Ino audio pIP - tips på förstärkare?
149 svar till detta ämne
Postad 11 November 2009 - 15:33
KristoferK
-
KristoferK
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Förstärkare till Ino Audio pIP?
Hej!
Håller på och skaffa mig ett par ino audio pIP.
Finns det någon som har tips eller sypunkter på vilka förstärkare (märken, ljudbild samt effekt) som skulle kunna passa?
Har funderat på en nad c272 men passande försteg. -> rimligt?
Tack för alla svar!
Postad 11 November 2009 - 16:03
Unregistered66fa17b0
-
Unregistered66fa17b0
-
Användare
-
-
196 inlägg
Tror att Öhman själv brukar rekommendera någon billig Denon-receiver. Vet dock inte vilken. Säkert någon här som har koll.
Postad 11 November 2009 - 16:06
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Titta efter begagnade rotel, finns fina fynd ibland  Både på blocket och hifimagasinet
Postad 11 November 2009 - 16:09
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Rent effektmässigt behöver du inte mer än runt 40 watt. Mer effekt än så kommer potentiellt kunna skada högtalarna om du drar på med maxvolym.
Vad som är mer intressant än effekten är vilken ljudkaraktär du vill ha, vilken typ av ljud du föredrar.
Det är dock ingen jätteskillnad mellan förstärkare så jag förslår att du köper begagnat och provar. Gör du bra begangatköp kan du sälja för samma pengar om du inte blir nöjd.
Som nämnts tidigare så gillar Öhman själv Denon, det betyder ju dock inte att du nödvändigtvis behöver just Denon för att bli nöjd själv.
Postad 11 November 2009 - 17:13
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Hej!
Finns det någon som har tips eller sypunkter på vilka förstärkare (märken, ljudbild samt effekt) som skulle kunna passa?
Tack för alla svar!
Det funkar bra med naden men man kan även andvända ett behringer steg har testat den kombon med goda resultat.
Postad 11 November 2009 - 17:18
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
De låter kanonbra med det mesta. en smuttig lösning är ju att kolla in Denon, nad och teac:s små smuttförstärkare som är lagom kraftiga på runt 25-40W
tex:
Postad 11 November 2009 - 22:02
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är dock ingen jätteskillnad mellan förstärkare så jag förslår att du köper begagnat och provar. Gör du bra begangatköp kan du sälja för samma pengar om du inte blir nöjd.
Öööh vad i hela världen säger du nu?!? Folk kan faktiskt ta detta som en sanning, det är verkligen skillnad som mellan natt och dag mellan olika förstärkare.
Postad 11 November 2009 - 22:54
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
kanske inte på pip just
Postad 12 November 2009 - 00:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej!
Tack för alla svar!
fungerar mycket bra  Tror att Öhman själv brukar rekommendera någon billig Denon-receiver. Vet dock inte vilken. Säkert någon här som har koll.
fungerar även det mycket bra, men annars om man vill ha smidig lösning så köper man en kompaktenhet från Denon eller Teac m.m. då får man en riktigt smidig och välljudande liten stereo. Öööh vad i hela världen säger du nu?!?
Folk kan faktiskt ta detta som en sanning, det är verkligen skillnad som mellan natt och dag mellan olika förstärkare.
kanske inte på pip just 
"kanske inte just på piP" Vad menar du då ?!
Postad 12 November 2009 - 01:26
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Jag kör med 2 st. c272.. jädrans najs
Postad 12 November 2009 - 09:57
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Öööh vad i hela världen säger du nu?!?
Folk kan faktiskt ta detta som en sanning, det är verkligen skillnad som mellan natt och dag mellan olika förstärkare.
Det har debatterats om detta ganska hårt i två tidigare trådar (se länkar nedan). Helt klart är folk oeniga om detta, även om vi är en majoritet som anser att ljudmässiga skillnader föreligger. Ofta är det inom en viss falang (många Ino-ägare, faktiskt...) som åsikten att förstärkare låter lika är särskilt utbredd. Rörförstärkare låter dock mycket olikt trisseförstärkare, enligt anhängare till falangen. https://www.minhembi...howtopic=192658https://www.minhembi...howtopic=244339
Redigerat av bensnake, 12 November 2009 - 10:00.
Postad 12 November 2009 - 10:14
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
"kanske inte just på piP"
Vad menar du då ?! 
