Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Acer Liquid *

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Liquid 256MB RAM (Mobiltelefoner) 2 9.033332 (29) Inga priser

Postad 02 December 2009 - 12:08

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Postad bild

CPU: Qualcomm Snapdragon 8250 768 MHz processor
Skärm: TFT kapacitiv perkskärm, 256K färger, 480 x 800 pixlar, 3.5 tum
Kamera: 5 MP, 2560х1920 pixlar, autofokus, LED-blixt
Kommer även att finnas i svart och rött

Fullständiga specifikationer finns här: GSM-arena

Fler än jag som är sugna på denna telefonen?

Redigerat av calle_d, 02 December 2009 - 12:31.

Postad 02 December 2009 - 14:42

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Absolut intresserad, denna blir det troligtvis...dock vill jag ha en svart :)
Finns även info om denna Android mobil här http://www.acerliquid.net

Postad 02 December 2009 - 14:46

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag är oxå mest intresserad av den svarta.

Här kommer lite länkar på några bilder till:

Framsida på den svarta
Svart, snett från sidan
Framsida på den röda

Postad 02 December 2009 - 19:35

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Verkar vara ett givet köp för de pengar de vill ha för den runt 4000:- var inte farligt. Men väntar ändå på lite rewiews innan köp eftersom acers byggkvalitet på dator sidan har ju varit lite upp och ner.

Postad 02 December 2009 - 21:57

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Dom verkar ha den på Expansys. Eller ska den säljas i Sverige?
Såg en annan ganska intressant telefon där också. Fast den har ju inte Android utan WM 6.1.

Redigerat av SoundsLikeNoise, 02 December 2009 - 21:58.

Postad 02 December 2009 - 22:38

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Såg att Dustin har fått in den på sin hemsida. Kolla denna länken! Tyvärr verkar det inte finnas svenska menyer, men det borde ju gå att lösa.

Hardwarezone har även skrivit en artikel om luren. Se här...

Postad 03 December 2009 - 11:08

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Finns en lite för-test av telefonen på Cnet. Tryck här för att komma till sidan. Det som är lite märkligt är att de skriver att det inte finns någon blixt i kameran, något som jag läst ska finnas. Det är ju en tråkig nyhet... ;)

Postad 03 December 2009 - 14:25

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Finns mkt billigare på expansys.se!
beställde min igår, kommer om 7 dagar ;)

Postad 03 December 2009 - 15:47

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

beställde min igår, kommer om 7 dagar ;)

Vore fint om du kunde göra en liten minirecension när du har pillat ett tag med den ;)

Postad 03 December 2009 - 22:17

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

beställde min igår, kommer om 7 dagar :rolleyes:

Ja, jag är jättenyfiken på en recension!

Postad 06 December 2009 - 10:53

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
lätt, det fixar jag :unsure: bara ett par dagar kvar nu.. om de inte skämtade med mig så den 9/10e

Postad 07 December 2009 - 21:35

steef5
  • steef5
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hittade denna recentionen: http://www.batista70phone.com/?p=4491

Dock inte på engelska.

Postad 08 December 2009 - 10:27

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hittade denna recentionen: http://www.batista70phone.com/?p=4491

Dock inte på engelska.

Detta spädde på suget en del faktiskt! Det verkade som om operativet flöt på väldigt bra. Men man blir ju lite nyfiken på vad som sägs i recensionen och vad de tyckte om luren!

Någon som kan översätta?

Postad 09 December 2009 - 02:45

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Liquid recenserades för ganska länge sedan utförligt av the::unwired, med ett mycket gott omdöme.

http://www.swedroid....-finfint-omdome

http://www.theunwire...reen-smartphone

De kallar det förvisso för en "preview", men den är lika omfattande och grundlig som en recension.

Redigerat av monodc, 09 December 2009 - 02:47.

Postad 09 December 2009 - 12:32

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nu har det kommit en "uppacknings-video" på youtube: http://www.youtube.c...h?v=vVbWKCF50ho

Telefonen finns nu (eller kommer att finnas) i tre nätbutiker på prisjakt!

Redigerat av calle_d, 09 December 2009 - 12:34.

Postad 09 December 2009 - 12:33

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har den i handen nu, riktigt snabb är den iallafall! det enda jag är lite besvike på är att den inte känner av tryckt långt ute på skärmen, svårt att få upp android menyn ibland :P får väl leva med det.. Riktigt bra byggkvalite! inte alls plastig.
Asbra skärm.

Postad 09 December 2009 - 12:36

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Har den i handen nu, riktigt snabb är den iallafall! det enda jag är lite besvike på är att den inte känner av tryckt långt ute på skärmen, svårt att få upp android menyn ibland :P får väl leva med det.. Riktigt bra byggkvalite! inte alls plastig.
Asbra skärm.

Oj oj! Återkom gärna med en liten recension när du har provat den ett tag! Antar att du har den vita. Ser den bra ut?

Postad 09 December 2009 - 21:47

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
La en beställning på den från Dustin idag, hoppas den kommer så fort som möjligt (står att den inkommer 29 december)

Det kommer bli min första Android-telefon och jag är full av förhoppningar. Ända app jag verkligen skulle vilja ha är att styra PS3 från telefonen, de vore ju hur najs som helst.

