Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillfällig svacka i samlandet?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2009 - 16:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Jag har varit i en liten svacka senaste månaderna när det gäller BD samlandet.

En stor del av varför jag inte har orkat hålla intresset uppe senaste tiden är att det släpps så mycket skit. Orkar inte bry mig om Transformers 2 och annat slit och släng bara för att det SER och LÅTER bra :)
Tar evigheter för de riktiga storfilmerna som Jaws, Raiders of the Lost Arc m.m. att släppas medans t.ex Alien och liknande blir framflyttade hela tiden. Och vissa av de fina klassikers som finns ute som t.ex. Gladiator m.m. blir totalt DNR och EE misshandlade så man starkt ångrar sig att man sålde av nästan hela DVD samlingen. Orkar inte fylla hyllorna med standard action filmer bara för att samla längre.

Dels känns det även som att man köper om samma filmer om och om igen.
Först köpte jag alla filmer jag ville ha på VHS, sen sålde jag dom och köpte allt på LD, sen DVD och nu samma visa igen på BD.

Jag har nu satt en gräns där jag bara köper de filmer jag ALLRA helst vill ha. Vilket kanske blir MAX 5-6 (om ens det) filmer i månaden känns det som nu. Gamla filmer som jag tyvärr sålde bort på DVD, då jag plötsligt var tvungen att ha ALLT i HD efter jag fick HD-DVD:n för 3 år sen, köper jag kanske om på BD när dom hamnar i 2 för 99:- lådorna.

Har jag blivit galen eller har jag bara tröttnat? ;)

Nån mer som känner lite samma sak?

Oh well, intresset får sig väl en boost igen längre fram :D

Postad 07 December 2009 - 16:20

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
De filmer jag hade på VHS sålde jag eller slängde på tippen, köpte de mesta filmerna på DVD istället. Fast då var det ju som du skriver, 2 för 99:-.

Idag har jag börjat köpa lite BD filmer, men det har blivit såna filmer jag känner är "guldklimpar".. Jag köper inga BD filmer som jag redan har på DVD, såvida de inte är någon speciell som jag verkligen tycker om, såsom du nämnde Alien, Jaws etc.

Att hålla på att byta ut samlingen hela tiden är inget jag skulle göra. Iofs bytade jag från VHS till DVD. Men det var framför allt att jag upplevde skillnaden så mycket bättre! Gå från Stereo till Dolby Digital kändes mäktigare!

Men idag har både BD dolby digital samt nyare format, men jag kommer hålla kvar min DVD samling samt köpa nyare filmer i BD istället. Sen är det en prisfråga helt klart. Men o andra sidan vet man inte vad som finns om 10 år heller. Då känns nog våra BD filmer som våra DVD gör idag.

Postad 07 December 2009 - 16:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

men jag kommer hålla kvar min DVD samling samt köpa nyare filmer i BD istället.

Ja precis, önskar att jag tänkte efter lite innan jag sålde av samlingen för ALLDELES för lite pengar :)
Men det var först när nyheten med HD la sig lite som jag insåg misstaget ;)

Självklart föredrar jag att se allt i HD, men jag hade inte dött av att ha behållt och fortsatt att se t.ex. Dödligt Vapen och Die Hard på DVD då många 80-tals filmer ändå är hyffsat softa, om dom nu inte blivit DNR:ade så klart :D

Oh well, får bli de allra bästa nyheterna och de allra kultigaste skräckisarna framöver :D

Redigerat av Svante Skoog, 07 December 2009 - 16:30.

Postad 07 December 2009 - 16:36

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1978 inlägg
  • 0
Jag köper de filmer jag tycker om på BD, även fast jag har dom på DVD :) dock så säljer jag oftast iväg de DVD som jag köpt på BD ;) Älskar BD !!!

Postad 07 December 2009 - 16:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag har kvar min DVD samling står och skräpar i en hylla,det är svårt att sälja av dom.
Speciellt nu när det flesta köper blu-ray.
Jag köper de filmer jag vill ha på blu-ray,visst blir det många som jag redan har på DVD men det gör mig inget då jag inte kan eller vill kolla DVD längre, finns ingen återvändo längre.

Postad 07 December 2009 - 16:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Well, nog som sagt mest jag som har en svacka just nu :)
Har man köpt massvis av film varje månad i 18 år så kan det behövas en paus kanske, iallafall för min del ;) hehe

Eller så har vaccin sprutan mot svininfluensan gett mig obotliga hjärnskador :D hehe

Redigerat av Svante Skoog, 07 December 2009 - 16:53.

