Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mystisk ljuduppfattning

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2010 - 12:18

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Som ni kanske minns så provlyssnade jag på några Klipschburkar förra året nån gång och sågade dessa ganska rejält med upprörda röster här som följd. Tråden heter Provlyssnat: Klipsch och focal. För den som missat detta.

Häromdagen var jag hemma hos en kompis som har små klipsch burkar med endast en 5" och ett litet tractrix horn. Drivet av nån billig HK reciever samt till detta en 12" Klipsch sub vet dock inte exakt vilken.

Vi lyssnade på musik givetvis,blandad kompott allt från hårdrock till synth.
Och jag blev mäkta imponerad av dessa skapelser!

Det lät inte ett dugg likt det ljud jag hörde på Hifihuset,en köttig varm klang som inte lät det minsta burkigt eller vasst. Han kunde inte spela tillräckligt högt för min smak annars så lät det riktigt riktigt bra,tro det eller ej.

Den klangen fast kanske 15 Db till så är vi hemma.

Om ni som gillar Klipsch har den klangen så förstår jag varför ni blev upprörda över min sågning.

Allt är jättemystiskt!

Låter dom mindre burkarna bättre än dom större tex rf 82 eller?

Det är så jag seriöst börjat överväga att skaffa stora klipschar som toppar,så bra lät det.
Om nu dom stora låter lika bra som dom små gjorde.

Tankar o funderingar på detta??

Postad 02 January 2010 - 13:29

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
INGEN?

Postad 02 January 2010 - 14:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Låt mig säga så här:

1. Lyssnade hos en polare på RF83. Mkt trevlig upplevelse. Han matade
med Musical Fidelity A5. nånting. Lite vassa i diskanten innan jag hämtade
allt av madrasser han hade. Han hade då ett helt kalt rum - ajabaja :)

2. En norsk hifijournalist skrev att Klipsh har hål i huvudet som släpper
oinspelade högtalare ut i butik. Dom låter för jävliga rakt ur kartongerna.
Men sedan så släpper dom ordentligt.

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 January 2010 - 14:32.

Postad 02 January 2010 - 16:48

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Det låter ju som det är en kombination mellan dåligt inspelade högtalare och rummet. Nu vet jag ju dock inte hur akustikfixat rum hifihuset hade men förmodligen är det så. :)

Postad 02 January 2010 - 16:56

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Tror mest på det akustiska, har själv hört anläggningar i miljonklassen låta crap i dåliga ljudmiljöer...

Postad 02 January 2010 - 18:06

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Om ni som gillar Klipsch har den klangen så förstår jag varför ni blev upprörda över min sågning.

Allt är jättemystiskt!

Det är så jag seriöst börjat överväga att skaffa stora klipschar som toppar,så bra lät det.

Dom extra 15 dB:en fixar RF35 utan problem:) hm vem kan ha sådana..:) Vad som sedan skiljer i ljud mellan dem vet jag inte. men som tidigare sa, bra möblering, bra ljudabsorbering plus att fixa med equlizer gör det mesta (eftersom alla stärkare numera har "flat" ljud, tyvärr. är det några som inte trivs då så är det Klipsch.

Postad 04 January 2010 - 07:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Det var säkert RSX5 paketet du lyssnade på, dom hade jag själv i några år och var mycket nöjd. Tycker också dom hade en skönare klang än Klipschs golvhögtalare. Tycker Kllipsch har fått oförtjänt mycket negativ kritik, det är bra högtalare som är väldigt prisvärda. Men man bör mata dom med en strömstark förstärkare typ HK eller Marantz.

Postad 05 January 2010 - 00:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Tror mest på det akustiska, har själv hört anläggningar i miljonklassen låta crap i dåliga ljudmiljöer...

Instämmer. Akustiken är enormt viktig.

Postad 07 January 2010 - 10:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Som ni kanske minns så provlyssnade jag på några Klipschburkar förra året nån gång och sågade dessa ganska rejält med upprörda röster här som följd. Tråden heter Provlyssnat: Klipsch och focal. För den som missat detta.

Häromdagen var jag hemma hos en kompis som har små klipsch burkar med endast en 5" och ett litet tractrix horn. Drivet av nån billig HK reciever samt till detta en 12" Klipsch sub vet dock inte exakt vilken.

Vi lyssnade på musik givetvis,blandad kompott allt från hårdrock till synth.
Och jag blev mäkta imponerad av dessa skapelser!

Det lät inte ett dugg likt det ljud jag hörde på Hifihuset,en köttig varm klang som inte lät det minsta burkigt eller vasst. Han kunde inte spela tillräckligt högt för min smak annars så lät det riktigt riktigt bra,tro det eller ej.

Allt är jättemystiskt!

Vilka saker var det som du lyssnade på nu?

