Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digitals HDTV-box med HDD

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 maj 2010 - 20:47

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Jag har kört på orginalhårddisken utan fläkt och lock i över ett år och boxen har inte brunnit upp. Lätt att blåsa rent från dam med tryckluft på tub :)

#102

Postad 18 maj 2010 - 21:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag har kört på orginalhårddisken utan fläkt och lock i över ett år och boxen har inte brunnit upp. Lätt att blåsa rent från dam med tryckluft på tub :)


Visst det går det med. Men
Ser inte bra ut
Är inte dummy-säkert
och jag kan garantera att du aldrig har barn i ditt hus.

#103

Postad 18 maj 2010 - 22:05

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1

nejdå, det har jag sett. Har testat en del själv som du kan läsa.



Redan "hälften så tyst" är ju en "bedrift", med tanke på hur mycket dom kan låta. Fast måste säga att det är väldigt nice när man inte hör den alls förstås :-)
Har förresten bytt tillbaka till originaldisken igen, då den räcker bra för mitt användande av inspelningar. Och eftersom tempen med den disken var 5-6 grader varmare, så ligger tempen med den nu på 35-36 grader, vilket är alldeles lagom.

#104

Postad 19 maj 2010 - 12:01

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Visst det går det med. Men
Ser inte bra ut
Är inte dummy-säkert
och jag kan garantera att du aldrig har barn i ditt hus.


Inga barn i huset, Ja.

#105

Postad 19 maj 2010 - 16:26

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Jag har kört med en extern 10cm 12V fläkt med 6V som blåser in i boxen från vänster i över två år. Fläkten hörs lite om det är tyst i rummet. Den interna fläkten hör jag inte när den externa är igång. (Inga barn i huset.)

#106

Postad 18 juni 2010 - 10:54

winman
  • winman
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat att kopiera den gamla hårddisken till en ny. Eller är det bara att glömma?

#107

Postad 18 juni 2010 - 11:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är det någon som har provat att kopiera den gamla hårddisken till en ny. Eller är det bara att glömma?


Kan gå att klona men jag tror risken är överhängande att allt gör förlorat på båda...

Konstaterat att det är mycket lätt att få boxen att initiera om hårddisken. Tog bara in en hårddisk i datorn och tittade på den i diskhanteringsprogram och allt var som bortblåst.

Mitt tips är enkelt - titta av det som finns på gamla disken eller spara den löst och stoppa in den igen när du vill se något på den. Eller skapa en e-sata kabel utifrån den kontakt som finns i boxen och flytta ut disken ur lådan. Om du lyckas med det senare då är jag en intressent på en sådan kabel :wub:

#108

Postad 06 juli 2010 - 17:42

bonor
  • bonor
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Kan gå att klona men jag tror risken är överhängande att allt gör förlorat på båda...

Konstaterat att det är mycket lätt att få boxen att initiera om hårddisken. Tog bara in en hårddisk i datorn och tittade på den i diskhanteringsprogram och allt var som bortblåst.

Mitt tips är enkelt - titta av det som finns på gamla disken eller spara den löst och stoppa in den igen när du vill se något på den. Eller skapa en e-sata kabel utifrån den kontakt som finns i boxen och flytta ut disken ur lådan. Om du lyckas med det senare då är jag en intressent på en sådan kabel :o


Hej Monshi

Jag har just testat med 2st kablar från Kjell&co (98541) och dessa fungerar men är inte optimalt då hdsk blir rätt varm när man inte har någon fläkt som kyler, det bästa vore nog någon form av kabinett typ 91304 som man kan gömma i ett skåp om man kan sätta in någon "adapter mellan esata och sata som du "sökte i inlägget.

Finns det någon som hittar någon sådan är jag också intresserad.

MVH Bosse

#109

Postad 06 juli 2010 - 18:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hej Monshi

Jag har just testat med 2st kablar från Kjell&co (98541) och dessa fungerar men är inte optimalt då hdsk blir rätt varm när man inte har någon fläkt som kyler, det bästa vore nog någon form av kabinett typ 91304 som man kan gömma i ett skåp om man kan sätta in någon "adapter mellan esata och sata som du "sökte i inlägget.

Finns det någon som hittar någon sådan är jag också intresserad.