Tror att han, lite skämtsamt men med en allvarlig underton, vill belysa faktumet att många Ino-ägare har en slags "down to earth"-jargong som gör gällande att alla stärkare låter lika (utom rörstärkare, nat'vis), det är bara de som inte fattar något (= blir lurade av dyrhifiindustrin) som tror att skillnad i ljud föreligger.
Postad 12 November 2009 - 10:32
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag baserar mina åsikter på jämförelser mellan olika slutsteg och förstärkare jag haft hemma.
Visst går det i flera fall att höra små skillnader. Detta som ofta beskrivs som "varmt" "kallt" "mörkt" "ljust".
Men eftersom det går att få samma ljudkaraktärsresultat genom att flytta högtalare, vinkla dom mer/mindre, dämpa rummet mer/mindre osv så tycker jag att förstärkaren i helhet inte är den viktigaste komponenten.
Jag är däremot helt öppen för att andra tycker olika och försöker på inget sätt predika för att jag har "rätt".
Men detta har diskuterats redan i olika forum och detta är inte rätt tråd för en sådan utsvävning.
Jag tycker du skall köpa begagnat och prova, sen sälja och köpa något annat om du inte gillade resultatet.
Postad 12 November 2009 - 11:50
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
jo...näst intill alla som rekomenderar förstärkare till just pip tycker det bästa är budget denon recivrar....tycker detta är väldigt skumt för jag har själv haft en 1905 och kört denna på mina marantz monitorer....det lät skit rent ut sagt.... inte effekt mässigt utan dom förlorade 3d- dynamik -seperation jämnfört med min marantz reciver....det var som dag o natt dessa jämnfört i exakt samma uppställning....
tycker bara det är skumt att folk rekomenderar dessa budget recivrar till "fina" högtalare som pip.....förtjänar dom inte bättre än denons budget sortiment.....borde inte det bli bättre dynamik mm med en lite häftigare förstärkare än en 5000kr reciver med billigaste tänkbara komponenter....
Vad menar du då ?! 
[/quote]
Postad 12 November 2009 - 11:55
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vilken prisklass? Annars är det svårt att rekommendera någonting.
Postad 12 November 2009 - 12:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tror att han, lite skämtsamt men med en allvarlig underton, vill belysa faktumet att många Ino-ägare har en slags "down to earth"-jargong som gör gällande att alla stärkare låter lika (utom rörstärkare, nat'vis), det är bara de som inte fattar något (= blir lurade av dyrhifiindustrin) som tror att skillnad i ljud föreligger.
Jo vist är det sant att den "jargongen" finns ganska välutbredd bland "ino'it-erna" och jag ser det som ganska sunt faktiskt, jag har själv varit en av dom som hållit ganska hårt i och anser att den "jargongen" är väldigt vettig. Sedan så finns det ju såklart undantag och gränser för var och när det fungerar m.m. men jag tycker det är kul när man kommer på att visa saker påverkar otroligt mycket och andra betydligt mycket mindre, och av vad jag upplevt så påverkar förstärkare/slutsteg ganska lite och man kan få mer/bättre resultat av att anfalla rummet i stället. Men om man vill ha en stärkare som "låter" på ett vist sätt så är det ju såklart fritt fram  bara det att jag tycker det finns smartare sätt att förbättra/förändra ljudet på. Men nog om detta nu! jo...näst intill alla som rekomenderar förstärkare till just pip tycker det bästa är budget denon recivrar....tycker detta är väldigt skumt för jag har själv haft en 1905 och kört denna på mina marantz monitorer....det lät skit rent ut sagt.... inte effekt mässigt utan dom förlorade 3d- dynamik -seperation jämnfört med min marantz reciver....det var som dag o natt dessa jämnfört i exakt samma uppställning....
tycker bara det är skumt att folk rekomenderar dessa budget recivrar till "fina" högtalare som pip.....förtjänar dom inte bättre än denons budget sortiment.....borde inte det bli bättre dynamik mm med en lite häftigare förstärkare än en 5000kr reciver med billigaste tänkbara komponenter....