Postad 10 December 2009 - 12:03

jark
  • jark
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
wulltd: Har du svar på mysteriet med led-blixten? Existerar den?

Postad 10 December 2009 - 13:07

Qrumelur
  • Qrumelur
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Det finns ingen LED blixt.
Det finns en unboxing video på Acer Liquid.

Postad 10 December 2009 - 17:34

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

La en beställning på den från Dustin idag, hoppas den kommer så fort som möjligt (står att den inkommer 29 december)

Det kommer bli min första Android-telefon och jag är full av förhoppningar. Ända app jag verkligen skulle vilja ha är att styra PS3 från telefonen, de vore ju hur najs som helst.

Får man fråga varför du la en beställning på Dustin, när pixmania har samma mobil för 700 kronor billigare och dessutom (påstår) att dom ska få in den idag?

Postad 10 December 2009 - 23:32

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
För jag gillar Dustin, har aldrig haft problem med de och om de strulat lite så har de skött det snabbt och snyggt. För mig är de 700:- inget jag känner att jag behöver spara på, betalar de gärna för att dustin ska få sina pengar.

Pixmania har väl också en stor del missnöjda kunder idag verkar det som.

Postad 11 December 2009 - 14:59

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

finns ingen blixt

Postad 11 December 2009 - 15:44

Qrumelur
  • Qrumelur
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Driver för USB, Windows 7? :D
Har ingen driver för Windows 7 och den CD som medföljer har bara manualer på div. språk.
I manualen står det "Ensure you have installed the drivers included on the companion CD before connecting your phone to a PC" någon som vet vart dessa går att hitta?

Det finns inget hos Acer att hämta och det som efterfågas av Windows är en "Acer HSUSB device" driver.

Postad 11 December 2009 - 19:12

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Driver för USB, Windows 7? :D
Har ingen driver för Windows 7 och den CD som medföljer har bara manualer på div. språk.
I manualen står det "Ensure you have installed the drivers included on the companion CD before connecting your phone to a PC" någon som vet vart dessa går att hitta?

Det finns inget hos Acer att hämta och det som efterfågas av Windows är en "Acer HSUSB device" driver.

http://groups.google...v...es=no&pli=1

Kanske kan vara till nån hjälp.

Postad 12 December 2009 - 07:51

cyax
  • cyax
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Har det kommit ut nån recension av Liquid än?

Väldigt prisvärd mobil som förhoppningsvis får multitouch och Android 2.x.
Synd bara att skärmen verkar ha sämre känslighet i kanterna, trodde inte att kapacitiva skärmar hade det problemet.

Postad 14 December 2009 - 09:12

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Till er som har testat telefonen ett tag: Hur är ljudkvalitén i den inbyggda högtalaren och hur uppfattar motparten er röst i sin telefon?

Postad 14 December 2009 - 15:10

xls
  • xls
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om någon billaddare till Liquiden?

Kan det var så att man kan ta vilken laddare som helst bara den har Mini-USB?

Postad 15 December 2009 - 12:51

Unregistered715563f7
  • Unregistered715563f7
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om någon billaddare till Liquiden?
Kan det var så att man kan ta vilken laddare som helst bara den har Mini-USB?

Eftersom man laddar luren via USB så är det inte så mycket att fundera över. USB = +5.0V DC, det är samma för alla.

Postad 15 December 2009 - 14:04

Oggelito
  • Oggelito
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag beställde precis en vit Liquid från pixmania, ~3700 inkl moms, och fed-ex leverans.
Tar det på faktura så jag betalar inte förrän jag har den i handen.
Otroligt prisvärt, nu sitter jag här och håller tummarna på en snabb och rätt leverans :)

Någon mer som har beställt en liquid från pixmania?

Postad 15 December 2009 - 15:10

crazytrain
  • crazytrain
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Beställde från Dustin igår när de hade den i lager...nu är den spårlöst försvunnen.
Jag hoppas dock att min order hann igenom och snodde bland de sista. De har inte restnoterat den enligt ordern iaf :-)
Håller tummarna att ha den innan jul åtminstone!

Postad 17 December 2009 - 03:40

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag beställde precis en vit Liquid från pixmania, ~3700 inkl moms, och fed-ex leverans.
Tar det på faktura så jag betalar inte förrän jag har den i handen.
Otroligt prisvärt, nu sitter jag här och håller tummarna på en snabb och rätt leverans ;)

Någon mer som har beställt en liquid från pixmania?

Jag avaktar lite i nuläget för att se lite mer feedback om den.
Men om jag beställer och om pixmania fortfarande ligger överlägset lägst så beställer jag själklart från dom.
Har själv inte haft några problem med dom tidigare.
Och, kom igen ni andra, är det verkligen värt mer än 1000 kronor att beställa från någon annan?
Just nu ligger den ju på låga 3500 kronor jämfört med höga 4500 kronor från närmsta konkurrent!

Redigerat av Magnus909, 17 December 2009 - 03:42.

