Bio-hyfs, förändring i vår kultur eller bara respektlöst?
74 svar till detta ämne
Postad 18 November 2009 - 08:40
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Tjenare alla. Måste ventilera detta lite, för jag kan bara inte vara ensam om att känna såhär när man går på bio i Sverige idag. Jag kanske bara börjar bli gammal, man närmar ju sig mitten på de 30 snart, så det kanske är en krock mellan ungdomen av idag och gamling, jag själv? Är det verkligen så att livsstilen idag har ändrats så mycket att man under ett biobesök: - Gärna får prata i mobilen ??? Okay att man kan glömma stänga av den, men att ta upp den och svara mitt i filmen?
- Prata med vidsittande, eller ännu värre: personen 1 rad ner och 10 platser bort, under filmen?
- När man blir uttråkad ta fram mobilen, sms:a lite, knuffa på kompisen och diskutera bilder, meddelande eller annat från mobilen, gärna några rader ner så att mobilens skärm "LYSER" som en strålkastare i mörkret?
- Om man är minst 18 år(dessa individer körde bil ifrån bion, därav min gissning på ålder) och går på senaste "Harry Potter"-filmen, så klarar man inte av känslomässigare scener utan knuffar på sina polare, skrattar som "Beavis & Butthead" samt gör en ring mellan tummen och pekfingret och kör andra pekfingret därigenom. ??!!
Det är alltså inte bara ungdomspacket av idag som håller på såhär, utan allt från 14-åringar upp till vuxna människor. Jag börjar tro att jag är gammal och förmodligen inte förstår att sånt här är allmänt godkänt och detta är samhället vi bor i just nu?
Postad 18 November 2009 - 08:55
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Det låter som du bor i Malmö.. Om du inte gör det så är det precis likadant i Malmö.
Det är så pass illa att jag numera ofta kör till Lund för att gå på bio.
Studenterna har antingen bättre hyfs eller helt enkelt inte råd att gå på bio, vilket gör föreställningen lite behagligare.
Postad 18 November 2009 - 08:57
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Det här gäller inte bara bio, utan är ett väldigt utbrett fenomen. Antagligen finns det en viss trend hos ungdomar och "unga vuxna" att idag bete sig på det här viset och hävda sig. Jag arbetar som biljettkontrollant och jag kan lova dig att respekten för inte bara civila utan också myndighetsutövare blir mindre och mindre. Det här är ett samhällsproblem som just nu går käpp rakt åt h!"#¤%&e.
Postad 18 November 2009 - 09:10
p0yac
-
p0yac
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har inte "klarat av" att gå på bio alls sista tio åren p.g.a det du beskriver. Det GÅR inte att koncentrera sig på filmen i dagens biosalonger. Alltså, Hemmabio = Bäst. Sorry SF men jag kan inte betala 80-125 kr för att se film på en ungdomsgård.
Postad 18 November 2009 - 09:15
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Jag bor i Växjö, och det är kanske som Strife säger att det är ett allmänt problem. Ungdomar och äldre idag, har ingen respekt inte bara för äldre utan för någon överhuvudtaget... kan nog bli politiskt farligt att ge sig in på djupet i denna diskussion, så jag släpper det här och menar bara att om min tro på mänskligheten baseras på hur folk beter sig så är det inte långt kvar tills det går helt åt helsefyr. Glömde en punkt till som står ut lite mer än genomsnittet: - Tar med sig ungar 3-4 st i åldrarna 5-7 år på en engelsk språkig actionfilm. När filmen inte sprudlar av explosioner så lever ungarna j--el på golvet framför första raden?? Dom hoppar i sätena, springer runt, skrattar och skriker? I detta fall gick jag och min fru ut från föreställningen, och fick kämpa en stund med kassörskan, men fick våra pengar tillbaka ialla fall.
Postad 18 November 2009 - 09:32
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
I Sundsvall har vi exakt samma problem, varför jag valt att bojkotta biobesök. Det funkar helt enkelt inte att betala ett så högt pris, för att sedan få upplevelsen förstörd.
Det största problemet som jag upplever det, är att allt fler snackar med varandra, och väldigt högt, samt använder sin mobiltelefon. Sedan finns det ju dessa djur som sparkar till stolarna med jämna mellanrum, då de lägger upp sina ben ovanpå (inte emot) stolen framför.
Jag framförde mitt missnöje till ansvarig för vår enda SF-biograf här i Sundsvall, och önskade även att det infördes VIP-bio som de har i GBG.
Detta är ett fantastiskt koncept! Man betalar lite mer, men får sitta i större bekvämare stolar och i ett mindre sällskap, då antalet platser är begränsade till ett fåtal. Snacks ingår och man blir emottagen av en person som berättar lite om filmen o.s.v.
