XTZ 99.26 + 99 W12.16 + Class-A 100 D3
14 svar till detta ämne
Postad 09 November 2009 - 16:21
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Har nu varit iväg och lyssnat lite på en del olika högtalare, efter ett tag fastnade jag för XTZ 99.26 (som även passerat fruns kvalitetskontroll  ), saknade dock lite tryck, speciellt om man skulle se lite film. De kommer användas till störst del till film. Men även till musik (väldigt varierande). Såg att det fanns en "kombo" där man kunde få XTZ 99.26 + 99 W12.16 för 9900kr (inkl frakt).
Passar dessa bra tillsammans?
Har även hört att 99.26 ska vara trögdrivna, min tanke var då att även slå till på en XTZ Class-A 100 D3, denna kombo tillsammans (99.26+99w12.16+A100D3) borde väll vara hyffsat kompetent iaf? eller är jag helt fel ute? Tar mkt gärna emot tips och synpunkter!
Redigerat av Unregistered946c9b90, 11 November 2009 - 15:09.
Postad 11 November 2009 - 14:38
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Jag har ett par 99.36 piano black som jag kör på första generationens XTZ A100 stärkare. Fungerar klockrent! Kan ibland drömma om lite mer effekt, men när jag inser vad det skulle kosta så nöjjer jag mig alltid med det jag har.
Mitt lyssningsrum är stort ("vardagsrumet" är öppet bakåt ut i ett allrum på ca 40kvm så det "äter" ljud) å de fyller det med ljud utan problem.
Postad 11 November 2009 - 15:10
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Blir att låna hem lite prylar idag så man kan testa hemma i lugnet och i utrustningens ev. framtida plats. Ska bli mkt intressant!
Postad 11 November 2009 - 20:43
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Har nu lyssnat i 2 timmar olika musik, testat någon film.... kan sammanfatta intrycket i ett ord: WOW!
Till och med frun som inte alls är intresserad sa: "det här får du inte lämna tillbaka!". Får dock se vilken dvd man ska införskaffa till detta...... det är osett än så länge
Postad 12 November 2009 - 08:06
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Har nu lyssnat i 2 timmar olika musik, testat någon film.... kan sammanfatta intrycket i ett ord: WOW! Till och med frun som inte alls är intresserad sa: "det här får du inte lämna tillbaka!". Får dock se vilken dvd man ska införskaffa till detta...... det är osett än så länge
Är det 99.26 eller 99.36 som du har hemma nu? Eftersom ingen kedja är starkare än sin svagaste länk så ligger det något i Linns filosofi med "source first". Tycker du ska vara kritisk och välja en DVD spelare med erkännt bra ljud. Alternativt, en enklare och så kör du digitalt in med A100 D3:ans DAC:ar. Jag märker en enorm skillnad mellan min CD och min DVD-spelare (Original CD-2008 Mk2 vs Momitsu DV880). DVD'n låter fluffigt, diffust och utan konturer. Medans ljudet från CD'n är skuren med laserprecision. Typ
Postad 12 November 2009 - 08:20
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det är 99.26 jag har hemma..... tänkte även låna hem en dvd så man får testa allt i hem-miljö. Är hittils mkt imponerad iaf, Frågan är vilken dvd man skulle satsa på, har dock böjat närma mig taket vad gäller priset så man får se vad det kan bli....
Redigerat av Unregistered946c9b90, 12 November 2009 - 08:41.
Postad 12 November 2009 - 22:24
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Blev att lägga in en order till slut! dvd har jag dock inte tagit beslut om ännu. Är mkt imponerad av XTZ-prylarna
Postad 13 November 2009 - 08:03
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Kör du med A100 D3 stärkaren oxå?
Postad 13 November 2009 - 08:09
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Kör du med A100 D3 stärkaren oxå?
Jo, det blir A100 D3 + 99.26 + 99W12.16 + XTZ-stativ.......
Postad 13 November 2009 - 14:25
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Jo, det blir A100 D3 + 99.26 + 99W12.16 + XTZ-stativ.......
Dags att uppgradera din avatar då  Appropå vettig ljudkälla, du är inte sugen på XTZ's CD-100? Annars är ju Pionners gamla DV-668 känd som en god ljudförmedlare. Borde gå att få loss för en spottstyver idag. Den här håller jag högt själv (har en), tycker det är ett fynd för det priset som begärs: http://www.hifimagas...?annonsID=16784Ingen DVD-spelare dock.