Postad 18 December 2009 - 08:57

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Uttömmande svensk recension av Liquid: http://www.swedroid....cer-liquid-s100

Redigerat av monodc, 18 December 2009 - 08:57.

Postad 18 December 2009 - 09:00

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Jag avaktar lite i nuläget för att se lite mer feedback om den.
Men om jag beställer och om pixmania fortfarande ligger överlägset lägst så beställer jag själklart från dom.
Har själv inte haft några problem med dom tidigare.
Och, kom igen ni andra, är det verkligen värt mer än 1000 kronor att beställa från någon annan?
Just nu ligger den ju på låga 3500 kronor jämfört med höga 4500 kronor från närmsta konkurrent!

Jag skulle personligen välja Expansys.se hellre än strulputtarna Pixmania. Visst, den är någon hundralapp dyrare på Expansys (3649 kr) än på Pixmania, men det är inte så mycket att bråka om i utbyte mot vad jag anser vara betydligt mer trygghet.

http://www.expansys.se/d.aspx?i=188569

Postad 18 December 2009 - 18:34

Oggelito
  • Oggelito
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag skulle personligen välja Expansys.se hellre än strulputtarna Pixmania. Visst, den är någon hundralapp dyrare på Expansys (3649 kr) än på Pixmania, men det är inte så mycket att bråka om i utbyte mot vad jag anser vara betydligt mer trygghet.

http://www.expansys.se/d.aspx?i=188569

Jag fick min Acer Liquid igår från pixmania, leverans under 48 timmar, jag valde fedex vilket är grymt prisvärt man vill ju ha mobilen direkt!

Supernöjd med allt, och mobilen. Ska försöka roota den ikväll

Postad 19 December 2009 - 18:30

Unregisteredebb1ad8c
  • Unregisteredebb1ad8c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej. Jag är ny på det här med Androidmobiler och har fallit lite för Liquid. Tror att de får bli en sådan, mycke tack vare priset. Men jag har två st frågor.
*Är där svensk meny i dom? Dom jag sätt på nätet har inte haft det. Eller man kanske kan fixa det själv med android maket.
* Jag gillar utseendet på Htc med en stor klocka och väderet för den orten som man befinner sig på. Kan man få den till en liquid oxå?
Tacksam för svar

Postad 19 December 2009 - 20:01

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Hej. Jag är ny på det här med Androidmobiler och har fallit lite för Liquid. Tror att de får bli en sådan, mycke tack vare priset. Men jag har två st frågor.
*Är där svensk meny i dom? Dom jag sätt på nätet har inte haft det. Eller man kanske kan fixa det själv med android maket.
* Jag gillar utseendet på Htc med en stor klocka och väderet för den orten som man befinner sig på. Kan man få den till en liquid oxå?
Tacksam för svar

Tyvärr inget svenskt språkstöd ännu. Det kommer sannolikt i en framtida uppdatering, men kan även ordnas genom att man rootar och kastar in en modifierad ROM. Det senare är kanske inget som man rekommenderar en novis att ge sig på dock.

Det finns mängder av widgets på Market som fixar en snygg klocka med väderikoner och sådant. Exempelvis "Beautiful Widgets":

Postad bild

Postad 19 December 2009 - 20:21

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Lite allmäna frågor till er som redan är ägare av Liquid :

1. Hur spelar den extremt höga upplösningen för roll?
Blir inte vissa saker väldigt små vid 480X800 vid 3.5 tum jfrt med tex htc heros 320x480 vid 3 tum?
På vanliga bildskärmar så är ju de ett problem vid lapops då upplösingen går upp, samtidigt som skärmstorleken inte till närmelsevis går upp i samma grad. Pytteliten text, små ikoner osv.
Eller skalas det alltid om på androidmobiler så att det blir samma storlek som användaren uppfattar?

2. Batteritiden vid tyngre använding (video, spel, surfande), den ska ju vara sämre på denna då den har en starkare processor och högre skärmupplösning och större skärm. Hur illa kan det vara?

3. Har någon testat google goggles (det med visuell sökning där man bara kan hålla kameradelen så söker google på en sak i realtid mm)? Är kameran tillräckligt bra. Fungerar dessa gogglesfunktioner överhuvudtaget i den? Det är en av huvudanledningarna till att jag blev intresserad av en androidtelefon i första taget.
En annan anledning var att mitt 3G-modem från telia i min netbook har slutat att fungera och att ett nytt ändå kostar över tusenlappen, alternativt att jag binder mig för ett nytt dyrare teliaabonnemang och får ett nytt modem på köpet. Inget av alternativen är intressanta för mig, kan lika gärna köpa en androidtelefon och använda den som modem, vilket leder in mig på nästföljande frågor:

4. Är det enkelt att bara föra över det simkortet som sitter i mitt nuvarande icke-fungerande 3g-modem (det från telia) och sen göra några inställningar för att få tillgång till 3G-nätet?

5. Fungerar det smidigt med att använda Liquied-mobilen som "Modem" via usb-kabel till min netbook, så att jag kan surfa på netbooken?