Jag har själv inte haft möjligheten att gå på VIP-bio men en vän till mig, tillika bioentusiast, beskrev detta som väldigt bra just eftersom man slapp de prasslande, pratande och smsande sabotörerna. Dessa väljer inte att betala det högra priset helt enkelt.
//Marc
Redigerat av Unregisteredf94fc478, 18 November 2009 - 09:33.
Postad 18 November 2009 - 09:37
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Kan också bli grymt irriterad över ohyffsade biogäster. Som tur är inte fenoment speciellt utbrett i mina trakter (Mariestad - Skövde). Minns en gång då ett pucko svarade i mobilen under en förställning men då blev det ett ###### liv och folk gapade åt honom att lägga på. Det var bra!
Helt ärligt kan jag erkänna att det händer att man byter några viskande ord med sitt sällskap man har med sig, men det tycker jag är helt ok.
Postad 18 November 2009 - 09:43
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Helt ärligt kan jag erkänna att det händer att man byter några viskande ord med sitt sällskap man har med sig, men det tycker jag är helt ok.
Ja, men där går också gränsen. Har man inte hjärnceller nog att sätta sin telefon på ljudlös borde man bli utkastad, katapultstolen fick en ny innebörd... Håller förövrigt med DudeMeister. Är också av den "äldre skolan", 30år. Och jag tycker det daltas för mycket, om allt möjligt idag. Back to basics! Utvecklingen är riktigt farlig, på allvar och då pratar vi inte om stämningen inne på en biosalong.
Postad 18 November 2009 - 09:49
rson39
-
rson39
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Kan också bli grymt irriterad över ohyffsade biogäster. Som tur är inte fenoment speciellt utbrett i mina trakter (Mariestad - Skövde). Minns en gång då ett pucko svarade i mobilen under en förställning men då blev det ett ###### liv och folk gapade åt honom att lägga på. Det var bra! Helt ärligt kan jag erkänna att det händer att man byter några viskande ord med sitt sällskap man har med sig, men det tycker jag är helt ok.
De gånger jag har varit på bio i Skövde har det varit lugnt också. Även här i Linköping har jag inte haft några problem med andra besökare. Jag går inte på bio speciellt ofta heller så det kan enbart varit tur också.
Postad 18 November 2009 - 09:54
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
....Helt ärligt kan jag erkänna att det händer att man byter några viskande ord med sitt sällskap man har med sig, men det tycker jag är helt ok...
Detta tycker jag oxå är helt ok. Man får viska, men när folk pratar i normal samtalston, eller ropar, förstår de då verkligen inte hur de förstör? Jag tycker att biograferna skulle införa vakter som satt med under föreställningen, och när någon pratar för högt och upprepat, eller använder mobilen. Stoppa filmen, tänd ljuset, peka ut och förklarar för "prataren"/"mobilmarodören" att detta beteende är inte ok, och han/hon kan välja att gå ut eller omedelbart sluta. Jag tror att det enda som biter på folk är pinsamhet, och att bli direkt utpekad i en biosalong kanske kan fungera?
Postad 18 November 2009 - 10:09
backlight22
-
backlight22
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag tycker att biograferna skulle införa vakter som satt med under föreställningen, och när någon pratar för högt och upprepat, eller använder mobilen. Stoppa filmen, tänd ljuset, peka ut och förklarar för "prataren"/"mobilmarodören" att detta beteende är inte ok, och han/hon kan välja att gå ut eller omedelbart sluta.
Jag tror att det enda som biter på folk är pinsamhet, och att bli direkt utpekad i en biosalong kanske kan fungera?
Haha! +1 Fascistbiosalonger kanske är det enda som skulle få stopp på bioförstörarna
Postad 18 November 2009 - 10:18
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Jag tror att det enda som biter på folk är pinsamhet, och att bli direkt utpekad i en biosalong kanske kan fungera?
Detta fungerar alldeles utmärkt. För några år sedan vände jag mig om och sa högt och tydligt till en snorunge; Skulle du kunna ge mig 90:- så att jag kan gå hem igen? Antingen det eller så håller du käften. Det är mer att man säger det högljutt som ger effekt, och inget annat. Personen i fråga höll inte bara käften, utan bad även om ursäkt efteråt. Såhär måste man göra överallt i samhället numera... Köra surkärringstilen och vara som en bättre far för allt och alla. Men är det vad som krävs för att rätta till en annars förlorad generation, so be it...
Postad 18 November 2009 - 10:54
backlight22
-
backlight22
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Detta fungerar alldeles utmärkt. För några år sedan vände jag mig om och sa högt och tydligt till en snorunge; Skulle du kunna ge mig 90:- så att jag kan gå hem igen? Antingen det eller så håller du käften.
Det är mer att man säger det högljutt som ger effekt, och inget annat. Personen i fråga höll inte bara käften, utan bad även om ursäkt efteråt. Såhär måste man göra överallt i samhället numera... Köra surkärringstilen och vara som en bättre far för allt och alla. Men är det vad som krävs för att rätta till en annars förlorad generation, so be it...
