Någon som vet skillnaden mot DBX Driverack? Dom är ju dyrare men använder man dom till annat också? Försökt leta så mycket jag kan om dessa aktiva filter men känns som ja behöver lite assistans av folk som vet bättre =))
//MVH Niklas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
dbx 234XL äre bra som filter till hemmahögtalarna?
Startad av
[email protected]
, Dec 27 2009 21:14
17 svar till detta ämne
Postad 27 December 2009 - 21:14
Hejsan, jag är lite grön på det här området med ljud och filter, men har letat runt efter aktiva delningsfilter och stött på ett DBX 234XL, men kommer in på sidor som berör studioutrustning då, men kan jag använda detta aktiva delningsfilter till mina hemma högtalare? Jag har två golvare med 8", 4,25" och diskant i varje.
Någon som vet skillnaden mot DBX Driverack? Dom är ju dyrare men använder man dom till annat också? Försökt leta så mycket jag kan om dessa aktiva filter men känns som ja behöver lite assistans av folk som vet bättre =)) //MVH Niklas Postad 27 December 2009 - 22:03
dbx 234XL fungerar utmärkt att använda som aktivt delningsfilter för hemmahögtalare. Tänk dock på att ett aktivt delningsfilter kräver separata slutsteg för varje register hos dina högtalare (bas, mellanregister och diskant). Dina högtalare bör också vara konstruerade för att drivas aktivt vilket oftast innebär att man har möjlighet att bypass-koppla det passiva delningsfiltret i dem.
När det gäller dbx 234(XL) så kan det även vara värt att nämna att 234XL-versionen är utrustnad med XLR-kontakter medan den vanlig 234-versione är utrustadad med tele-kontakter ... Angående dbx Driverack så är det en digital signalprocessor för aktiva högtalare. Beroede på version av Driverack så får man både delningsfilter, limiter, EQ och en mängd andra funtioner i en och samma burk. Postad 27 December 2009 - 22:23
Har läst lite mer om det, kan det vara så att man med driverack har lite större inställningsmöjligheter, att kunna korrigera faserna och ändra var filtret ska dela frekvensen osv? Kanske är värt att lägga lite mer på ett sådant isf? Redigerat av [email protected], 27 December 2009 - 22:30. Postad 27 December 2009 - 23:29
Helt riktigt! Med dbx Driverack har man betydligt större inställningsmöjligheter än med 234XL (som endast är ett 2/3/4-vägs analogt delningsfilter). Huruvida dxb Driverack är en vettigare lösning för dig kan bara du avgöra. Det är helt beroende på vilka prylar du har och vad du är ute efter att lösa med ett dbx Driverack. Jag personligen använder förnärvarande ett dbx 234XL i min studio eftersom jag inte tycker ett dbx Driverack tillför något. Jag har redan limiters, kompressorer, EQ's, rumskorrigering och en hel del annat så i mitt fall var det onödigt med ett dbx Driverack.
Postad 28 December 2009 - 17:56
Jag använde förut 234 Xl och det funkar mkt bra,ganska mkt bättre än Behringers analoga filter tex. Använder nu Driveracket,och det funkar klockers. Man kan ändra branthet o sånt på filtret och auto eq:a rummet mm mm. Om du bara ska ha det som just filter och inte behöver Eq:a och sånt så kör på 234 Xl.
Postad 28 December 2009 - 21:22
Någon som vet vad man kan göra med microfonen man kan köpa till driveracken?
microfon Någon som vet om thomann.de är såpass seriösa att man vågar beställa därifrån? =) Postad 28 December 2009 - 21:51 Jag har beställt både trumset och mikrofoner från Thomann och det har inte varit några som helst problem Postad 29 December 2009 - 09:48
Har jämfört driverack med 223xl och Behringer DCX2496. Driveracken brusade minst och var minst hörbar.
