Ett uppslag till en intressant (?) tråd. Alla har vi ju olika syn på vad som låter bra! Någon kort kommentar om varför man rangordnar dem i just den ordningen skulle också kunna vara intressant.
Själv har jag hittils hållt mig i segmentet upp till 8500 kr, även om jag funderar på att ta ett rejält kliv uppåt nästa år och åtminstone dubbla insatsen.
De 6 högtalare jag ägt och min rangordning:
1. Monitor Audio RX1
Dessa högtalare är de jag för tillfället äger, och dessutom de första jag hittils inte har några anmärkningar på. De låter helt korrekt, inget som sticker ut som ofta är fallet med högtalare. Alla registren känns starka och jämbördiga. Stor ljudbild för sin storlek. Härlig diskant! Enda nackdelen skulle väl vara deras storlek då. Jag har en sub som jag använder ibland, men förvånande nog klarar de sig bra på egen hand i mitt 40 kvadrats vardagsrum! Just det faktum att de är homogena i alla register är det som är högtalarens styrka.
2. XTZ 99.36
En högtalare med makalöst bra diskant och mellanregister för prisklassen. Trots att den blev bättre efter lång inspelning blev jag dock aldrig helt nöjd med basen som inte är av samma klass som diskant och mellanregister. Jag tänkte på den varje gång jag lyssnade på musik vilket ju inte är ett bra tecken.
3. KEF Cresta 30
En billig minimal golvare som var mer som en stativare med inbyggda stativ, men som jag tyckte var jättetrevlig. Bra driv, bra förmåga att återge detaljer och fånga atmosfären i musiken. När man knackar på den, låter som en helt ihålig skolåda, blir man förvånad att den låter så bra som den gör! Sålde för att jag var nyfiken på XTZ.
4. JBL E90
En riktig rock-högtalare. Bra, och ren, bas. Möjligtvis lite beslöjad i de övre registrena. Men väldigt homogen och trevlig i alla fall. Önskade dock hela tiden lite mer detaljer, vilket var skälet till att jag bytte till KEF. Samt att de var lite för stora för mitt nya vardagsrum (enligt min bättre hälft åtminstone). Varma och lättlyssnade.
5. DALI 6006
Bra på rock och hårdrock. Låter varma och inte alls hårda, vilket nog kan bero på att de var väldigt avrullade i de övre registren. De tre bas/mellanregister elementen dominerade för kraftigt. Låter inte heller som att bas, mellanregister och diskant spelar ihop med varandra.
6. B&W DM 601 S3
Enda högtalaren jag ägt som jag faktiskt inte gillade det minsta. Kantiga och burkiga och en diskant som är alldeles för påfrestande för öronen.
Om något år planerar jag att uppgradera trots att jag för tillfället är nöjd. Det är ju det som är det roliga!
Spendor, PMC och Amphion är några märken jag funderar över.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?