Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim – Flatcap XS vs Hicap

28 svar i tråden

Skickat 16 december 2009 - 00:16

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg
Kringutrustning: Naim – Nait XS (XS), Naim – CD5 XS (CD5) och Audiovector – S3 Super.

Musik:
Dave Matthews Band – Big Whiskey And... - Spår 2
Dropkick Murphys - Blackout - Spår 2
Thåström – Skebokvarnsv. 209 - Spår 7
Dire Straits – On Every Street - Spår 6 och 8

Först kopplades FC till bara CD5 vilket gav en klar ljudförbättring. Det var framförallt dynamiken som blev bättre, t.ex. blev markeringar i låtarna mer distinkta. Hela ljudbilden blev också lungnare, t.ex. lät låtarna på de två första skivorna lite skräniga och jobbiga när FC kopplades bort från CD5.

I steg två kopplades sedan FC:en till både CD5 och XS. Skillnaden när FC:en var kopplad till både CD5 och XS jämfört med när den bara var kopplad till CD5 var små. Jag tycker den absolut största ljudförbättringen med FC var när den kopplades till CD5, förbättringen på XS var alltså liten i jämförelse.

I detta skede av testen kunde jag med flera alltså konstatera att den absolut största delen av ljudförbättringen var när CD5 uppgraderas.

Nästa steg var att koppla in en HC. Eftersom den bara kan kopplas till en enhet kopplades den givetvis till CD5 beroende på utfallet beskrivet ovan. Jag skulle nog vilja påstå att ljudförbättringen mellan FC och HC kopplad till CD5 var minst lika stor (kanske större) som när FC kopplades till en ”naken” CD5. T.ex. blev närvaron i rösterna bättre, basen mer distinkt, timingen bättre, ljudbilden större och ännu mer kontrollerad.

Du där ute i hifi-träsket som tänkt uppgradera en CD5 XS med en FC, lyssna på HC innan!!!

FC kostar cirka 9000 kr + extrakablar till förstärkaren. Enligt mig är det mer kostnadseffektivt att köpa en HC för 13500 kr, skillnaden är mindre än 4500 kr eftersom man måste ha extra kablar till FC:en. Min uppfattning är alltså att ljudförbättringen är likastor mellan FC och HC som mellan FC kopplad till både CD5 och XS jämfört med att FC inte är inkopplad alls.

Skickat 16 december 2009 - 09:43

Mycket intressant! Jag har planer på att uppgradera min CD5x med en Hicap. Låter som om jag har en del att hämta ljudmässigt...

Skickat 16 december 2009 - 10:35

I mitt fall är det lite annorlunda eftersom jag har försteg och slutsteg, nac 152XS och nap 155XS.
Försteget tar ju ström från slutsteget, har även en cd 5XS
I mitt fall skulle jag vilja ha förslag eller om det är någon som har lyssnat på för- och slutstegs kombinationen med Flatcap eller Hicap

Skickat 16 december 2009 - 21:46

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg

Visa inläggbensnake Dec 16 2009, 09:43 skrev:

Mycket intressant! Jag har planer på att uppgradera min CD5x med en Hicap. Låter som om jag har en del att hämta ljudmässigt...

Ja det finns utan tvekan en hel del att hämta.

Skickat 16 december 2009 - 21:54

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg

Visa inläggDon Micke Dec 16 2009, 10:35 skrev:

I mitt fall är det lite annorlunda eftersom jag har försteg och slutsteg, nac 152XS och nap 155XS.
Försteget tar ju ström från slutsteget, har även en cd 5XS
I mitt fall skulle jag vilja ha förslag eller om det är någon som har lyssnat på för- och slutstegs kombinationen med Flatcap eller Hicap

Jag skulle tro att resulatet är likvärdigt även för din kombination dvs. att ljudförbättringen är större på CD-spelaren. Du vinner kanske ännu mer på att köra Hicap på CD5 XS än vad jag skulle göra eftersom 152 XS och 155 XS låter bätrre än Nait XS.

Kör Flatcap XS till 152 XS och Hicap till CD5 XS :-)

Skickat 17 december 2009 - 05:16

Ingen mer än jag som stör mig på att Hicap inte är lika bred som övriga grejorna?

/D

Skickat 17 december 2009 - 09:27

Visa inläggmnbs Dec 16 2009, 21:54 skrev:

Jag skulle tro att resulatet är likvärdigt även för din kombination dvs. att ljudförbättringen är större på CD-spelaren. Du vinner kanske ännu mer på att köra Hicap på CD5 XS än vad jag skulle göra eftersom 152 XS och 155 XS låter bätrre än Nait XS.

Kör Flatcap XS till 152 XS och Hicap till CD5 XS :-)

Problemet är att det blir för mycket saker i stereohyllan och olika format.

Skickat 17 december 2009 - 19:51

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg

Visa inlägggele77 Dec 17 2009, 05:16 skrev:

Ingen mer än jag som stör mig på att Hicap inte är lika bred som övriga grejorna?