Man ska nog ha klart för sig att om för många gör så så kan det mycket väl bli motsatt effekt då de flesta ungdomar gärna gör tvärtemot vad andra vill och tycker, och markerar man det på det sättet så kan det mycket väl bli ännu värre, kanske inte den gången, eller gången efter det, men tillslut tror jag det kan bli så om det blir för utbrett.
Postad 18 November 2009 - 11:34
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Har inte "klarat av" att gå på bio alls sista tio åren p.g.a det du beskriver. Det GÅR inte att koncentrera sig på filmen i dagens biosalonger. Alltså, Hemmabio = Bäst. Sorry SF men jag kan inte betala 80-125 kr för att se film på en ungdomsgård.
Samma här, hemmabio är helt enkelt bäst.
Postad 18 November 2009 - 12:21
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Va på Heron City ligger en bit utanför Sthlm City,helt galet vad många ungdomar det va där.
Jag tänkte redan i kön att kanske strunta i filmen,men köpte 2 biljetter tyvärr va det dödsdömt.
Efter 20 min av filmen så började 2 gäng att bråka med varandra,blev rena kaoset alla fick utrymma biografen.
Tur så fick vi pengarna tillbaka.
Postad 18 November 2009 - 13:04
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Vid en föreställning för några år sedan i Göteborg och det var även Palladium (finaste bion i stan som de la ner och skrotade den snyggaste skylten :-=) Så var ett gäng stökigt, då stoppade de filmen tände upp och två vakter kommer in och skäller ut dessa. Minns inte om de fick gå ut men vakterna fick applåder och sedan var det knäpptyst.
Jag tycker att vakter bör vara lättåtkomliga för oss i salongen om liknande saker inträffar, blir verkligen vansinnig över folk som stör. Och jag själv är bara 21 så jag borde ju ingå i den störande gruppen hehe.
Postad 18 November 2009 - 13:24
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Det här ett väldigt stort problem idag tyvärr, just det där med att man tar upp mobiltelefonen och börjar SMSa eller surfa UNDER filmen är så otroligt ###### irriterande. Det värsta är att det är oftast nysvenska ungdomsgäng och ber man dem att sluta upp med det så blir det ännu värre för då måste dem hävda sig ytterligare. Men det är också problemet att folk gärna inte drar till sig uppmärksamhet eller ännu mindre konflikter. Så man sitter där och stör sig men gör inget åt det och får sitt biobesök förstört av idioterna. Det enda sättet att råda bot på detta är om alla minskar sin tolerans för sånt här trams och verkligen säger ifrån. Roterande vakter mellan salongerna som kastar ut störande individer vore såklart väldigt bra, men ska det verkligen behövas?
Det är klart bättre på salongerna i Stockholm City (Rigoletto, Sergel) än vad det är på tex Heron City. Mindre ungdomar rent allmänt och färre idioter. Sen så är det också bättre salonger så finns det möjlighet så ta er dit istället... (Syftar förståss på folk som bor i Stockholmsområdet och inte ni nu som bor i helt andra delar av landet hehe)
Postad 18 November 2009 - 14:34
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Här i Umeå har vi inte något utbrett problem. Går på väldigt många biofilmer och det är endast ett fåtal gånger som man irriterar sig på någon. Och skummt nog så är det väldigt ofta medelålders personer som stör.
Värsta störaren jag har varit med om, ur ett personligt perspektiv är på premiären av Första sagan om ringen. Detta var uppe i piteå. Hela salongen var full av fans, vissa med lätt utklädnad. Och en kille svarar i mobilen i ett tyst ögonblick av filmen. Hela biografen blev Förbannade. tror varenda kotte i biografen vände sig om mot honnom. Sen försökte han smsa istället. Med knappljudet på. Hans kompis stoppade honnom
Vad jag däremot aldrig mer gör i stockholm är att gå på bio. Såg Valykia på sergel. Folk skrattade och gapade i hela filmen. NEVERMORE.
Postad 18 November 2009 - 14:37
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Någon som vet hur det funkar i usa på biografer? läste det där om roterande vakter och tänkte på om dom har något sånt i usa. Va och såg på Paranormal Activity förra helgen och på den visningen va de en massa som pratade och fipplade med mobilerna, medans det inte va något prat i filmen. Och 95% av filmen är tyst. Så nu tänker ja använda mej av ditt tips ekon och röra mej till biografer liknande Heron. Och sen välja 21 visningen.
Postad 18 November 2009 - 14:48
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Med tanke på biljettpriset tycker man ju att det borde ingå att få uppleva filmen i lugn och ro. En vakt i salongen är nog det enda som fungerar nu för tiden.