Vad menar du då ?! 
jo men jag rekommenderar dessa små i fall att man vill ha en liten och smidig anläggning som har extremt högt WAF värde och designmässigt kan passa in exakt överallt. Men klart.... ett rb1090 är ju inte fel till piP heller... Edit: Jag kör 2st gamla Rotel steg till mina Ino, ett rb870bx till mina iPs och ett till mina 4st moduler. dom räknas ju knappast som några "hi-end" steg, men det låter ta mig fan bättre än det mesta jag hört någonsin ändå....
Postad 12 November 2009 - 16:35
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Edit: Jag kör 2st gamla Rotel steg till mina Ino, ett rb870bx till mina iPs och ett till mina 4st moduler. dom räknas ju knappast som några "hi-end" steg, men det låter ta mig fan bättre än det mesta jag hört någonsin ändå....
syftar du på dina Ino Datorhögtalare som är placerade på en bunt Vhs kasseter eller böcker "svårt att se" och dessutom på ett stort blankt bord ? Om du gör det så undrar jag vad du lyssnat på innan
Postad 12 November 2009 - 16:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det va en tillfällig lösning och dom står ej på några kassetter eller böcker nu längre (nya bilder kommer)och varför skulle det vara en ljudmässigt dålig lösning för den delen? Det är inte några "datorhögtalare" utan snarare extremt välljudande miniatyrfrontar som jag har valt att ha till datorn. dom borde ju få något bättre, men som det e just nu så är det inte möjligt... och trots den dåliga placeringen så vågar jag påstå att det är bland det bästa jag hört i fråga om välljud och musikalisk njutning. Att direkt döma ut en setupp, och dessutom håna ägaren på det sättet som du gör visar bara stort tecken på o-kunskap och social inkompetens och är inte speciellt givande för någon, så sådant kan du fortsätta hålla på med i sandlådan på dagis tack. Av ditt inlägg att bedöma så har jag har antagligen lyssnat på väldigt mycket mer än dig, så långt är säkert.
Redigerat av DVD-ai, 12 November 2009 - 17:06.
Postad 12 November 2009 - 17:02
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Ofta är det inom en viss falang (många Ino-ägare, faktiskt...) som åsikten att förstärkare låter lika är särskilt utbredd.
Jag räknar bort mig från den skaran  Tycker min Denon jag har nu låter bättre än Primare jag hade innan, skillnaden var den klassiska filten framför diskanten upplevelsen (som försvann då). Till trådskaparen: Vad får förstärkaren kosta?
Postad 12 November 2009 - 17:27
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Oj då , Dvd.ai . värst va du blev sur ..
Men du måste väl förstå mitt resonemang ...Jag tror jag skrev det många tycker men inte skriver när det kikar på ditt system . Inge illa menat om dina prylar !
Postad 12 November 2009 - 17:41
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
DVD-ai jag är 100 % bakom dig!
Men tyvärr så är det bara att ge upp vet man inte vad pIP är så går det inte att förklara i ett forum (jag har givigt upp tyvärr) finns dom som tror att lite "spikar" ger en bättre stereobild osv... och dissar dina böcker.
Sen frågan om slutsteg/förstärkare, gör säker stor skillnad på andra högtalare men väldigt lite på pIP, tråkigt nog för dom som vill impa med något 89 KG slutsteg för 56 KSEK.
(Nu kan ni slå på mig oxså inte bara DVD-ai )
/3DBlaster
Postad 12 November 2009 - 18:31
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Köpte faktiskt själv ett par ett år gamla PIP för snart två veckor sedan (2000kr ink. de obligatoriska SD fötterna). De står i ett gästrum tillsammans med en gammal Denon tvåkanalare, men har även spelat dom tillsammans med en Arcam kombo vilket var något bättre. Min rekommendation är dock att köpa vilken flerkanalsreceiver som helst, men ska du inte köra de i ett flerkanalssystem så köp en billig beg. tvåkanalare.
I detta skede tycker jag inte du ska lägga för mycket på elektroniken, utan då är det bättre att lägga pengarna på bättre högtalare istället.
Postad 12 November 2009 - 18:42
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Köpte faktiskt själv ett par ett år gamla PIP för snart två veckor sedan (2000kr ink. de obligatoriska SD fötterna). De står i ett gästrum tillsammans med en gammal Denon tvåkanalare, men har även spelat dom tillsammans med en Arcam kombo vilket var något bättre. Min rekommendation är dock att köpa vilken flerkanalsreceiver som helst, men ska du inte köra de i ett flerkanalssystem så köp en billig beg. tvåkanalare.