Postad 07 December 2009 - 16:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Fast grejen är att man faktiskt kan njuta av sin DVD-samling om man har en riktigt bra BD-spelare!

Om kvaliteten är tillräckligt bra på skivan såklart...

Postad 07 December 2009 - 16:54

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag har absolut tagit en paus i inköpandet utav filmer. Mest beroende på att min hembio förnärvarande ligger nedpackad i kartonger i väntan på att mitt nya hemmabio/musik-rum skall bli klart.

Sista året har jag dock blivit betydligt mer selektiv i mina inköp och köper bara filmer som jag vet att jag kommer att se flera gånger.

Postad 07 December 2009 - 17:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Samma här. Jag har blott 130 titlar men säkert 40 av dom känner jag att jag kunde klarat mig utan.
Varför köpte jag Besatt och Tomb raider t.ex. :) suck! hehe

Kommer på mig själv ibland när jag ser en massa billiga filmer på reor i england och tänker "UH NU SKA JAG KÖPA ALLT", men sen inser att dom inte blir bättre för att dom är billiga ;)

Som sagt alla är vi samlare av olika nivåer och jag får bara inse att jag klivit ner ett par steg nu :D

Börjer bli gammel å sliten :D haha

Postad 07 December 2009 - 18:20

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Faktum är att jag har bara några st DVD, för att ja tyckte DVD va ett så tråkigt
format med väldigt ofta dålig kvalité i mina ögon (och det tyckte ja för flera år sen).
Sen när Blu-Ray kom, elle Hi-Def över huvudtaget så blev ja helt fast!

Älskar verkligen Blu-Ray o köper några varje månad.

Postad 07 December 2009 - 18:35

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Jag köper inte heller lika mycket blu-ray film som tidigare beroende på att utbudet enligt min mening inte är tillräckligt intressant.

I valet och kvalet om jag ska köpa en film eller inte så brukar jag tänka, är det en film som jag känner för att kolla på ikväll? Om svaret är nej blir det inget köp. Låter larvigt men nu har jag inte längre så många osedda blu-ray som jag hade tidigare.

Postad 07 December 2009 - 18:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Jag läste "Tillfällig svacka i samlaget?" :)

Postad 07 December 2009 - 18:45

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1978 inlägg
  • 0

Jag har kvar min DVD samling står och skräpar i en hylla,det är svårt att sälja av dom.
Speciellt nu när det flesta köper blu-ray.
Jag köper de filmer jag vill ha på blu-ray,visst blir det många som jag redan har på DVD men det gör mig inget då jag inte kan eller vill kolla DVD längre, finns ingen återvändo längre.

"finns ingen återvändo längre", bra sagt :) så sant !

Postad 07 December 2009 - 19:13

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Det släpps mycket skit, det är sant. Men alla filmer som jag tror är bra, köper jag. Är de sedan dåliga så säljer jag dom.

Och jag är en gammal pirat med många DVD-filmer, så jag har ca 5st äkta DVD-filmer kvar i samlingen. Så jag slipper köpa om och få dåligt samvete :)

Postad 07 December 2009 - 19:32

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Jag chansköper filmer ibland. Som tur är får man en hygglig slant för dem på Tradera. Då blir inte förlusten så stor, max 100kr. Fast nu sista året har marknaden svämmat över av begagnade Blu-rays så det är inte lika lätt som 2008. Då snittade jag säkert 180-200kr/film. Nu blir det inte mer än 120-140kr per film.

Postad 07 December 2009 - 20:01

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Eftersom jag redan har många filmer på HD DVD så blir det inte att jag köper om dessa på BD och ska jag köpa om något jag har på DVD så ska det antingen vara billigt (<100 kr) eller väldigt bra, helst både och.

Betalar dock aldrig mer än 200 kr för en film så jag väntar ofta lite med att köpa nya releaser (fast jag åkte dit på Antichrist som jag var tvungen att ha). Och så länge Criterion fortsätter pumpa ut fina utgåvor är jag nöjd...

Postad 07 December 2009 - 20:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Japp det är just dom där special utgåvorna som är roligast att samla på också :)

För min del blir det mesta framtida köp just Blue-Underground och liknande kultsläpp, samt klämma in nån storfilm som Star Trek emellanåt, vilket är en film som jag VET att jag kommer att se många ggr ;)

Det är just standard action/thriller filmerna som jag hellre kan hyra billigt i stan som jag slutat att köpa.
Just den typen man oftast ser en gång och sen samlar den bara damm tills det är dags att byta till nåt nytt format :D

Postad 07 December 2009 - 20:09

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1978 inlägg
  • 0

Jag chansköper filmer ibland. Som tur är får man en hygglig slant för dem på Tradera. Då blir inte förlusten så stor, max 100kr. Fast nu sista året har marknaden svämmat över av begagnade Blu-rays så det är inte lika lätt som 2008. Då snittade jag säkert 180-200kr/film. Nu blir det inte mer än 120-140kr per film.

