Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gamla stärkaren piskar den nya!? Jag börjar gråta.

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2009 - 17:07

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
:lol: Hej! Har ett konstigt problem och jag hoppas ni experter kan ha en aning

Jag har en Pioneer A-335 från 1987
Bild: http://images.trader.../90467665_1.jpg
Den väger ca 7 kg, har 2x40 WRMS 8 ohm

Nyligen köpte jag en Pioneer VSA-E06 från 1996
Bild: http://www.avforum.h...-1239988697.jpg
Den väger ca 16 kg och har 2x85 WRMS 8 ohm.

Koppla in den nya stärkaren till mina JAMO classic 8 Bild: http://www.jemtlands...ucts/4066-2.jpg
som det är riktigt bra drag i, gällande bas osv. När jag körde mina favorit låtar så märkte jag att ljudet
är betydligt klenare. Inte lika mycket bas och lixom bara allmänt tunnare.
När jag gjorde rak jämförelse genom att ha gamla Pioneern kopplad till höger och den nya till vänster märker
man klart och tydligt att den 7 kg lättare äldre stärkaren ger ett kraftigare ljud med mer bas och högre ljud.

Hur TUSAN kan det komma sig, jag har pillat runt så gott det går på nya stärkaren, testat CD in, TAPE1 in. Osv.
Men endå låter det tamt, det ska väl inte gå. Jag har basen på max, likaså Loudness.

Nån som har nån idé?! Den här nya stärkaren borde ju spela brallorna av den gamla.

Jättetacksam för svar.

Mvh Alex

Postad 27 November 2009 - 17:15

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är nåt fel på din nya stärkare, du är bara van vid ljudet från den gamla.

Skulle tro att din nya stärkare återger ljudet mer korrekt än den gamla, om du har Loudness OCH basreglaget på för fullt så lär det inte låta så bra oavsett förstärkare... Tror att din gamla stärkare färgat ljudet ganska mkt och nu är du van med det och tycker att den nya låter "klenare" när den i själva verket spelar mer neutralt.

Postad 27 November 2009 - 17:18

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Yes, ge det en vecka eller två så ska vi se vilken du föredrar. Men bas och loudness i botten är ju inget att rekomendera. :lol:

Postad 27 November 2009 - 17:21

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Eftersom även din nya förstärkare har några år på nacken kan det ju vara vad som helst som är fel. En 13 år gammal förstärkare kan ju ha en del som har fallerat !

Ta en diskussion med "the vintageman" han löser dit problem billigt då du kan spara din 22 år gamla.

Eller köp en ny ny förstärkare efter att ha provlyssnat ute i butik. Finn 2-3 favoriter och låna sedan hem dessa för sluttest i den miljö de ska användas. Den som där låter bäst i dina öron = den förstärkare du vill ha!

Redigerat av Donmeta, 27 November 2009 - 17:22.

Postad 27 November 2009 - 17:25

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Yes, ge det en vecka eller två så ska vi se vilken du föredrar. Men bas och loudness i botten är ju inget att rekomendera. :lol:

Men tusan... Ni skulle höra, jag måste dessutom vrida upp volymreglaget mer på den nyare.
Den lixom beter sig mer klent, och ljudet är lite mer skrikigt. Jag tror faktiskt att det endå ÄR nåt knas nånstans,
jag måste ha gjort NÅT fel. Man borde ju kunna få smaska på med effekt om man så vill ha tryck i högtalarna.

Eftersom även din nya förstärkare har några år på nacken kan det ju vara vad som helst som är fel. En 13 år gammal förstärkare kan ju ha en del som har fallerat !

Ta en diskussion med "the vintageman" han löser dit problem billigt då du kan spara din 22 år gamla.

Eller köp en ny ny förstärkare efter att ha provlyssnat ute i butik. Finn 2-3 favoriter och låna sedan hem dessa för sluttest i den miljö de ska användas. Den som där låter bäst i dina öron = den förstärkare du vill ha!

Löser mitt problem billigt??

