Jag har varit inne på att skaffa ett stereoslutsteg till Cambridgen för att få det extra greppet om basen som tyvärr känns lite halvdan just nu. Vad säger ni? Ska man köra på en av de bättre hemmabioreceivrarna med bättre dacar, bättre steg och automatiskt kalibrering? Eller ska man testa ett slutsteg? Kanske en eller två nya subbar?
Ny hemmabioreceiver/förstärkare/slutsteg eller två subbar?
Postad 19 November 2009 - 10:55
Jag har varit inne på att skaffa ett stereoslutsteg till Cambridgen för att få det extra greppet om basen som tyvärr känns lite halvdan just nu. Vad säger ni? Ska man köra på en av de bättre hemmabioreceivrarna med bättre dacar, bättre steg och automatiskt kalibrering? Eller ska man testa ett slutsteg? Kanske en eller två nya subbar?
Postad 19 November 2009 - 11:27
tycker absolut att du skall testa först..är du seriös spekulant blir det inga problem att låna hem en......
dock såg jag nu hur litet ditt rum är och det kan faktiskt vara det som gör att 683 ej spelar ut ordenkligt.....men testa....
Redigerat av robert293, 19 November 2009 - 11:32.
Postad 19 November 2009 - 11:48
Eftersom du delar signalen vid 80Hz där bla energin i "Normal populär " musik har sin "mittpunkt" dvs 50% över o vice versa. så kan man säga att du med ett inköp av två subbar går du i området över 80Hz från att ha 2x100w till 2x200w eftersom inga bastfrekvenser behövs förstärkas.
Du får lägre dist vid likvärdiga ljudtryck och en hel del andra fördelar.
Så om du inte är missnöjd med ljudet eller funktionaliteten på din nuvarande reciever så ser jag ingen mening med att byta. Utan istället köpa/bygga basar för de pengarna
och skillnaden att gå från 100w till 130w är så liten att du knappast hör det map max volym o transientrenhet. Man måste MINST dubblera om det ska vara någon mening helst mer.
tex vettiga steg att uppgradera i blir
10w
20w
50w
100w
200w
400w
osv
Lycka till och tänk kritiskt och ifrågasätt!
Postad 19 November 2009 - 12:44
683 pumpar rätt fint bara dom och det är ju det hans egentliga problem är...han har ju ett jätte litet rum.... 683 borde blåsa av tapeten med det i åtanke.....om nu inte akustiken är i bott....
antingen vill högtalarna ha mer av det goda eller så är det akustiken som krånglar.....2 subbar... då kan han ju lika gärna skaffa cw.....det kommer låta ungefär lika bra i hans rum....
tycker absolut att han skall testa...låna hem denonen....sen låna hem 2 subbar...jämnför vilket som är att föredra.....
ps: jag har uppgraderat ifrån marantz sr-18u till marantz sr12s1.....det blev en liten skillnad i stereo till 12ans fördel men jisses vilken skillnad i bio...som dag och natt.... båda har samma slutstegs del men sr-12s1 har bättre försteg samt bättre dacar och lite dyrare komponenter.....
Postad 19 November 2009 - 13:07
Postad 19 November 2009 - 13:08
Att sen uttala sig om saker man inte förstår/begriper nja, men vad vet jag om multipla basar....
Mitt bästa tips till TS,
mattor, tavlor och röriga bokhyllor kommer du långt med.
Börja med det innnan du köper en reciever för 20kkr vilket är löjligt mycket pengar för den möjliga förbättring du kommer uppleva vid ett sådant byte.
Att köpa 2-4basar för 20kkr kommer att höja ribban i din anläggning till helt nya nivåer som ingen elektronik kan tävla med. Visst det kräver lite mer kunskap och tid men är värt det big time.
Men låna gärna hem en 4310 och lyssna själv, är det värt pengarna eller kan du spendera dem bättre på något annat som ger bättre återgivning för pengarna? Men finns Hifiklubben i Karlskrona?
som jag skrev innan:
Lycka till och tänk kritiskt och ifrågasätt!