I detta skede tycker jag inte du ska lägga för mycket på elektroniken, utan då är det bättre att lägga pengarna på bättre högtalare istället.
Oops...där sprack myten om Ino;s fantastiska andrahandsvärde.....
Postad 12 November 2009 - 18:47
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
men för 5000kr som faktiskt de billigaste denon maskinerna kostar får man riktigt fina 2kanals och flerkanals grejer begagnat....som ett ex......då slipper man oroa sig för att förstärkaren sätter begränsningen...lirar det inte fullt som man vill ha det byter man högtalare till den dagen man woow det här är vad jag vill ha.....
för det andra suger de billiga recivrarna om man kör bio....eller om man skall göra detta i framtiden....bättre att satsa på något bra direkt.....
Postad 12 November 2009 - 19:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Oj då , Dvd.ai . värst va du blev sur .. Men du måste väl förstå mitt resonemang ...Jag tror jag skrev det många tycker men inte skriver när det kikar på ditt system . Inge illa menat om dina prylar !
Du sa ju i stort sätt mellan raderna att: "Jag inte hade hört mycket om jag tyckte att det jag hade nu i min fula uppsättning va något att ha" I alla fall så det kan tolkas utan några större problem, faktiskt enda sättet jag kan tolka det på om jag ska vara ärlig... och just det har jag fått höra några gånger nu = ganska trött på't... För att ha det sagt så håller jag mina nuvarande anläggning högre än t.ex. B&W801D, Focal Utopia be och många till högtalare för 150k++. som jag alltså har lyssnat på väldigt många gånger och i olika anläggningar/ setupper. Detta säger ju egentligen inte mycket mer än att jag föredrar mina högtalare framför dessa andra svindyra. Och att jag fått offra lite "lyxförpackning" och sparar 100-200k på det, det är något som själv bara ser som genomgående smart. sedan vore det såklart inte fel med iPs i faner i stället, men det får jag hålla mig tills att det blir uppgradering i framtiden. Edit: jag har ett rum där jag i vanliga fall brukar ha anläggningarna, men som det e nu så hamnade den vid datorn, och det fungerar mycket bra.
Postad 12 November 2009 - 19:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men hallå om det inte är någon skillnad alls mellan förstärkare så ta en billig andersson till dina PIP,
Jag kan ju av egen erfarenhet säga att mellan nads 113 och 906 ( har för mig att den heter så iaf) så är skillnaden såpass stor att man tror att man lyssnar på två olika högtalare, och det är ändå ifrån samma tillverkare.
(Förförstärkare pratar jag om nu)
Postad 12 November 2009 - 20:01
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Sälj de beggade pIP till mig så slipper du bry dig om vilken förstärkare
du skall ha till dem ...
Bara att PMa så har ni ett problem
mindre
Redigerat av SunfireTHX, 12 November 2009 - 20:02.
Postad 12 November 2009 - 20:35
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
DVD-ai jag är 100 % bakom dig!
Men tyvärr så är det bara att ge upp vet man inte vad pIP är.........
/3DBlaster
Vet du det...?  Har inte David lillebrodern iP....? dvdai: Dom där tyckte jag såg riktigt bra ut. Helt i min smak. Pi60 har jag nog inte sett några snygga än.. En del har ju t.o.m lackat sina grisrosa...  Kan tänka mej att det låter bra... Skulle vilja lyssna.. Har fortfarande inte hört några Ino än...
Postad 12 November 2009 - 21:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vet du det...? Har inte David lillebrodern iP....?
dvdai: Dom där tyckte jag såg riktigt bra ut. Helt i min smak. Pi60 har jag nog inte sett några snygga än.. En del har ju t.o.m lackat sina grisrosa... Kan tänka mej att det låter bra... Skulle vilja lyssna.. Har fortfarande inte hört några Ino än... 
Njaa. iP är mindre till storleken än piP men lika stora i ordet... och kombinerade med moduler (som dom är tänkta) så blir det riktigt trevligt...
Redigerat av DVD-ai, 12 November 2009 - 21:25.