6. Hur mycket batteri suger isåfall detta surfande? Eller får mobilen all ström via usb-kabeln på netbooken då?
Sen har jag sett att det kanske inte går att ringa via 3g-mobilen samtidigt som den används som modem, men jag kommer nog att behålla min gamla simpla telefon med kontantkort för vanliga samtal. Då suger i alla fall inte samtalen batteritid och jag behöver inte heller stå där med androiden urladdad och jag själv onåbar via vanlig mobiltelefoni på den.

7. Allmänt när det gällde androidmobiler så ser jag ofta att man talar om att tilverkaren inte har släppt en viss version av android. Varför ska det vara ett problem om det är open source? Jag trodde att det bra var att uppdatera till en ny version själv. Det 'är väl själva vitsen med att ha en smartphone som är open source, dvs att den ska fungerar som vilken pc som helst där man har ett linuxbaserat operativ som man kan göra vad man vill med.

Vore svinbra om någon eller några kunde svara på dom här punkterna som jag säkert tror att flera skulle ha nytta av att få svar på.
Kan föresten själv svara på föregående inlägg där frågan gällde svensk meny. Det går självklart att ladda ned stöd för allt som har med svenska att göra (också inklusive tangentbord med å, ä och ö).
När det gäller klocka och vädret på orten så är också det enkelt. Det är bara att installera några appar för det. Det är ju själva vitsen med android att allt är öppet och att du själv väljer funktionalitet. Det enda kravet är att du minst har den version av android som appen kräver. Tex google goggles kräver android 1.6+ (vilket Liquid har).

Postad 19 December 2009 - 20:55

Unregisteredebb1ad8c
  • Unregisteredebb1ad8c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för hjälpen. Nu blir de definitivt en acer liquid! =)

Postad 19 December 2009 - 21:00

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Lite allmäna frågor till er som redan är ägare av Liquid :

1. Hur spelar den extremt höga upplösningen för roll?
Blir inte vissa saker väldigt små vid 480X800 vid 3.5 tum jfrt med tex htc heros 320x480 vid 3 tum?
På vanliga bildskärmar så är ju de ett problem vid lapops då upplösingen går upp, samtidigt som skärmstorleken inte till närmelsevis går upp i samma grad. Pytteliten text, små ikoner osv.
Eller skalas det alltid om på androidmobiler så att det blir samma storlek som användaren uppfattar?

2. Batteritiden vid tyngre använding (video, spel, surfande), den ska ju vara sämre på denna då den har en starkare processor och högre skärmupplösning och större skärm. Hur illa kan det vara?

3. Har någon testat google goggles (det med visuell sökning där man bara kan hålla kameradelen så söker google på en sak i realtid mm)? Är kameran tillräckligt bra. Fungerar dessa gogglesfunktioner överhuvudtaget i den? Det är en av huvudanledningarna till att jag blev intresserad av en androidtelefon i första taget.
En annan anledning var att mitt 3G-modem från telia i min netbook har slutat att fungera och att ett nytt ändå kostar över tusenlappen, alternativt att jag binder mig för ett nytt dyrare teliaabonnemang och får ett nytt modem på köpet. Inget av alternativen är intressanta för mig, kan lika gärna köpa en androidtelefon och använda den som modem, vilket leder in mig på nästföljande frågor:

4. Är det enkelt att bara föra över det simkortet som sitter i mitt nuvarande icke-fungerande 3g-modem (det från telia) och sen göra några inställningar för att få tillgång till 3G-nätet?

5. Fungerar det smidigt med att använda Liquied-mobilen som "Modem" via usb-kabel till min netbook, så att jag kan surfa på netbooken?

6. Hur mycket batteri suger isåfall detta surfande? Eller får mobilen all ström via usb-kabeln på netbooken då?
Sen har jag sett att det kanske inte går att ringa via 3g-mobilen samtidigt som den används som modem, men jag kommer nog att behålla min gamla simpla telefon med kontantkort för vanliga samtal. Då suger i alla fall inte samtalen batteritid och jag behöver inte heller stå där med androiden urladdad och jag själv onåbar via vanlig mobiltelefoni på den.

7. Allmänt när det gällde androidmobiler så ser jag ofta att man talar om att tilverkaren inte har släppt en viss version av android. Varför ska det vara ett problem om det är open source? Jag trodde att det bra var att uppdatera till en ny version själv. Det 'är väl själva vitsen med att ha en smartphone som är open source, dvs att den ska fungerar som vilken pc som helst där man har ett linuxbaserat operativ som man kan göra vad man vill med.

Vore svinbra om någon eller några kunde svara på dom här punkterna som jag säkert tror att flera skulle ha nytta av att få svar på.
Kan föresten själv svara på föregående inlägg där frågan gällde svensk meny. Det går självklart att ladda ned stöd för allt som har med svenska att göra (också inklusive tangentbord med å, ä och ö).
När det gäller klocka och vädret på orten så är också det enkelt. Det är bara att installera några appar för det. Det är ju själva vitsen med android att allt är öppet och att du själv väljer funktionalitet. Det enda kravet är att du minst har den version av android som appen kräver. Tex google goggles kräver android 1.6+ (vilket Liquid har).