MVH Bosse

Där ser man, sådana kablar existerade visst. Sant som du säger dock, att hårddiskar kan bli ganska varma helt utan kylning. Men kanske en liten 2,5" kan klara sig?

Det finns ju små USB-kabinett med 2,5" diskar som inte blir alltför varma. Exempelvis. men kanske mer jobb än det är värt?

#110

Postad 06 juli 2010 - 19:29

bonor
  • bonor
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Där ser man, sådana kablar existerade visst. Sant som du säger dock, att hårddiskar kan bli ganska varma helt utan kylning. Men kanske en liten 2,5" kan klara sig?

Det finns ju små USB-kabinett med 2,5" diskar som inte blir alltför varma. Exempelvis. men kanske mer jobb än det är värt?


Nja det är en "sataförlängning som jag testar med så det är inte esata. Det är sata"hane i ena änden på kabel till en esata hane i andra änden som jag vill ha för att kunna använda ett kabinett. Jag har "sökt med ljus och lyckta" men inte httat någon sådan. Om det finns är jag tacksam för tips om var.

#111

Postad 21 juli 2010 - 15:11

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Satte i en sådan här. https://www.prisjakt...kt.php?p=510235

Funkar klockrent..

//Mackan

#112

Postad 26 augusti 2010 - 10:04

Mafac
  • Mafac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag kör en 2TB disk i min box, lagom enligt mig!

Redigerat av Mafac, 26 augusti 2010 - 18:35.


#113

Postad 26 augusti 2010 - 21:31

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0

Jag kör en 2TB disk i min box, lagom enligt mig!

Vilken disk har du stoppat i ? Var den ny och oformaterad ?
:rolleyes:

#114

Postad 27 augusti 2010 - 22:02

Mafac
  • Mafac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag kör med WD Caviar Green WD20EARS - 2 TB - SATA-300 Buffertstorlek 64 MB.

Jag har testat lite olika strategier....

1) Provade att stopppa in den som den var. -Verkar funka. Vågade inte köra på detta då jag inte hade någon koll på om det möjligtvis ligger nåt "skräp" på något olämpligt ställe på disken och ställer till problem längre fram. Kanske när man fyllt den till hälften eller nåt...blir inge kul att börja om från början då...

2) Klonade den nya disken med den gamla och sedan stoppa den i boxen. -Verkar funka. Allt inspelat material var kvar och gick att spela upp. Nackdelen med denna metod är att den nya disken blir en exakt kopia av den gamla vilket innebär att fast den nya är 2TB stor så utnyttjas bara 250GB. Perfekt metod om gamla disken börjar ge upp dock och man bara vill byta till en lika dan och rädda allt inspelat material...

3) Tog den klonade disken och kopplade in den i datorn igen för det optimala hade ju varit att få med allt inspelat material till den nya disken. Körde en HEX-editor och försökte bilda mig en uppfattning av strukturen. Provade sedan att skriva över dom första och sista sektorerna på disken, där boxen lagrar information om diskstorlek och filsystem, checksummor osv... Tänkte att när den inte hittar nåt där så bygger den upp allt på nytt igen med den nya disken som utgångspunkt och har man riktig tur så kanske även allt inspelat material fungerar...Jag hade inte sån tur...Men det var värt ett försök! Boxen laddade ner mjukvaran till disken och allt startade som det skulle men inget inspelat material kvar...

4) Stoppade disken i datorn igen och skrev nollor till HELA disken (tar ca 7h) för att sedan stoppa den i boxen. -Verkar funka. Boxen laddar ner ny mjukvara och det blir en "factory reset". Det enda problem som jag inte lyckas lösa är att varje gång jag startar boxen från standby så börjar "pb03" blinka och trycker man på "on" så kommer "err07" och sedan "err01" och sedan börjar den ladda ner mjukvaran igen. MEN om man istället för att trycka på "on" en gång när det står "pb03" trycker och håller inne "on"(på boxen alltså) i ca 3-5 s så hoppar den över hela denna procedur och bootar upp som vanligt direkt. Alltså, en knapptryckning extra för att få igång boxen! Detta kan jag leva med men hade varit fint att slippa. Därför fortsatte jag prova mig fram...Tänkte att disken kanske behöver en formatering av av boxen för att bli helt accepterad. Körde röd-i-grön och formaterade disken. Hela boxen blev suuuper seg, allt gick värre än sirap. Tror det tog ungefär 1min från knapptryck till boxen reagerade. Stängde av den och lät den jobba på med formateringen(tydligen tar det en bra stund fast det inte nämns något om det när man väljer det från menyn). Den hade så mycket att göra så att klockan "frös" stundtals. När den var klar(klockan slutade bete sig konstigt) så startade jag den och hoppades på att "pb03" skulle vara borta men NEJ...provade då att från menyn "röd-i-grön" köra reset flash...men inte heller det hjälpte...