Postad 19 November 2009 - 13:23
683 kan spela riktigt sjukt högt med pondus.....men för att få det sista i detaljer-3d och mer äkthet i ljudet krävs det mer än en 640 för att leverera...inte bara kraft....utan dacar-förstegs konstruktion spelar in me...sen sitter det en ganska avancerad auto kalibrering på denonen me...det gör också stor skillnad sen är den framtidssäkrad med allt vad det innebär med nya ljudformat-hdmi-bilduppskalning och allt annat bra o ha som man faktiskt får på köpet......
hans cambridge är inte det starkaste på jorden....därför rekomenderade jag att han skall låna hem en denon för 20k och testa själv....basar kan man ju köpa senare....då jag ej tror hifi klubben är så snälla som att dom lånar ut 2st likadana värstingar i subväg....i denonens fall har dom ju garanterat en demo stående....
som sagt det viktigaste är högtalare...sen akustik..akustik och sen akustik...sen elektronik.....
Postad 19 November 2009 - 15:48
Det är en vindsvåning med ett stort rum som ligger på 65kvm (snetak vid sidorna).Robs: Hur stort är rummet? Jag antar att bilderna i ditt galleri är det gamla rummet.
Tycker ni har kommit med bra diskussioner. Tyvärr finns ju inte Hifiklubben i Karlskrona så att låna hem Denon-receivern går inte därav att jag spekulera på två subbar som kan vara lättare att köpa. Det är svåra val man står inför men det lutar åt två subbar men inget är spikat ännu. Kom gärna med erfarenheter om ni själva har råkat ut för den här situationen!
Postad 19 November 2009 - 16:09
ser väldigt trångt ut.....ok min missuppfattning.....
ok isdf kommer subbar att hjälpa dig garanterat....om du skall köpa olyssnat så att säga...kör på det satsa på reciver senare isdf.....
over and out.....
Postad 19 November 2009 - 17:28
För om det är en villa kan du ju fälla in basarna i väggen och bygga IB i utrymmet där väggen och taket går ihop , vilket är sjukt häftigt!
man behöver 2-4 såna här:
http://www.aespeaker...php?driver_id=8
läs mer
http://home.comcast....initelybaffled/
http://ibsubwoofers....s.com/index.cgi
Postad 19 November 2009 - 21:13
Postad 19 November 2009 - 22:56
Det är en vindsvåning med ett stort rum som ligger på 65kvm (snetak vid sidorna).
Tycker ni har kommit med bra diskussioner. Tyvärr finns ju inte Hifiklubben i Karlskrona så att låna hem Denon-receivern går inte därav att jag spekulera på två subbar som kan vara lättare att köpa. Det är svåra val man står inför men det lutar åt två subbar men inget är spikat ännu. Kom gärna med erfarenheter om ni själva har råkat ut för den här situationen!
Ett slutsteg gör mycket för ljudet och för 683orna.
Mina vaknade till liv med mitt Rotel slutsteg, så driver din Arcam resten av högtalarna.
Mitt förslag Rotel RB-1552.
Postad 20 November 2009 - 19:25
Om jag ser till mej själv så har jag en liten 6,5" bas/ mellan i varje front och två i centern. Visserligen med ganska mycket pulver till dom, men dom matchar lätt mina fyra kappasubbar med en tia i varje, plus mina två betongklumpar med två isobarikfemton matade med 650 watt per element..
Enligt mej så krävs det så väldigt mycket mer i botten än i toppen..
Det är bara MIN känsla..
Postad 21 November 2009 - 11:08
Redigerat av Unregistereda73534df, 21 November 2009 - 11:08.
Postad 22 November 2009 - 13:46
Min första tanke bara så där är helt i gssons linje... Jag tänker lite, hur mycket effekt och hur många decibel behöver man ha i dom lite högre registren för att det ska upplevas som högt, och hur mycket behöver man ha i basen...?
Om jag ser till mej själv så har jag en liten 6,5" bas/ mellan i varje front och två i centern. Visserligen med ganska mycket pulver till dom, men dom matchar lätt mina fyra kappasubbar med en tia i varje, plus mina två betongklumpar med två isobarikfemton matade med 650 watt per element..
Enligt mej så krävs det så väldigt mycket mer i botten än i toppen..
Det är bara MIN känsla..
