Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MDAPI-filter med MP 1.1.0 BETA och Win7

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2009 - 09:57

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Har aldrig kört tv-delen i MP men har nu skaffat mig ett Technotrend S2-3200 DVB-s kort för att leka lite med i MP

Försöker installera MDAPI-filter men lyckas ej. Har provat flera olika versioner men installationsfilen som följer med och som skall installera allt automatisk funkar inte.

Har även provat att manuellt installera filerna och regga mdapifilter.ax men då kan jag inte starta TV-servern.

Någon som lyckats och kan komma med lite tips?

Postad 13 November 2009 - 12:13

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har du fått de fria kanalerna att funka i MP innan du gav dig på mdapi? Sen föreslår jag en sökning i happysat forumet där du fann mdapi. Finns en del trådar om just win7 ämnet.

Redigerat av Dr. Troll, 13 November 2009 - 12:20.

Postad 13 November 2009 - 17:56

hamp
  • hamp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Försöker installera MDAPI-filter men lyckas ej. Har provat flera olika versioner men installationsfilen som följer med och som skall installera allt automatisk funkar inte.

Jag kör denna kombinationen utan problem. Du kanske missat att köra installationsfilen som administratör (via högerklick) för jag hade inga problem med installationen.

Postad 13 November 2009 - 19:39

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Du kanske missat att köra installationsfilen som administratör (via högerklick)

Jo det var det jag missade...... :(

Men att bara högerklicka och köra som administratör hjälpte inte. Var tvungen att starta ett cmd-fönster som administratör och köra installationsfilen därifrån. Då funkade det.

Men vad använder ni sedan för CS klient? Jag kör Cccam på min Dreambox och vill koppla upp HTPC:n mot den. Hittade en plugin som heter Hadu som jag fick igång men då krachar tv-servern.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 13 November 2009 - 19:43.

Postad 13 November 2009 - 23:17

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Prova Acamd.

Postad 14 November 2009 - 01:02

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Som jag förstått det så kan inte acamd koppla upp mot en cccam-server men jag kanske har fel?

Men jag fick i alla fall igång det med Hadu-plugin. Fick ta bort filen ffdecsa.dll från tv-servermappen så funkade det.

Men bilden är ju inte mycket att hurra för. Ok att bilden på HD-kanaler är "hyffsad" även om jag inte lyckats få den stabil. En del hack som blir fler och fler ju längre man tittar på en kanal tills det ballar ur fullständigt. Även stora synkproblem med bild/ljud. Datorn är hyffsat ny och kraftfull så felet kan inte ligga där. Den spelar upp 1080p mkv-filer utan problem. Har använt mig av CoreAVC codec men även testat ffdshow med än sämre resultat.

Bilden på SD-kanalerna är väl i klass med bilden från en VHS-bandare kopplad via komposit....haha. Men jag antar att det är en fråga om rätt codecs. Skulle nog ändå våga mig på att sticka ut hakan och säga att jag tvivlar på att jag kan få samma kvalité på bilden som från min Dreambox. Dessutom är det ju ruggit instabilt och kanalbyte tar ju evigheter.

Men jag har precis börjat lära mig lite om detta så jag skall i alla fall ge det en chans. Alltid kul att experimentera med nya saker. :(

Om det är någon här som kör Mediaportals tv-server i "skarpt" läge kanske kan tipsa om vilka codecs och inställningar man skall ha för bästa bild.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 14 November 2009 - 01:03.

Postad 14 November 2009 - 18:21

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Vad har du för grafikkort?

Postad 14 November 2009 - 21:34

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Inbyggd grafik på moderkortet, ATI HD-3200, HDMI ut till full-hd LCD.

Postad 15 November 2009 - 01:15

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
En sak som jag vet sabbar bilden totalt på live-tv är om du har aktiverat "noise reduction" i CCC. Ytterligare en sak som du bör ha är Vector adaptive de-interlacing på, bocka ur "auto-rutan" i CCC och dra slidern längst till höger.

Testa sedan med ex PDVD codecen till MPEG2.

En annan lustig sak som jag har är att kanterna runt bilden inte ser speciellt bra ut. Inne i MP kan du aktivera en slags "overscan" så även dessa försvinner. Jag har faktiskt riktigt bra och skarp bild på SD via MP, bättre än digitalboxen men det säger ju iofs inte mycket ;)

Redigerat av Dr. Troll, 15 November 2009 - 01:20.

Postad 17 November 2009 - 03:29

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Hittar inte dessa inställningar i CCC. Har kört in den senaste versionen för Win7 och den ser inte likadan ut som tidigare versioner.

Men jag kör PowerDVD codec och det ser helt ok ut. Inte alls i klass med bilden från digitalboxen vilket jag tycker man borde kunna få? Vissa saker i bilden ser lite kantiga ut med "trappsteg" vilket väl beror på nån interlace/deinterlace artefakt? Har inte så stor koll på hur detta fungerar??

Kanterna runtom bilden fick jag snygga genom att använda beskärningsfunktionen. Tog bort några rader uppe och nere så försvann flimret där.

SVT-HD får jag inget flyt i med CoreAVC-codecen. Ser ok ut ibland men börjar hacka emellanåt. Även på SD-kanalerna får jag ett litet hack typ var 3:e sekund som är väldigt irriterande. Saknar det riktiga flytet i bilden.

Om man bara ser till ren datorkraft borde ju en PC slå digitalboxen på fingrarna i alla avseenden men i praktiken verkar det inte vara så. Bara en sådan sak som kanalsökningen i Mediaportal som tog flera timmar (sökte på 4 satelliter). I Dreamboxen tar det max 15-20 min.

Kanalsökningen hittar heller inte alla kanaler som exempelvis Tv4 HD. Har uppdaterat satellitlistan och även försökt göra en manuell sökning utan resultat. Kollar jag XML-filen för alla sökdata så finns frekvensen där Tv4 HD ligger med så jag förstår inte varför den inte hittas?

Postad 17 November 2009 - 15:24

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Jo, Ati har kastat om allt i CCC för inte så länge sen. Interlace inställningarna hittar du under Avivo->Basic quality tror jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.