* Officiell tråd - Motorola Milestone / Droid *
165 svar till detta ämne
Postad 27 November 2009 - 16:53
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Nu är jag lite sugen på att köpa Motorola Milestone efter mycket om och men. Expansys kommer ta in telefonen den 7e december (igår sa de 2 december), dock med ett tangentbord utan åäö. Länk för att lägga till åäö på hårdvarutangenternahttp://www.swedroid....rutangentbordetLänk till Expansys för er köpsugna http://www.expansys.se/d.aspx?i=190229
Postad 27 November 2009 - 16:59
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1766 inlägg
Jo, jag är lite sugen på den med.  Har sett några videos och den verkar helt klart trevlig.  Frågan är dock om den kommer släppas i Sverige (officiellt alltså) och om den får ÅÄÖ-knappar på tangentbordet.
Kommer mycket häftiga smartphones nu för tiden...
Postad 27 November 2009 - 17:13
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Jo, jag är lite sugen på den med. Har sett några videos och den verkar helt klart trevlig. Frågan är dock om den kommer släppas i Sverige (officiellt alltså) och om den får ÅÄÖ-knappar på tangentbordet. Kommer mycket häftiga smartphones nu för tiden... 
Det tror jag tyvärr inte... Så vi får nog nöja oss med ett qwerty där man kan ersätta åäö med alt+? ...
Postad 27 November 2009 - 19:11
Unregisteredc4da21d2
-
Unregisteredc4da21d2
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag har beställt en från expansys och ligger på typ 20:e plats i bokningslistan. Hoppas den verkligen släpps den 7:e så man hinner få den innan jul.
Postad 27 November 2009 - 22:17
joolz
-
joolz
-
Amatör
-
-
51 inlägg
håll oss underrättade. Är också sjukt sugen. min g1:a börjar kännas till åren kommen
Postad 27 November 2009 - 22:33
Unregisteredc4da21d2
-
Unregisteredc4da21d2
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Postad 30 November 2009 - 09:49
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Keep us updated  Om inte min N900 kommer så köper jag en droid
Postad 30 November 2009 - 23:13
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Blir sannolikt en Milestone runt årsskiftet för mig, verkar vara en riktigt bra lur och Android är jag redan förälskad i.
Det som är synd är just att det sannolikt inte kommer någon svensk modell med åäö... men å andra sidan gillar jag onscreen keyboards väldigt mycket och skriver oftast snabbare på ett sådant (så länge word-correction funkar bra).
Postad 02 December 2009 - 00:39
FrezoreR
-
FrezoreR
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hade varit trevligt om den kommer ut i Sverige, tyvärr så har jag läst att Motorola inte har någon officiell underleverantör i Sverige längre. Vilket innebär att man får importera själv i princip. Vi får sparka lite på Motorola så de vaknar
Postad 03 December 2009 - 12:48
Unregistered31881
-
Unregistered31881
-
Beroende
-
-
1253 inlägg
Nu är jag lite sugen på att köpa Motorola Milestone efter mycket om och men. Expansys kommer ta in telefonen den 7e december (igår sa de 2 december), dock med ett tangentbord utan åäö.
Länk för att lägga till åäö på hårdvarutangenterna http://www.swedroid....rutangentbordet
I nuläget funkar INTE det du länkar till det då det kräver rootåtkomst och något "hack" för det existerar inte i nuläget. Men är bara en tidsfråga innan någon lyckas.
Postad 09 December 2009 - 09:12
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Postad 09 December 2009 - 12:02
joolz
-
joolz
-
Amatör
-
-
51 inlägg
obs, det gäller Droid, inte milestone.
Postad 09 December 2009 - 12:15
Unregisteredb3cba0c2
-
Unregisteredb3cba0c2
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
obs, det gäller Droid, inte milestone.
Droid är milestone. Tror knappast det är någon skillnad i mjukvaran enbart p.g.a namnet är annorlunda i Europa. Men hursomhelst... någon som hunnit testa denna mobil ännu? Finns det något Svenskutvecklat Android OS eller är det Engelska som gäller?
Postad 09 December 2009 - 16:06
wa.pean
-
wa.pean
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är det någon som kommer ta in luren i Sverige och i sådana fall när?
