Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nyinköpt laptop, defekt - Vad ska jag göra?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2009 - 14:19

Herr Kryss
  • Herr Kryss
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej. Fick en dator i julklapp, men den är defekt. Den tjuter och låter när laddaren sitter i.

Jag ringde Siba och frågade om jag kunde få en ny, men de sade att jag inte fick det.
Gick även till butiken och frågade, men de sade att jag ej fick en ny eller pengarna tillbaka. De hänvisade mig att ringa Asus istället.
Jag orkar inte hålla på att krångla i flera veckor med reparation och skit.

Vad ska jag göra?
Borde jag få en ny dator av Siba?
Har jag lagen med mig på min sida?

Tacksam för svar.

Postad 28 December 2009 - 15:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hej. Fick en dator i julklapp, men den är defekt. Den tjuter och låter när laddaren sitter i.

Jag ringde Siba och frågade om jag kunde få en ny, men de sade att jag inte fick det.
Gick även till butiken och frågade, men de sade att jag ej fick en ny eller pengarna tillbaka. De hänvisade mig att ringa Asus istället.

Vad ska jag göra?

Tacksam för svar.

du har väl 14 dagar på dig att ångra köpet ?

föreslår att du gör det.

tråd flyttad.

Postad 28 December 2009 - 18:53

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
14 dagar gäller bara distansavtal och om varan är "hel och ren" alltså inte defekt. Det som är intressant är när datorn inhandlades, då man har en sk. DOA-period på ett visst antal dagar efter inköpet.
Kvalar den inte in under en DOA så är SIBA's råd helt riktigt. Du kan alltid välja att lämna den hos SIBA för reparation dock så har ASUS en väldigt bra support själva därav kan du kapa reparationstiden kraftigt genom att gå via dom istället.

Postad 28 December 2009 - 18:55

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Är den kass ur lådan tycker jag inte du ska behöva skicka den på rep. direkt, stå på er hos Siba...

Postad 28 December 2009 - 22:44

Herr Kryss
  • Herr Kryss
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.

Och jag tror att den inhandlades några dagar innan jul. Gäller det då än?

Postad 29 December 2009 - 10:54

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Under julen brukar butikerna ha en förlängd returrätt så prata med den som köpt datorn till dig och be denna att återlämna den till butiken på "öppet köp".

Postad 29 December 2009 - 10:59

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Det kan vara svårt att lämna in en öppnad och startad laptop på "öppet köp", däremot ska man inte acceptera att den är trasig direkt vid leverans utan begära en ny, inte reperation.

Postad 29 December 2009 - 11:07

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Under julen brukar butikerna ha en förlängd returrätt så prata med den som köpt datorn till dig och be denna att återlämna den till butiken på "öppet köp".

Bekymret är att butikerna brukar ta en återställningsavgift om datorn är använd. Jag skulle börja med att få SIBA att tillbaka datorn och att de själva löser problemet med ASUS. Detta är den mest kundvänliga lösningen. Alternativ två är att nyttja ASUS support. DÅ felanmäler du datorn på ASUS hemsida och följer instruktionerna. Du kommer att kostnadsfritt få buda datorn till serviceinrättningen.

Men först och främst borde SIBA skärpa till sig, då datorn var defekt direkt ur kartong. Stå på dig och lycka till!

Postad 29 December 2009 - 12:20

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Det bästa är givetvis att prata med säljaren för att komma fram till en lösning som båda parter kan acceptera. Finns en garanti så kan det även vara idé att se vad tillverkaren kan erbjuda.

Lagen säger följande:
Den enda kontakt köparen behöver ha är med säljaren. Det är säljarens skyldighet att hantera reklamationer så snabbt som möjligt, och att sköta ev. kontakter med andra inblandade företag. Reklamerar du ett fel har du som köpare rätt att begära omleverans (ny vara) eller avhjälpande (reparation). Lagstiftaren säger att köparens krav på omleverans inte kan avvärjas med ett erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att omleverans antingen är omöjligt eller att avhjälpande skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Edit: Tänk på att lagen gäller mellan köpare och säljare. Är det Tomten som köpt datorn så kanske han kan förse dig med inköpskvittot :)

Redigerat av Tomas_D700, 30 December 2009 - 12:44.

Postad 29 December 2009 - 15:48

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det kan vara svårt att lämna in en öppnad och startad laptop på "öppet köp"...

Bekymret är att butikerna brukar ta en återställningsavgift om datorn är använd.