Är man två personer eller fler som vill se film och man har en hyffsad anläggning hemma ser jag inte längre något värde i att se film på bio. Det är billigare och mer njutbart att se den hemma. Dessutom kan du se om filmen.
De gånger jag varit på bio i Italien, har det till min stora förvåning varit knäpp tyst i salongen , dessutom kastade alla sitt skräp i papperskorgarna på vägen ut. Och då snackar vi fjortisar! De första gångerna var jag helt förstummad, trodde inte det var sant..
Postad 18 November 2009 - 15:28
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Märker att det är nog lika. Eskilstuna. Västerås, Örebro
Måste fråga en sak bara vad är det för ungdomar ni ser.
Ny svenska? ungar från dåliga områden? Gäng?
Svar: jag är ej rasist.
Skälv tycker jag det är väldigt olika. Men det brukar vara mer åt ena hållet o visse versa.
Redigerat av _FredriK_, 18 November 2009 - 15:30.
Postad 18 November 2009 - 15:31
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Man får väl hoppas att det snart blir möjligt att se filmer samtidigt som bio hemma...dvs utan att att ladda ned piratkopior i dålig kvalité  Skulle med SF:s priser vara värt en 100-150:- att kunna se filmen hemma istället (dvs om man har en hyfsad hemmabioanläggning)...fast klarar man sig undan störningar så är det ju rätt kul att se den på bio (stämning osv)
Postad 18 November 2009 - 15:36
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Man får väl hoppas att det snart blir möjligt att se filmer samtidigt som bio hemma...dvs utan att att ladda ned piratkopior i dålig kvalité Skulle med SF:s priser vara värt en 100-150:- att kunna se filmen hemma istället (dvs om man har en hyfsad hemmabioanläggning)...fast klarar man sig undan störningar så är det ju rätt kul att se den på bio (stämning osv) 
Jo håller med, Men grejen att jag går ut är väl att se en bra film. Kanske ta en godbit mat träffa lite folk på stan. Vi växer ju fast med våra arslen hemma hemma i soffan.
Postad 18 November 2009 - 15:38
Unregistered5b84dd24
-
Unregistered5b84dd24
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Jag tycker att biograferna skulle införa vakter som satt med under föreställningen, och när någon pratar för högt och upprepat, eller använder mobilen. Stoppa filmen, tänd ljuset, peka ut och förklarar för "prataren"/"mobilmarodören" att detta beteende är inte ok, och han/hon kan välja att gå ut eller omedelbart sluta.
Jag är inte mycket äldre än dig men detta saknar jag från bio på slutet av 70 - talet och början av 80 - talet . Vakt med en skarp och stor maglight.. Om någon var stökig så var det fram med lampan och rikta den mot "odågan" och ville det sig riktigt illa så blev det ett.... "Nu håller ni truten eller så åker ni ut!"Mycket för att jag som kund inte får denna servicen längre och att salongerna inte städas ur mellan förestälningarna som jag drar mig för att gå på bio.
Redigerat av Unregistered5b84dd24, 18 November 2009 - 15:39.
Postad 18 November 2009 - 15:44
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Märker att det är nog lika. Eskilstuna. Västerås, Örebro
Måste fråga en sak bara vad är det för ungdomar ni ser. Ny svenska? ungar från dåliga områden? Gäng?
Nu tänker jag inte i banor som ursprung, och jag har aldrig frågat om någons adress och kan därför inte veta vart de bor. I ett "sämre" område eller inte. Gäng och gäng, man går ju sällan på bio ensam. MEN, för mig har det varit blandat, men ändå så har merparten av gångerna det varit störigt, berott på unga män, och visst finns det en tendens att det är mer högljutt om de är några stycken. Jag är övertygad om att detta fenomen inte är unikt för biografer, och heller inte har sin grund i vilket ursprung man har eller i vilken stadsdel man bor. ...Och det påstår jag inte att du menade heller. Det är väl SF m.fl. som måste upmärksamma detta som ett problem och vidta andra åtgärder än att rulla en tecknad film med någon lustig figur som ber folk att stänga av mobilerna och vara tysta. Det fungerar ju uppenbarligen inte. Det bör ju ligga i deras intresse att hålla kundskaran så bred som möjligt.
Postad 18 November 2009 - 15:46
Swann
-
Swann
-
Användare
-
-
232 inlägg
Gå på bio i Bangkok på en VIP-bio där å jämför med härhemma därefter... riktigt tragiskt...
Med de biljettpriser vi har idag skulle det absolut vara möjligt att höja lite till och köra VIP-koncept och då talar jag *all the way* ...
Har själv tappat suget på Bio, blir mer hemmabio just på grund av stöket (å ostädat) + den sänkta kvalit'en på såväl skärpa/ljudnivå, service, sittkomfort osv... känns liksom inte värt det längre tyvärr...
Postad 18 November 2009 - 15:48
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Gå på bio i Bangkok på en VIP-bio där å jämför med härhemma därefter... riktigt tragiskt...