Postad 12 November 2009 - 21:30
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ok . Du sa ju i stort sätt mellan raderna att: "Jag inte hade hört mycket om jag tyckte att det jag hade nu i min fula uppsättning va något att ha"
Ska egentligen inte anmärka på ord ..Men jag sa aldrig att det va fult och det jag syfta på är ljudkvalite`n med Högtalarna långt in på ett glatt/blankt bord ser inte speciellt lämpligt ut .. Och ja jag har hört Ino pip med måttligt resultat i mina öron . Och sedan när du skriver..... För att ha det sagt så håller jag mina nuvarande anläggning högre än t.ex. B&W801D, Focal Utopia be och många till högtalare för 150k++. som jag alltså har lyssnat på väldigt många gånger och i olika anläggningar/ setupper.
Så gör du dig ingen tjänst , det blir så fel att hissa din setup "med din placering av ht" och säga som du gör . Du kanske skulle försöka vara lite mer jordnära med dina Ino så tror jag ingen kommer att klanka ner på vare sig din elektronik eller placering 
Postad 12 November 2009 - 22:08
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Ska egentligen inte anmärka på ord . Du kanske skulle försöka vara lite mer jordnära med dina Ino så tror jag ingen kommer att klanka ner på vare sig din elektronik eller placering 

Lite extra socker skriver DVD-ai förvisso med, men vad du inte tänker på är att pIP/iP är konstruerade för att vara fullgoda närfältsmonitorhögtalare, det gör att man får en fullgod återgivning även om man bara lyssnar på direktljudet i högtalarnas direkta närhet som gäller för DVD-ai:s fall.
Postad 13 November 2009 - 11:22
KristoferK
-
KristoferK
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej igen!
Tack för alla svar! (Ni får gärna sluta käbbla btw..)
Anledningen till att jag undrar är att vissa säger att man inte kan ha föt mkt watt och andra säger tvärt om...
Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en XTZ class A 100 d2 till ett bra pris.
Den lämna ju bara 50 w i klass a men 110 i klass ab, skulle det inte gå att spela i klass AB utan att förstöra högtalarna?
MVH // Kristofer
Postad 13 November 2009 - 11:32
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Den lämna ju bara 50 w i klass a men 110 i klass ab, skulle det inte gå att spela i klass AB utan att förstöra högtalarna?
En förstärkare lämnar inte sitt maximala antal watt hela tiden. Du justerar det med volymkontrollen. Du kan ha en förstärkare på 10000 W till piP om du vill, går hur bra som helst, men då får du höja försiktigt.  Att den rekommenderade förstärkaren ligger på 10–30 W har väl att göra med att piP är en enkel last utan knepiga fasvridningar och dylikt och dessutom svårligen spelas sönder pga slarvigt hanterande av volymkontrollen. Men jag vet folk som kör bryggade NAD 208:or till sina piP. Det är overkill, men roligt.
Postad 13 November 2009 - 11:57
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Håller med Bakerman. Måste lyssna på några Ino snart, känns det som. Man har ju hört allt ifrån sanslösa lovord till sågningar beroende på vem man frågar. Några får ont i örat, andra menar att det är det bästa som går att uppbringa för pengar, oavsett jämförelseobjekt. Ingen i Småland som sitter på en uppsättning? PM:a i så fall!
Postad 13 November 2009 - 12:19
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Ingen i Småland som sitter på en uppsättning? PM:a i så fall!
Finns några fina system i Jönköpingstrakten. Fråga på Faktiskt.se.
Postad 13 November 2009 - 12:24
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Självklart kan du ha en kraftigare förstärkare än 40 watt. Det kan vara bra med lite headroom. Men skickar du in mer än 40 watt i högtarna riskerar dom att gå sönder (det krävs ju iof att du drar på volymen på max och då har det sluta låta bra för länge sedan).
Bry dig inte så mycket om siffrorna, prova lite olika.
Just XTZ stärkaren hade jag inte personligen valt. Har haft en sådan hemma och jämförde med Classic 8.0b och Denon AVR-2807. Jag föredrog ljudet från Denon receivern och Classic slutsteget. Men det betyder inte att inte du skulle gilla den, och det var inte heller piP jag provade den med.
Postad 13 November 2009 - 18:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok .
Ska egentligen inte anmärka på ord ..Men jag sa aldrig att det va fult och det jag syfta på är ljudkvalite`n med Högtalarna långt in på ett glatt/blankt bord ser inte speciellt lämpligt ut ..
Och ja jag har hört Ino pip med måttligt resultat i mina öron .
