Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAGEM PVR 6240T SW - Byta hårddisk

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 december 2009 - 14:09

WC Hero
  • WC Hero
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har givetvis sökt igenom hemmabio.com och andra svenska och engelska forum efter hjälp. Trots det kommer jag inte i mål. Kan vara ett begåvningshandikapp...

Jag har alltså försökt byta HDD i min gamla SAGEM PVR 6240T SW. Har stoppat i en snarlik men större HDD (250 GB)

Boxen kommer aldrig till INIT läget utan fastnar under uppstart och efter 5-10 sek blinkar boxen Error 01 och Error 09. Eftersom boxen inte startar kommer jag inte åt servicemenyn för att göra en formatering. Inte heller hjälper det att trycka menu 2 ggr för att försöka få boxen att göra en uppgradering via antennen.

Går det att byta HDD i en gammal SAGEM av PVR modell?
Är det den nya HDDn som spökar? Kräver den mer ström än boxen kan ge?
Eller har jag fel på antennsignalen så att ingen uppdatering kan ske.

Gamla HDDn är en WD400BB
Nya HDDn är en WD2500AAJB

Tack WCH

#2

Postad 18 januari 2011 - 18:03

Unregistereda855c350
  • Unregistereda855c350
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej,

jaha, då har min gamla PVR 6240 SW börjat säcka ihop. Inspelningar hänger sig nästan varje gång när man ska spela upp dom bla. Misstänker starkt att det är hårddisken som håller på att pajja.

Det går att byta hårddisk i dessa modeller, MEN... enligt samstämmiga uppgifter på olika forum (dock från 2006-2007 de flesta) krävs det även att en nyare firmware finns tillgänglig. Jag har version 0.4.5a i min box. Kollade med en kompis, han har också 0.4.5a. Dock såg jag i en annan tråd här https://www.minhembi...s...994&hl=6240 att det finns dom som har 0.4.6.

Frågan är om Boxer skickar ut uppdateringar öht till en sån här gammal modell? Vet nån hur detta administreras på Boxer??

Summa summarum: Det GÅR att byta disk alt. sätta i större disk under dessa förutsättningar, och enligt denna tågordning:

1. Sätt i den nya disken
2. Sätt i strömsladden
3. Display visar "Er01"
4. Tryck på "OK" knappen på fjärrisen.
5. Fläkt går igång, boxen försöker sen hitta ny firmware via antennen.
6. Efter det ska man få "00"--3sek, "01"--7min, "02"--10sec, "03"--3sek, "04"--1sek.
7. Boxen rebootar, visar "Init"
8. Voila!! 4ggr så många inspelningstimmar (om man satt i en 160GB:are)

Min fallerar vid punkt 6. Jag får aldrig "01"-"02"-"03-"04", utan bara "00"--3sek, därefter "Er09". Trycker man på "OK" igen får man "Er01"

Det betyder med största sannolikhet att boxen inte hittar nån ny firmware... :)

#3

Postad 16 april 2011 - 10:44

rober2
  • rober2
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har också en misstänkt trasig HDD som behöver bytas. Jag tänkte byta till en i samma storlek, 40 Gb. Att bara stoppa i den och följa instruktionerna tidigare i tråden fungerar ej (för gammal firmware?). Jag kom då på den briljanta idén att stoppa boxens hårddisk i en vanlig PC och genom en bootbar Acronis backup-CD kopiera hela hårddisken till en USB-hårddisk. Sen ladda tillbaka alltihop tll en ny HDD, och montera tillbaka i boxen.
Men när jag gör detta säger Acronisprogrammet att det inte går att ta backup på en tom hårddisk. Den hittar alltså inga filer på boxens hårddisk. Kan det vara så att hårddisken har ett filsystem som Acronis inte känner igen?
Någon som vet vilket filsystem Sagem använder i sina boxar?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.