Några idéer på högtalare som passar bra? Priset är inte speciellt viktigt utan jag vill ha bra högtalare.
Högtalare som inte är skarpa/spetsiga i ljudet?
Postad 05 December 2009 - 22:43
Några idéer på högtalare som passar bra? Priset är inte speciellt viktigt utan jag vill ha bra högtalare.
Postad 05 December 2009 - 23:20
Postad 05 December 2009 - 23:29
Postad 06 December 2009 - 15:43
Finns få tillverkare som lyckas kombinera en så mjuk diskant med så mkt detail i!
Postad 06 December 2009 - 15:52
Postad 06 December 2009 - 15:57
Ska eventuellt uppgradera till S3 Avantgarde.
Postad 07 December 2009 - 21:09
För att tipsa om högtalare som i alla fall inte lägger till något i toppen som inte ska vara där kan nämnas Pioneers finare modeller, nämnda B&W, stora Energy och Mirage, Sonus Faber (de flesta italienska högtalare spelar rent och fint och sällan skrikigt) för att nämna några. Även Elacs modeller spelar fint i diskanten men jag blir lite fundersam av ditt problem. Canton rc-l är en mycket fin högtalare i 10000-klassen (även om den blivit omsprungen rejält för de runt 25000 den kostade när den introducerades) och de invändningar som kan riktas mot den handlar knappast om att den skulle vara skrikig... Är du säker på att det är högtalaren som är problemet? Susanon är en mycket fin maskin men Pioneers multikanalare är knappast kända för sin värme i ljudet...
Postad 08 December 2009 - 11:17
sjukt bra högtalare och dom har väldigt bra diskanter, det är nästan det bästa i hela högtalarna, väldigt låg disst, hög effektålighet och klarar höga ljudtryck utan att låta illa. Dom har låg lavindisst och det är ovanligt tyvärr....
Deras övriga element är såklart även dom väldigt bra, bara det att just diskanten är det som jag tycker utmärker sig med att för att vara ett "vanligt" märke så är dom otroligt bra helt enkelt !
dom är detaljerade utan att bli skarna och vaslöjar det mesta på inspelningen, detta gäller alltså hela högtalarna och dom upplevs som "snabba" i anslagen (bra impullsvar och group delay) och bra start/ stopp i musik som tillåter.
Mycket "Rymd" mellan högtalarna och dom har förmågan att inte hålla på och krängla till saker, dom liksom förmedlar på ett väldigt bar sätt vad som finns på inspelningen utan att lägga till så mycket "närvaro" som egentligen inte finns... och som bara till "fel" musik eller inspelning gör at tdet blir jobbigt att lyssna.
Detta medför att dom inte är begränsade till att spela bara en viss musiksort utan kan spela exakt all musik och oavsett kvalitet så låter det sällan "sämre än nödvändigt", till skillnad mot dom flesta andra högtalare på marknaden...
Postad 08 December 2009 - 11:30
Postad 08 December 2009 - 13:09
Nä det kanske inte är högtalarna som är problemet. Jag ändrade i inställningarna och satte igång MCACC på Susanon och då blev det plötsligt bättre. Så jag får ta mig en funderare men nya högtalare är alltid skoj. =)
Jo, rumskorrigering är roliga saker och i de fall där det fungerar som avsett är det iofs vinster att hämta med det mesta i högtalarväg.. Att få till rummet akustiskt med hjälp av handfasta åtgärder snarare än elektronik är så klart ännu bättre då man inte ger sig in och ändrar hur konstruktören tänkt sig att högtalaren ska låta, men tyvärr går sällan den inombords levande ljudnörden hand i hand med den likaledes närvarande esteten så i besvärliga rum är det en fantastisk funktion. Utan tvivel.
Att rumskorrigeringen gav ett så bra resultat ger dock för handen att rummet har klangliga egenskaper du inte trivs med och risken är stor att det gäller oavsett högtalare..
Testa gärna att vinkla in högtalarna så mycket att axis korsar nån meter framför lyssningspositionen och se om det påverkar ljudet i rätt riktning. Det hjälper ofta till med att minska påverkan av i alla fall en visst typ av reflexer som kan störa!
Redigerat av Unregistered7d520276, 08 December 2009 - 13:14.
Postad 08 December 2009 - 19:57
Jag anser nog att B&W är betydligt vassare i kanten, men det är kanske min egen smak som spökar. Annars kan jag rekommendera dipoler från Mirage. Märket är nedlagt men man kan fynda något otroligt på deras M1 och M5 samt M7 som finns på blocket lite då och då. M1 och M5 kräver dock en något starkare förstärkare än storreceivern kring 10K. Dessa högtalare är helt underbart transparanta och helt utan vassa essljud i diskanten.