Postad 13 November 2009 - 14:49
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Dags att uppgradera din avatar då 
Appropå vettig ljudkälla, du är inte sugen på XTZ's CD-100? Annars är ju Pionners gamla DV-668 känd som en god ljudförmedlare. Borde gå att få loss för en spottstyver idag.
Den här håller jag högt själv (har en), tycker det är ett fynd för det priset som begärs: http://www.hifimagas...?annonsID=16784
Ingen DVD-spelare dock.
Sant, dags att uppdatera  Får se vad det blir för signalkälla. Fick låna mig en blue ray spelare (LG bg370) av en polare som hade en över till en början iaf. Tänkte inte stressa just nu iaf.... Borde få XTZ-grejerna under vecka 48 skulle jag tippa på eller kanske tidiagare...... Ska iaf lämna tillbaka lånegrejerna på måndag så det blir ett litet glapp där man får klara sig utan
Postad 25 November 2009 - 14:24
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Nu känner jag att jag kan svara på min egen frågeställning. Det blev ett köp av:
XTZ Class-A D3
XTZ 99.26
XTZ 99 W12
XTZ 99 Stativ
Har en LG BD390 som signalkälla.
Ljudet är det bästa jag haft i min ägo hittils tveklöst, 99.26 ger ett otroligt klart och tydligt ljud även på låga volymer vilket var ett måste och ett krav från min sida. Sedan skämms de inte att spela en trevlig bas , speciellt för att vara stativare. D3:an presterar även den riktigt bra, speciellt i läge A, dock så blir den riktigt varm och man bör ställa denna helt "fritt" så man får att bra flöde av luft igenom den för att hålla ner tempen, när den går upp i temp går den per automatik över till läge AB, D3an har oxå fint med utgångar/ingångar för att vara en "vanlig" förstärkare. Har dock haft lite trassel med fjärrkontrollen till denna, men det ska förhoppningsvis lösa sig inom kort. Gällande 99 w12 finns det inte mkt att orda om, för den pengen är den riktigt svårslagen, det finns bättre pjäser, men inte i den prisklassen.
Kombinationen som sådan kan jag inte annat än rekommendera varmt, men man bör alltid lyssna först, handla sen..... ett råd vad gäller XTZ är dock att man lyssnar på inspelade högtalare.... jag upplevde ganska stor skillnad
Allt ovan IMO då ljud är så subjektivt det kan bli.... nästan
Redigerat av Unregistered946c9b90, 25 November 2009 - 18:40.
Postad 25 November 2009 - 18:46
Banme
-
Banme
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Till er som har lyssnat på XTZ 99.26 (i synnerhet), stämmer de att de är väldigt hårda i ljudbilden? Hårda som i avsaknad av värme och fyllig bas typ. Fick höra det av en säljare, som för övrigt gav ett sympatiskt och kunnigt intryck. Har själv funderat på dessa som stativare i stereo-sammanhang, men vill inte behöva kompensera för en allt för ljus och hård ljudbild.
Postad 25 November 2009 - 20:11
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Till er som har lyssnat på XTZ 99.26 (i synnerhet), stämmer de att de är väldigt hårda i ljudbilden? Hårda som i avsaknad av värme och fyllig bas typ. Fick höra det av en säljare, som för övrigt gav ett sympatiskt och kunnigt intryck. Har själv funderat på dessa som stativare i stereo-sammanhang, men vill inte behöva kompensera för en allt för ljus och hård ljudbild.
Låter som den säljaren hade något annat märke han tyckte skulle passa just dig med dina behov och ideal mycket bättre. Spontant tippar jag dessutom på att han inte säljer XTZ  Enda tillfället jag tycker 99.25/26 kan låta hårt, kallt och elakt är vid uppspelning av material från youtube och liknande. Googlade runt som tusan och hittade till slut en referens till "hårt ljud" här: http://www.avforums....ker-Review.htmlThe 99.25s aren't perfection though and one must remember that these are budget speakers. Having heard them in other rooms and situations, where its not possible to dial up the volumes I normally listen at, they can sound a bit thin and bright. I have noticed in the past that metal coned drivers like to be, quite literally, warmed up and because they are efficient at dissipating heat, they take a bit more of a thrashing to warm up and wake up, at which point the sound fills out. Playing them from cold in a room where the heating has been off overnight, is not where they give of their best.
Other than that, the only real criticism is a slight hardness in the upper midrange that makes itself apparent with particularly strident recordings, or with singers with a particularly nasal tone. The aforementioned Nils Lofgren can sound a touch insistent, mainly because he's not the greatest vocalist you'll ever hear, but the XTZs let you know it. This was only really thrown into light by a pair of £1800 Dynaudios that have recently passed through my room and so I don't want to make this sound like a big negative. I would certainly live with it if the only other option was to suppress the other qualities that are present.
