Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - D-link Boxee

8094 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2011 - 16:09

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Jag har filmer i alla möjliga format och har provat alla inställningar
Vissa funkar bra för den ena filmen och andra för den andra
Det konstiga är att mycket BD material inte funkar som det skall med 1080/24p
Väljer jag 60Hz funkar det bättre
Detta gäller filmer som ligger i 1080p X264 23,976fps

Problemet är inte vanligt judder, utan små hopp i bildrutorna lite då och då
Någon annan som upptäckt detta ?

23,976 hz fungerar som det ska, 24.000 gör det däremot inte pga Intels GPU.

Postad 10 October 2011 - 16:27

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Snabbspola fram eller tillbaka så försvinner det. Buggen gäller DVD-ISO och är anmäld sedan typ ett år, men de verkar inte ha några planer på att fixa det.

Hur är hårddisken formaterad?
Har du satt upp en share i File Sources och scrapat innehållet innan du går till Movies?
Kan du se filerna direkt från Files?

Formaterad i windows på samma sätt som den som funkar.
Inte gjort något med någon av diskarna, har använt dom till popcorn-hour utan problem.
Nej, den hittar inte någonting på den stora disken.

Kan tillägga att jag har halvdålig koll på datorer.

Postad 10 October 2011 - 16:40

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Jacka i de två olika usb diskarna i en dator, sök upp disken i filhanterare, höger klicka välj egenskaper, kolla de två diskarnas format, t.ex. NTFS.

Postad 10 October 2011 - 17:51

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jacka i de två olika usb diskarna i en dator, sök upp disken i filhanterare, höger klicka välj egenskaper, kolla de två diskarnas format, t.ex. NTFS.

Båda är ntfs

Postad 10 October 2011 - 19:17

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
God kväll gott folk.

Dagens uppmaning från Admin.
Jag har haft denna tråd under uppsikt ett tag och det ser inte bra ut för en del som huserar härinne och tror att det är de som styr och bestämmer här på forumet.
Tråkigt att både se och läsa vad så kallade vuxna personer skriver och uttalar sig om varandra.
Slutar det inte upp omedelbart så kommer det att delas ut semester till berörda parter.
Nej, jag tänker inte namnge någon i tråden utan jag räknar kallt med att de som har uppträtt på ett icke godkänt sätt vet detta med sig och tar åt sig av mina uppmaningar.

Väl mött i forumet och tänk på att vara trevliga mot varandra!

Postad 10 October 2011 - 19:47

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Någon som har en ide om vad som felar för mig?

Postad 10 October 2011 - 19:59

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Någon som har en ide om vad som felar för mig?

Har aldrig råkat ut för något liknande
Om en disk felar, brukar den fela om man ansluter den till datorn också
Så mitt enda tips är att du kör en diskkontroll
Hos Mac finns det diskverktyg, men jag tror att du kan göra det även i Windows genom att högerklicka på disken
i denna datorn och där välja någon form av diskkontroll

Hade själv en disk som höll på att krascha och jag fick med nöd och näppe över filerna till en annan HDD
och sedan lade den av minuterna efteråt

Postad 10 October 2011 - 20:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Har aldrig råkat ut för något liknande
Om en disk felar, brukar den fela om man ansluter den till datorn också
Så mitt enda tips är att du kör en diskkontroll
Hos Mac finns det diskverktyg, men jag tror att du kan göra det även i Windows genom att högerklicka på disken
i denna datorn och där välja någon form av diskkontroll

Hade själv en disk som höll på att krascha och jag fick med nöd och näppe över filerna till en annan HDD
och sedan lade den av minuterna efteråt

Ok, den funkade dock prickfritt på min popcorn hour senast i förmiddags.
När jag pluggar in min ändre 1 tb hittas den direkt, får upp en usb-logga.
Men den andra är som död. Har provat den i båda usb-ingångarna utan framgång, har uppdaterat boxeen och startat om både den och hårddisken flera gånger.

Ska kolla den i datorn och se om jag hittar något fel.