Hmm, att RC-L är vassa i ljudet efter inspelningstid är något nytt för mig. Skit in blir väl skit ut
Jag anser nog att B&W är betydligt vassare i kanten, men det är kanske min egen smak som spökar. Annars kan jag rekommendera dipoler från Mirage. Märket är nedlagt men man kan fynda något otroligt på deras M1 och M5 samt M7 som finns på blocket lite då och då. M1 och M5 kräver dock en något starkare förstärkare än storreceivern kring 10K. Dessa högtalare är helt underbart transparanta och helt utan vassa essljud i diskanten.
Lycka till
/m
Postad 08 December 2009 - 22:19
Postad 08 December 2009 - 23:50
Om du ändå skall kolla i den prisklassen B&W 802D ligger i så kan du istället köpa ett par QRS Merkurius Mk2 eller ett par QRS Nova, men sälj då din Pioneer och köp en Bladelius förstärkare, jag hade själv ett tag Bladelius Thor Mk2 och QRS Merkurius Mk2, detta är bland det bättre jag har hört, då inspelade grejor, ganska varmt ljud med mycket detaljer, det går även att spela mycket högt utan att det låter ansträngt eller vasst, ett mycket bra system som man ibland kan sakna
Mvh Perra
Postad 09 December 2009 - 00:16
Postad 09 December 2009 - 00:29
Postad 09 December 2009 - 00:45
Det gör du helt rätt i!Ska eventuellt uppgradera till S3 Avantgarde.
Postad 09 December 2009 - 08:22
RC-boxen som ska vara inkopplad dämpar faktiskt högtalarna ca 0,5-1 dB i diskanten (dämpningen sker ganska högt upp typ 10-12kHz och uppåt), dessutom så justerar man till några pucklar vid delningsfrekvenserna, så boxen bör verkligen vara inkopplad.Du kör väl dina canton utan box som du tidigare har nämt satsa på två kanal slutsteg i varm karakter så har du en extra pryl att leka med
Däremot så är ju detta ganska små avvikelser relativt vad ett akustiskt dåligt rum kan orsaka, prova och dämpa rummet lite med nån tjock matta osv.
Annars gillar även jag Dynaudio som är lite lenare i diskanten, kom bara ihåg att även dom kan låta vassa i ett dåligt rum.
Mvh
Postad 09 December 2009 - 08:30
RC-boxen som ska vara inkopplad dämpar faktiskt högtalarna ca 0,5-1 dB i diskanten (dämpningen sker ganska högt upp typ 10-12kHz och uppåt), dessutom så justerar man till några pucklar vid delningsfrekvenserna, så boxen bör verkligen vara inkopplad.
Däremot så är ju detta ganska små avvikelser relativt vad ett akustiskt dåligt rum kan orsaka, prova och dämpa rummet lite med nån tjock matta osv.
Annars gillar även jag Dynaudio som är lite lenare i diskanten, kom bara ihåg att även dom kan låta vassa i ett dåligt rum.
Mvh
Men dom har väldigt stor inverkan då dom "är i direkt ljudet"
Postad 09 December 2009 - 09:56
Tack för snabbt svar. Det lutar i så fall mot 802D. SKa leta runt och se om där finns några begagnade någonstans.
funderar du på att byta upp dig till ett par 802d så kommer du uppleva viss skillnad.....
rc-l är bra för sitt pris men när jag hade dessa o bytte till canton karat blev det
sen bytte jag till b&w cdm7nt och då blev det
med 802d blir det nog
så är du beredd på att slänga ut dessa pengar tror jag inte du kommer att ångra dig (kanske platsbristen som kommer att råda i rummet då kanske
Redigerat av robert293, 09 December 2009 - 09:59.
Postad 09 December 2009 - 10:18
Redigerat av Unregistereda73534df, 09 December 2009 - 10:19.
Postad 09 December 2009 - 10:44
jag personligen håller Focus 360 som riktigt trevlig högtalare
Låna hem och testa, du "behöver" inte lägga 100kkr för att få det du söker...
Edit: sedan har jag ju ett högtalartipps till för runt 65-70k(som jag håller som en av mina absoluta favoriter), men vet inte om jag vågar säga det... ?!
Redigerat av DVD-ai, 09 December 2009 - 10:45.
Postad 09 December 2009 - 11:04
Med den budgeten (och en vilja att smakfullt akustikåtgärda rummet..) kommer det att bli riktigt, riktigt bra...
En fråga... Hur ser resten av uppsättningen ut? Eller kör du susanon som en ren 2-kanalare?