På andra ställen nämns inget, t.ex. här: http://www.lydogbild...2...d=3227&p=62Lydkvaliteten Vi kan like gjerne røpe det med en gang: Disse høyttalerne låter fabelaktig bra. Ikke bare til prisen, men også sett i sammenheng med andre, langt dyrere høyttalere. For det første spiller de skikkelig bass! Lydgjengivelsen er overraskende fyldig til kompakthøyttalere å være, med en mektig bassgjengivelse som også strekker seg dypt i frekvens. I mitt lytterom fikk jeg brukbart nivå helt ned til 35–40 hz, og det er uvanlig fra denne typen høyttalere. Vi snakker ikke om noen upresise «boomboxer» heller, bassen er tvert imot meget stram og kontrollert, og høyttalerne klarer lett å skille mellom de forskjellige strengene på en bassgitar, samtidig som den leverer full trøkk fra basstromma. Jeg har ikke hørt små høyttalere få frem så mye informasjon i bassen før, og de som har kommet i nærheten har hatt en helt annen pris!
Man kunne jo mistenke XTZ for å basere seg på imponerende bass, og heller nedprioritere andre ting. Det er jo ikke uten grunn at elektroforhandlere skrur anleggene i butikken på fullt: Bass og lydtrykk selger. Men disse høyttalerne er langt mer raffinerte enn som så. I tillegg til et solid fundament har de en svært åpen og detaljert mellomtone, som får frem vokalistene i all sin prakt. Stemmegjengivelsen er varm og fyldig. Lyse kvinnestemmer får akkurat den rette gløden, mens litt bøsere mannlige sangere får den brystklangen de skal ha.
Eftersom det är "små" stativare så blir i alla fall returen hanterbar/enkel om du provar på buy and try och väljer att returnera dem. Ett par hundra eller vad det kostar är nog i de flesta fall överkomligt för att i en ganska lång tid kunna prova o jämföra i hemmet. edit: missade att underlina "overraskende fyldig" som kontrast till den första underlinen från avforum.
Redigerat av Rotelköpes, 25 November 2009 - 20:15.
Postad 26 November 2009 - 07:05
Unregistered946c9b90
-
Unregistered946c9b90
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Tycker inte de är speciellt varma i ljudbilden, tydliga skulle jag vilja säga och ganska neutrala. Sedan är det svårt att få fyllig bas ur ett par mindre stativare. Dock så anser iaf jag att de levererar en riktigt bra bas av kvalitet, speciellt för priset. Om man är ute efter "varma", "spelglada", "bashögtalare" är nog inte 99.26 "rätt". Då kan man gå på något annat, men enligt min åsikt får man inte något speciellt välljudande i den prisklassen. Beror helt på vad man är ute efter. Spelglada partyburkar finns i samma prisklass, men då får göra ett stort avkall på ljudkvaliteten vilket för mig var helt oacceptabelt. Däremot kompletterade jag mina 99.26 med en 99 w12, mitt val stod mellan: -99.26+99 w12 -Monitor Audio RX6 De stora skillnaderna jag upplevde vara att Monitor Audio spelar "större" & "varmare" med god ljudkvalitet och är väldigt lättsamma och trevliga att lyssna på. XTZ är lite mer neutral och stram men har en större exakthet i ljudet utan att vara allt för "påträngande", speciellt vid låga volymer, där upplevde jag XTZ som klar segrare. Priset var ungefär samma mellan de båda så det föll på egen smak och vad jag själv tyckte skulle hålla i längden. För mig blev det XTZ. Men som sagts många gånger, lyssna alltid innan..... tycker inte att ursäkten: "Det är så långt att åka" är ett bra argument, vad kommer det kosta om man efter 2 månader är missnöjd och vill byta ut allt.... antagligen väldigt mkt mer än att avsätta några mil och någon dag innan man hittar rätt. Nu drog det iväg lite off men men, shit happens. Allt ovan självklart IMO och ska inte alls tas för någon universal sanning. Enda tillfället jag tycker 99.25/26 kan låta hårt, kallt och elakt är vid uppspelning av material från youtube och liknande.
Precis, för då hör man verkligen hur usel ljudkvaliteten är från sådana klipp
Redigerat av Unregistered946c9b90, 26 November 2009 - 07:08.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|