1. Android skalar upp ikoner etc, så att det inte blir för smått. I Android 2.0 är det fullt stöd för detta då det finns högupplösta ikoner etc (så att det inte blir "suddigt"). I 1.6, som Liquid levereras med, så är vissa element ännu inte tillgängliga i hög upplösning, vilket gör att exempelvis ikonerna i notifieringsfältet (statusbaren längst upp) kan vara aningen oskarpa. Acer säger, vid mailkontakt, att Android 2.0 kommer för Liquid. Dock säger de inte när.

2. Strömförbrukningen/batteritiden ligger enligt uppgift ungefär i nivå med dagens androidlurar/smartphones - man får ladda varje dag om man använder telefonen flitigt. Bättre än HTC Dream/G1 dock. Orsaken till att batteritiden är lika bra som äldre telefoner med klenare processorer och mindre skärmar är att den nya processorakritekturen Cortex A8 drar betydligt mindre ström per MHz. Den är dessutom kraftfullare per MHz än äldre processorer. Ett exempel på detta är Motorola Droid vars processor på 550MHz är nästan dubbelt så snabb som en 800MHz-processor av den gamla generationen. (http://www.swedroid..../liquid_cpu.png)

3. Vet ej, har inte testat.

4. Ja, det är inte svårt alls. APN-inställningarna fixar du enkelt och kontakter etc flyttar du ju förstås över till SIM-kortet innan du byter.

5. Har inte testat, vet inte hur det är med den saken. Bör dock fungera utmärkt med hjälp av exempelvis PDANet.

6. Den laddas via USB samtidigt som du surfar, så strömförbrukningen behöver du inte oroa dig för.

7. Problemet är att tillverkarna inte gör drivrutinerna tillgängliga till just deras hårdvara, så man blir beroende av tillverkarens välvilja för att få uppdateringar av Android. Google kan inte göra mycket åt det, tyvärr, då de släpper Android just open source för att hårdvarutillverkarna skall kunna göra vad de vill med det.

Postad 20 December 2009 - 01:07

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

1. Android skalar upp ikoner etc, så att det inte blir för smått. I Android 2.0 är det fullt stöd för detta då det finns högupplösta ikoner etc (så att det inte blir "suddigt"). I 1.6, som Liquid levereras med, så är vissa element ännu inte tillgängliga i hög upplösning, vilket gör att exempelvis ikonerna i notifieringsfältet (statusbaren längst upp) kan vara aningen oskarpa. Acer säger, vid mailkontakt, att Android 2.0 kommer för Liquid. Dock säger de inte när.

2. Strömförbrukningen/batteritiden ligger enligt uppgift ungefär i nivå med dagens androidlurar/smartphones - man får ladda varje dag om man använder telefonen flitigt. Bättre än HTC Dream/G1 dock. Orsaken till att batteritiden är lika bra som äldre telefoner med klenare processorer och mindre skärmar är att den nya processorakritekturen Cortex A8 drar betydligt mindre ström per MHz. Den är dessutom kraftfullare per MHz än äldre processorer. Ett exempel på detta är Motorola Droid vars processor på 550MHz är nästan dubbelt så snabb som en 800MHz-processor av den gamla generationen. (http://www.swedroid..../liquid_cpu.png)

3. Vet ej, har inte testat.

4. Ja, det är inte svårt alls. APN-inställningarna fixar du enkelt och kontakter etc flyttar du ju förstås över till SIM-kortet innan du byter.

5. Har inte testat, vet inte hur det är med den saken. Bör dock fungera utmärkt med hjälp av exempelvis PDANet.

6. Den laddas via USB samtidigt som du surfar, så strömförbrukningen behöver du inte oroa dig för.

7. Problemet är att tillverkarna inte gör drivrutinerna tillgängliga till just deras hårdvara, så man blir beroende av tillverkarens välvilja för att få uppdateringar av Android. Google kan inte göra mycket åt det, tyvärr, då de släpper Android just open source för att hårdvarutillverkarna skall kunna göra vad de vill med det.

Tack för uttömmande svar på flera av punkterna.

När det gäller 2, strömförbrukningen så har dock vissa gjort jämförelser med tex Samsung spica, som också har samma Arm-processor, dock klockad högre till 800 MHz.
Och den hade klart bättre batteritid, då den var lite lägre klockad (kanske bör gå att fixa själv), men också hade lägre upplösning.
Och batteriet är klart vassare, 1500 mAh för Samsungen mot 1140 mAh för Liquiden.

Iofs så kanske allt det här inte spelar någon roll om alla dessa mobller ändå räcker ett dygn, man hinner ju ladda upp den till nästa dag ändå, så typ några timmar extra batteritid som skulle gått in på nästa dygn har man inte någon nytta av ändå. Detta förstås förutsatt att den inte är så energikrävande att den inte ens är användbar under ett dygn. Tex en 5 timmars tågresa som jag ska göra 5 januari, där jag förmodligen använder den mest hela tiden, plus mera användning resten av dagen.

När det gäller 5, så känner jag inte till PdaNet, men enligt någon på telia så ska det inte vara några större problem att fixa det med att använda mobilen som modem till min netbook.