Du vill alltså höra svenska nationalsången innan filmerna här?
Postad 18 November 2009 - 15:52
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
VIP-koncept låter intressant tycker jag borde kunnas ordna mer sådant,till dess blir det att fortsätta kolla på sin hembio, inte för att jag klagar över det
/Mats
Postad 18 November 2009 - 16:02
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Brukar inte ha några problem, beror kanske i viss mån på vilka filmer man går och ser och när.
men två minnen har jag
Farsan som tagit med ungarna på bio men missat att det i denna salong är inte filmen dubbad. Jag behöver inte säga mer antar jag.
Andra var jag och polare som satt och snackade lite under reklamen. Då vänder sig de framför och ber oss, visserligen vänligt men lite irriterat, att vara tysta. Under reklamen. Vafan, har det inte reklam så det räcker hemma på TVn?
Postad 18 November 2009 - 16:07
Blacksight
-
Blacksight
-
Användare
-
-
158 inlägg
Personligen så har jag inte fattat varför man ska gå på biograf för att se en film.
Det blir så mycket bättre om man kan kolla på en film hemma.
Man kan reglera ljud och bild efter behov, man kan pausa mitt i om man skulle vilja det för att kanske gå på toa eller göra en kopp te och en ostmacka.
Sen vet jag att det väldigt olika från salong till salong men till exempel på den ort som jag bor så är det väldigt dåligt ljudsystem i biografen, man saknar verkligen djupbasen och känslan som man får när man kan höra ljudet komma från olika håll under uppspelning.
För detta så krävs det så klart en hemmabio men jag tycker att de kronor som man sparar genom att inte gå på bio kan man ganska så snart skaffa en hyfsad förstärkare och TV.
Postad 18 November 2009 - 16:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tja det mest talande exemplet på att de flesta liksom jag för länge sen slutat att på på bio just pga av alla dessa anledningar som räknats upp i denna tråd är väl att det finns ett forum som detta fyllt av folk som hellre bygger sin egen bio hemma för att slippa eländet därute.
Värt varenda krona om du frågar mig!
Eller omvänt, om man skulle lägga undan alla biopengar man slösat genom åren på att få sin filmupplevelse förstörd av andra respektlösa idioter skulle man kunna köpa sig en och annan trevlig apparat till sin bio hemma....
Vad gäller alla dessa biomarodörer utan hyfs och respekt säger jag som det gamla uttrycket:
"bunta ihop & slå ihjäl!"
Redigerat av masse70, 18 November 2009 - 16:14.
Postad 18 November 2009 - 16:54
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Håller fullständigt med er "veteraner" kommer ihåg när jag och 3kompisar skulle gå på någon barnfilm (  ) ungen som sitter framför (med sin mamma bredvid) började snacka med oss under reklamen, han berättade att han hade sett den hemma på datorn  , men då förstod han inte vad dem sa så därför var dom och såg den på svenska ( mamman somnade senare i filmen, hon hade väl antagligen sett den för många gånger  ) lite så där småroligt. Såna där som sitter och smsar under filmen, riktigt störande. bad en kille i samma ålder att dra åt **** om han inte slutade med att fippla med mobilen (jag var väl själv inte så värst mycket bättre som skrek på någon som satt 3 rader nedanför) men han förstod mitt budskap och la undan mobilen. För detta så krävs det så klart en hemmabio men jag tycker att de kronor som man sparar genom att inte gå på bio kan man ganska så snart skaffa en hyfsad förstärkare och TV.
Frågan jag måste ställa, hur många gånger har du gått på bio?
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 18 November 2009 - 16:54.
Postad 18 November 2009 - 17:17
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Sen vet jag att det väldigt olika från salong till salong men till exempel på den ort som jag bor så är det väldigt dåligt ljudsystem i biografen, man saknar verkligen djupbasen och känslan som man får när man kan höra ljudet komma från olika håll under uppspelning.
Problemet är att de ofta spelar högre än vad högtalarna klarar, med enorm distorsion som följd. Sen är ju högtalarna de använder knappast "hifi" heller för den delen. Centerkanalen låter oftast som och någon skrek genom en papp-tratt. Jag tycker att den låga kvaliteten på både ljud och bild är minst lika störande som folk som sitter och pratar, sms:ar osv. Borde man inte kunna kräva att projektorn åtminstone har skärpan rätt inställd, och att den inte justeras till supersuddig 4-5 gånger under filmen?
Redigerat av Ageve, 18 November 2009 - 17:19.
Postad 18 November 2009 - 17:20
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Det blir så mycket bättre om man kan kolla på en film hemma. För detta så krävs det så klart en hemmabio men jag tycker att de kronor som man sparar genom att inte gå på bio kan man ganska så snart skaffa en hyfsad förstärkare och TV.
Frågan jag måste ställa, hur många gånger har du gått på bio?