/D

jo jag stör mig också...

Skickat 17 december 2009 - 22:20

min cd5 xs är på g och kommer komma innan jul om allt går som planerat.
jag kör för övrigt med AV s3 super med 152 och 155 xs. utöver cdn så kommer onkyon 906 kopplas på AV ingången där bluray, datorn, spotify, digitalboxen och ps3an spelar genom.
Nätdelen kommer uppgraderas dock så blir det troligtvis en fc xs eftersom jag då får en uppgradering på mer än bara cdn.
Eller tänker jag fel?
Ska självklart lyssna innan jag köper grisen i säcken. ;)

Skickat 17 december 2009 - 23:40

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg

Visa inläggPureDigital Dec 17 2009, 22:20 skrev:

min cd5 xs är på g och kommer komma innan jul om allt går som planerat.
jag kör för övrigt med AV s3 super med 152 och 155 xs. utöver cdn så kommer onkyon 906 kopplas på AV ingången där bluray, datorn, spotify, digitalboxen och ps3an spelar genom.
Nätdelen kommer uppgraderas dock så blir det troligtvis en fc xs eftersom jag då får en uppgradering på mer än bara cdn.
Eller tänker jag fel?
Ska självklart lyssna innan jag köper grisen i säcken. ;)

Min tanke var likadan dvs. med FC XS skulle jag få en ljudförbättring på både försteget i Nait XS och på CD5 XS vilket totalt borde ge en större förbättring än att bara uppgradera med en Hicap på CD5 XS. Det visade sig att min tes var felaktig, ljudförbättringen som FC gjorde på förstäkaren var liten jämfört med vad den gjorde på CD:n. Därför blev totalresultatet bättre med Nait XS och CD5 XS + Hicap jämfört med Nait XS + FC XS och CD5 XS + FC XS.

Efter de tester jag gjort i affären och hemma tror jag man får bästa ljudet med system A följt av B osv.

A: 152, 155, CD5 + Hicap
B: Nait, CD5 + Hicap
C: 152 + FC, 155, CD5 + FC
D: Nait + FC, CD5 + FC

Jag tycker det vore kul och bra om fler kunde testa olika kombinationer och skriva om erfarenheterna...

Skickat 17 december 2009 - 23:57

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg
På mässan vid Nääs Fabriker för några veckor sedan hörde jag CD5 XS med Naim DAC. Ljudet blev klart bättre när DAC:en kopplades till CD5 XS. Men jag tycker nog att det var ett större ljudlyft när Hicap kopplades till CD5 XS jämfört med DAC:en. Jag vill dock poängtera att jag inte har gjort några A/B jämförelse och att det var cirka två veckor mellan dessa lyssnings tillfällen.

Min plan är att låna hem både DAC:en och Hicap:en samtidigt innan eventuellt köp.

Skickat 12 april 2010 - 17:35

återupplivar tråden lite.

ingen som har köpt den ena eller andra ännu?

Skickat 13 april 2010 - 13:48

Jag har en Flatcap XS till mina nac 152XS, nap 155XS och CD5 XS.
Ljudet blev mycket bättre, luftigare, mer detaljer, allt blev bättre, klart värt pengarna.
Jag har inte jämfört med en Hicap, det var tyvärr designen som avgjorde där.

Det här inlägget har ändrats av Don Micke 13 april 2010 - 13:50

Skickat 17 april 2010 - 09:09

Visa inläggDon Micke Apr 13 2010, 14:48 skrev:

Jag har en Flatcap XS till mina nac 152XS, nap 155XS och CD5 XS.
Ljudet blev mycket bättre, luftigare, mer detaljer, allt blev bättre, klart värt pengarna.
Jag har inte jämfört med en Hicap, det var tyvärr designen som avgjorde där.

trevligt att du är nöjd, jag har samma elektronik som dig, kör mycket skivor men även en del från datorn genom en dacmagic så det lutar nog åt att skaffa en flatcap istället för en hicap även om den ska ge större skillnad på cdskivorna. Ska försöka låna hem lite grejer från min lokala handlare.

Skickat 03 juli 2010 - 23:21

• mnbs
  • Wannabe

• 26 inlägg
Jag fick hem en DualTeddyCap i onsdags vilken förser både min Nait XS och min CD5 XS...ojojoj... Innan jag köpte CD5 XS hade jag en Nad T585 (DVD) som källa, ljudförbättringen på mitt system med DualTeddyCap var lika stor som när jag bytte källa!!!

