Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Borra upp större hål i betongvägg

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2009 - 13:44

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ett litet hål genom min betongvägg i lägenheten där jag dragit ljudkabel mellan datorn och stereon men jag skulle vilja göra hålet större för att få igenom en VGAkabel till projektorn och en HDMI till tvn. Då tänkte jag först att jag skulle borra och sedan bila upp ett hål med min borrhammare, men det kommer bli ojämt och fult, så då tänkte jag om det finns någon likt hålsåg för trä fast för betong som man kan göra ett lite större hål och då lite snyggare. Sedan när vi flyttar kan man täcka igen det med ett täcklock eller fräsa en träplugg och packa igen och dra en liten tapetbit över. Hålet är i ett hör av en vägg och precis ovanför listen. Jag hoppas inte det ska gå några kablar eller rör där, kände då inget när jag gjorde det första hålet.

Men som sagt, har ni tips på utrustning som passar så vore det uppskattat. Jag har en Borrhammare med SDchuck.

Postad 09 December 2009 - 13:53

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
När jag gjorde hål i vår ca 30 djupa betongvägg hyrde jag några olika borr och gjorde flera hål, sen tig jag borrhammaren för att få upp de olika hålen till ett större. satte sedan en eldosa ovanpå för att täcka hålet, finns säker snyggare grejjer att täcka med.

Postad 09 December 2009 - 13:56

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Jo det var det jag tänkte göra men frågan är hur det skulle bli tänkte jag. Det blir ju så jämt och fint om man använder hålsåg (eller vad man kallar det för betong)
Du har ingen bild på din lösning? Vad för typ av eldosa använde du?

Postad 09 December 2009 - 14:00

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Finns en bild i mitt galleri(näst längst ner), där ser du dosan och hur jag dragit kabelkanaler från den.
Vita dosan ovanför den vänstra subben.

Redigerat av alle3000, 09 December 2009 - 14:03.

Postad 09 December 2009 - 20:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det finns dosborr till betong. Men dom är dyyyyyra.... :P
Åk ner till din lokala maskinuthyrare. Finns dosborr med vanligt SDS plus-fäste. Kanske går att hyra.

Det är inte lättbetong då...? Då funkar ett vanligt skit-dosborr. :unsure:

Postad 09 December 2009 - 21:43

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja några stora pengar vill jag ju helst inte lägga ut.. Men jag funderar på om jag ska borra upp flera småhål och använda huggmejsel för att slå ut väggarna mellan hålen. Men om man då ska borra hål är det lättast att borra många små hål eller några lite större hål. Vilket går lättast att borra igenom väggen med tro?

Det ä'r inte lättbetong utan en ordentligt tjock bärande vägg i ett 6våningshus..tyvärr..fast med en borrhammare går det väldigt lätt och kul är det, enda är att det dammar lite väl mycket :S

Postad 09 December 2009 - 21:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja några stora pengar vill jag ju helst inte lägga ut.. Men jag funderar på om jag ska borra upp flera småhål och använda huggmejsel för att slå ut väggarna mellan hålen. Men om man då ska borra hål är det lättast att borra många små hål eller några lite större hål. Vilket går lättast att borra igenom väggen med tro?

Det ä'r inte lättbetong utan en ordentligt tjock bärande vägg i ett 6våningshus..tyvärr..fast med en borrhammare går det väldigt lätt och kul är det, enda är att det dammar lite väl mycket :S

En variant är ju att göra ett lite för stort hål, såga till en bit två eller tretumsrör, beroende på hur stort hål du vill ha, i väggens tjocklek och spackla fast det. Då får du ju ett riktigt snyggt och slätt hål.

Postad 09 December 2009 - 22:13

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
ja det var ju ingen dum idé alls. Smart, men åter då, blir det lättare att borra med smal eller tjock borr?

Postad 09 December 2009 - 23:09

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Ska du köra med "hålsåg" (heter egentligen kärnborr) i betong, måste man kyla
/smörja med vatten. Har du då tapeter, är det inte särkilt roligt och så kladdar det väldigt. Man hyr en kärnborr hos maskinuthyrare. Själv körde jag 80mm hål genom 30 cm betong. Som en varm kniv genom smör. Armeringsjärn och alllt....

Postad 09 December 2009 - 23:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ja det var ju ingen dum idé alls. Smart, men åter då, blir det lättare att borra med smal eller tjock borr?

Har du en borrhammare med kan du ju springa in på Jula eller liknande och köpa en platt bilmejsel som du kan sätta i hammaren och köra enbart på slag om det går. Tror att det helt klart är smidigast att köra ett 8 el.10 mm borr.

Ska du köra med "hålsåg" (heter egentligen kärnborr) i betong, måste man kyla
/smörja med vatten. Har du då tapeter, är det inte särkilt roligt och så kladdar det väldigt. Man hyr en kärnborr hos maskinuthyrare. Själv körde jag 80mm hål genom 30 cm betong. Som en varm kniv genom smör. Armeringsjärn och alllt....

Annars kan man kolla om det inte är någon betongborrare i närheten, och slänga till honom en femhundring för att göra ett hål.. :unsure:

Postad 10 December 2009 - 11:48

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Nu har jag gurkat till det ordentligt för mig.
Från ena sidan väggen borrade jag upp en början till ett andra hål för att kunna komma in med en hyggmejsel, det gick ju bra men efter en bit in så fastnade huggmejseln...jag får inte ut den med allt våld jag har att tillämpa..Dessutom tänkte jag att jag tar ett borr från andra sidan och slår igenom för att knacka ut mejseln...smart av mig va, men då fastnade det borret också...pinsamt läge säger jag bara :unsure: så från att haft ett litet hål har jag nu ett litet hål som är igenpluggat från båda hållen...hur fasen ska jag få ut mejseln?

Postad 14 June 2017 - 11:43

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 1
Vilken cliffhanger! Det var ju nu 7½ år sedan — men hur gick det!? (-=

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.