Redigerat av Unregistered7444adce, 10 October 2011 - 20:15.

Postad 10 October 2011 - 20:21

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Vincent
Det låter mycket märkligt
Kolla även om den blivit formaterad som enkel eller dynamisk enhet om det nu kan spela någon roll för Boxxe
Men det bör ju experterna på boxee veta.
Det gör du under administrationsverktyg (tror jag det heter) som ligger under kontrollpanelen
och där väljer du diskhantering och sedan tror jag du högerklickar på själva disken och väljer egenskaper
om det inte står nämnt på annat vis

Postad 10 October 2011 - 21:15

Unregisteredeae4ce85
  • Unregisteredeae4ce85
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Videon är helt buffringsfri, däremot är det dropouts med HD-ljud om det nu är det du reagerar över.
Skit i Malcjom, han vet inte vad en BD-ISO är...

Ja Malcom har man förstått att man ska strunta i för länge sen, suck.

Nej inte ljudet utan min stannar upp i uppspelningen och den väntar in innan den spelar igen.
Får se om jag koppla lite annorlunda för att snabba upp nätverket, NASen är lite svårare att snabba upp.

Postad 10 October 2011 - 21:33

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Som sagt var jag skiter fullständigt VEM som ansvarar för mjukvaran.
Det jag vet är att enda sättet jag kan klaga är genom Boxee Box forumet.

Varför inte klaga till D-link om boxen inte uppfyller specen? Att klaga på ett forum brukar kräva tur om du ska få hjälp.

Postad 10 October 2011 - 21:44

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Varför inte klaga till D-link om boxen inte uppfyller specen? Att klaga på ett forum brukar kräva tur om du ska få hjälp.

Har jag sagt att BB inte uppfyller specen? Har du ens läst på det officiella BB forumet?

Jag själv har inga speciella problem med BB förutom några smådetaljer men som inte stör funktionen i så stor grad.
Däremot verkar andra ha desto större problem med appar och smb-utdelningar mot Win7

Postad 10 October 2011 - 21:46

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Ja du har all rätt att klaga och reklamera hårdvaran. Men det är fortfarande inte D-Link som utvecklar eller ansvarar för mjukvaran. Din definition av att "Windows inte fungerar" syftar i att datorn är totalt oändvändbar och då kan du naturligtvis reklamera den. Men innehåller Windows buggar så kommer Dell hänvisa att det ligger bortom deras kontroll. De kan inte starta något eget utvecklingsarbete för att fixa buggar i ett annat företags mjukvara.
De är två helt skilda bolag.
Boxee verksamhet bygger på att släppa samma mjukvara till så många plattformar som möjligt.
Det är därför de kan släppa samma mjukvara till andra företag som Iomega.
Man kan ogilla detta hur mycket som helst men så är det.

Ghostlink, du har helt fel i ditt resonemang. D-link är den leverantör som du köper både hårdvaran och mjukvaran av och som mot konsumenten ansvarar för att det fungerar. Att sen D-link får kräva av Boxee att fixa problemen är deras huvudvärk och inte konsumentens. Precis på samma sätt som MS inte skulle ta emot en felanmälan från en Dell-kund som köpt en Dell-dator med Windows på. MS kommer att hänvisa kunden till Dell. Det är det som är anledningen till att en OEM-licens av Windows är betydligt billigare än en vanlig licens.

Postad 10 October 2011 - 21:57

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Har jag sagt att BB inte uppfyller specen? Har du ens läst på det officiella BB forumet?

Jag själv har inga speciella problem med BB förutom några smådetaljer men som inte stör funktionen i så stor grad.
Däremot verkar andra ha desto större problem med appar och smb-utdelningar mot Win7

Nej, jag har inte läst dina inlägg på det officiella BB forumet, men det jag svarade på är att du ser den enda vägen att klaga är via det forumet vilket jag tycker är fel. Har du problem så kan du klaga till D-link, har du inga problem så förstår jag inte riktigt varför du klagar.
Att Windows7 strular med SMB är ett känt problem som inte är specifikt för Boxee utan berör alla likande boxar.