Nu kör jag boxen med resultatet från den sista åtgärden och det är enligt mig helt klart värt det lilla extra besväret att trycka och hålla inne "on" i 3-5s på boxen när "pb03" dyker upp. Enda nackdelen är egentligen att man inte kan sitta i soffan och slå på boxen...

Men vem vet vad som kommer med den nya mjukvaran som väntar runt hörnet!?

/Mafac

Bifogad fil(er)



#115

Postad 27 augusti 2010 - 22:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
återkom när du fyllt den hårddisken och berätta då när du tänkt titta på det som finns där...

har 500 GB i min och använt cirka 30% av det och har nu fyra sidor med inspelningar som jag aldrig kommer att titta på. Eller, kanske någon dag då jag är sjuk fast senast jag var sjuk (på det viset) var, ehh, ett tag sedan.

Pb03 tycks ofta ha något med strömtillgången att göra, att nätagget behöver bytas. Eller i ditt fall att kanske disken drar lite mer ström än boxen känner sig bekväm med.

#116

Postad 10 september 2010 - 09:51

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag kör med WD Caviar Green WD20EARS - 2 TB - SATA-300 Buffertstorlek 64 MB.

Jag har testat lite olika strategier....

1) Provade att stopppa in den som den var. -Verkar funka. Vågade inte köra på detta då jag inte hade någon koll på om det möjligtvis ligger nåt "skräp" på något olämpligt ställe på disken och ställer till problem längre fram. Kanske när man fyllt den till hälften eller nåt...blir inge kul att börja om från början då...

2) Klonade den nya disken med den gamla och sedan stoppa den i boxen. -Verkar funka. Allt inspelat material var kvar och gick att spela upp. Nackdelen med denna metod är att den nya disken blir en exakt kopia av den gamla vilket innebär att fast den nya är 2TB stor så utnyttjas bara 250GB. Perfekt metod om gamla disken börjar ge upp dock och man bara vill byta till en lika dan och rädda allt inspelat material...

3) Tog den klonade disken och kopplade in den i datorn igen för det optimala hade ju varit att få med allt inspelat material till den nya disken. Körde en HEX-editor och försökte bilda mig en uppfattning av strukturen. Provade sedan att skriva över dom första och sista sektorerna på disken, där boxen lagrar information om diskstorlek och filsystem, checksummor osv... Tänkte att när den inte hittar nåt där så bygger den upp allt på nytt igen med den nya disken som utgångspunkt och har man riktig tur så kanske även allt inspelat material fungerar...Jag hade inte sån tur...Men det var värt ett försök! Boxen laddade ner mjukvaran till disken och allt startade som det skulle men inget inspelat material kvar...

4) Stoppade disken i datorn igen och skrev nollor till HELA disken (tar ca 7h) för att sedan stoppa den i boxen. -Verkar funka. Boxen laddar ner ny mjukvara och det blir en "factory reset". Det enda problem som jag inte lyckas lösa är att varje gång jag startar boxen från standby så börjar "pb03" blinka och trycker man på "on" så kommer "err07" och sedan "err01" och sedan börjar den ladda ner mjukvaran igen. MEN om man istället för att trycka på "on" en gång när det står "pb03" trycker och håller inne "on"(på boxen alltså) i ca 3-5 s så hoppar den över hela denna procedur och bootar upp som vanligt direkt. Alltså, en knapptryckning extra för att få igång boxen! Detta kan jag leva med men hade varit fint att slippa. Därför fortsatte jag prova mig fram...Tänkte att disken kanske behöver en formatering av av boxen för att bli helt accepterad. Körde röd-i-grön och formaterade disken. Hela boxen blev suuuper seg, allt gick värre än sirap. Tror det tog ungefär 1min från knapptryck till boxen reagerade. Stängde av den och lät den jobba på med formateringen(tydligen tar det en bra stund fast det inte nämns något om det när man väljer det från menyn). Den hade så mycket att göra så att klockan "frös" stundtals. När den var klar(klockan slutade bete sig konstigt) så startade jag den och hoppades på att "pb03" skulle vara borta men NEJ...provade då att från menyn "röd-i-grön" köra reset flash...men inte heller det hjälpte...