DBX 260 Bäst på allt. DBX 223XL vann över DCX om man inte behöver alla inställningarna som den ger. DCX 2496 var "instängd" i jämförelse. Så du gör ett bra köp! med mick så kan du brusa av rummet så att driveracken ställer in filterparametrarna. smidigt när man ska ställa in sina basmodduler bla. Postad 30 December 2009 - 00:06
Ok, hur fungerade det med leveransen? Hört av en att han hade problem med att DHL skulle komma och leverera under dagtid när han var på jobbet utan att ringa och höra innan så det gick bra.. Postad 30 December 2009 - 15:25
Jag har inte haft några problem med leveranser från DHL eftersom jag kunnat vara hemma då del flesta leveranser dykt upp ... I något enstaka fall har jag fått omboka en leverans eller hämta prylarna hos DHL och det har inte heller varit några problem.
Postad 30 December 2009 - 15:52
Ja,min erfarenhet är att DBX är bättre på alla punkter än behringer. Speciellt om man jämför tex då 234 Xl med ett vanligt analogt behringer (d.v.s motsvarande) då krossar DBX:n behringern,snacka om skillnad.. Bra köp absolut! Det där med micken är lite känsligt,har ganska stor betydelse vad du har för mick,och placeringen är verkligen yberkänslig. Flyttar man micken 30 cm åt nåt håll o "brusar" in rummet igen,så blir resultatet annorlunda. Även vilken volym man kör på har betydelse,så testa bruset i samma nivå som du tänker spela. Om du tex brusar jättehögt,så kan det bli att den drar ner diskanten för att ta bort överdriven diskant om ditt system har det vid hög volym,detta gör ju då att det låter lite dovt på låg volym. Och vice versa. En viktig grej att komma ihåg är att driveracket blåser på MAX med brus så du måste sänka gainen nån annanstans annars blåser du sönder nånting. Jag har ju PA grejer vilket det är anpassat för,så då drog jag ner gainen på stegen till noll,sen drog igång bruset. Sen höjde jag gainen på mina steg till den nivå jag ville brusa på. Och en annan sak: Slå på driveracket först,och stäng av det sist, för den ger ifrån sig ultrastarka signaler vid uppstart(den går igenom alla kanaler) och en jättestark smäll vid avstängning. Hörde om en kille som hade ljudgrejer (PA) för några hundra tusen och råkade snava på sladden till driveracket så strömmen bröts med alla steg o sånt igång,och då var det BYE BYE med dom högtalarna.. Inte så kul. Enda nackdelen med denna burk skulle jag vilja påstå. Lycka till! Postad 31 December 2009 - 16:04
Vad innebär det egentligen att man "brusar in" rummet? Postad 01 January 2010 - 12:22
Driveracket ger ifrån sig rosa brus,det är ett brus som innehåller alla frekvenser,iaf dom frekvenser som den mäter på. Sen mäter helt enkelt micken hur dessa frekvenser blivit återgedda i anläggningen i det rummet. Micken är ju kopplad till driveracket givetvis. Sen ställer den automatiskt in Eq så responsen blir rak,om man nu vill det. Så har du en dipp i basen vid 60 hz på 7 db så höjer driveracket basen vid 60 hz med 7 db. Är du med? Och likadant då om det är nån frekvens som sticker iväg,då dämpas den.Sen hur resultatet blir har stor inverkan med kvaliteten på micken och placeringen av den,som jag skrev förut.
Jag själv har inte blivit nöjd med hur den ställt in sig ,så jag har ställt in allt efter mina egna öron istället. Postad 01 January 2010 - 16:41
Ok, ja ifall det fungerar verkar det ju vara en bra grej iaf. Postad 01 January 2010 - 22:12
hur äre med delningen i detta filter, kan man justera var filtrerna ska dela frekvenserna eller är man låst med driveracken pa?
Postad 02 January 2010 - 11:43
Du kan justera delningsfrekvenserna väldigt noggrant,och även brantheten tex 24 db per oktav eller 18 eller vad man nu vill ha. (234 Xl kan du bara välja delningsfrekvenserna med,sen inget mer. )Man kan även ändra om det ska vara linkwitz riley eller butterworth karaktär på filtret. Sen kan du ställa output för varje enskilt register,det finns flera olika sorters EQ,en bass synth, mm mm. En jäkla massa i samma burk alltså. Limiters o sånt finns också.
Driverack pa är en kalasburk som jag inte nog kan rekommendera. Postad 02 January 2010 - 11:47
Du kan justera branthet och vid vilken frekvens och typ på delningen dvs L-R, Hanning osv hp, LP, Shelve mm.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |