Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sprängda högtalare eller filter?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 December 2009 - 15:14

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
För några dagar sedan så lyckades jag med konststycket att ta i sönder en av mina högtalare. Den gick sönder pga slutsteget gick sönder och jag han inte stänga slutsteget tillräckligt snabbt (steget gav ifrån sig oljud som fortplantade sig ut i högtalarna.

Dock så tror jag inte att högtalaren är sprängda för om jag bara lyssnar på den "skadade" högtalaren så hörs det bra musik ut från högtalaren MEN volymen är nedskruvad väldigt mycket....växlar jag mellan de båda högtalarna så hörs det normal volym i en av dem, men i den andra är det precis som volymen är nedskruvad till max.

Var inne på hallbäcks (där ja köpte högtalarna, Jamo D590) och de trodde att det troligen skulle vara så att någon komponent i filtret har lagt av. De menade då på att om ett element skulle vara sönder/sprängt så brukar elementet skorra....

Någon här som kanske håller med dem??

Postad 03 December 2009 - 15:37

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Det är väl bara att skruva ur elementet ifråga o testa om det rör på sig med ett 1.5v batteri, AA el AAA, el mäta resistansen med en multimeter.
och innan det titta på filtret o se om något ser bränt ut.
om elementet funkar o filtret ser helt ut är det dags att plocka fram multimetern o börja mäta på filtret.
lycka till

Postad 03 December 2009 - 19:12

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
för en som e totalt okunnig (nästan) på ellära....vilka värde skall komponenterna ha? o hur skall man mäta osv osv osv

Postad 03 December 2009 - 22:14

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

för en som e totalt okunnig (nästan) på ellära....vilka värde skall komponenterna ha? o hur skall man mäta osv osv osv

Om du bara ska kolla om något är paj eller ej så är det lätt.
Med multimeter:
kolla så att du har en DC-resistans på elementet som är nån Ohm under det som står på elementet. tex ett 8 ohms element kan ha 5.6 ohm i resistans om du mäter på det. är det 0ohm eller oändligt så är det paj.

Om nått ser bränt ut så kolla närmre, mät
sök efter någon felsöknings handledning för att få alla svar du behöver.

Postad 18 January 2010 - 15:54

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
har nu bytt elementen från sida till sida, samt monterat ut filtret i den "söndriga" högtalaren, och sedan monterat dit filtret igen, och vips nu funkar båda högtalarna....

verkligen helskumt, kan det varit som så att det blivit något glapp i någon anslutning kanske?

Postad 20 January 2010 - 12:50

Syntax
  • Syntax
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Mycket möjligt. Har lagat en hel del saker genom att öpnna, inte hitta något fel och sätta ihop det igen. Bland annat ett NES way back when.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.