Att kalla en "hemmabio" med TV för just "bio" är väl kanske att ta i lite i överkant. Men jag håller i stort med, men det ska till en projektor så man får stor bild. Det är en huvudpunkt när man går på bio, likaså ljudet. Jag har de senaste gångerna blivit mer besviken på framförallt bildkvalitén än folk som skickar SMS. Finns inget med en "riktig" biograf som tilltalar mig längre, förutom då att filmerna kommer dit först. Hembio Pissa? Ja Prassla med godis / chipspåsar etc? Ja Hångla och pausa filmen? Ja Listan kan göras lång. Det enda som går till fördel för "riktig" biograf är ljudet och dess dynamik. Dit har jag en lång resa. Kort och gott, SF-bio är vida överskattat.
Redigerat av Falcy, 18 November 2009 - 17:22.
Postad 18 November 2009 - 17:26
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hoppas att det kommer att bli vanligare med "vuxen föreställningar" på biograferna.
Vet att de har haft ett par sådana, men troligtvis så kommer någon att ropa efter diskrimineringsombudsmannen och då faller den goda iden...
Postad 18 November 2009 - 17:34
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Hångla och pausa filmen? Ja
Knappt lönt att pausa i en sån film va...? Handlingen brukar ju inte vara den bästa...
Postad 18 November 2009 - 17:34
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Hoppas att det kommer att bli vanligare med "vuxen föreställningar" på biograferna. Vet att de har haft ett par sådana, men troligtvis så kommer någon att ropa efter diskrimineringsombudsmannen och då faller den goda iden...
Frågan är då. Är vuxna så mycket bättre?
Postad 18 November 2009 - 17:41
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Frågan är då. Är vuxna så mycket bättre? 
Ja enligt min egen erfarenhet så är problempubliken till 99% "yngre" männsikor dvs under låt säga 18-20 för att komma med en gissning och sen hela vägen ner i åldrarna. Har nog aldrig i mitt liv behövt mer än max kanske hycshat lite åt nån "äldre" som sedan håller sig tyst under mina år på bio. Tror helt till 100% att detta är en generationsfråga och att dagens yngre generation helt saknar det folkvett och respekt samt empati som krävs för att man ska kunna samsas i en biosalong. Märks både på gatan, på arbetsplatser och i biosalonger. Naturligtvis inte alla, men alarmerande många.
Redigerat av masse70, 18 November 2009 - 17:42.
Postad 18 November 2009 - 17:43
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Knappt lönt att pausa i en sån film va...? Handlingen brukar ju inte vara den bästa... 
Kan ju vara en film med Jenna och då vill man kanske pausa just där...om man nu har en halvful tjej hemma... Nu är jag iofs gift så såna filmer kollar jag inte på och inga andra tjejer hemma heller.
Postad 18 November 2009 - 18:45
pcch7
-
pcch7
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Håller med helt och hållet.. Det brast för mig en gång när jag var på bio.. kommer inte ihåg vilken film det var.. Iaf så var det hemskt, folk satt å pratade för fullt å kastade popcorn i salongen.. Det låt som att det kom från alla håll så jag kunde inte lista ut exakt vilka det var, så vid den tidpunkten kan man antingen lämna filmen, gå och säga till nån eller vänta till filmen är slut och skälla ut personerna som höll på.. Gissa vilket beslut jag tog  .. Jag bestämde mig för att det kom ifrån ena hörnet så jag skällde ut hela raden och kallade dem olika saker och sen även en av raderna längre ner än mig.. Det underlättade förstås att det var typ 14 åringar å sånt  så dom vågade inte göra nåt tillbaka.. blir så ###### arg.. Men en av flickorna i raden framför mig tackade mig efteråt  .. Bästa var att skitungarna inte sa ett ljud på vägen ut
Postad 18 November 2009 - 19:28
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Här i Umeå har jag aldrig haft problem med ungdomsgäng på bio. Däremot med kass bild, mediokert ljud, obekväma trånga stolar, mumsande, viskande och prasslande människor i salongen.
+ för vanlig bio:
Kul att komma ut.
Större bild.
Filmerna kommer tidigare.
+ för bio hemma:
Bättre bild.
Mycket bättre ljud.
Inga störande personer.
Volymen är lagom hög. Man kan reglera efter humör.
Kylskåp med kall öl och något gott i närheten.
Pausa om man vill gå på toa.
Man sitter som en kung med obegränsat benutrymme i en skön soffa.
600 filmer att välja på.
När filmen är slut är sängen en minut bort.
Postad 18 November 2009 - 20:41
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Var med om att det satt 3st killar längre fram i lokalen och snackade under en lite segare del på filmen vi var på.
Lackade ur och sa till dom att hålla käften då blev det ett ###### tjatter mellan dom 3 på nått scharra scharra språk.
Frågar då om dom fattar trögt.