Jag har väl inte skrivit att man inte behöver lite effekt?
allt handlar om vilka krav på ljudtryck man ställer.
och att gå från 100w till 130w är onödigt, särskilt för 20 000:-
Vad har du för systemkänslighet på kappa subbarna och för dina isobarksubbar?
mina fyra bremen-tior ger ~110dB/1w
Postad 22 November 2009 - 19:05
Jag har väl inte skrivit att man inte behöver lite effekt?
allt handlar om vilka krav på ljudtryck man ställer.
och att gå från 100w till 130w är onödigt, särskilt för 20 000:-
Vad har du för systemkänslighet på kappa subbarna och för dina isobarksubbar?
mina fyra bremen-tior ger ~110dB/1w
Jag menade att 120 decibel diskant är inte många som gillar, men 120 decibel bas är bara härligt.. Typ..
110 decibel på en watt....
Elementen har en känslighet på 86,7 db... Men istället får dom som sagt var 650 watt per element..
Kappasubbarna vet jag faktiskt inte....?
Postad 23 November 2009 - 23:41
Postad 23 November 2009 - 23:48
Ett slutsteg gör mycket för ljudet och för 683orna.
Mina vaknade till liv med mitt Rotel slutsteg, så driver din Arcam resten av högtalarna.
Mitt förslag Rotel RB-1552.
Det enda vettiga inlägget i denna tråden om vi talar 2 kanal
Det märks att det finns två sätt att tolka 2 kanal på
Några som värdesätter basen mest och andra välljudet
Hade jag varit du, så hade jag gått på Jonas linje men också köpt en ny hembioförstärkare
typ 2810 för funktionernas skull. Kopplat på ett rotelsslutsteg för 2 kanal
Det blir ca 20.000 kr
Postad 24 November 2009 - 06:49
Men det beror väl på hur man defenierar "välljud"...? Eller...? Kan inte "välljud" vara att få en så rak frekvensgång som möjligt, ända nerifrån dom lägsta, till dom allra högsta frekvenserna, och att det i ett lite större rum kräver lite större resurser i just basen...? Innefattar "välljud" bara frekvenser över typ 60 hz...? Tänker jag fel...?
Postad 24 November 2009 - 09:09
Hur går det Robs har du kommit fram till något ?
Första steget är taget. På torsdag kommer en Cambridge 840A hem till dörren. Saknas fortfarande den djupa basen så är det inte fel på förstärkaren utan fel på rummet och då blir en eller två subbar när jag får råd med det. Det här ska bli oerhört intressant och höra skillnaden mellan 640r och 840A!
Det enda vettiga inlägget i denna tråden om vi talar 2 kanal
Hade jag varit du, så hade jag gått på Jonas linje men också köpt en ny hembioförstärkare
typ 2810 för funktionernas skull. Kopplat på ett rotelsslutsteg för 2 kanal
Det blir ca 20.000 kr
Det var ett bra förslag men nu har köpet redan skett och det finns en chans att det blir nyare hemmabioreceiver för de nyare funktionerna i framtiden. Men 640r och 840A passar som handen i handsken
Men det beror väl på hur man defenierar "välljud"...? Eller...? Kan inte "välljud" vara att få en så rak frekvensgång som möjligt, ända nerifrån dom lägsta, till dom allra högsta frekvenserna, och att det i ett lite större rum kräver lite större resurser i just basen...? Innefattar "välljud" bara frekvenser över typ 60 hz...? Tänker jag fel...?
Välljud kan definieras på många olika sätt. Ingen har rätt eller fel men i min åsikt är välljud något som är helt opåverkat av EQ, "loudness" (knapp som finns på vissa förstärkare, höjer diskanten och basen så det låter mer "fylligt") och andra förbättringsfunktioner.
Redigerat av Unregistereda73534df, 24 November 2009 - 09:09.
Postad 24 November 2009 - 20:14
Välljud kan definieras på många olika sätt. Ingen har rätt eller fel men i min åsikt är välljud något som är helt opåverkat av EQ, "loudness" (knapp som finns på vissa förstärkare, höjer diskanten och basen så det låter mer "fylligt") och andra förbättringsfunktioner.
Det tycker jag var en lite konstig defenition...? Så länge man inte använder EQ eller loudness är det välljud...?