När det gäller 6, så fattar jag det som att det enbart egentligenn är fullständigt open source för utvecklarna av operativet hos varje hårdvarutillverkare. Alltså inte ett äkta open source där allt kan kompileras om (tex linuxkärnan som varje androidoperativ är uppbyggt kring). Tycker det ändå bör gå via olika firmwareflashar mm, men förmodligen så är det väl för bökigt. Antar också att all mjukvara (ej operativ) utvecklas i någon form av emulator/virtuell maskin i PC där allt testas innan man lägger in någon form av paket som installeras på androidmobilen (och då förhoppningsvis fungerar lika bra som i emulerat läge).
Lite svagt ändå att vad som, jfrt med Macs iphonesystem, skulle ha kunnat bli den totala motsvarigheten tilll den öppenhet man har med en pc där man kan installera vad man vill, när man vill.
Borde ju vara enklare med android då det redan är specat för vissa minimikrav och de flesta telefoner har liknande maskinvara, men så verkar inte vara fallet.

Så just nu så står det mellan Acer Liquid S100 och Samsung Spica i5700.
Acern har en högre upplösning och något (0.3 tum) större skärm. Men den har också visat klart sämre prestanda i flera 2d-grafiktest, delvis förmodligen pga att väldigt många fler pixlar måste bearbetas.
Och Samsungen har också en klart bättre batteridriftstid, så det är två tunga argument för den.
Fast det med batteritid är förstås kanske inte så intressant om båda mobilerna ändå måste laddas varje dygn och ändå räcker för det dygn man ska ha dom.
Emot Samsungn finns dock ett kraftigt argument: den får inte android 1.6 förräns i Mars och det är en klar nackdel då en hel del fräcka saker kräver minst 1.6.
Så för mig är det ett svårt val. Hade samsungen haft 1.6 så skulle den kanske kännas lite intresantare, men som det är nu så lutar det åt Liquiden.

Postad 20 December 2009 - 02:05

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

När det gäller 6, så fattar jag det som att det enbart egentligenn är fullständigt open source för utvecklarna av operativet hos varje hårdvarutillverkare. Alltså inte ett äkta open source där allt kan kompileras om (tex linuxkärnan som varje androidoperativ är uppbyggt kring). Tycker det ändå bör gå via olika firmwareflashar mm, men förmodligen så är det väl för bökigt. Antar också att all mjukvara (ej operativ) utvecklas i någon form av emulator/virtuell maskin i PC där allt testas innan man lägger in någon form av paket som installeras på androidmobilen (och då förhoppningsvis fungerar lika bra som i emulerat läge).
Lite svagt ändå att vad som, jfrt med Macs iphonesystem, skulle ha kunnat bli den totala motsvarigheten tilll den öppenhet man har med en pc där man kan installera vad man vill, när man vill.
Borde ju vara enklare med android då det redan är specat för vissa minimikrav och de flesta telefoner har liknande maskinvara, men så verkar inte vara fallet.

Så just nu så står det mellan Acer Liquid S100 och Samsung Spica i5700.
Acern har en högre upplösning och något (0.3 tum) större skärm. Men den har också visat klart sämre prestanda i flera 2d-grafiktest, delvis förmodligen pga att väldigt många fler pixlar måste bearbetas.
Och Samsungen har också en klart bättre batteridriftstid, så det är två tunga argument för den.
Fast det med batteritid är förstås kanske inte så intressant om båda mobilerna ändå måste laddas varje dygn och ändå räcker för det dygn man ska ha dom.
Emot Samsungn finns dock ett kraftigt argument: den får inte android 1.6 förräns i Mars och det är en klar nackdel då en hel del fräcka saker kräver minst 1.6.
Så för mig är det ett svårt val. Hade samsungen haft 1.6 så skulle den kanske kännas lite intresantare, men som det är nu så lutar det åt Liquiden.

Det är open source, dvs du är fri att ta androidsåsen och modifiera den som du vill och sedan kompilera den för din egentillverkade hårdvara med alla drivrutiner och så som behövs.. det är bara det att du inte har någon sådan hårdvara, och inga drivrutiner.

För hårdvaran och drivrutinerna behöver du tillverkarna, och de vill ha kontroll över sin produkt så de släpper inte på detta - se släpper bara den färdiga produkten så att de kan välja när en produkts livstid är slut, så att vi köper nytt. PC-marknaden är annorlunda på den här punkten då en PC är byggd i moduler (och enligt en mängd standarder som har vuxit fram under årtionden) som i allmänhet är tillverkade av en mängd olika tillverkare (moderkort, grafik, nätverkskort, ljud etc), och varje modul har sin egen drivrutin som respektive tillverkare gör tillgänglig var för sig.

Acern, och Droid/Milestone, har bara sämre grafikprestanda i 2D-testet för att testappen inte är kompatibel. Vi vet att grafikprocessorn i Droid klarar av lite drygt dubbelt så många polygoner per sekund som Spicas grafikprocessor. Du kan nog bortse från siffrorna gällande grafikprestandan som du såg på Swedroid.