Postad 09 December 2009 - 16:11
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Är det någon som kommer ta in luren i Sverige och i sådana fall när?
Nej, det är högst osannolikt. Motorola har ingen generalagent i Sverige längre så det blir till att köpa från UK eller Tyskland. Själv funderar jag på att beställa en från www.handy-schotte.com
Postad 09 December 2009 - 21:13
FrezoreR
-
FrezoreR
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Droid är milestone. Tror knappast det är någon skillnad i mjukvaran enbart p.g.a namnet är annorlunda i Europa.
Men hursomhelst... någon som hunnit testa denna mobil ännu? Finns det något Svenskutvecklat Android OS eller är det Engelska som gäller?
Var det inte snack om att den europeiska versionen hade multi-touch i browsern och den amerikanska inte. Sen har den amerikanska versionen roadmap-programmet som inte följer med den europeiska.
Postad 09 December 2009 - 23:40
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Sant. I övrigt är det samma mackapär.
Postad 10 December 2009 - 19:30
forsaken
-
forsaken
-
Användare
-
-
153 inlägg
Droid är CDMA, Milestone GSM/UMTS.
Postad 14 December 2009 - 13:43
millepag
-
millepag
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som köpt luren och fått ÅÄÖ att fungera bra? Några andra synpunkter från någon som har luren?
Jag kommer beställa ifall man kan få ÅÄÖ att fungera bra!
Postad 14 December 2009 - 14:16
wa.pean
-
wa.pean
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Någon som köpt luren och fått ÅÄÖ att fungera bra? Några andra synpunkter från någon som har luren?
Jag kommer beställa ifall man kan få ÅÄÖ att fungera bra!
+1
Postad 15 December 2009 - 10:05
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jag har beställt en Milestone nu från deutschland och den bör dyka upp någon gång nästa vecka, lagom till jul 
Återkommer med rapport och bildbevis!
Postad 15 December 2009 - 11:11
millepag
-
millepag
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har beställt en Milestone nu från deutschland och den bör dyka upp någon gång nästa vecka, lagom till jul  Återkommer med rapport och bildbevis!
Yay, väntar med spänning! Förresten, vilken butik beställde du ifrån?
Redigerat av millepag, 15 December 2009 - 11:12.
Postad 15 December 2009 - 13:02
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Yay, väntar med spänning!
Förresten, vilken butik beställde du ifrån?
www.handy-schotte.com Ang. åäö så skall det fungera som så att man gör en long-press på t.ex. o för att få ö och a för å/ä. Sedan när Milestonen rootas så kommer det också gå att mappa om tangenter om man känner för det.
Redigerat av Golgo_13, 15 December 2009 - 13:03.
Postad 15 December 2009 - 16:42
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Droid är milestone. Tror knappast det är någon skillnad i mjukvaran enbart p.g.a namnet är annorlunda i Europa.
Men hursomhelst... någon som hunnit testa denna mobil ännu? Finns det något Svenskutvecklat Android OS eller är det Engelska som gäller?
Om du läser i tråden ( http://alldroid.org/...php?f=210&t=567) så står det att det bara gäller Droid, inte Milestone!
Postad 16 December 2009 - 21:05
Unregisteredc4da21d2
-
Unregisteredc4da21d2
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hämtade i måndags ut min milestone betälld från expansys. Måste säga att jaag är mycket nöjd med telefonen (och expansys än så länge). Mycket glad att jag valde denna istället för heron. Snabb i menyer m.m. Alla appar jag hittils har installerat har funkat fint att köra på 2.0. Riktigt bra kvalitetskänsla. Personligen trodde jag att den skulle kännas större men den är faktiskt helt ok i formatet. Dock tyngre än jag trodde, fast jag läst vad den väger innan. Kan också bekräfta att longpress på a och o hårdvarutangentbordet fungerar. En ruta dyker upp på skärmen där man kan peka på det tecken man vill ha. Eller så stegar man sig fram med "piltangenterna" till å eller ä. Själv använder jag mig dock mest av skärmtangentbord med å, ä ,ö.