Det är inga som helst problem att återställa både dator och förpackning i orginalskick så det ser oöppnat ut. Har gjort det ett par gånger själv när jag har varit i liknande situationer.

Postad 29 December 2009 - 15:59

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Vad ska jag göra?

Tacksam för svar.

Det är inte strömadaptern som tjuter och låter?
Detta fenomen finns t.ex. på många nyare HP och det klassas inte som ett fel. På HPs hemsida står det beskrivet att det är ett högfrekvent ljud som "de flesta" inte hör. Och det tycker de är godtagbart.
Troligen är detta som är orsaken till ljudet och Siba tar inte tillbaka den eftersom det inte är fel på datorn, den är bara konstruerad så...
Själv så stör jag mig grymt på detta eftersom jag aldrig tidigare upplevt att adapters till laptops tjuter, men det är väl en billigare variant som de har börjat med nu för tiden...

Redigerat av masp86, 29 December 2009 - 16:00.

Postad 30 December 2009 - 13:32

Unregisteredbcd7d65c
  • Unregisteredbcd7d65c
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det är inte strömadaptern som tjuter och låter?
Detta fenomen finns t.ex. på många nyare HP och det klassas inte som ett fel. På HPs hemsida står det beskrivet att det är ett högfrekvent ljud som "de flesta" inte hör. Och det tycker de är godtagbart.
Troligen är detta som är orsaken till ljudet och Siba tar inte tillbaka den eftersom det inte är fel på datorn, den är bara konstruerad så...
Själv så stör jag mig grymt på detta eftersom jag aldrig tidigare upplevt att adapters till laptops tjuter, men det är väl en billigare variant som de har börjat med nu för tiden...

Enligt konsumentköplagen så är det inte relevant vad SIBA och/eller HP tycker i detta fallet. Det som har betydelse är ifall det kan tänkas vara ett fel och vad det felet har för betydelse för dig. Att datorn tjuter med hög frekvens är inget man kan förvänta sig. Om du kan höra pipet och tycker att det är störande så är det tillräckligt för att SIBA ska behöva åtgärda det.
Regler för DOA (Dead On Arrival) är något som ett företag själv kan ta på sig och är inget som står i konsumentköplagen. Dessutom är inte felet av sådan art att varan är död, utan köparen kan i viss mån styra när det är lämpligt med en reparation. Därför tror jag att du kommer att behöva stå ut med att få den reparerad. Men som sagt, kolla om det är en extern nätadapter som piper. I så fall behöver du kanske inte vara av med datorn utan helt enkelt kan få en ny nätadapter.
En annan sak du kan kolla är ifall det är elen i ditt hem som gör ljudet. Prova hemma hos någon annan (inte grannen om du bor i lägenhet). Har nätsladden jord ska den kopplas in i jordat uttag.

Redigerat av Unregisteredbcd7d65c, 30 December 2009 - 13:34.

Postad 30 December 2009 - 16:46

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Enligt konsumentköplagen så är det inte relevant vad SIBA och/eller HP tycker i detta fallet. Det som har betydelse är ifall det kan tänkas vara ett fel och vad det felet har för betydelse för dig. Att datorn tjuter med hög frekvens är inget man kan förvänta sig. Om du kan höra pipet och tycker att det är störande så är det tillräckligt för att SIBA ska behöva åtgärda det.

Kan du skicka en länk där det står att det inte är upp till tillverkaren att specificera vad som är fel, och vad som är en egenskap till följd av teknikval? (mest för intresse, för det är bra att veta även i mitt fall där HPn tjuter lite grann)

Postad 06 January 2010 - 20:54

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
Arbetar själv inom hemel. Det finns egentligen inget krav att SIBA ska byta ut produkten (datorn i detta fallet). MEN självklart har du möjlighet att lämna in datorn till Siba och få felet åtgärdat. OM verkstaden inte hittar något fel på datorn eller felet är mjukvarurelaterat eller om felet på annat sätt inte täcks av 'fabriksgaranti' har verkstaden (och i förlängningen butiken) rätt att ta ut en undersökningsavgift. Förutsatt att man informerat om detta innan.

Att ta ut en undersökningsavgift i samband med inlämnande av produkt och betala tillbaka den om produkten visar sig vara behäftad med ett ursprungsfel är enligt praxis inte ok.

RMA förhandlar kedjorna om individuellt mot distributör/tillverkare och kan variera något. Det betyder såklart inte att man som företag måste byta ut datorn, även fast det såklart är det enklaste, bästa, iallafall för slutkund.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.