Nu kör jag boxen med resultatet från den sista åtgärden och det är enligt mig helt klart värt det lilla extra besväret att trycka och hålla inne "on" i 3-5s på boxen när "pb03" dyker upp. Enda nackdelen är egentligen att man inte kan sitta i soffan och slå på boxen...

Men vem vet vad som kommer med den nya mjukvaran som väntar runt hörnet!?

/Mafac

Ja nu vet du vad som väntade och inget bra var det med den nya fw :) !
hur gjorde du för att klona disken ? vilket program och exakt hur gör man ? funderar på klona gamla disken helst bara själva fw men den vet man ju inte var den ligger på disken ? men du verkar ju kunna sådant här så tipps ? har du själv gamla fw kvar på gamla disken så uppgradera den ej! :)

#117

Postad 13 september 2010 - 21:03

Mafac
  • Mafac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kör vidare på 2.3.8, den fungerar kanon! Har den både på originaldisken och på den nya 2TB. När jag klonade disken använde jag dd i linux, typ: dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc. Jag har även testat med Acronis och det funkade också...Fast jag kör ogärna Windows i sådana här sammanhang då man inte har full koll, inte jag iaf.... I Linux får man det precis som man vill ha det...

/Mafac

#118

Postad 14 september 2010 - 08:57

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Varför tror ni att vissa hårddiskar funkar och vissa inte?

Min orginal hdd har börjat ge upp, jag kan få ingång den men det kan allt mellan 1 min och 3 timmar... man hör hur den varvar upp och sen går den ner i varv igen.

Har testat några stycken nu, köpte t.om. en helt ny 2,5" WD Scorpio Blue 500G SATA/300, fungerar inte. Börjar med PB03, försöker gå igenom installationen till 02 för att sedan börja blinka pb04. Det borde inte vara strömmen, då den drar ca. hälften av vad orginal disken drar.

Hade en gammal 3,5" WD 160G i datorn, men den ger liknande resultat.

Ska låna en 250G disk av min bror ikväll så får jag se...

Trodde det skulle fungera bra när man hade samma märke som orginal men tji fick jag...

#119

Postad 14 september 2010 - 09:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Bra fråga Olycka.

2,5" borde alltid fungera då de alltid (nästan) drar betydligt mindre ström än 3,5". Om nu det är energiförbrukningen som begränsar.

160 GB kan vara begränsat av den nya mjukvaran, dvs mjukvaran insisterar på partition på 250 GB vilken inte ryms.

Övriga teorier som finns är att disken måste vara tom på partitioner/data/MBR men vette tusan om de stämmer. Den som vill kan testa dessa med en disk som tidigare fungerat...

Knappast borde hårddiskens hastighet spela roll då det i teorin duger med den absolut långsammaste disken du kan hitta. Inte många MB/s som krävs för att klara spara ned parallella HDTV-strömmar och spela upp en. Kanske att söktiden kan påverka men datatakten räcker.

Pb04 - internal communications error. Något går fel vid skrivning/läsning till disk gissar jag. Fick det felet med bråkande nätadapter varvid hårddisken inte lyckades varva upp.

Inga direkta råd till dig... det du kanske kan göra är att knata förbi Kjell&Co och köpa en starkare nätadapter än den CD skickar med men den borde inte behövas.

Det kan ju även vara som så att det är något annat än hårddisken som gått sönder i din box...

#120

Postad 14 september 2010 - 10:07

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
jo, det är klart att något annat kan vara trasigt men då borde inte någon disk fungera. Tycker bara att samma felkoder borde genereras isf.

Jaja, det är bara försöka igen! :blush:

Kom på en sak, var inte de tidiga boxarna på 160G?

Redigerat av Unregistered6a4c1249, 14 september 2010 - 10:08.


#121

Postad 14 september 2010 - 10:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Inget minna av att CD sålt boxar med mindre disk i...