Redigerat av Unregistered7d520276, 09 December 2009 - 11:05.
Postad 09 December 2009 - 21:02
Hur går det med Susanon..?
När det gäller högtalare och dom i mitt fall ska stå i ett vardagsrum så tycker jag att även designen är mycket viktigt.
Det finns många högtalare som är bra,men då jag själv skulle kunna bygga dom snyggare går dom "FETT" bort för mig!
Mina Mirage OM-7 går att spela högt utan att man tycker att dom låter skarpa.
Men ett byte av högtalare kommer att ske men lite längre fram i tiden.
Här ska du få lite kandidater som intresserar mig.
B&W 802D som ni har nämnt.#
Focal Electra 1038 Be .
Martin Logan Summit.#
Sonus Faber Cremona M.
Här är en högtalare som är bra meeeen ful.....Von Schweikert VR-4SR...FETT...bort för mig.
Monitor Audio Platinum PL300.#
#=extra intresserad.
Men skulle jag gå upp en klass.
Måste bara ner och lyssna på Revel Ultima Studio 2 och Revel Ultima Salon 2 och Focal Scala Utopia.
Som vanligt är "rumpan" delad opps!.... jag menar smaken.....
Mvh
Roger
Postad 10 December 2009 - 00:49
Jag glömde Audio Physic Virgo V, passar bra med Bladelius Tyr eller Primare I30.
Själv så har jag Audio Physic Scorpio Mk2 och det går att spela all musik och det
låter mycket bra
http://www.audiophysic.de/
http://www.audionord.se/?page_id=82
http://www.audionord.se/?page_id=973
Mvh Perra
Redigerat av Unregistered2141, 10 December 2009 - 00:56.
Postad 10 December 2009 - 10:04
Hej....ulukai.
Hur går det med Susanon..?
När det gäller högtalare och dom i mitt fall ska stå i ett vardagsrum så tycker jag att även designen är mycket viktigt.
Det finns många högtalare som är bra,men då jag själv skulle kunna bygga dom snyggare går dom "FETT" bort för mig!
Mina Mirage OM-7 går att spela högt utan att man tycker att dom låter skarpa.
Men ett byte av högtalare kommer att ske men lite längre fram i tiden.
Här ska du få lite kandidater som intresserar mig.
B&W 802D som ni har nämnt.#
Focal Electra 1038 Be .
Martin Logan Summit.#
Sonus Faber Cremona M.
Här är en högtalare som är bra meeeen ful.....Von Schweikert VR-4SR...FETT...bort för mig.
Monitor Audio Platinum PL300.#
#=extra intresserad.
Men skulle jag gå upp en klass.
Måste bara ner och lyssna på Revel Ultima Studio 2 och Revel Ultima Salon 2 och Focal Scala Utopia.
Som vanligt är "rumpan" delad opps!.... jag menar smaken.....![]()
Mvh
Roger
Hej Roger!
Det går bra med min Susano. Jag älskar den! RIktigt kraftfull och med allt man behöver. Jag kommer inte byta ut den i första taget kan jag säga.
Jag tror jag är trött på mina högtalare. Mina Canton RCL är lite tråkiga. Min far har JM Lab Elektra 937 be och dom låter underbara men han har oxå krell som för och slutsteg till dom.
Han har även ett par Klipschhorn som är från 70-talet. Jag tänkte nästan ta med förstärkaren till honom och testa under julen. Det hade varit skoj och se hur den presterar med bättre högtalare inkopplade.
Som någon sa så är rummet mycket viktigt. Just nu har jag ingen matta och kala väggar med tavlor på. Så det kan vara därför som högtalarna låter skarpa.
Postad 11 December 2009 - 08:46
Om det ska vara ett "normalt" högtalarmärka så är det Dynaudio som gäller !
sjukt bra högtalare och dom har väldigt bra diskanter, det är nästan det bästa i hela högtalarna, väldigt låg disst, hög effektålighet och klarar höga ljudtryck utan att låta illa. Dom har låg lavindisst och det är ovanligt tyvärr....
Deras övriga element är såklart även dom väldigt bra, bara det att just diskanten är det som jag tycker utmärker sig med att för att vara ett "vanligt" märke så är dom otroligt bra helt enkelt !
dom är detaljerade utan att bli skarna och vaslöjar det mesta på inspelningen, detta gäller alltså hela högtalarna och dom upplevs som "snabba" i anslagen (bra impullsvar och group delay) och bra start/ stopp i musik som tillåter.