Fel elektronik med fel högtalare i fel rum kan ju låta skit, även om dom individuella komponenterna var för sej är högkvalitativa...?
Postad 24 November 2009 - 23:09
Första steget är taget. På torsdag kommer en Cambridge 840A hem till dörren. Saknas fortfarande den djupa basen så är det inte fel på förstärkaren utan fel på rummet och då blir en eller två subbar när jag får råd med det. Det här ska bli oerhört intressant och höra skillnaden mellan 640r och 840A!
Härligt du kommer uppleva en ganska stor skillnad i 2-kanal.
Postad 24 November 2009 - 23:44
"Välljud" är ju bara en term på något som låter bra, bra kvalité på ljudet ur högtalarna eller kanske bra kvalité då det är CD-format. Klart det kan, jag har inte sagt något annat?Det tycker jag var en lite konstig defenition...? Så länge man inte använder EQ eller loudness är det välljud...?
Fel elektronik med fel högtalare i fel rum kan ju låta skit, även om dom individuella komponenterna var för sej är högkvalitativa...?
Jag hoppas på det, vore en besvikelse om den svek i 2-kanal i jämförelse med 640r (som jag tvekar på att den gör).Härligt du kommer uppleva en ganska stor skillnad i 2-kanal.
Postad 25 November 2009 - 15:29
Cedergren:Men det beror väl på hur man defenierar "välljud"...? Eller...? Kan inte "välljud" vara att få en så rak frekvensgång som möjligt, ända nerifrån dom lägsta, till dom allra högsta frekvenserna, och att det i ett lite större rum kräver lite större resurser i just basen...? Innefattar "välljud" bara frekvenser över typ 60 hz...? Tänker jag fel...?
Hmm så vi blir stämplade som basnarkomaner bara för att vi vill kunna lyssna på musik o film så högt vi vill och optimera ljudkvaliteten i basområdet utan att vara rädda för att paja våra system
Ska jag o Bakerman stämpla dig som diskantofil eftersom du kör med Dali Ikon som har två diskanter?, var finns logiken i det?
Jag hoppas du hör stor skillnad, men tror inte du kommer märka någon jätteskillnad
Postad 25 November 2009 - 20:48
Cedergren:
Hmm så vi blir stämplade som basnarkomaner bara för att vi vill kunna lyssna på musik o film så högt vi vill och optimera ljudkvaliteten i basområdet utan att vara rädda för att paja våra system![]()
Ska jag o Bakerman stämpla dig som diskantofil eftersom du kör med Dali Ikon som har två diskanter?, var finns logiken i det?
Jag hoppas du hör stor skillnad, men tror inte du kommer märka någon jätteskillnad
Exakt.
Postad 26 November 2009 - 09:05
Postad 26 November 2009 - 13:28
Det blir ingen förstärkare då den rök i ett strömavbrott. Tycker det är konstigt att den bara slår på skyddskretserna bara sådär och dör. Oerhört trist att höra det här när man kommer hem ifrån arbetet då man har sett fram emot det hela veckan. Nu får jag fundera om igen och se vad kan det blir..Exakt.
Jag hade hellre lagt slantarna på basen. Men hoppas det blir bra för dej !
Det kan vi nog fixa, mycket möjligt att det kan vara det då en viss förstärkning av basen hörs om man står vid ett visst ställe i rummet.Robs: Du har ingen möjlighet att göra en skiss över hur rummet ser ut, det kan ju vara det som spökar också?
Postad 26 November 2009 - 14:18
Jag har inte köpt den än så ingen skada skedd i mitt fall förutom att man gick miste om förstärkaren.Vad trist att din reciver gick sönder,har du garanti kvar på den ?
Postad 26 November 2009 - 14:53
Postad 26 November 2009 - 16:33
Hade det varit jag hade jag satsat på två basar till
Postad 26 November 2009 - 20:35
Den gick sönder kvällen innan hos privatpersonen. Går att laga så kanske det blir någonting av det så jag avvaktar innan jag gör något annat.Hänger inte med riktigt.. Var det i butiken som den gick sönder eller hemma hos dig?
Precis begagnat, inte går man och köper en helt ny för den summan bara sådärNog beg. kan jag tänka mig.....
Hade det varit jag hade jag satsat på två basar till
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
84 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?