Precis, chansköper de gör jag med, jag menar en här och där liksom

Postad 07 December 2009 - 20:27

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Sålde av i stort sett alla mina DVD.er med början för 3 år sen då jag skaffa HD DVD. Sålde både i paket och en o en och fick in en rejäl slant då DVD ännu var värt nåt. Har mest sv filmer och mer udda titlar kvar på DVD typ B action osv. Kan knappt se på DVD längre då det är så dålig kvalle som säkert förstärkts av att man sett några hundra HD filmer.

Har köpt om en hel del katalogtitlar på HD DVD både till fullpris och mellanpris i början när habegäret var som störst men även väldigt många till runt 50 lappen och under sen formatet la ner vilket är gött istället för att man köpt de på BD dyrare. Samt en del dyrare importer.

Då jag har runt 340 HD DVD.er mot ca 100 BD så har takten minskat radikalt och jag köper verkligen de filmer som känns mest rätt till de priser som råder nu. Tänker försöka ha lite is i magen så att man kan shoppa loss sen när filmerna ligger runt <99 . Tills dess får man importera billigt och leta efter kampanjer och reor. Sen säljer jag oftast en nyhet eller liknande som inte var bra på Tradera eller här på forumet och gör en mindre förlust bara.

Sen håller jag med om att storfilmerna tyvärr dröjer precis som de gjorde på DVD och att mkt skräp släpps.

F.ö så är filmer då speciellt katalogtitlar sorgligt dyrt i Sverige ännu asså, 249 kr för en Warner katalogtitel te x är ju helt absurt. Fox ligger på 199 kr iaf hos Discshop som ju dock ändå är dyrt. Hela min HD samling är till 90% importerad.

Postad 07 December 2009 - 20:32

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Eftersom jag redan har många filmer på HD DVD så blir det inte att jag köper om dessa på BD och ska jag köpa om något jag har på DVD så ska det antingen vara billigt (<100 kr) eller väldigt bra, helst både och.

Betalar dock aldrig mer än 200 kr för en film så jag väntar ofta lite med att köpa nya releaser (fast jag åkte dit på Antichrist som jag var tvungen att ha). Och så länge Criterion fortsätter pumpa ut fina utgåvor är jag nöjd...

Nåt liknande det här: http://www.red2blu.com/
hoppas du på här i Sverige antar ja om du har många HD DVD...
Fast gällande alla filmbolag då =)

Postad 07 December 2009 - 20:41

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Nåt liknande det här: http://www.red2blu.com/
hoppas du på här i Sverige antar ja om du har många HD DVD...
Fast gällande alla filmbolag då =)

Möjligen om det var gratis, annars ser jag ingen anledning att byta ut mina kära HD DVD. ;)

Att betala igen för en marginell eller i vissa fall ingen uppgradering alls har jag ingen lust med.

Däremot något liknande för DVD vore najs.. :)

Redigerat av HD-Ready, 07 December 2009 - 20:42.

Postad 07 December 2009 - 21:31

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
När DVD kom ut var de många impulsköp man gjorde, en del filmer var dåliga, men det här var för minst 10 år sen, sen har jag haft uppehåll tills nu, när jag köpte en Blu-rayspelare. Har sett väldigt lite film över huvud taget, går knappt på bio längre, kanske vartannat år. Men hur som helst måste jag erkänna att jag har gjort en del dåliga impulsköp och de är mycket beroende på att jag inte har sett så mycket film, därför har man chansat mycket på filmer som låter bra på baksidan.

Jag sitter lite i en knepig sits, vill ha mer filmer men känner inte till så många filmer, har set alla filmer jag köpt och vill givetvis ha mer filmer, nu när jag har filmfeber i mörkret...

Kan väl tillägga att jag tänkt efter lite och köpt de flesta för 100-lappen när jag inte vetat om de är bra eller dåliga...

Postad 07 December 2009 - 21:32

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Fast grejen är att man faktiskt kan njuta av sin DVD-samling om man har en riktigt bra BD-spelare!

Om kvaliteten är tillräckligt bra på skivan såklart...

Absolut är det så, vissa DVD:er ser riktigt bra ut efter uppskalning till 1080p men det skiljer så klart mycket mellan olika titlar och vilken typ av spelare man använder. Köper själv inga DVD:er alls längre, ser ingen poäng i det utan det är enbart blu-ray som gäller.

