Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pianolacks yta.

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2009 - 01:24

Berg88
  • Berg88
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tja!

Har en sub till min hemmabio som jag byggde för några år sedan. Målade då den svart.
Nu har jag blivit lite sugen på att måla den så man får en pianolacks yta på den.

Finns det någon som har målat högtalar lådor satt dom fick den ytan? Hör gärna av er, vill ha tips på hur man ska gå tillväga. Lådan är förövrigt byggd av spånskiva.

//Berg

Postad 08 November 2009 - 03:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Den här blev skaplig tycker jag..

Bifogad fil(er)

Postad 08 November 2009 - 09:50

Berg88
  • Berg88
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
ser bra ut. hur gjorde du?

Postad 08 November 2009 - 13:05

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
hej

jag la 2 lager högblank svart. efter det 2 lager klarlack..tycker det blev riktigt bra. har dock ingen bild på den i närbild med spegling men har nog någon bild i mitt galleri på håll..kan ju kolla lite, har nu inte kvar den subben, den står hos mina föräldrar.

Postad 08 November 2009 - 14:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ser bra ut. hur gjorde du?

Bredspacklade hela subben med 2Kspackel tre, fyra gånger och slipade NOGA. Plastic padding ultima använde jag. Sen var jag hos en billackerare och köpte fyra deciliter svart och fem deciliter 2K klarlack. 475 spänn. Stod i min carport jag täckte in med pressenningar. Lade på all färg med en 150 kr spruta från ÖB och en billig 500 kronors kompressor.
Slipade med 1000 och 2000 papper. Lade på all klarlack. Tror det blev fyra lager svart och fem klarlack.
Blev lite apelsinskal, men det skulle gå att få bort med lite polering också om man ville.
Tro bara inte att du ska kunna få till en vettig lack utan tålamod, noggrannhet eller med billig skitfärg... :(

Postad 08 November 2009 - 16:14

Berg88
  • Berg88
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

hej

jag la 2 lager högblank svart. efter det 2 lager klarlack..tycker det blev riktigt bra. har dock ingen bild på den i närbild med spegling men har nog någon bild i mitt galleri på håll..kan ju kolla lite, har nu inte kvar den subben, den står hos mina föräldrar.

Okej. Sprutade du eller körde du med sprayburk eller måla med pensel?

Postad 08 November 2009 - 16:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej. Sprutade du eller körde du med sprayburk eller måla med pensel?

HA HA HA HA !!!! :D En fråga med förhoppning om ett svar som, "en billig pensel och färg från biltema kan ge ett väldigt bra resultat för ett par hundra".... :P

Var mitt för knöligt ??! :D :(

Postad 08 November 2009 - 17:09

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Jag började med att spraya men det är lönlöst, tar för lång tid och för lite färg i burken så då måste du köra med färgspruta, men det kan ju vara dyrt att skaffa osv. Nje en hygglig pensel, inte den billigaste utan en som är anpassad för lackfägen du köper, fråga i fägaffären vad som passar. Men för att det ska bli bra krävs också ett tråkigt och jobbigt underarbete. Mycket spackling och slipning, får inte vara några ojämnheter, och gör inte misstaget som jag att skruva utan försänkning, med tiden kommer spackelskappar att pluppa upp på ytan..gör en försänknen så att de tinte blir ett "rakt"hål i trät utan ett "v-format" som dyller med spackel, och se till att få ner det ordentligt så det inte blir luftfickor som sjunker när du målar, därför är grunden mycket viktigt. Måla med en hygglig grundfärg är också bra för att hålla nere spacklet.

Men lite tips också. Inte för att biltema bara säljer dåliga grejer, har erfarenheter från mycket bra köp där, men fäg och pensel skulle jag köpa av en fäghandlare som vet vad du ska ha för att få till det blanka. Sedan också en ny pensel för lackningen. För om du ska få en riktig "piano-känsla" så behöver du ha på några lager hård klarlack ovanför färgen för att det sak bli lite "distans" och lite lack att spegla i.

Postad 08 November 2009 - 17:15

Berg88
  • Berg88
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag började med att spraya men det är lönlöst, tar för lång tid och för lite färg i burken så då måste du köra med färgspruta, men det kan ju vara dyrt att skaffa osv. Nje en hygglig pensel, inte den billigaste utan en som är anpassad för lackfägen du köper, fråga i fägaffären vad som passar. Men för att det ska bli bra krävs också ett tråkigt och jobbigt underarbete. Mycket spackling och slipning, får inte vara några ojämnheter, och gör inte misstaget som jag att skruva utan försänkning, med tiden kommer spackelskappar att pluppa upp på ytan..gör en försänknen så att de tinte blir ett "rakt"hål i trät utan ett "v-format" som dyller med spackel, och se till att få ner det ordentligt så det inte blir luftfickor som sjunker när du målar, därför är grunden mycket viktigt. Måla med en hygglig grundfärg är också bra för att hålla nere spacklet.

Men lite tips också. Inte för att biltema bara säljer dåliga grejer, har erfarenheter från mycket bra köp där, men fäg och pensel skulle jag köpa av en fäghandlare som vet vad du ska ha för att få till det blanka. Sedan också en ny pensel för lackningen. För om du ska få en riktig "piano-känsla" så behöver du ha på några lager hård klarlack ovanför färgen för att det sak bli lite "distans" och lite lack att spegla i.

Tack för tipsen. Har aldrig tänkt köpa nått på biltema och tänker inte göra det heller. Jag är snickare så jag vet att man får det man betalar för.

Postad 08 November 2009 - 17:20

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Möjligtvis att de inte har utrustning för proffs men som glad amatör och hemmapulare så har de schyssta priser och kvalitet som duger om man bara ska använda ett fåtal gånger. Men helt klart skulle jag heldre se min verktigslåda av riktiga kvalitetsverktyg, men är man student, arbetslös, låavlönad, lite intresserad eller allmänt sparsam så duger deras prylar gott.

Postad 08 November 2009 - 17:28

Berg88
  • Berg88
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Möjligtvis att de inte har utrustning för proffs men som glad amatör och hemmapulare så har de schyssta priser och kvalitet som duger om man bara ska använda ett fåtal gånger. Men helt klart skulle jag heldre se min verktigslåda av riktiga kvalitetsverktyg, men är man student, arbetslös, låavlönad, lite intresserad eller allmänt sparsam så duger deras prylar gott.

jo har du rätt i.

Postad 02 December 2009 - 15:52

nalle björn
  • nalle björn
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Snygg pianolack kan man få med att använda epoxy o lack. Ja gjorde engång båt bord som ja limmade 6mm ek faner på o sen börja de roliga. Ja börja med att breda ut epoxy 3 gånger o slipa mellan varje varv. Sen 5 gånger kristall lack samma dom lackar bilar med, o slipa mellan varje varv o där är de viktigt att man inte använder en rotex för den lämnar efter sig små G.
Epoxyn kan man breda ut t.ex med armbågen:)
men de e ju att pröva

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.