Mycket "Rymd" mellan högtalarna och dom har förmågan att inte hålla på och krängla till saker, dom liksom förmedlar på ett väldigt bar sätt vad som finns på inspelningen utan att lägga till så mycket "närvaro" som egentligen inte finns... och som bara till "fel" musik eller inspelning gör at tdet blir jobbigt att lyssna.
Detta medför att dom inte är begränsade till att spela bara en viss musiksort utan kan spela exakt all musik och oavsett kvalitet så låter det sällan "sämre än nödvändigt", till skillnad mot dom flesta andra högtalare på marknaden...
Dynaudio är ju vanliga, men ovanliga i den bemärkelsen att dom gör sina egna element och till och med sålde sina element till DIY-marknaden för inte så länge sedan.
Diskanterna är omtyckta och är rätt "snälla" i sin framtoning, jag gillar dom inte personligen.
De Dynaudio jag hört har låtit något "tillrättalagda" eller utslätade. Har jag tyckt, men det är inte så många modeller jag lysnat på i ärlighetens namn. Speciellt inte på senaste åren. Audience 42 och 72 eller något, och så några till.
Postad 11 December 2009 - 08:52
Nä det kanske inte är högtalarna som är problemet. Jag ändrade i inställningarna och satte igång MCACC på Susanon och då blev det plötsligt bättre. Så jag får ta mig en funderare men nya högtalare är alltid skoj. =)
Min bror har köpt min egen Pioneer AX-2a och hade invändningar på ljudet, han var till och med mycket skeptisk ett tag, pillrade och hade sig men fick inte till det.
Det är många variabler och man kan lätt skruva bort det bra ljud, som egentligen kanske finns som potential därinne.
När jag så kom och justerade alltihop och flyttade lite högtalare osv åt honom, så blev det en helt ny anläggning i princip.
Så man ska uttömma och utforska alla källor och felkällor innan man gör en slutbedömning/utdömning.
Hmm, att RC-L är vassa i ljudet efter inspelningstid är något nytt för mig. Skit in blir väl skit ut
![]()
Hmm, att RC-L är vassa i ljudet efter inspelningstid är något nytt för mig. Skit in blir väl skit ut![]()
Lycka till
/m
vaaaa! - skojjar du!!??? - har Mirage slagit igen!!!??? oh boy, ooooh no - därför jag sett utförsäljningar av märket lite här och där då? - nu blir jag orolig, eller kanske inte, då kanske jag kan hitta ett par OMD-15 eller OM-5 för en spottstyver?
Postad 11 December 2009 - 11:29
Jag bytte ifrån B&W683 just på grund av påfrestande diskant vid högre volymer, med detta säger jag inte att B&W802D lider av samma "problem". Jag gillar verkligen B&W:s high end grejer. Men att säga att ett märke generellt är bättre eller sämre i ett visst avseende tycker jag är omöjligt. Högtalarna bör utvärderas individuellt.
Oavsett hur bra/dyra högtalare du köper så kommer rummet vara avgörande hur du upplever diskanten på hög volym.
Postad 13 December 2009 - 22:42
Det med diskanten vid högre volymer, kan inte det bero på att du använde fel förstärkare?
Även om mina CM7:or var en annan modell så var det stor skillnad när jag bytte från Nad till Bladelius
Mvh Perra
Ta gärna en bild på ditt rum så kan du få lite tips på akustikåtgärder för att få ner reflexerna som sannolikt påverkar ditt intryck av ljudet som vasst och påfrestande.
Jag bytte ifrån B&W683 just på grund av påfrestande diskant vid högre volymer, med detta säger jag inte att B&W802D lider av samma "problem". Jag gillar verkligen B&W:s high end grejer. Men att säga att ett märke generellt är bättre eller sämre i ett visst avseende tycker jag är omöjligt. Högtalarna bör utvärderas individuellt.
Oavsett hur bra/dyra högtalare du köper så kommer rummet vara avgörande hur du upplever diskanten på hög volym.
Postad 14 December 2009 - 13:53
Andra högtalare som jag upplever vassa/påfrestande i diskanten är Canton RCL, Dali Ikon och i viss mån även de dyrare Mentor. De senare funkar helt ok på låg volym, men när man höjer, nope...
Har aldrig upplevt någon vass diskant med med B&Ws senaste 800-serie, Ino eller Dynaudio. Däremot tyckte jag att deras toppmodell Evidence Master lät väl avrullad i toppen, men det var iofs på en mässa. Har inte hört de i hemmiljö.
Postad 14 December 2009 - 23:24
Detta händer aldrig med min Bladelius Tyr vad jag än kopplar in
en kanon förstärkare helt enkelt
med ett par QRS är nog bland det bättre
Alternativet kan ju vara ett par Martin Logan Vantage till en Thor
Mvh Per
Redigerat av Unregistered2141, 14 December 2009 - 23:34.