Får då till svar "Oh en duktig svenne".
Då lackar en anna kille ur ordentligt på dom och säger till dom att om han hör ett knyst till från dom så skulle han stå och vänta på dom efter filmen.
Och tala om hur det funkar i Sverige när man går på bio.
Kan tillägga att han var typ 190+ och ganska krallig.
Var knäpp tyst i bion efter det, och sen var det 3st som nästan sprang ut ur bio.
Tycker att ofta så vågar folk säga ifrån här i Skövde om nån inte sköter sig och det tycker jag är bra.
Men tror nog att många inte vågar för dom är rädda för att få en kniv i ryggen efteråt.
Postad 18 November 2009 - 21:13
Unregistered4fd559c9
-
Unregistered4fd559c9
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Underhållande att läsa om personer som vågat skälla ut störande personer...  På ett positivt sätt så klart, det behövs verkligen ibland!
Är själv 19 år och går med jämna mellanrum på bio i Visby med andra jämnåriga. Bion i sig är nybyggd och åtminstone den stora salongen är faktiskt rätt bra, enda felet är brist på vettig ventilation.
Själv stör jag mig nåt oerhört på folk som ska prassla runt i evigheter i sina godispåsar, de som pratar högt under filmen och så klart alla pappskallar som tycker att mobilen är ett givet inslag i biobesöket.
Har under det senaste halvåret varit med om bland annat personer på raden framför som ska smsa och gärna ha mobiltelefonens ljusstyrka på maximum så man inte kan se ett dugg av filmen, och även två killar som sprang in sent till filmen, väl där sitter de och suckar högljutt och snackar högt och hörbart. Runt mitten av filmen springer de ut genom dörren, för att återvända 10 minuter senare igen med läsk och godis i högsta hugg. Varför betala ~100 kr för ett biobesök om man ändå inte vill se filmen?
Värsta var nog ändå när jag skulle se Inglourious Basterds, ungefär 1h 40min in i filmen så blir bilden upp och ner och spelas baklänges. Som tur var fick vi åtminstone fribiljetter för det.
Även om dessa "ungdomar" kan vara ett stort störmoment, så känns det ändå som att dessa problem skulle kunna lösas med någon form av vakter som några nämnt. Större biografer borde ha råd att ha någon extra anställd, och mindre biografer har jag svårt att tro behöver ha så många ståendes i kassan hela tiden under filmen.
Postad 18 November 2009 - 21:44
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
En riktigt irriterande sak med bio som jag har märkt åtminstone på några SF-biografer är att bilden är lugn och fin när dom kör reklamen, för att sen flimmra ordentligt när dom startar själva bioprojektorn...undrar om det är något som förekommer överallt?
Postad 18 November 2009 - 21:53
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag skulle bygga en biograf där det var omöjligt att ta emot mobiltelefonsamtal i. I sätena bygger jag in robotarmar som kommer upp och håller huvudet stilla på alla oroliga ungdomar. När det väl tystnat kommer det ner hårtorkshuvar som gör det omöjligt att samtala med sin partner.
Börjar de i protest sparka på grannens stol, åker de upp, och ut genom ett hål i taket. På taket möter de en filmduk som kör Teletubbies i tre timmar. En ljudslinga i filmen består av Dolph Lundgrens "I will break you!"
Hjälper inte detta sticks ett chips in i armen som gör att de blir kopplade till kundsupporter för dåliga barnvagnar så fort de försöker använda en mobiltelefon.
Postad 18 November 2009 - 22:12
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Det är ju på något sätt både skönt och ledsamt att höra att man inte är ensam. Synd för det betyder ju att idioter finns överallt, och problemet är mer utspritt än man skulle önska, men skönt att veta att det inte bara är jag som irriterar mig och är "gammal sur-gubbe". Jag skulle bygga en biograf där det var omöjligt att ta emot mobiltelefonsamtal i. I sätena bygger jag in robotarmar som kommer upp och håller huvudet stilla på alla oroliga ungdomar. När det väl tystnat kommer det ner hårtorkshuvar som gör det omöjligt att samtala med sin partner.
Börjar de i protest sparka på grannens stol, åker de upp, och ut genom ett hål i taket. På taket möter de en filmduk som kör Teletubbies i tre timmar. En ljudslinga i filmen består av Dolph Lundgrens "I will break you!"
Hjälper inte detta sticks ett chips in i armen som gör att de blir kopplade till kundsupporter för dåliga barnvagnar så fort de försöker använda en mobiltelefon.