Men alltså den nyare stärkaren var ju deras flaggskepp när den kom, den har säkert 3 ggr rejälare kondingar, strömagg osv. Den bara BORDE låta mycket kraftigare. Jag har en stark känsla av att jag gjort nåt fel :-/

Jag tror inte att det är nåt fel på din nya stärkare, du är bara van vid ljudet från den gamla.

Skulle tro att din nya stärkare återger ljudet mer korrekt än den gamla, om du har Loudness OCH basreglaget på för fullt så lär det inte låta så bra oavsett förstärkare... Tror att din gamla stärkare färgat ljudet ganska mkt och nu är du van med det och tycker att den nya låter "klenare" när den i själva verket spelar mer neutralt.

Förstår vad du menar, men det här är endå lite extremt alltså. Trots att jag maxat allt gällande bas, så blir det ENDÅ klent. Det känns som att jag gjort nåt fel, för SÅHÄR klent ska det ju inte låta :-/

Postad 27 November 2009 - 17:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Du hari nte intsällt frontarna på SMALL eller så va? Du kanske har delat dem oavsiktligt på något sätt?
Kopplat rätt, minus på minus och plus till plus?

Som någon innna sagt, basreglage på max kan aldrig låta bra.

Redigerat av genstruktur, 27 November 2009 - 17:29.

Postad 27 November 2009 - 17:31

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hmm hörni...
Jag ser att på den nya (som var från 1997 såg jag nu)

på baksidan står det att den ska ha en speaker impedance på 6 till 16 ohm,
på min gamla står det att den ska ha 4 till 16 ohm.

Mina högtalare har just 4 ohm..... Vad tror ni om detta?

Du hari nte intsällt frontarna på SMALL eller så va? Du kanske har delat dem oavsiktligt på något sätt?
Kopplat rätt, minus på minus och plus till plus?

Som någon innna sagt, basreglage på max kan aldrig låta bra.

Hmm hörni...

Postad 27 November 2009 - 17:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

den 7 kg lättare äldre stärkaren ger ett kraftigare ljud med mer bas och högre ljud.

Mvh Alex

Mer bas kanske men är den ren?

Postad 27 November 2009 - 17:33

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Mer bas kanske men är den ren?

Ja alltså det är ju från deras Reference serie, låter förjäkla bra.
Ville ha nån med mer drag i bara, mer kraft. Men den nyare verkar betydligt klenare...

Postad 27 November 2009 - 17:35

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Var köpte du den, av en polare eller Blocket,,,.? som sagt den kanske är trasig.

Postad 27 November 2009 - 17:36

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Var köpte du den, av en polare eller Blocket,,,.? som sagt den kanske är trasig.

Blocket..

Postad 27 November 2009 - 17:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jo det är en möjlighet också såklart.

Postad 27 November 2009 - 17:37

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jo det är en möjlighet också såklart.

Postad 27 November 2009 - 17:39

Lazy-1
  • Lazy-1
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Dubbelkolla att du använder R och L utgångarna på den nya stärkaren.
Alltså utgångarna för *fronthögtalare*.

Den ser ut som en bioreceiver och har förmodligen surround-utgångar
som man lätt kan blanda ihop med.
(... och som låter mycket tunnare om man kör t ex Dolby Prologic.)

Postad 27 November 2009 - 17:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag är lite för dåligt insatt i den biten för att veta exakt hur det påverkar resultatet, någon kan nog svara på det.

När jag undrade om ren bas, mer bas är inte alltid bättre om du förstår vad jag menar :lol: . Säger du dock att det låter bra får vi utgå från det.

Redigerat av genstruktur, 27 November 2009 - 17:41.

Postad 27 November 2009 - 17:42

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag är lite för dåligt insatt i den biten för att veta exakt hur det påverkar resultatet, någon kan nog svara på det.

När jag undrade om ren bas, mer bas är inte alltid bättre om du förstår vad jag menar :lol: . Säger du dock att det låter bra får vi utgå från det.

Förstår vad du menar, men alltså den nya stärkaren spelar nästan ingen bas alls trots att man brassar järnet med allt den har. Lite mer ska den klara tycker man lixom...

Postad 27 November 2009 - 17:43

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Lukta ordentligt på den, stoppa näsan mot den. Luktar den det minsta brännt så är den troligen trasig, jämmför lukten med den andra, helst ska dom va varma när du gör det.