Postad 10 October 2011 - 22:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte läst dina inlägg på det officiella BB forumet, men det jag svarade på är att du ser den enda vägen att klaga är via det forumet vilket jag tycker är fel. Har du problem så kan du klaga till D-link, har du inga problem så förstår jag inte riktigt varför du klagar.
Att Windows7 strular med SMB är ett känt problem som inte är specifikt för Boxee utan berör alla likande boxar.

Nu var det inte mina inlägg jag syftade på och eftersom du inte ens läst på BB forumet så kan du inte uttala dig om det är fel eller inte fel :)
Inte den enda men den effektivaste för utvecklarna läser på forumet men det kan inte du veta eftersom du inte läst.
Så bara för att det inte är specifikt för BB så går det inte att fixa? Ja det säger allt om M$

Postad 10 October 2011 - 22:47

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Nu var det inte mina inlägg jag syftade på och eftersom du inte ens läst på BB forumet så kan du inte uttala dig om det är fel eller inte fel :)
Inte den enda men den effektivaste för utvecklarna läser på forumet men det kan inte du veta eftersom du inte läst.
Så bara för att det inte är specifikt för BB så går det inte att fixa? Ja det säger allt om M$

Suck,
du läser inte vad jag skriver eller så vill du inte förstå.

Du skriver faktiskt: "Det jag vet är att enda sättet jag kan klaga är genom Boxee Box forumet." och det är fel. Jag försökte få dig att förstå att du kan klaga genom D-link. Att utvecklarna ibland läser på Boxee forumet vet jag mycket väl, men du ska fortfarande ha en del tur om de faktiskt hjälper dig och det är nog bättre att utvecklarna löser verkliga problemen med mjukvaran istället för att lösa enskilda användares problem som antagligen mest beror på felaktig användning.

Postad 10 October 2011 - 23:01

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Suck,
du läser inte vad jag skriver eller så vill du inte förstå.

Du skriver faktiskt: "Det jag vet är att enda sättet jag kan klaga är genom Boxee Box forumet." och det är fel. Jag försökte få dig att förstå att du kan klaga genom D-link. Att utvecklarna ibland läser på Boxee forumet vet jag mycket väl, men du ska fortfarande ha en del tur om de faktiskt hjälper dig och det är nog bättre att utvecklarna löser verkliga problemen med mjukvaran istället för att lösa enskilda användares problem som antagligen mest beror på felaktig användning.

Läste du ens vad jag skrev?

Inte den enda men den effektivaste

Min uppfattning/åsikt är att det effektivaste sättet att göra BB-teamet uppmärksammad på fel i mjukvaran är genom forumet och deras felrapporteringssystem.
Sen vad du tycker/tror är ok men jag håller inte med.

Postad 11 October 2011 - 06:00

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Läste du ens vad jag skrev?

Min uppfattning/åsikt är att det effektivaste sättet att göra BB-teamet uppmärksammad på fel i mjukvaran är genom forumet och deras felrapporteringssystem.
Sen vad du tycker/tror är ok men jag håller inte med.

Ja, och att du ändrar åsikt under resans gång förändrar inte det jag svarade på ursprungligen. Från "enda" till "effektivaste" är ett framsteg.

Postad 11 October 2011 - 06:52

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Ja, och att du ändrar åsikt under resans gång förändrar inte det jag svarade på ursprungligen. Från "enda" till "effektivaste" är ett framsteg.

Nej ändrar inte åsikt utan felformulering

Postad 11 October 2011 - 07:03

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Undrar om det är någon som kan förklara hur man lägger in icefilms på sin boxee? jag la in navi-x igår genom att skriva in en adress under apps, finns det en liknande adress för icefilms?

Postad 11 October 2011 - 07:04

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Nej ändrar inte åsikt utan felformulering

ok, då ditt "enda" var en felformulering och som fick mig att reagera så tycker jag att vi nu lägger ner denna off-topic diskussion.