Ett litet tips om du ids:
Du kan testa att klona din bråkande disk till någon av dina testdiskar och se om boxen kommer igång då. Den hakar ju upp sig vid nedladdningen av mjukvaran, kanske det fungerar om du tar dig runt det?

Exakt hur du ska gå tillväga för att klona det får du söka kunskap hos annan om.

#122

Postad 15 september 2010 - 12:04

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har funderat lite... Mina problem med hårddiskbytet måste nog bero på uppdateringen iaf.

Visst jag hade problem dagarna innan med boxen, men jag fick alltid igång den. Jag kan inte minnas att jag fick några felkoder då. Det tog bara en massa omstarter för att den skulle hoppa igång.

De nya hårddisken fick jag hem på onsdagen då uppdaterningen kom... Så det är nog den som spökar eftersom det är flera som har exakt samma felkoden som jag som inte har bytt hårddisk.

#123

Postad 19 oktober 2010 - 13:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Postar i denna tråd med, kanske mer chans här till svar.

Har en 500 GB Samsung disk i boxen, kvar trots att bara 250 GB används av nya mjukvaran. (tyst och sval disk, det är orsaken)

Dock tjatar boxen hela tiden om att en uppdatering finns tillgänglig och fundering är om det är den stora hårddisken som orsakar detta beteende.

Därav posten i denna tråd, ni som bytt disk och uppdaterad till senaste mjukvaran tjatar även eran box om att uppdatering finns tillgänglig trots att ni uppdaterat?

#124

Postad 19 oktober 2010 - 14:41

bonor
  • bonor
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Postar i denna tråd med, kanske mer chans här till svar.

Har en 500 GB Samsung disk i boxen, kvar trots att bara 250 GB används av nya mjukvaran. (tyst och sval disk, det är orsaken)

Dock tjatar boxen hela tiden om att en uppdatering finns tillgänglig och fundering är om det är den stora hårddisken som orsakar detta beteende.

Därav posten i denna tråd, ni som bytt disk och uppdaterad till senaste mjukvaran tjatar även eran box om att uppdatering finns tillgänglig trots att ni uppdaterat?


Hej

Nej min box säger ingenting om uppdatering (jag har lagt in .15) och jag har inte gjort någon fabriksåterställning och inte heller formaterat om disken som är en 1 tb. Däremot har jag "samma" fel som beskrivs i andra tråden med "Nute osv.

MVH
Bosse

#125

Postad 19 oktober 2010 - 15:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Har nu testat med originaldisken, samma problem med denna. Inte relaterat till vilken hårddisk som sitter i boxen med andra ord.

Men jeklar vad varm originaldisken blev! Några minuter i öppen låda, utan fläkt, och den är uppe i 41 grader.

problemet är nog detta ID
Bifogad fil  id.PNG   8,11K   9 Antal nerladdningar

Redigerat av Monshi, 19 oktober 2010 - 15:59.


#126

Postad 28 oktober 2010 - 21:04

jimmey79
  • jimmey79
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,
Har läst igenom tråden för någon dag sedan och bestämde mig för att ge mig på ett byte av disk.
Tänkte jag skulle prova en SSD-disk för att nå minsta möjliga bröt-nivå från boxen.

Sagt och gjort.
Jag har satt i disken (inga problem, det finns skruvhål och sata-kontakten passar fint).
Ihop med boxen och igång med den.
Fick nåt Er01 - sen blev det bara 01 - och nu står det helt enkelt "init".
Håller den på att ladda in mjukvaran eller något - och isf hur lång tid tar det?
Den har stått såhär i ca 15 min.

#127

Postad 28 oktober 2010 - 21:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
nedladdning av mjukvaran ska inte ta mer än kanske 5-10 minuter och under den tiden räknar det 01 - 02- 03 - 04 för att sedan starta om.

Vette tusan vad din box gör nu men en omstart kanske? kanske tvinga den att ladda ned mjukvaran igen.

#128

Postad 28 oktober 2010 - 22:32

jimmey79
  • jimmey79
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Verkar inte funka.
Ska prova göra en clone under natten så återkommer jag i morgon hur det gick!

#129

Postad 29 oktober 2010 - 18:05

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Har du en 250 GB disk? Mjukvaran verkar insisterar på partition på 250 GB.

