Citera(bjogul @ Nov 7 2009, 01:06 )

Senaste burkarna har varit hembyggen. Nu står jag i begrepp att uppdatera maskinparken igen och är i valet och kvalet om det ska bli ytterligare ett bygge, eller om man kanske skulle leta fram ett färdigt paket.
För-/nackdelarna som jag ser det är/kan vara:
Hembygge
+ varje del har högsta kvalitet (för pengarna, annars skulle den inte säljas...)
+ ombyggbarhet/uppdateringsmöjlig - inga specialmått etc.
- kompatitibilitetsproblem, exempelvis har jag upplevt standbyproblem och andra diffusa bekymmer med mina hembyggen, och som jag tror inte skulle finnas på en märkesdator.
- avsaknad av det som jag lagt som + på färdiga paketen...
Färdigt paket
+ delarna passar verkligen ihop bra, dvs. minnen-mobo-cpu borde ju passa ihop innan leverantören börjar serietillverka dem...
+ märkesspecifik bra anpassning, t.ex. rescuedisk, inbyggd card-reader osv.
+ billigare (i vart fall när man räknar med att köpa allt från scratch och OS separat)
- Märkesdelar behövs vid byte, t.ex. nätagg särskilda mått
- Sånt som inte syns är omodernt/dåligt, tex chipset (paketköparna tittar bara på Gigahertz, mängd RAM och hårddiskstorlek
- bullriga fläktar etc.
Stämmer min bild? Vilket är vettigaste lösningen om man har förmågan att sätta ihop en dator? Rösta och motivera!
Hemmabygge: + Mest för pengarna, du köper dom delar DU vill ha och till rätt pris oavsett budget. Du får inget onödigt skit som slöar ner eller du aldrig använder, uppgraderingsbar, du vet vad du har i burken, skulle vilja påstå att grejerna passar bättre ihop än att köpa färdigt skit om man kan något om datorer.
Alla plusen du satt på färdiga paketen är felaktiga tycker jag, men det är väl en smaksak. Jag har aldrig hittat ett färdigt paket som är billigare än likvärdig prestanda som man sätter ihop själv.
Färdiga paket kanske innehåller många program till. Plus eller minus med det är en smaksak antar jag. Enligt mig är det ett fett minus då det är 90% skit som jag aldrig använder och slöar ner datorn. Jag installerar och köper dom programmen jag vill ha.