Postad 27 November 2009 - 17:44

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Precis, förstärkaren bör vara i stereoläge. Högtalarkablarna bör vara kopplade till stereodelen.

//Lorryquai

Postad 27 November 2009 - 17:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Har du dubbelkollat så att du inte råkat aktivera något surroundläge på förstärkaren?

Postad 27 November 2009 - 17:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Lyssnade du på den hemma hos säljaren? Lät den bra där?

Precis, förstärkaren bör vara i stereoläge. Högtalarkablarna bör vara kopplade till stereodelen.

//Lorryquai

Jo personen som haft den innnan kan har kört med små sateliter te.x och delat på en hög hz, då lär den behövas ställas in om du nu kör med stora golvare som du kanske inte vill dela alls vid musiklyssning.

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har du dubbelkollat så att du inte råkat aktivera något surroundläge på förstärkaren?

Japp ingen surround läge, den är i stereo läge.
Men som sagt, det står ju på nya stärkaren 6-16 ohm
och högtalarna har ju 4 ohm.... Finns det nåt knep att öka ohmet så att det ska matcha stärkaren?

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Ok - din nya har 6-16 ohm - din gamla 4-16ohm och dina högtalare lirar bäst på 4ohm.

Det är där skon klämmer, dina högtalare är för tungdrivna för den där förstärkaren.
De specifikationer du angett den nya förstärkaren gäller för just högtalare inom 6-16 intervallen.

Givetvis kommer den att kunna driva dom, men inte lika bra och inte lika driftsäkert som din gamla kan.

//Lorryquai

Postad 27 November 2009 - 17:51

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

//Lorryquai

It sure is, och den är inställd på stereo också..

På baksidan kan man välja mellan R och L, och så finns FR och FL som ju då är Front Right och Front Left.

Vilken tror du man kör där?
och som sagt, står ju på stärkaren att den ska ha högtalare mellan 6 och 16 ohm, mina högtalare har ju 4 ohm...

Postad 27 November 2009 - 17:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

It sure is, och den är inställd på stereo också..

På baksidan kan man välja mellan R och L, och så finns FR och FL som ju då är Front Right och Front Left.

Vilken tror du man kör där?
och som sagt, står ju på stärkaren att den ska ha högtalare mellan 6 och 16 ohm, mina högtalare har ju 4 ohm...

Du kör FR&FL till dina frontar.....

Ser nu att lorryauai har skrivit om ohmtangivelsen....

Postad 27 November 2009 - 17:54

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Ok - din nya har 6-16 ohm - din gamla 4-16ohm och dina högtalare lirar bäst på 4ohm.

Det är där skon klämmer, dina högtalare är för tungdrivna för den där förstärkaren.
De specifikationer du angett den nya förstärkaren gäller för just högtalare inom 6-16 intervallen.

Givetvis kommer den att kunna driva dom, men inte lika bra och inte lika driftsäkert som din gamla kan.

//Lorryquai

Känns lite långsökt, men kan vara så.
Har du dubbelkollat att plus är till plus på båda, så det ena elementet inte går innåt när de andra går utåt?
Har du möjlighet att testa med en annan högtalare´?

Postad 27 November 2009 - 17:57

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har du dubbelkollat att plus är till plus på båda, så det ena elementet inte går innåt när de andra går utåt?

Jadå, jag har trippelkollat att + och - sitter rätt.
Men ja, fasen att den inte ska klara 4 ohm då. Som den gamla kan.
Måste.. eller iaf borde då alltså fixa högtalare som har 6 ohm eller uppåt ;-/

Man borde ju kunna "lura" högtalarna eller stärkaren så att dom passar, kanske koppla + och - via både A och B.
Typ brygga utgångarna på nåt vänster... Vad tror ni?