Pris cirka 700 euro med en extra 4-DIN kabel och frakt :-P

Visa inläggmnbs Jul 4 2010, 00:19 skrev:

Jag fick hem en DualTeddyCap i onsdags vilken förser både min Nait XS och min CD5 XS...ojojoj... Innan jag köpte CD5 XS hade jag en Nad T585 (DVD) som källa, ljudförbättringen på mitt system med DualTeddyCap var lika stor som när jag bytte källa!!!

www.teddypardo.com

Skickat 07 augusti 2010 - 14:57

Visa inläggmnbs Jul 4 2010, 00:21 skrev:

www.teddypardo.com

Jag har också beställt en nu :) Dock har jag för och slutsteg så det blev ingen extra kabel för min del :( 6400 :- vettigt för "2st Hi-caps"
Hoppas jag blir lika nöjd som dig!

Skickat 14 november 2010 - 23:22

Nu har jag också beställt en DualTeddyCap.

Spänningen är olidlig :D

Skickat 10 mars 2011 - 19:00

Visa inläggmagusXII Nov 14 2010, 23:22 skrev:

Nu har jag också beställt en DualTeddyCap.

Spänningen är olidlig :)

Fick du din DualTeddyCap?
Intryck?

Skickat 24 maj 2011 - 20:55

Japp fick min DualTeddycap! Är jättenöjd. Den tar ett fast grepp om musikåtergivningen på alla sätt. Finfint!

Skickat 31 oktober 2011 - 11:28

Har lånat hem en Hicap till min Naim XS-2. Blir ett klart större ljud med bestämdare bas och mer luft mellan instrumenten. Nya småljud markeras väldigt tydligt nu. Underbart att lyssna på Jazz. Hårdrock blir också betydligt bättre nu än tidigare. En bra om än dyr uppgradering, men vill man suga ut det bästa ur sin anläggning så dylika nätaggregat ett måste. Kör själv endast musik genom dator, D/A-omvandlare och Hiface, så min Hicap är naturligtvis kopplad till förstärkaren.

Skickat 01 november 2011 - 23:01

Visa inlägggele77 17 december 2009 - 05:16 skrev:

/D

Jo klart ett misslyckande Flatcap är mycket snyggare :)

Skickat 01 november 2011 - 23:10

Pratade med min hifibutik som sa att nätaggregaten helst inte skall vara i närheten av övrig utrustning. Min hicap står på golvet osynlig för omvärlden.

Skickat 01 november 2011 - 23:13

Tråkigt med osynliga saker för 13000 sek tycker jag. :)

Skickat 02 november 2011 - 05:03

Kan jag hålla med om. Bäst blir det ju när alla sinnen får vara med, fast det viktigaste är ju att det låter bättre med en Hicap. men bortsett från de något udda formaten så tycker jag att hicap är rätt stilren o snygg. Ser ut som en det DAC

Skickat 14 november 2011 - 17:09

Sitter just nu o lyssnar på min stereo med min nyinförskaffade Hicap. Låter riktigt bra. Alla musikaliska parametrar tar ett kliv framåt.

Skickat 25 december 2011 - 13:59

Har köpt 155xs och 152xs och har datorn som musikspelare.Men hänger inte med riktigt kan jag använda en Hicap eller är det bara Flatcap? sen finns ju DualTeddyCap också. Fördelern är ju att Flatcapen passar ju in men är ju ljudet som är viktigaste..så det står kanske mellan en Flatcap och Dualteddy!

Sen är det någon som har ett bra tips på en d/a omvandlare till detta system skulle det vara tacksamt har en pro-ject usbbox just nu men ska bytas bort inom snar framtid..

Skickat 26 december 2011 - 14:47

Visa inläggfloyd123 25 december 2011 - 13:59 skrev:

Har köpt 155xs och 152xs och har datorn som musikspelare.Men hänger inte med riktigt kan jag använda en Hicap eller är det bara Flatcap? sen finns ju DualTeddyCap också. Fördelern är ju att Flatcapen passar ju in men är ju ljudet som är viktigaste..så det står kanske mellan en Flatcap och Dualteddy!

Sen är det någon som har ett bra tips på en d/a omvandlare till detta system skulle det vara tacksamt har en pro-ject usbbox just nu men ska bytas bort inom snar framtid..
Har själv en Music fidelity M1 Dac mellan dator och förstärkare plus en Hiface EVO mellan dator och min music fidelity. Tycker ljudet blir klockrent. Finns ju rätt gott om prisvärda dacar. Låna hem o testa innan köp. Då brukar det bli bra.

Skickat 07 januari 2012 - 21:35

Har lånat hem en lead audio LA-100 blev väldigt stor skillnad...men har inte bestämt mig om jag ska köpa den eller kolla vidare..finns lite grejer med den som jag jag tvekar inte ljudmässigt men andra saker...

Skickat 17 april 2012 - 14:03

Liva upp denna tråden igen...som sagt har 155 & 152 xs och har blivit sugen på en Teddypardo men fattar inte riktigt vilken jag ska välja av dessa http://www.teddypard...iesForNaim.html
eftersom det finns olika många utgångar på dem är det någon som vet?
eller ska man välja Naim´s flatcap på grund av det passar ihop estetiskt men verkar som att Teddy har fått väldigt bra kritik....

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.