Postad 11 October 2011 - 07:27

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Ja, man ser ju den röda tråden till offtopic/tjafset, om man säger så ;)

Nu ontopic: Jag kollar endast på film/serier på min Boxee, allt annat använder jag HTPCn till, finns det någgra bra/trevliga APPs eller plugin till detta, om ni har ni har några erfarenheter av det? :)

Postad 11 October 2011 - 07:44

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Ghostlink, du har helt fel i ditt resonemang. D-link är den leverantör som du köper både hårdvaran och mjukvaran av och som mot konsumenten ansvarar för att det fungerar. Att sen D-link får kräva av Boxee att fixa problemen är deras huvudvärk och inte konsumentens. Precis på samma sätt som MS inte skulle ta emot en felanmälan från en Dell-kund som köpt en Dell-dator med Windows på. MS kommer att hänvisa kunden till Dell. Det är det som är anledningen till att en OEM-licens av Windows är betydligt billigare än en vanlig licens.

Går Boxee i konkurs imorgon får D-Link utveckla sitt eget operativsystem eller lägga ned supporten av produkten. Detta är ingen unik företelse i third party och turnkey sammanhang.
OEM betyder bara att Dell kan sälja ett annat företags produkt som en vara i deras egna produktlinje. Priset har inget att göra med vem som tillhandahåller supporten utan beror på att produkten säljs med begränsningar i ett volymlicensavtal. Avtalet styr hur och var du som konsument kan installera operativsystemet samt hindrar dig från att installera samma licens på en annan dator.
Jag lägger inga subjektiva åsikter i konsumtfrågan utan tittar på hur deras företagsstruktur fungerar. Om man inte gillar upplägget så bör man köpa en annan produkt där man utvecklar allt in-house.
Som konsument kan du kräva att din vara ska fungera och uppfylla de krav som marknadsförs i samband med försäljningen.
- Med andra ord kan du lämna tillbaka varan om den inte uppfyller kraven.
- D-Link kan säkert ställa krav på Boxee, men har ingen kontroll över mjukvaruutvecklingen.
- I slutändan är det Boxees mjukvara du använder på D-Links (OEM) hårdvara.

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 October 2011 - 07:44.

Postad 11 October 2011 - 08:45

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Går Boxee i konkurs imorgon får D-Link utveckla sitt eget operativsystem eller lägga ned supporten av produkten. Detta är ingen unik företelse i third party och turnkey sammanhang.
OEM betyder bara att Dell kan sälja ett annat företags produkt som en vara i deras egna produktlinje. Priset har inget att göra med vem som tillhandahåller supporten utan beror på att produkten säljs med begränsningar i ett volymlicensavtal. Avtalet styr hur och var du som konsument kan installera operativsystemet samt hindrar dig från att installera samma licens på en annan dator.
Jag lägger inga subjektiva åsikter i konsumtfrågan utan tittar på hur deras företagsstruktur fungerar. Om man inte gillar upplägget så bör man köpa en annan produkt där man utvecklar allt in-house.
Som konsument kan du kräva att din vara ska fungera och uppfylla de krav som marknadsförs i samband med försäljningen.
- Med andra ord kan du lämna tillbaka varan om den inte uppfyller kraven.
- D-Link kan säkert ställa krav på Boxee, men har ingen kontroll över mjukvaruutvecklingen.
- I slutändan är det Boxees mjukvara du använder på D-Links (OEM) hårdvara.

Tyvärr så har du fel i dina antaganden ovan och du blandar ihop saker så det står härliga till, men eftersom det är OT så avslutar jag diskussionen nu. Vill du fortsätta diskutera OEM så tar vi den diskussionen via PM.

Postad 11 October 2011 - 11:09

Unregisterede606b1f9
  • Unregisterede606b1f9
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Någon som hart hört något angående en höst uppdatering till boxen eller?