Det enda jag stör mig på är att home screenen inte roterar när telefonen vrids till liggande. Alla applikationer m.m. roterar dock. Det är först när man fäller ut tangentbordet som home screenen roterar. Motorola påstår vad jag läst mig till att det ska vara så, men jag förstår dock inte varför. En skitsak dock i sammanhanget.
Postad 19 December 2009 - 08:48
millepag
-
millepag
-
Rookie
-
7 inlägg
Hämtade i måndags ut min milestone betälld från expansys. Måste säga att jaag är mycket nöjd med telefonen (och expansys än så länge). Mycket glad att jag valde denna istället för heron. Snabb i menyer m.m. Alla appar jag hittils har installerat har funkat fint att köra på 2.0. Riktigt bra kvalitetskänsla. Personligen trodde jag att den skulle kännas större men den är faktiskt helt ok i formatet. Dock tyngre än jag trodde, fast jag läst vad den väger innan. Kan också bekräfta att longpress på a och o hårdvarutangentbordet fungerar. En ruta dyker upp på skärmen där man kan peka på det tecken man vill ha. Eller så stegar man sig fram med "piltangenterna" till å eller ä. Själv använder jag mig dock mest av skärmtangentbord med å, ä ,ö.
Det enda jag stör mig på är att home screenen inte roterar när telefonen vrids till liggande. Alla applikationer m.m. roterar dock. Det är först när man fäller ut tangentbordet som home screenen roterar. Motorola påstår vad jag läst mig till att det ska vara så, men jag förstår dock inte varför. En skitsak dock i sammanhanget.
Tack så mycket för informationen! Oohh, *vill beställa*
Postad 21 December 2009 - 00:24
millepag
-
millepag
-
Rookie
-
7 inlägg
Hur är det förresten med GPS:en och Google Navigator? Funkar den bara i USA än så länge eller?
Postad 21 December 2009 - 00:43
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jepp, Google nav är (officiellt) bara för USA än så länge.
Postad 26 December 2009 - 18:20
kgolestan
-
kgolestan
-
Rookie
-
1 inlägg
Golgo_13, hur beställde du från handy-schotte.com? Som jag ser det kan man bara beställa inom Tyskland?
Postad 27 December 2009 - 17:33
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Fyll i alla andra uppgifter som vanligt och låt det stå Deutschland. Skriv i kommentarboxen att rätt land är Sverige så kommer du få ett mail sedan med det korrekta slutpriset och info på hur du betalar.
Det är förskottsinbetalning med banköverföring som gäller för utlänningar.
Postad 29 December 2009 - 01:05
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Vad gick det på totalt med frakt och så?
Mvh
Postad 29 December 2009 - 12:20
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Ca 4400:-
Fick den igår förresten. Extremt nöjd än så länge
Postad 29 December 2009 - 19:49
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Denna verkar ju grymt bra, har ju precis allt som man vill ha. Är ni alla nöjda med era mobiler?
Postad 29 December 2009 - 19:58
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Denna verkar ju grymt bra, har ju precis allt som man vill ha. Är ni alla nöjda med era mobiler?
Har bara haft min i en dag nu, men det är kärlek vid första ögonkastet
Postad 30 December 2009 - 15:44
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
fick min för ett par dagar sen och har lite mixade känslor. trevlig telefon men lite dåligt ljud för mig och den uppringda samt urusel mottagning på 3g 2g och wifi....  kommer inte en uppdatering som löser de problemen snart så måste jag nog köpa en ny telefon igen. lite dåligt att där min gamla eriksson hade full täckning så skiftar denna mellan 2 staplar (av 4) och endast nödsamtal....... dessutom hackar ljudet och hela ord kan försvinna för dom i andra änden och dom påstår att jag låter rostig plåtburk. snabb i operativet och mycke roligt att ladda ner finns det ju men det är ju inte allt en telefon ska klara av. obs. använder samma abbonemang och telefonkort som tidigare så inget där har ändrats.