Det är förstås ett mycket individuellt val, men jag skulle själv välja Acern alla dagar i veckan. Jag är trött på den gamla generationens trötta hårdvara (usel skärmupplösning och kass processor), vilken vi finner i Spica.

Redigerat av monodc, 20 December 2009 - 02:06.

Postad 20 December 2009 - 04:10

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det är open source, dvs du är fri att ta androidsåsen och modifiera den som du vill och sedan kompilera den för din egentillverkade hårdvara med alla drivrutiner och så som behövs.. det är bara det att du inte har någon sådan hårdvara, och inga drivrutiner.

För hårdvaran och drivrutinerna behöver du tillverkarna, och de vill ha kontroll över sin produkt så de släpper inte på detta - se släpper bara den färdiga produkten så att de kan välja när en produkts livstid är slut, så att vi köper nytt. PC-marknaden är annorlunda på den här punkten då en PC är byggd i moduler (och enligt en mängd standarder som har vuxit fram under årtionden) som i allmänhet är tillverkade av en mängd olika tillverkare (moderkort, grafik, nätverkskort, ljud etc), och varje modul har sin egen drivrutin som respektive tillverkare gör tillgänglig var för sig.

Acern, och Droid/Milestone, har bara sämre grafikprestanda i 2D-testet för att testappen inte är kompatibel. Vi vet att grafikprocessorn i Droid klarar av lite drygt dubbelt så många polygoner per sekund som Spicas grafikprocessor. Du kan nog bortse från siffrorna gällande grafikprestandan som du såg på Swedroid.

Det är förstås ett mycket individuellt val, men jag skulle själv välja Acern alla dagar i veckan. Jag är trött på den gamla generationens trötta hårdvara (usel skärmupplösning och kass processor), vilken vi finner i Spica.

Som gamal van pc-byggare så tog jag för givet att drivrutiner kunde installeras.
Ja, sånt har ju också varit ett sorgekapitel som delvis hållit tillbaka linux en del. Tänker framförallt på nvidia och ati, som inte direkt förr var så öppna med sånt för linuxvärlden, samtidigt som man inte släppte några egna med llinuxstöd. Det har blivit mycket bättre nu (även om dom inte är högprioriterade)). Men det var också tyvärr med en hel del annan hårdvara, tex professionella ljudkort som saknade drivrutiner, har haft några som inte var körbara på linux.

Synd att man ska vara beroende av snikna tillverkare. Vad viner dom egentligen på att hålla på drivisar mm? Vore ju ett försälningsargument riktat mot mig om någon tillverkare hade helt öppnat upp det hela! Ser inte riktigt vitsen med att ha sitt system slutet.

Och nu över till något helt annat!
HUr är det egentligen med GPS i Sverige? Är det inte någon som helst extra kostnad för någon form av prenumeration som man måste lägga ut för att använda den?
Vet att det är öppet och fritt i USA (tror staten subventionerar det på något sätt där, men är inte säker)
Kan alltid positioneringsdata hämtas och kombineras med tex google maps eller google earth för att i framtiden göra häftiga grejer? jag menar redan nu så håller ju google på med en gps-navigatorfunkton där man tom kan använda streetview-läget! Den fanns dock enbart för USA just nu. Undrar om det just när några begränsningar som kan sätta stop för sånt i Sveige? Eller är just postionsdata som fås från, vad jag antar är det gps-satelitsystem som används för att räkna ut var man befinner sig, helt öppna?

Postad 20 December 2009 - 18:31

Unregisteredebb1ad8c
  • Unregisteredebb1ad8c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som vet när den kommer ut i butikerna så man kan få "känna" lite på den?

Postad 20 December 2009 - 21:35

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

HUr är det egentligen med GPS i Sverige? Är det inte någon som helst extra kostnad för någon form av prenumeration som man måste lägga ut för att använda den?
Vet att det är öppet och fritt i USA (tror staten subventionerar det på något sätt där, men är inte säker)
Kan alltid positioneringsdata hämtas och kombineras med tex google maps eller google earth för att i framtiden göra häftiga grejer? jag menar redan nu så håller ju google på med en gps-navigatorfunkton där man tom kan använda streetview-läget! Den fanns dock enbart för USA just nu. Undrar om det just när några begränsningar som kan sätta stop för sånt i Sveige? Eller är just postionsdata som fås från, vad jag antar är det gps-satelitsystem som används för att räkna ut var man befinner sig, helt öppna?

GPS-funktionen är helt fri här också. Vill du ta stöd av telemasterna för att få en snabbare och ännu mer exakt positionering så kommer du behöva datatrafik, vilket ju kostar en del. Google Maps är även det 100% gratis (utöver datatrafiken som krävs).

Google Maps Navigation (vilket är en fullfjädrad GPS-navigator, i stil med vanliga GPS:er som TomTom och Garmin) är dock begränsat till USA än så länge.

Postad 20 December 2009 - 21:40

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Jag läste på Swedroid att Media Markt skall få in Acer Liquid på måndag. Om det stämmer så bör man kunna fingra på den i butik.