Jag har samma uppfattning (fast i mer eller mindre stor utsträckning) om alla de nyare Klipsch jag hört. Dock ej lyssnat på någon på över ett år.

De akustiska kraven skiljer inte Klipsch från andra märken. Skitakustik = dåligt ljud oavsett.

För sakens skull - ja jag har lyssnat på "inspelade" högtalare.

Visst är det kul att vi tycker olika. :blink: Lyssna mer. Kanske Klipsch är rätt för dig ändå?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 07 January 2010 - 10:56.

Postad 07 January 2010 - 11:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har också lyssnat på Klipsch på hifihuset, faktiskt så var min andra uppsättning högtalare Klipsch från just hifihuset :blink:

Det sämsta ljud jag hört där var dock när det var demo på dess... K A T A S T R O F.

Där om nån gång borde dom kört torrdemo....

Har hört riktigt bra ljud där också med Martin Logan och Thiel.

Redigerat av Martin, 07 January 2010 - 11:10.

Postad 07 January 2010 - 12:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Martin: Haha ja, det var rent ut sagt bedrövligt. Jag var dock artig och höll god min. Minns att röster återgavs som om de kom ur fyra meter breda munnar. Torrdemo hade helt klart varit bättre. Och jag har hört märket låta bra mycket bättre än den gången.

Postad 07 January 2010 - 15:46

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Det var säkert RSX5 paketet du lyssnade på, dom hade jag själv i några år och var mycket nöjd. Tycker också dom hade en skönare klang än Klipschs golvhögtalare. Tycker Kllipsch har fått oförtjänt mycket negativ kritik, det är bra högtalare som är väldigt prisvärda. Men man bör mata dom med en strömstark förstärkare typ HK eller Marantz.

Det var golvhögtalare,fast endast bestyckade med en 5" till basen och ett litet horn.
Sen hade han en 12" Sub till det.

Idiot som jag var frågade jag inte vad de hette.
Men det går ju o fråga i efterhand visserligen..

På hifihuset lyssnade jag på rf 82 och rf 63.
Sistnämnda skulle vara så jäkla mkt bättre enligt han i affärn,men det lät... Skit.
Bland det sämsta jag nånsin hört i denna prisklass.

Därför blev förvåningen mkt stor när det lät så bra hos min kompis.
Lugnt avslappnat ljud som inte lät ansträngt alls trots att volymen låg på +2 Db ibland.
Och detta på allt vi spelade,inte ens Dio lät vasst trots att inspelningen är som den är på Holy diver skivan.

Postad 13 May 2010 - 19:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Det var golvhögtalare,fast endast bestyckade med en 5" till basen och ett litet horn.
Sen hade han en 12" Sub till det.

Idiot som jag var frågade jag inte vad de hette.
Men det går ju o fråga i efterhand visserligen..

På hifihuset lyssnade jag på rf 82 och rf 63.
Sistnämnda skulle vara så jäkla mkt bättre enligt han i affärn,men det lät... Skit.
Bland det sämsta jag nånsin hört i denna prisklass.

Därför blev förvåningen mkt stor när det lät så bra hos min kompis.
Lugnt avslappnat ljud som inte lät ansträngt alls trots att volymen låg på +2 Db ibland.
Och detta på allt vi spelade,inte ens Dio lät vasst trots att inspelningen är som den är på Holy diver skivan.

Det kan ha varit Klipsch Synergy F1 du lyssna på den stämmer in på storleken . Har själv nyligen köpt F3 och är skit nöjd ..

Postad 14 May 2010 - 11:38

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
har en mindre stativare rb 61, med en hk 3490, sjukt nöjd i det rum jag har dom i nu, ganska litet rum 15 kvadrat.

ska dock snart flytta och ska då köpa golvare, var och lyssna på dali concept 8 och dali lektor 6, åh herregud va tråkigt det lät i jämnförelse med mina klipsch, sjuk instängt burkigt och äckligt skrikig diskant, eller ljus kanske man ska säga, så sjukt tunt ljud...
och då satt dom på en nad stereo förstärkare för 10k minns inte namnet på den.

Postad 15 May 2010 - 09:49

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Det kan ha varit Klipsch Synergy F1 du lyssna på den stämmer in på storleken . Har själv nyligen köpt F3 och är skit nöjd ..

Nej,det var inte dom. Synergy serien har jag hört på BRL,och det var inte såna han hade.

Var ju även hemma hos en tjomme och lyssnade på RF83,det lät inte nåt vidare värst.
Men där kan man tillskriva ljudet hans otroligt dåliga placering och kala rum

Går egentligen inte få en uppfattning om hur dom presterar.

Men intresset för klipsch har svalnat av,det är PA all the way som gäller.
Det finns inget annat som spelar musik på det sättet,inte som jag hört iaf.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.