Postad 27 November 2009 - 17:57

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Tyvärr -Nya stärkare är ofta inställda med att leverera ett så korrekt ljud som möjligt -dvs många gånger tråkigt. Spelar ingen roll hur kraftig den är heller. Egenligen likadant med min NAD t763, basen som regleras på en skala mellan -10 till +10 gör faktiskt inte jätteenrom skillnad. ljudet förblir lite "flat" rakt igenom på nåt sätt. Bara till att skaffa equlizer eller datorprogram, då ######r blir det fart om man vill! Tycker det är konstigt att inställningarna på själva stärkaren är så tama, när den egentligen kan leverera så mycket mer! :lol: Det har den bevisat ett otal gånger nu.

Postad 27 November 2009 - 17:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
HAr står om lite "basproblem", någon klagar på basen http://www.audiorevi...81_1583crx.aspx

Kanske inte jättetillförlitlig källa iofs.

Redigerat av genstruktur, 27 November 2009 - 18:02.

Postad 27 November 2009 - 18:02

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tyvärr -Nya stärkare är ofta inställda med att leverera ett så korrekt ljud som möjligt -dvs många gånger tråkigt. Spelar ingen roll hur kraftig den är heller. Egenligen likadant med min NAD t763, basen som regleras på en skala mellan -10 till +10 gör faktiskt inte jätteenrom skillnad. ljudet förblir lite "flat" rakt igenom på nåt sätt. Bara till att skaffa equlizer eller datorprogram, då ######r blir det fart om man vill! Tycker det är konstigt att inställningarna på själva stärkaren är så tama, när den egentligen kan leverera så mycket mer! :lol: Det har den bevisat ett otal gånger nu.

Fasen då, ja FLAT ljud är ju trist . Men man vet ju att audiofiler vill ha så platt och trist ljud det bara går.
Men gemene man vill ju ha röj i grejjerna, det ska va bas och tryck.
Får väl ta och skaffa en fetare variant av den gamla Reference varianten jag har då :-/
De nyare "soundet" är för trist.

Postad 27 November 2009 - 18:05

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Fasen då, ja FLAT ljud är ju trist . Men man vet ju att audiofiler vill ha så platt och trist ljud det bara går.
Men gemene man vill ju ha röj i grejjerna, det ska va bas och tryck.
Får väl ta och skaffa en fetare variant av den gamla Reference varianten jag har då :-/
De nyare "soundet" är för trist.

Eller börja med att koppla den till datorn och laborera lite med t.ex. winamps equalizer, så får du höra lite vad den går för.

Postad 27 November 2009 - 18:42

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Eller börja med att koppla den till datorn och laborera lite med t.ex. winamps equalizer, så får du höra lite vad den går för.

Japp, den tanken slog mig också.
Men samtidigt sne, för tycker det inte ska behövas ;/
Här har man tjackat en fin värsting stärkare, och så låter min gamla skrutt bättre....
Ok inte skrutt, det är ju endå en fin stärkare det med, men i en prisklass många våningar under den nya så att säga.

Postad 27 November 2009 - 19:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Tror inte att det har så stor betydelse om dina högtalare ligger på 4 ohm när du bara kör i stereo ?
Skulle du därmot hänga på 5 el 7 högtalare på 4 ohm när den är specad 6-16 skulle den kanske knorra lite och gå varm..
Men det är bara vad jag tror. :lol: 4 ohm brukar ju vara en standardlast som alla stärkare grejar utmärkt i stereo.
Sen garderar dom sej ju gärna lite för att inte grejerna ska paja...
Jag har en gammal Pioneer VSX-804 RDS som jag köpte ny för hundra år sen. Innan jag fattade något om något så körde jag den länge med ett par Genexxa med dubbla tior på "A-steget" och likadana på B. Dom ligger på fyra ohm..
Körde allså stärkaren i två ohm på vansinnesvolymer under ganska långa stunder åt gången i flera år..
Den håller än. Kör den i sovrummet.

Redigerat av Bakerman, 27 November 2009 - 19:36.

Postad 27 November 2009 - 19:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Men man vet ju att audiofiler vill ha så platt och trist ljud det bara går.

Snarare vill väl audiophilerna ha ett korrekt ljud, vare sig mer eller mindre än vad studion spelade in.(Jag tillhör inte audiophil gruppen vill jag bara säga. Men jag vill iaf ha ett korrekt ljud)

Redigerat av Falcy, 27 November 2009 - 19:37.