Hade själv en sån där tanke. Jag tänkte mig först stolar med inbyggd el-chock, efter 2 "kyssar" så blir det katapultstol. Men sedan förändrade jag det till en kanyl i ryggslutet på stolen som kan aktiveras av en vakt som sitter i ett slags övervakningsrum, kanylen innehåller sömnmedel. Skulle vara skönt att se någon prata, eller leka med mobilen för att sedan helt plötsligt bara nicka till och somna. Enda problemet med det skulle väl vara möjliga snarkningar, men det kan ju lätt lösas genom att kombinera dessa båda drömmar. =)
Postad 18 November 2009 - 22:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Snarka får de göra efter de lämnat katapultstolen. I luften alltså. Utanför biografen.
Postad 18 November 2009 - 22:27
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Jag undrar bara vad som driver dessa idioter? varför kommer de till biografen? Jag planerar att se zombieland snart och då blir det pay back time.
Postad 18 November 2009 - 23:00
Blacksight
-
Blacksight
-
Användare
-
-
158 inlägg
@Lakristomte, ett tag så kollade jag på bio ca 1-2 gånger i veckan men har slutat nästan helt och hållet nu. kanske kommer iväg 4-5gånger per år till en biograf men inte för att jag själv vill utan för att någon kompis har tvingat mig, de har nämligen inte blivit lika frälst som jag när det gäller att kolla på bio hemma.
@Trebban, älskar din idé där med Dolps tortyr-hjärntvättande slinga.
jo, och det som man kan störa sig mest på är ju faktiskt stolarna på biografen, speciellt på vintern när man kommer med varma ytterkläder.
Ibland (oftast) är det en för liten delta-höljd mellan raderna så att personen som sitter framför skymmer nedre halvan av duken.
Och stolarna är för små för att man ska kunna sitta bekvämt i dem, man delar armstöd med grannen och jag personligen vill ha stolen lite mera bakåtlutad.
Postad 18 November 2009 - 23:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag undrar bara vad som driver dessa idioter? varför kommer de till biografen? Jag planerar att se zombieland snart och då blir det pay back time.
Ingenting "driver" dem. Respeklöshet inför andra betalande är vad det är. Samt lite vanlig undomsrevolt. Finns det något roligare än att käfta emot en gammal gubbe på en biograf? Jag jobbar på bilbliotek. De flesta ungdomar uppför sig bra. Men de finns de som tycker det är spännande att det måste vara så tyst där. Man kan se på långt håll att det är bus på gång. Ofta vrickar de på huvudet och benen slänger okontrollerat. När de väl vridit huvudet och upptäckt att någon vuxen tittar på dem så börjar uppvisningen. Bättre än skansen många gånger. Det som fattas är en vuxen som ryter åt dem. När det händer på biblioteket så blir de tyst och lämnar bibblan efter en stund. Oftast går de till centrum och plågar ihjäl gästerna där istället. Efter en måltid av hamburgare och tre triljoner liter Cola är de tillbaks igen i bibblan. Fyllda av apkonster, de små liven. Det beklagliga är att de inte lyssnar på de stackars kvinnor som jobbar i bibblan. När det kommer en mansperson blir det lite jobbigare för dem. Men det ska ärligt tilläggas att det suger energi att käbbla med dem. Oftast säger jag bara åt dem att gå ut, och helst lägger jag till "genast". I en biograf är det annorlunda. Där sitter de på plats. Ställer sig fler än en mansperson upp och ryter blir det nog tyst. Det är alltså i grupp man ska tilltala dem. En ensam person i ett gäng ungdomar blir bara en sport för dem. Man får försöka tänka sig vad som gör att det blir så här. Mobilen "härmar" nog betendet som de flesta av oss gör hemma ensamma. Klart som korvspad att man surfar lite när det blir tråkigt på tv. Är man på en biograf och inte kan zappa förbi de tråkiga scenerna så åker den naturligtvis fram. Jag tror att det vi ser är ett beteende som borde lämnats hemma, men som tas med till bion. Kanske folk tror att det är förbjudet att ryta till? Med lagar som förbjuder psykologisk bestraffning så blir folk osäkra på vad man ska säga till störande personer. Jag vill inte ha tillbaks aga. Så istället för aga så kommer en massa komplicerade lagar för hur man ska tillrättavisa personer. Inte enkelt direkt. Speciellt när det finns ungdomar som gärna tjafsar. Att folk viskar stör mig inte. Att folk prasslar med godispapper stör mig inte heller. Det hör till lite grand. Men mobiltelefoner.....grrrrrr. Moblitelefoner har blivit en nödvändighet. I och med att man kan göra allt viktigare saker med dem som att betala räkningar och sända brådskande meddelanden till barnen eller andra så får vi dessvärre stå ut med denna mojäng. Det är inte otroligt att i den i framtiden blir livsnödvändig. En slags "Tri-corder" som de har i Star Trek. Ingen vågar till slut att INTE ha med sig den. Den blir för VIKTIG. Själv har jag inte använt min mobil på två år. Jag tycker den är oöverträffad på som "verktyg" på jobbet. Men fel använd som är den ett gissel. Speciellt i en biograf.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 November 2009 - 23:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|