Postad 08 December 2009 - 00:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Tänker försöka ha lite is i magen så att man kan shoppa loss sen när filmerna ligger runt <99 .

Precis! Fox har ju äntligen börjat med en 99:- kampanj, tyvärr inget intressant för min del där, men jag hoppas det ökar rejält med liknande från t.ex. Warner m.m. nu.

Man tycker att Discshop och liknande svenska butiker borde jobba hårdare med kampanjer på katalogtitlar, då det bara känns pinsamt när dom sänker en film från 229 till 199:- :D
Och vissa titlar dom har i kampanjerna har sitt vanliga fullpris som Fredagen den 13:e kapanjen m.m. :D

Det är just sån här skit som gör att man tröttnar lite ;) hehe

Postad 08 December 2009 - 17:58

Grizzly
  • Grizzly
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Som relativt ny till Blu-ray är jag överraskad att filmbolagen behandlar Blu-ray som när DVD först kom, d.v.s. ingen brådska att få ut de verkliga storfilmerna. Blu-ray kommer ju inte alls ha samma livslängd som DVD har haft, det finns redan de som erbjuder filmer i HD via internet. Det kommer nog inte dröja så många år innan direkt nedladdning är om inte det mest populära sättet så i alla fall likvärdigt med att köpa filmerna på en skiva. Dessa giriga filmbolag borde egentligen snabba på att få ut dessa filmer medan Blu-ray fortfarande är det riktiga stora HD-formatet för dom kommer knappast kunna sälja filmerna för samma priser via direkt nedladdning som de gör för Blu-ray. Helt feltänkt ur affärssynpunkt.

Dock vill jag ju inte se massa klassiska filmer slängas ut på Blu-ray utan att ha blivit remastrade för HD, men det är lite udda att dom sitter på så många filmer, speciellt när det är just dessa filmer som skulle driva ännu fler att köpa Blu-ray spelare! Om Hajen, LOTR, Star Wars, osv. fanns på Blu-ray skulle nog ännu fler uppgradera.

Filmbolaget som verkar mest felande måste vara Universal. Dom åkte ju på en baksmälla med HD-DVD men det är ju i det närmaste bizarrt att så många av deras titlar som dom redan släppt på HD-DVD fortfarande inte släppts på Blu-ray! The Big Lebowski, till exempel, är ju ett film som lätt skulle sälja i massor eftersom den är populär men än sitter dom på den trots att HD-DVD varit dött i nästan två år.

Postad 08 December 2009 - 18:05

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

men det är lite udda att dom sitter på så många filmer, speciellt när det är just dessa filmer som skulle driva ännu fler att köpa Blu-ray spelare! Om Hajen, LOTR, Star Wars, osv. fanns på Blu-ray skulle nog ännu fler uppgradera.

Jag tror inte problemet ligger där. Entusiasterna har haft BD ett bra tag redan, men det räcker inte. Jag tror att en större/snabbare utfasning av DVD hade varit bättre. Nu är de "vanliga" BD-spelarna nere på riktigt humana priser och många har skaffat sig HD-apparater.

Mindre DVD-släpp alltså. Tror inte att t.ex Hajen på BD får Lennart Nilsson att uppgradera till BD, tyvärr...

Postad 08 December 2009 - 18:39

Grizzly
  • Grizzly
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag tror inte problemet ligger där. Entusiasterna har haft BD ett bra tag redan, men det räcker inte. Jag tror att en större/snabbare utfasning av DVD hade varit bättre. Nu är de "vanliga" BD-spelarna nere på riktigt humana priser och många har skaffat sig HD-apparater.

Mindre DVD-släpp alltså. Tror inte att t.ex Hajen på BD får Lennart Nilsson att uppgradera till BD, tyvärr...

Nej, kanske inte det, men det skulle ju knappast göra saken värre om fler av de riktiga storfilmerna fanns på BD, det skulle säkert kunna hjälpa till att få några fler att konvertera. Jag själv köpte min Blu-ray bara just nyligen när priset på spelaren var tillräckligt lågt, men hade fler "måste-ha" titlar funnits hade jag nog gjort det bra mycket tidigare och varit villig att betala mer för en spelare.

Men mitt huvudargument var ju inte det utan att Blu-ray som format inte kommer ha samma livslängd som DVD, det finns ingen anledning för bolagen att sitta på dessa filmer för om några år kommer nedladdning bli vanligt och det finns inte en chans att folk kommer betala 199-249:- för en digital version.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.