#130

Postad 30 oktober 2010 - 08:53

jimmey79
  • jimmey79
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Japp det är en 256gb disk.
Har provat att göra en clone på den - men den vill inte igång ändå.

#131

Postad 10 februari 2011 - 08:58

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Japp det är en 256gb disk.
Har provat att göra en clone på den - men den vill inte igång ändå.

Hur gick det ? fick du det funka ? nån annan som lyckats med clone på orgional disk med gamla fw från före september som stöder stora diskar ?

#132

Postad 05 maj 2011 - 18:28

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hallå alla jag har just provat med att byta disk. er1 och er7 blinkar till sen står det 00 med två blinkande --

jag har provat med en greenline 1T som tidigare har fått det att funka med. Har startat om skit många ggr men samma resultat :) NÅGON som har en ide om vad jag kan göra eller är det bara att beställa en ny mottagare?

#133

Postad 05 maj 2011 - 20:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det finns ingen poäng med att byta till större disk i denna mottagare längre. Efter uppdateringen av programvara i höstas används enbart de första 250 GB som finns på disken, resten lämnas oanvänt.

Regeln för att få en disk att fungera finns redan skriver, den ska vara energisnål..

Men - det låter som om din box försöker ladda ned mjukvara! Låt den stå på 00 en stund och se att den kommer att börja räkna upp.

#134

Postad 12 oktober 2011 - 20:30

smfa1057
  • smfa1057
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Bytte precis disk på min box. Den laddade ner programvaran utan att jag behövde göra något. Kom ihåg inställningar och gick igång. Trodde nästan att jag satt tillbaka samma disk eftersom jag sett ovan i tråden att den skulle starta från scratch.

Allt fungerar förutom att disken står på 100% kapacitet, 0 timmar kvar? Tomt i listan över inspelningar.
Någon som sett detta förut? Skall man formatera om?

Orsaken till hårddiskbytet var att boxen börjat crasha och hänga, och jag tänkte se om det möjligen var disken. CD kundtjänst säger bara att boxen är trasig, och garantin har gått ut. Varsågod och köp ny box. Kunde inte ens ladda ned och installera om programmvaran med den gamla disken...

#135

Postad 12 oktober 2011 - 21:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ja, formatera och se om den gillar hårddisken bättre. Den borde ha formaterat den så den fungerar för boxen iochmed installationen av mjukvaran.... men testa.

Att den startar på disken är ju en bra signal.

Vad för disk har du stoppa in i den?

#136

Postad 12 oktober 2011 - 22:08

smfa1057
  • smfa1057
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Disken är en WD 500GB Caviar Green. Det minsta och strömsnålaste jag hittade som fanns hemma.
(http://www.webhallen...n_500gb_sata_ii)

Jag har letat efter hur man formatterar, och vad jag förstår så skall man in på Inställningar -> Systeminformation och sedan trycka röd - info - grön. Det händer dock inget när jag gör detta?

De beskrivningar jag hittat är ju dock lite gamla och stämmer inte exakt. De nämner ju Informationsmenyn -> Produktdata, men jag tolkade det som Inställningar -> Systeminformation. Eller har jag navigerat vilse?

#137

Postad 12 oktober 2011 - 22:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Formatera HD tror jag är
Menu röd knapp 353 Text-TV 2
i SNABB följd, kräver tvåhandsfattning på fjärren i praktiken vill jag minnas.
Om det inte fungerar, ring Canal Digital så bör de ha koden som krävs.

#138

Postad 12 oktober 2011 - 22:34

smfa1057
  • smfa1057
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Bingo

Skulle nästan behövt en trehandsfattning på kontrollen, men på fjärde försöket fick jag till det.
Det löste problemet med. Tomt på disken, har boxen på paus medans jag skriver detta.

Återstår bara att se om den uppför sig bättre nu med nya disken...

Tackar så mycket för hjälpen!

#139

Postad 21 november 2013 - 14:20

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej

Misstänker att min disk har rasat får felmeddelande pb03 följt av er07 er01 och sen står det 01:-- och dioden blinkar samt att disken "klickar" och inget mer händer :(

är det fler som kan bekräfta vad Monshi rapporterat? ska prova att sätta in en ny disk och se om jag kan få liv i den.... inte sugen på att lägga ut för en ny box...

