känns lite bortkastat. B) Tack för ett bra förslag dock! :)

Redigerat av Unregistered93d1242d, 01 November 2009 - 19:20.

Postad 01 November 2009 - 19:31

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
Är det inte billigast att köpa nya kabel rännor då, kan ju ses som en investering inför nya prylar och kablar? B) Beror iofs på vad du kör för kanaler.

Postad 01 November 2009 - 19:37

AndyRebel
  • AndyRebel
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

lycka till.

Funkar det utan att man måste ställa om någon inställning i PS3 varje gång man skiftar?
Detta låter ju helt klart intressant att köra till sovrums Tv´n blir ju visserligen några kablar att dra, men ändå.

Postad 01 November 2009 - 19:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Funkar det utan att man måste ställa om någon inställning i PS3 varje gång man skiftar?
Detta låter ju helt klart intressant att köra till sovrums Tv´n blir ju visserligen några kablar att dra, men ändå.

Man måste nollställa vid skifte av Proj/TV då... tyvärr...(alltså hålla inne on/off knappen för att bestämma bildutgång mm...) hade det så innan jag köpte en HDMI Splitter...

Redigerat av Garrett, 01 November 2009 - 19:42.

Postad 01 November 2009 - 19:46

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Är det inte billigast att köpa nya kabel rännor då, kan ju ses som en investering inför nya prylar och kablar? :) Beror iofs på vad du kör för kanaler.

Menar du nya/extra rännor plus billig hdmi-kabel? Jag har ju redan testat ett par billiga hdmi-kablar och det fungerade inget vidare (klarade inte full range på 15m). För signalkräsen proj kanske? B) Den jag kör nu (och får köpa ytterligare en av) är en Kramer. Kostar 1800 kr, vilket inte är snordyrt direkt. Det är nog mer boxen som kommer kosta beroende på hur många in och ut jag behöver. Och så ska den ju klara 15m ut också.

Postad 01 November 2009 - 19:55

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Över 10 meter måste man ha bra=dyra HDMI kablar... iaf när jag testade en billig 10m kabel... fick bara 720p, och 24hz funkade inte... sen köpte jag en Supra 10m, kanske är det bästa märket, men då fick jag 1080p/24 hz iaf...

Postad 01 November 2009 - 20:01

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Menar du nya/extra rännor plus billig hdmi-kabel? Jag har ju redan testat ett par billiga hdmi-kablar och det fungerade inget vidare (klarade inte full range på 15m). För signalkräsen proj kanske? :) Den jag kör nu (och får köpa ytterligare en av) är en Kramer. Kostar 1800 kr, vilket inte är snordyrt direkt. Det är nog mer boxen som kommer kosta beroende på hur många in och ut jag behöver. Och så ska den ju klara 15m ut också.

Jag tänkte mest på de du skrev i inlägget innan mitt "Hade varit en fin lösning, men tyvärr är mina kabelrännor tokfulla." Om det hade varit en fin lösning fast dina rännor var för små så är väl de billigate att köpa nya rännor tänkte jag B)

Postad 01 November 2009 - 20:08

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Jag tänkte mest på de du skrev i inlägget innan mitt "Hade varit en fin lösning, men tyvärr är mina kabelrännor tokfulla." Om det hade varit en fin lösning fast dina rännor var för små så är väl de billigate att köpa nya rännor tänkte jag B)

Ah, då fattar jag! :o Faller på nollställandet dock (hade ingen aning om det). :)

Redigerat av Unregistered93d1242d, 01 November 2009 - 20:20.

Postad 02 November 2009 - 23:53

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Över 10 meter måste man ha bra=dyra HDMI kablar... iaf när jag testade en billig 10m kabel... fick bara 720p, och 24hz funkade inte... sen köpte jag en Supra 10m, kanske är det bästa märket, men då fick jag 1080p/24 hz iaf...

Precis! Det är vid längre kablar det blir skillnad. Men det finns också i deras spec. vad de klarar då. Vid kortare kablar är dyrare endast en bluff.... http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen.

Att nollställa kosolen är ju inte så jobbigt så att köra komponent och hdmi var ju ett bra förslag. Det blir ingen som helst skillnad i bild mellan komponent och hdmi i 720p och jag tycker inte det blir någon större skillnad att skala upp 720p spel i 1080p! Det har blivit samma hta kring dessa spec. som megapixlar hos digitalkameror.... men men!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.