Musik:
Dave Matthews Band – Big Whiskey And... - Spår 2
Dropkick Murphys - Blackout - Spår 2
Thåström – Skebokvarnsv. 209 - Spår 7
Dire Straits – On Every Street - Spår 6 och 8
Först kopplades FC till bara CD5 vilket gav en klar ljudförbättring. Det var framförallt dynamiken som blev bättre, t.ex. blev markeringar i låtarna mer distinkta. Hela ljudbilden blev också lungnare, t.ex. lät låtarna på de två första skivorna lite skräniga och jobbiga när FC kopplades bort från CD5.
I steg två kopplades sedan FC:en till både CD5 och XS. Skillnaden när FC:en var kopplad till både CD5 och XS jämfört med när den bara var kopplad till CD5 var små. Jag tycker den absolut största ljudförbättringen med FC var när den kopplades till CD5, förbättringen på XS var alltså liten i jämförelse.
I detta skede av testen kunde jag med flera alltså konstatera att den absolut största delen av ljudförbättringen var när CD5 uppgraderas.
Nästa steg var att koppla in en HC. Eftersom den bara kan kopplas till en enhet kopplades den givetvis till CD5 beroende på utfallet beskrivet ovan. Jag skulle nog vilja påstå att ljudförbättringen mellan FC och HC kopplad till CD5 var minst lika stor (kanske större) som när FC kopplades till en ”naken” CD5. T.ex. blev närvaron i rösterna bättre, basen mer distinkt, timingen bättre, ljudbilden större och ännu mer kontrollerad.
Du där ute i hifi-träsket som tänkt uppgradera en CD5 XS med en FC, lyssna på HC innan!!!
FC kostar cirka 9000 kr + extrakablar till förstärkaren. Enligt mig är det mer kostnadseffektivt att köpa en HC för 13500 kr, skillnaden är mindre än 4500 kr eftersom man måste ha extra kablar till FC:en. Min uppfattning är alltså att ljudförbättringen är likastor mellan FC och HC som mellan FC kopplad till både CD5 och XS jämfört med att FC inte är inkopplad alls.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?