/Robert


ja, formatera och se om den gillar hårddisken bättre. Den borde ha formaterat den så den fungerar för boxen iochmed installationen av mjukvaran.... men testa.

Att den startar på disken är ju en bra signal.

Vad för disk har du stoppa in i den?



#140

Postad 21 november 2013 - 15:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Som jag skrivit tidigare, om du har en energisnål disk på minst 250 GB bara att testa. 2,5" passar fysiskt och de är generellt energisnålare men om du hittar en "grön" 3,5" kan det fungera det med.

Om du får boxen att starta upp med denna kan du testa och rädda dina inspelningar om du har en dator där du kan ansluta två diskar.
Använd ett diskkloningsprogram, finns på exempelvis Ultimate Boot CD, och klona över den stora partitionen mellan diskarna. Dock gäller då att det inte finns några fel på partitionen som du klonar. Om så finns måste du använda ett klonprogram som kan hantera dessa, dvs inte föra över dem eller fasta på dem.

#141

Postad 21 november 2013 - 20:45

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har provat att få igång boxen igen (med lite mer tålamod) utan att byta disk. ser att efter pb03 och er 07 er 01 så går den vidare från 00:-- till 01:-- och till sist 02:-- men sen avbryter den med pb04 och er01.

vad betyder detta? ser att "Olyckan" har skrivit samma i ett inlägg här men det framgår inte om han/hon lyckades komma förbi.. finns där hopp om det? kan ju inte vara nätdelen tycker jag då den ändå håller på ett tag...

/Robert

Som jag skrivit tidigare, om du har en energisnål disk på minst 250 GB bara att testa. 2,5" passar fysiskt och de är generellt energisnålare men om du hittar en "grön" 3,5" kan det fungera det med.

Om du får boxen att starta upp med denna kan du testa och rädda dina inspelningar om du har en dator där du kan ansluta två diskar.
Använd ett diskkloningsprogram, finns på exempelvis Ultimate Boot CD, och klona över den stora partitionen mellan diskarna. Dock gäller då att det inte finns några fel på partitionen som du klonar. Om så finns måste du använda ett klonprogram som kan hantera dessa, dvs inte föra över dem eller fasta på dem.



#142

Postad 21 november 2013 - 22:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det kan vara nätdelen... men om du hör att det rasslar från disken kan det vara det.
Notera min kunskaper om boxen är lite föråldrade, den står och samlar damm i en bokhylla numera.

#143

Postad 22 november 2013 - 09:21

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det kan vara nätdelen... men om du hör att det rasslar från disken kan det vara det.
Notera min kunskaper om boxen är lite föråldrade, den står och samlar damm i en bokhylla numera.


Det oroväckande Tickandet från disken har upphört och låter normalt nu. vad det gäller nätdelen så tycker jag att den inte borde kommit så långt i uppdateringen samt att disken spinner normalt.

Har provat att göra en fabriksåterställning via fjärren men boxen svarar inte på fjärren. finns där annat sätt att återställa den via boxen?

/Robert

#144

Postad 22 november 2013 - 10:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tror inte det....
Okej, ett finns, plocka ur disken och stoppa in i en dator och radera alla partitioner...
CD skickar dig en nätdel för 70 kr, eller däromkring. Kanske värt att pröva om du inte har en ledig hårddisk att pröva med hemmavid redan.

#145

Postad 22 november 2013 - 10:45

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tror inte det....
Okej, ett finns, plocka ur disken och stoppa in i en dator och radera alla partitioner...
CD skickar dig en nätdel för 70 kr, eller däromkring. Kanske värt att pröva om du inte har en ledig hårddisk att pröva med hemmavid redan.


Ok, då blir det nog att prova med ny nätdel för jag vill inte förlora vad jag har på disken, iaf inte förrän jag är säker på att det är den som strular.
Å andra sidan så är ju frugan redan övertygad om att boxen är körd o en ny måste skaffas :ph34r: :D

#146

Postad 22 november 2013 - 12:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
eller bara radera första så kanske boxen hittar den andra, stora, där filmerna ligger. Kanske...

#147

Postad 28 november 2013 - 08:10

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

eller bara radera första så kanske boxen hittar den andra, stora, där filmerna ligger. Kanske...


Nu är det löst, det var nätdelen som det var fel på. Fick en ny av Canal Digital :) .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.