Och sedan när du skriver..... Så gör du dig ingen tjänst , det blir så fel att hissa din setup "med din placering av ht" och säga som du gör . Du kanske skulle försöka vara lite mer jordnära med dina Ino så tror jag ingen kommer att klanka ner på vare sig din elektronik eller placering

Ja, sedan om det inte va din mening att det skulle kunna tolkas så, då är det naturligtvis oturligt och då inget som jag lägger någon tyngd vid Nej, det blir inte fel, jag "hissar" den inte, det som du och många andra måste förstå när man läser på forum är att allt är subjektiva upplevelser/åsikter. Alltså, för mig så är dom bättre på många sätt ! dels så gillar jag deras ljud bättre än B&W801d, och dels så är dom mindre, dom är billigare och jag anser att dom inte ser helt dåliga ut heller. Det jag skrev hade inget med att försöka visa för någon hur bra mina iPs är och absolut inte heller att försöka försvara mig på något sätt...  , utan du som tolkade det så, snarare så att jag ville visa på att jag trots att dom står "dåligt placerade" så anser jag att dom låter bättre än dom svindyra högtalare jag räknade upp, bara som ett konstaterande. I och det betyder inget annat än att just jag tycker det (jag skrev i mitt inlägg tidigare ett förtydligande för just detta, men raderade det innan jag postade för jag tänkte att det skulle väll inte behövas, men men...) Lite extra socker skriver DVD-ai förvisso med, men vad du inte tänker på är att pIP/iP är konstruerade för att vara fullgoda närfältsmonitorhögtalare, det gör att man får en fullgod återgivning även om man bara lyssnar på direktljudet i högtalarnas direkta närhet som gäller för DVD-ai:s fall.
Jopp, Men dock så är det precis så som Jag tycker om mina iPs, dock så menar jag inte att alla tycker det eller att någon annan behöver tycka det heller. Jag är betydligt försiktigare med att tala om för folk hur bra en högtalare "är", det går nämligen inte... men det är så många tydligen uppfattar det som när jag skriver om hur bra jag upplever en högtalare är. Som nu i fallet med iPs och B&W 8001d som jag tycker är en bra högtalare, men inte så pass bra att jag skulle av ljudkvalitets vins vilja byta bort mina iPs... Jag tycker det är ganska intressant att inte folk kan se skillnaden mellan att "hissa" en högtalare och att beskriva vad man själv an ser om den. Jag ser en väldigt stor skillnad, sedan är det ju fritt fram att ifrågasätta om hur vida jag kan tycka att iPs är bättre än B&W8001d, men inte kommer jag att ändra mina åsikt för det, för fortfarande så gillar jag ljudet i mina iPs bättre... Hej igen!
Tack för alla svar! (Ni får gärna sluta käbbla btw..)
Anledningen till att jag undrar är att vissa säger att man inte kan ha föt mkt watt och andra säger tvärt om...
Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en XTZ class A 100 d2 till ett bra pris.
MVH // Kristofer
Hej, den går i klass A tills att den överskrider 50w, då slår den automatiskt över till AD, alltså så går den alltid i A vid "låg" effekt och sedan AB vid hög effekt.
Redigerat av DVD-ai, 13 November 2009 - 18:11.
Postad 13 November 2009 - 18:54
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag som hängt med på det här forumet några år har en uppfattning
av DVD-Ai som en sansad och vettig skribent.
Men jag förstår att man vid första anblicken av lösryckat meningar
avfärdar DVD-Ai och andra som tokstollar. Ett par små pipar vs
B&W 801D ???. Men har man hört ett par såna i ett skitrum så
diskanten är som tusen knivar i öronen, för att sedan komma hem
till sin egen stereo där samma låtar när som balsam för öronen....
Men ett par 801D i ett bra rum med passande elektronik då är det
en annan femma.
Perspektiv, grabbar!
Bli inte sur, DVD! Nu ska jag balsamera öronen med en bluraykonsert
med The Who
Redigerat av Bongo_Mongo, 13 November 2009 - 18:55.
Postad 13 November 2009 - 19:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag som hängt med på det här forumet några år har en uppfattning av DVD-Ai som en sansad och vettig skribent.
Men jag förstår att man vid första anblicken av lösryckat meningar avfärdar DVD-Ai och andra som tokstollar. Ett par små pipar vs B&W 801D ???. Men har man hört ett par såna i ett skitrum så diskanten är som tusen knivar i öronen, för att sedan komma hem till sin egen stereo där samma låtar när som balsam för öronen....