Postad 27 November 2009 - 20:03

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
man skall inte underskatta gamla tvåkanalsförstärkare. jag tror helt enkelt att den är bättre på att återge ett bra stereoljud än din 90tals suroundförstärkare. 90-talet är ju inte känt som välljudets decenium.

Postad 28 November 2009 - 20:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Bara en spontan fråga. Varför borde den nya förstärkaren "spela brallorna" av den gamla?

För stereo tror jag att tvåkanalaren mycket väl kan vara vassare.

Postad 29 November 2009 - 16:15

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jadå, jag har trippelkollat att + och - sitter rätt.
Men ja, fasen att den inte ska klara 4 ohm då. Som den gamla kan.
Måste.. eller iaf borde då alltså fixa högtalare som har 6 ohm eller uppåt ;-/

Man borde ju kunna "lura" högtalarna eller stärkaren så att dom passar, kanske koppla + och - via både A och B.
Typ brygga utgångarna på nåt vänster... Vad tror ni?

Du kan seriekoppla högtalarna i en kanal (4 + 4 ohm) för att kolla hur förstäkaren beter sig med mer last.

Postad 06 December 2009 - 12:58

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Det var en rolig tråd att läsa. Bästa på länge.

Hur har det gått?

Postad 06 December 2009 - 17:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hur körde du med den gamla förstärkaren?

Loudness av? Baskontrollen på noll?

Om inte, testa det och jämför sedan med den nya förstärkaren. Jag tror dessvärre att du har vant dig vid en höjning i basen, och när högtalarna plötsligt spelar "rakt" så upplever du det som klent. Sen kan det ju iofs också vara förstärkaren som inte orkar. Pioneer receivrar brukar inte funka så bra vid 4 ohm eller lägre.

Postad 13 January 2011 - 08:13

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag har nu upptäckt att detta verkar gälla de flesta bioförstärkare. Köpte en ennu fetare och nyare modell, 20 kgs Pioneer biostärkare. Den åker också på storsmisk av en gammal Reference stereo förstärkare.
Jag resetta stärkaren, ställde in frontarna på large, ställde in på stereo, testade både optisk och analog kabel, testade allt som manualen hade att erbjuda.
Inget hjälpte. Bioförstärkare låter helt enkelt inte bra i stereo, det blir ingen power.
Det är väl slutsatsen man kan dra.
Nu har jag en stereoförstärkare till musik, och kör jag bio, så använder jag bioförstärkaren. Så får det bli.

Postad 13 January 2011 - 13:31

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Jag hade liknande bekymmer med just en pioneer surround förstärkare VSX1011 tror jag den hette för ca 8-10 år sedan. Den lät som du skrev ganska tamt och det blev till en stor besvikelse då mina då nyinskaffade Audio Pro Blue Diamond högtalare inte alls tryckte ifrån som jag hade förväntat mig.

Hörde senare att Pioneer iallafall då hade en ganska ljus karaktär på ljudet vilket jag kunde skriva under på. Efter ett byte till H/K AVR8500 (också surround stärkare) så blev ljudet mer som jag ville ha det.

Nu blir det mer sällan bioljud så även H/K har lämnat hemmet till förmån för en 2 kanalare av märket Vincent. Och vilken J-vla skillnad det blev vid vanlig musik uppspelning.

Jag har även slängt ut AP högtalarna till förmån för ett par Dynaudio X32:or. Jag tror att jag blivit lite "av-basierad" :) på äldre dar och uppskattar nu renare och mer detaljerat ljud.

/Mikael

Postad 13 January 2011 - 17:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Bioförstärkare låter helt enkelt inte bra i stereo, det blir ingen power.
Det är väl slutsatsen man kan dra.

Inte alls... Massor med flerkanalsförstärkare som har "power" så att det räcker och blir över.

Postad 13 January 2011 - 18:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja det är verkligen förenklat påståenden här.

Postad 14 January 2011 - 17:28

Irish Coffee
  • Irish Coffee
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har du ställt in dina högtalare som LARGE i speaker setupen?

Om inte kommer du troligen tappa bas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.