Postad 20 December 2009 - 21:44

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Enligt rykte på Swedroid ska den nå Mediamarkt imorgon.
EDIT: Doh, slow.

Jag har haft min ett par dagar nu och är mycket nöjd, kan tillsammans med övriga här svara på eventuella frågor. Sammanfattade lite tankar i SweClockers (förhållandevis korta) Liquid-tråd:
http://www.sweclocke...964#post9718964

Kan tillägga lite om Spica med.. En polare blev supersugen när jag fick min och står lite i valet och kvalet om han också ska skaffa en Android-lur. Han hittade Telias Spica-erbjudande som var rätt lockande, vi tog oss därför ner till Teliabutiken och klämde lite samt jämförde direkt med min Liquid.

Spontant känns Spican i princip lika snabb i menyerna som Liquid även om jag tyckte mig känna bättre "flyt" i den senare (jag är la partisk med). Den högre uppplösningen märks med telefonerna sida vid sida till Liquids fördel, Spican känns lite pixlig.
Skärmarna är på samma nivå, ungefär samma ytkänsla och lika responsiva. I övrigt känns Spican mera "normaltelefon" till utseendet med avrundade kanter och lite rundare form i allmänhet, Liquid är väldigt fyrkantig.

SKulle jag välja igen blir det en Liquid, Spican lyckades inte fånga mig 100%. Polaren kände likadant, trots det fördelaktiga erbjudandet lutar det nu åt Liquid eller inget.

Redigerat av Unregistered5bfb11cb, 20 December 2009 - 21:50.

Postad 20 December 2009 - 22:26

V1p3r
  • V1p3r
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Enligt rykte på Swedroid ska den nå Mediamarkt imorgon.
EDIT: Doh, slow.

Jag har haft min ett par dagar nu och är mycket nöjd, kan tillsammans med övriga här svara på eventuella frågor. Sammanfattade lite tankar i SweClockers (förhållandevis korta) Liquid-tråd:
http://www.sweclocke...964#post9718964

Kan tillägga lite om Spica med.. En polare blev supersugen när jag fick min och står lite i valet och kvalet om han också ska skaffa en Android-lur. Han hittade Telias Spica-erbjudande som var rätt lockande, vi tog oss därför ner till Teliabutiken och klämde lite samt jämförde direkt med min Liquid.

Spontant känns Spican i princip lika snabb i menyerna som Liquid även om jag tyckte mig känna bättre "flyt" i den senare (jag är la partisk med). Den högre uppplösningen märks med telefonerna sida vid sida till Liquids fördel, Spican känns lite pixlig.
Skärmarna är på samma nivå, ungefär samma ytkänsla och lika responsiva. I övrigt känns Spican mera "normaltelefon" till utseendet med avrundade kanter och lite rundare form i allmänhet, Liquid är väldigt fyrkantig.

SKulle jag välja igen blir det en Liquid, Spican lyckades inte fånga mig 100%. Polaren kände likadant, trots det fördelaktiga erbjudandet lutar det nu åt Liquid eller inget.

Har du testat att köra film på den? Jag hade en galaxy i somras som jag inte fick film att funka särskilt bra på utan det hackade en hel del. Jag funderar på att skaffa en Liquid så snart jag blir av med min Iphone. Den verkar onekligen trevlig. Är lite orolig för om den får 2.0 eller inte, verkar vara lite delade meningar kring det.

Läste det du skrev på sweclockers som du länkade till och det mesta verkar bra, kan dock inte riktigt hålla med om att "byggkvaliteten" på iPhone är SÅ bra. Den känns otroligt känslig, inte allt som andra telefoner jag använt. Vet att mängder av folk har problem med att plasten på baksidan spricker samt att den är väldigt dåligt tätad men den här diskussionen handlar om Liquid så jag ska nog hålla mig till det. :)

Redigerat av V1p3r, 20 December 2009 - 22:27.

Postad 21 December 2009 - 10:41

Unregisteredebb1ad8c
  • Unregisteredebb1ad8c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som varit inne på mediamarkt och kollat på den idag?
Och i såfall vad kostade den?
Frågan är om man ska köpa den nu eller om den kommer bli billigare på mellandagsrean ?

Postad 21 December 2009 - 12:30

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Någon som varit inne på mediamarkt och kollat på den idag?
Och i såfall vad kostade den?
Frågan är om man ska köpa den nu eller om den kommer bli billigare på mellandagsrean ?

Ja, har någon varit inne på media markt?
Det märkliga är att går man in på deras hemsida så har dom ingen som helst information om vilka produkter dom säljer, förutom dom få kampanjer dom kör.
Man kan alltså varken se en lista över produkter i olika kategorier, eller söka på dom!
Det enda man kan få fram är vilka tillverkare man saluför i olika kategorier!
Jag prövade att ringa det nummer som fanns för en butik i Göteborg, men då var det en telefonsvarare.

Och jag som trodde att dom ville sälja sina prylar. Jag menar, jag åker inte in till GBG med pendeln bara för att kolla av en sån här sak, så om dom hade haft ett bra pris så kan dom ha gått miste om en kund i bara mig.
Snacka om dåligt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.