Men ett par 801D i ett bra rum med passande elektronik då är det en annan femma.
Perspektiv, grabbar!
Bli inte sur, DVD! Nu ska jag balsamera öronen med en bluraykonsert med The Who 
HAHA, nej då  (  ) Men jag har faktiskt hört 8001D i ett mycket bra rum och med classe's fetaste monoblock. Och som sagt så låter det väldigt bra ! Men jag föredrar fortfarande mina iPs...  och åter igen: med inte sagt att 801D är sämre än iPs utan att iPs är mer min smak. ok..?!
Redigerat av DVD-ai, 13 November 2009 - 19:20.
Postad 13 November 2009 - 19:37
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Allt OK!
Det är pudelns kärna. Den personliga tillfredställelsen!!!!!!!!!!!!
Jag har bara smärtsamma minnen av B&W. Och Audiovector
och Martin Logan och och och och,,,,,,,
Postad 13 November 2009 - 19:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
va bra !
JBL arrey 1400 e trevliga högtalare som jag haft förmånen att lyssna till med 2st SVS ultra 13 (eller vad dom nu hette... minns ej) och det spelade på förjäkla bra !
Ruggigt högt utan problem och samtidigt med en otrolig detaljrikedom och nyansering, enligt mig minst lika bra som b&w801D, arrey 1400 e mer min smak
Postad 13 November 2009 - 19:59
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Va f*********************************n fick du lyssnat på den kombon?
Jag har stora subproblem. Har bara plats för en enhet.
Min lilla subba drar ner helhetsintrycket så jag skäms.
Postad 13 November 2009 - 20:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ber om ursäkt för O/T.
The Who filmen var rätt omtumlande. Vilka giganter!!!
Postad 13 November 2009 - 21:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ber om ursäkt för O/T.
The Who filmen var rätt omtumlande. Vilka giganter!!!
Känner igen känslan.. Har ett par koncerter det virvlar upp en massa konstiga känslor man inte visste fanns..
Postad 13 November 2009 - 21:24
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Men jag föredrar fortfarande mina iPs... 
Är det verkligen bara iPs du menar? Inte iPs + profundusP4 + cr80s?
Postad 14 November 2009 - 00:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Va f*********************************n fick du lyssnat på den kombon? Jag har stora subproblem. Har bara plats för en enhet.
Min lilla subba drar ner helhetsintrycket så jag skäms.
hehe, konfidiell information....  Edit: det var hos en halv bekant till en bekant i stockholm som hade denna kombination. eller ja... inte i stockholm utan i utkanten och bodde i villa, dock bara 10m til närmaste granne och dom hade klagat ganska många gånger kan tilläggas... Är det verkligen bara iPs du menar? Inte iPs + profundusP4 + cr80s? 
Hehe, jo såklart...
Postad 14 November 2009 - 00:46
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Måste få flika in en fråga här  iPs = piPs fast sluten?
Redigerat av nixlaz, 14 November 2009 - 00:46.
Postad 14 November 2009 - 00:54
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Måste få flika in en fråga här iPs = piPs fast sluten?
Ja
Postad 14 November 2009 - 01:26
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
snarare så att jag ville visa på att jag trots att dom står "dåligt placerade" så anser jag att dom låter bättre än dom svindyra högtalare jag räknade upp, bara som ett konstaterande.
Ok . Inser du inte hur okunnig du framstår i detta påstående ...Men det är din huvudvärk !
Redigerat av Åkabakhjulet, 14 November 2009 - 10:16.
Postad 14 November 2009 - 09:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ok . Inser du inte hur okunnig du framstår i detta påstående ...Men det är din huvudvärk ! Lycka til somforum nörd !
Vad fan håller du på med ditt jevvla arsle ?? Försvinn härifrån med ditt skit ! Dvd-ai är en uppskattad och trevlig kille på det här forumet, och känd som kunnig och duktig. Känner han som han gör är det ju kul att han uppskattar sitt i sammanhanget billiga system lika mycket som ett svindyrt ? Låt honom då för fan uppskatta det och ta dina dumma jävvla barnsliga inlägg och dra hem til dinl mamma och tutta lite på hennes tuttar.. Barnunge..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|