Postad 01 January 2010 - 03:42
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
fick min för ett par dagar sen och har lite mixade känslor. trevlig telefon men lite dåligt ljud för mig och den uppringda samt urusel mottagning på 3g 2g och wifi.... kommer inte en uppdatering som löser de problemen snart så måste jag nog köpa en ny telefon igen. lite dåligt att där min gamla eriksson hade full täckning så skiftar denna mellan 2 staplar (av 4) och endast nödsamtal....... dessutom hackar ljudet och hela ord kan försvinna för dom i andra änden och dom påstår att jag låter rostig plåtburk. snabb i operativet och mycke roligt att ladda ner finns det ju men det är ju inte allt en telefon ska klara av. obs. använder samma abbonemang och telefonkort som tidigare så inget där har ändrats.
Känner att jag i så fall måste ge dig ett tips. Skaffade nyligen en Acer liquid o gissa om jag blev förvånad att den har än bättre mottagning än min Iphone 3g som jag tyckte fungerade långt bättre än lurar jag tidigare haft (massa smartphones) Dessutom har flera påtalat att ljudet är så klart o fint under konversation. Den är ju billigare, visst kan den kännas lite plastig men annars är jag riktigt nöjd. Dock har den ju bara Android 1.6 än så länge men redan nu så är åtminstone 2 killar på gång att portera Google Nexus one romen och tillåta processorn full klockfrekvens 1ghz. http://forum.xda-dev...d...5442&page=2http://android.modac...e-customs-roms/Men den är redan riktigt snabb, tjejens iphone 3gs har inte en suck. Finns till bra pris här: http://www.kauflux.d...ort=acer liquidKänns som massa reklam här men det är bara så att jag är sååå nöjd med den, oslabart pris/prestanda. Vänligen //Rickard
Postad 02 January 2010 - 20:21
PNilsson
-
PNilsson
-
Rookie
-
4 inlägg
Drzap: Det skall finnas ett noise cancelation system på telefonen, som aktiverat kan göra att man låter lite konstigt. Försök avaktivera detta och testa!
Kan inte minnas att jag läst någon annan som klagat på dålig mottagning, kan det vara ett kasst exemplar?
Är sjukt sugen på att köpa en egen Milestone, men vissa saker är lite oklara.
1. Hur det blir med framtida uppdateringar, kommer dessa kunna laddas ner/pushas ut om jag importerar en tysk/uk-telefon?
2. Vissa som köpt obrandade Milestones verkar inte få full tillgång till Market, bla betalappar. Hur funkar det för er som importerat? Läste också att folk inte kunde få tag på facebook-appen på Milestone?
3. Hur smidigt funkar åäö på hardkeys? Blir det ett extra moment som saktar ner skrivandet, eller som tidiga iphones, (innan åäö fanns på t-bordet) där det gick fort att skriva åäö ändå?
Mvh / P-o
Postad 02 January 2010 - 20:59
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
@PNilsson:
1) Ja, uppdateringar pushas ut OTA och det skall inte vara några problem att få dem även för oss importköpare. Updateservrarna går på IMEI-numret som jag förstått det.
2) Det problemet du beskriver har Motorola sagt att de skall åtgärda, om du nu inte redan gjort det. Jag har en vodafone-brandad tysk mobil (brandingen utgör sig av en genväg till vodafone.de i appmenyn) och jag har tillgång till hela Market iaf.
3) För åäö håller man inne a eller o och får upp en valmeny på skärmen för speciella chars, så ja det är ju ett extra moment. Själv kör jag nästan hellre med on-screen kb då jag vant mig vid det från Hero.
I övrigt är jag lite förvånad över det svala intresset för Milestonen här på MHB. Det är en fantastisk mobil! (okok, jag är väl lite partisk iofs  )
Byggkvaliteten är top-notch, ljudet är det bästa jag upplevt (CrystalTalk fungerar väldigt väl), och skärmen är klart imponerande
Postad 02 January 2010 - 21:50
PNilsson
-
PNilsson
-
Rookie
-
4 inlägg
1. Gött!
2. Gött!
3. Ok, väljer man symbol med pilplattan till höger om t-bordet? Låter ju som ett lite tröttsamt extramoment. Finns det svensk rättstavning som automatiskt byter till åäö om man anväder a och o.
En av anledningarna till bytet av lur är just hardkeys. Har ledsnat på iphones onscreen efter att ha haft en x1 med vad jag anser ett fenomenalt bra tangentbord. Men det är just det enda bra med den luren.