Postad 11 October 2011 - 11:33

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Undrar om det är någon som kan förklara hur man lägger in icefilms på sin boxee? jag la in navi-x igår genom att skriva in en adress under apps, finns det en liknande adress för icefilms?

I nuläget så går det inte.
Läs här http://forums.boxee....ead.php?t=25162

Postad 11 October 2011 - 11:35

harjunator
  • harjunator
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att undertexten är grön de första 5-10 minuterna i en film för att sedan bli normal?
Nån som har nått tips på hur man slipper detta?

Snabbspola fram eller tillbaka så försvinner det. Buggen gäller DVD-ISO och är anmäld sedan typ ett år, men de verkar inte ha några planer på att fixa det.
Bugar och bockar :)

Postad 11 October 2011 - 12:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nu vägrar min logga in på internet. Hoppar mellan "Logging in" och Boxeeloggan i några minuter, sen står det att den inte kan koppla upp.
Trycker jag Ok fär att köra utan uppkoppling börjar den om med inloggningsförsöken istället för att starta upp.

Måndagsexemplar?

Postad 11 October 2011 - 15:11

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Har ett litet bekymmer jag hoppas ni kan hjälpa mig med

När man skall klicka igång en film så blinkar den till och typ anpassar bildstorlekstorlek/ratio eller något,
spana in följande klipp för att förstå vad jag menar: http://www.youtube.c...h?v=KQUUZK0JYvY

Vad beror detta på och hur löser jag det?

Marcus

Postad 11 October 2011 - 15:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

När man skall klicka igång en film så blinkar den till och typ anpassar bildstorlekstorlek/ratio eller något,

Den blinkar till dels för att Boxen "provar" filmens framerate och sen ställer in utgången till rätt fps, och sen ser det ut som att bildstorleken ändras, om detta sker pga boxen eller tv:n går inte att avgöra.

Prova utan EDID och kolla så inte din tv står i nåt auto-zoomläge och att Boxen är inställd på 1:1, dvs ingen zoom/ändring av bildstorlek.

Postad 11 October 2011 - 16:12

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Tyvärr så har du fel i dina antaganden ovan och du blandar ihop saker så det står härliga till, men eftersom det är OT så avslutar jag diskussionen nu. Vill du fortsätta diskutera OEM så tar vi den diskussionen via PM.

Dell utvecklar inte Windows. De har en Royalty OEM-licens och kan distribuera Windows med deras egna drivrutiner via OEM preinstallation kit. MS enduser EULA beskriver hur licensdistribution mellan OEM och PFF fungerar, ditt avtal för transfering och att Dell ansvarar för support av installation av mjukvara. MS ansvarar för mjukvaran och Dell kommer inte i närheten av utveckling av kernel eller några systemprocesser. Ser du skillnaden?

The SOFTWARE includes Microsoft computer software, and may include associated media, printed materials, “online” or electronic
documentation, and Internet based services. Note, however, that any software, documentation, or web
services that are included in the SOFTWARE, or accessible via the SOFTWARE, and are accompanied by
their own license agreements or terms of use are governed by such agreements rather than this EULA.

Boxee:
Hur många gånger näms D-Link i Boxees terms of use? = 0
Märk väl att du inte kan använda Boxee Box utan att godkänna just Boxees terms, samt att D-Link förbinder sig till att lämna garanti på hårdvara i sitt avtal med följande tillägg:
"The GPL code and LGPL code used in this product are distributed WITHOUT ANY WARRANTY and is subject to the copyrights of one or more authors."

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 October 2011 - 16:15.

Postad 11 October 2011 - 16:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Hur många gånger näms D-Link i Boxees terms of use? = 0
Märk väl att du inte kan använda Boxee Box utan att godkänna just Boxees terms, samt att D-Link förbinder sig till att lämna garanti på hårdvara i sitt avtal med följande tillägg:
"The GPL code and LGPL code used in this product are distributed WITHOUT ANY WARRANTY and is subject to the copyrights of one or more authors."