Postad 15 December 2009 - 00:04
Jag drev mina 683or med Rotel RB-1080 och upplevde de inte som ljusa eller vassa. Har däremot jämfört de med 604S3, och de kunde dista på hög volym. På t ex refrängen (med kör osv i bakgrunden) i Michael Jackson - Earth Song var det riktigt stor skillnad.
Andra högtalare som jag upplever vassa/påfrestande i diskanten är Canton RCL, Dali Ikon och i viss mån även de dyrare Mentor. De senare funkar helt ok på låg volym, men när man höjer, nope...
Håller med i till viss del. 683orn har aldrig blivit vassa i min ägo och då kör jag inte med någon värstingelektronik. Har både testat dem XTZ Class-A 100D II, Cambridge 540r och 640r (har 640r idag) och det har aldrig blivit vasst. Har haft Canton RC-L och de har tyvärr en tendens att bli vassa i det övre registret. Detsamma gäller Dali Ikon som inte alls passar mitt ljudideal. Tycker att du ska ge B&W 800-serien en chans, först och främst 805S då de är otroligt spelglada. Detta är min åsikt, kalla mig B&W "fanboy" eller vad som helst men det är de som ger mig gåshud när musiken flödar.
Postad 15 December 2009 - 00:27
Tycker att du ska ge B&W 800-serien en chans, först och främst 805S då de är otroligt spelglada. Detta är min åsikt, kalla mig B&W "fanboy" eller vad som helst men det är de som ger mig gåshud när musiken flödar.
Jo, det är egentligen diskanten från den tidigare toppmodellen 800-signature, i något förbättrad version (lite högre uppbrytning och högre effekttålighet t ex). Den är riktigt trevlig.
Postad 15 December 2009 - 15:06
Postad 15 December 2009 - 22:06
Min bror har köpt min egen Pioneer AX-2a och hade invändningar på ljudet, han var till och med mycket skeptisk ett tag, pillrade och hade sig men fick inte till det.
Det är många variabler och man kan lätt skruva bort det bra ljud, som egentligen kanske finns som potential därinne.
När jag så kom och justerade alltihop och flyttade lite högtalare osv åt honom, så blev det en helt ny anläggning i princip.
Så man ska uttömma och utforska alla källor och felkällor innan man gör en slutbedömning/utdömning.
vaaaa! - skojjar du!!??? - har Mirage slagit igen!!!??? oh boy, ooooh no - därför jag sett utförsäljningar av märket lite här och där då? - nu blir jag orolig, eller kanske inte, då kanske jag kan hitta ett par OMD-15 eller OM-5 för en spottstyver?
hehe, det senaste jag hörde var att de blivit uppköpta och att alla "gamla" golvmodeller således försvann. Om jag inte minns helt fel var det Energy Veritas som köpte dem. Men det är INTE bekräftat av mig. Dock finns mirage satelithögtalare/sub kvar att köpas.
Måste nog kolla upp det här...
Postad 16 December 2009 - 04:06
Mvh Perra
Postad 16 December 2009 - 06:16
ta bort alla ljud dämpande tillbehör så kommer du att bli förvånad över hur en diskant blir vass för det du har dämpat sänker en så kallad vasshet på en diskant och framhäver mellan och bas .Håller med i till viss del. 683orn har aldrig blivit vassa i min ägo och då kör jag inte med någon värstingelektronik. Har både testat dem XTZ Class-A 100D II, Cambridge 540r och 640r (har 640r idag) och det har aldrig blivit vasst. Har haft Canton RC-L och de har tyvärr en tendens att bli vassa i det övre registret. Detsamma gäller Dali Ikon som inte alls passar mitt ljudideal. Tycker att du ska ge B&W 800-serien en chans, först och främst 805S då de är otroligt spelglada. Detta är min åsikt, kalla mig B&W "fanboy" eller vad som helst men det är de som ger mig gåshud när musiken flödar.
Postad 16 December 2009 - 10:01
Jag har idag ingen dämpning alls och diskanten blir inte vass för det. Mitt galleri är inte uppdaterad då jag har flyttat till en större lya.ta bort alla ljud dämpande tillbehör så kommer du att bli förvånad över hur en diskant blir vass för det du har dämpat sänker en så kallad vasshet på en diskant och framhäver mellan och bas .
Postad 17 December 2009 - 14:41
Några länkar:
http://www.akkelisau...ifimusikbbg.pdf
http://www.stereophi...enna/index.html (storebror Concert Grand)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?