Postad 02 January 2010 - 23:46
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Ja, antingen med pilplattan eller tryck på skärmen. Svensk ordlista finns det (på market) men det verkar bara som om ordlistor funkar med onscreen kb.
I framtiden när Milestonen rootas är det dock en enkel match att mappa om några tangenter till åäö.
Postad 03 January 2010 - 21:42
PNilsson
-
PNilsson
-
Rookie
-
4 inlägg
Det låter ju som det går att lösa i framtiden då.
Vad annars har ni att berätta om era milestones? Är sjukt nyfiken på alla pros & cons!
Trodde verkligen det skulle vara mer fart i denna tråd, då det verkar vara en toppenlur.
Postad 07 January 2010 - 10:43
Dug
-
Dug
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vet inte om detta redan pratats om men det verkar som man kan få till multitouch trots allt på Milestone: http://www.youtube.c...player_embeddedEDIT: Original story härifrån http://www.engadget....by-a-user-made/
Redigerat av Dug, 07 January 2010 - 10:45.
Postad 07 January 2010 - 11:13
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Vet inte om detta redan pratats om men det verkar som man kan få till multitouch trots allt på Milestone: http://www.youtube.c...player_embedded
EDIT: Original story härifrån http://www.engadget....by-a-user-made/
Ermm, multitouch har vi read på Milestone. Det är Droid som saknar det. Det verkar förresten som att vi får en Android 2.1 uppdatering till stenen. Motorola sa på CES att alla deras androider kommer uppdateras till 2.1
Redigerat av Golgo_13, 07 January 2010 - 11:14.
Postad 08 January 2010 - 14:19
Dug
-
Dug
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ermm, multitouch har vi read på Milestone. Det är Droid som saknar det.
I stand corrected , soz my misstake... på svenska...förlåt
Postad 09 January 2010 - 11:17
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Ingen som är sugen på att sälja sin Milestone?
Postad 10 January 2010 - 22:48
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Den tyska Milestone från Handy-Schotte verkar ju vara Vodafone-brandad... Innebär det att man riskerar få annorlunda/sämre tillgång till uppdateringar, som det brukar vara med mobiler från Nokia och andra mobiltillverkare? D v s att en del buggfixar aldrig tas fram för de operatörsanpassade mobilerna? Sedan undrar jag om det finns någon skillnad i övrigt mellan den brittiska och den tyska telefonen? Har både möjlighet att växla mellan några olika menyspråk?
Slutligen undrar jag om någon har några tankar på hur denna står sig i en jämförelse med Nokias nya N900? Vilken av apparaterna har exempelvis bästa klienten för e-post?
A
Postad 10 January 2010 - 23:22
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Sedan undrar jag om det finns någon skillnad i övrigt mellan den brittiska och den tyska telefonen? Har både möjlighet att växla mellan några olika menyspråk?
Den största skillnaden är väl att den tyska har ett fysiskt QWERTZ-tangentbord istället för QWERTY som vi är vana vid här hemma. Antar att det är en vanesak, men värt att tänka på iallafall.
Postad 10 January 2010 - 23:38
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Den största skillnaden är väl att den tyska har ett fysiskt QWERTZ-tangentbord istället för QWERTY som vi är vana vid här hemma. Antar att det är en vanesak, men värt att tänka på iallafall.
Det var ju en ganska bra upplysning; att börja köra med en helt ny tangentbordslayout kan nog kännas lite mysko även om det förstås är lockande att kunna spara några hundralappar. A
Postad 11 January 2010 - 09:48
Electrix
-
Electrix
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det var ju en ganska bra upplysning; att börja köra med en helt ny tangentbordslayout kan nog kännas lite mysko även om det förstås är lockande att kunna spara några hundralappar.
A
Det är inte en en helt ny tangentbordslayout. De har enbart flyttat på tangenten Y och tangenten Z. För övrigt beställde jag precis en Milestone genom Handtec.co.uk. Slutade på ~ 4700:- inkl. frakt för en obrandad QWERTY-EU-version. (Tack vare Keyser på SweC-forum som hjälpte mig välja denna nallen)
Postad 13 January 2010 - 17:02
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ni som köpt, hur tycker ni e-post fungerar på maskinen?
A
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|