Så där står det mycket riktigt, men samtidigt är s k "shrink wrap licensavtal" inte bindande eller giltiga i konungariket sverige, eftersom de ofta innehåller formuleringar som står i direkt strid med vår lagstiftning.

I praktiken kan man alltså skita ett stort stycke i vad som står på kartongen eller i de rutor som dyker upp på skärmen, även om man för att kunna använda burken måste kryssa i någon ruta där texten aldrig så envetet påstår det ena eller det andra. Svensk lag reglerar i stort sett helt vem som ansvarar för den produkt en privat konsument köper från en svensk återförsäljare, och alla försök till avtal som kringår lagen är i själva verket olagliga.

Sen hjälper det i praktiken inte ett skvatt att gnälla på D-Link om buggar i mjukvaran, eftersom tillverkaren kan hävda i oändlighet att problemen skall fixas. Inom "garantitiden" eller den lagstadgade "reklamationstiden" har man vissa möjligheter att få ersättning eller häva köpet, men efter det är man givetvis rökt om det blir problem med grejorna...

Postad 11 October 2011 - 16:54

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Så där står det mycket riktigt, men samtidigt är s k "shrink wrap licensavtal" inte bindande eller giltiga i konungariket sverige, eftersom de ofta innehåller formuleringar som står i direkt strid med vår lagstiftning.

I praktiken kan man alltså skita ett stort stycke i vad som står på kartongen eller i de rutor som dyker upp på skärmen, även om man för att kunna använda burken måste kryssa i någon ruta där texten aldrig så envetet påstår det ena eller det andra. Svensk lag reglerar i stort sett helt vem som ansvarar för den produkt en privat konsument köper från en svensk återförsäljare, och alla försök till avtal som kringår lagen är i själva verket olagliga.

Sen hjälper det i praktiken inte ett skvatt att gnälla på D-Link om buggar i mjukvaran, eftersom tillverkaren kan hävda i oändlighet att problemen skall fixas. Inom "garantitiden" eller den lagstadgade "reklamationstiden" har man vissa möjligheter att få ersättning eller häva köpet, men efter det är man givetvis rökt om det blir problem med grejorna...

Fast D-Link Sverige erbjuder garanti och installationshjälp av mjukvara så ser inte riktigt vad problemet är.
De kontrollerar fortfarande inga komponenter av mjukvaruutvecklingen och det är inget krav från svensk lagstiftning att mjukvara måste uppdateras eller kontrolleras av säljande part. Så med andra ord har man rätt att reklamera varan om man inte är nöjd eller dra tillbaka produkten från svensk marknad.
edit:
Rent rättsligt kan jag inte komma på något annat företag som säljer en liknande lösning. I praktiken har du ett svensk köpeavtal med D-Link men du kan bara boota spelaren. För att använda mediaspelaren måste du ingå i ytterligare ett avtal med annan part som inte finns representerad i Sverige.

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 October 2011 - 17:12.

Postad 11 October 2011 - 20:15

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

I nuläget så går det inte.
Läs här http://forums.boxee....ead.php?t=25162

Det pratas om stöd för Icefilms i framtida Navi-X, men om det ligger nån sanning i det vet jag inte.
Källa: http://forum.icefilm...hp?f=24&t=17567

Postad 11 October 2011 - 20:41

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Rent rättsligt kan jag inte komma på något annat företag som säljer en liknande lösning. I praktiken har du ett svensk köpeavtal med D-Link men du kan bara boota spelaren. För att använda mediaspelaren måste du ingå i ytterligare ett avtal med annan part som inte finns representerad i Sverige.

Inte lätt att följa med i denna diskussion, så jag reserverar mig för eventuella missförstånd eller upprepningar från min sida.
Enligt min mening så gäller följande: Jag har köpt min Boxee Box av Webhallen, alltså är det Webhallen som står för alla skyldigheter angående boxens utlovade funktion. Detta regleras i Konsumentköplagen. Att det sedan finns flera företag bakom som i olika grad (och med inbördes olika avtal med varandra) utvecklat hårdvara och mjukvara har ingen betydelse för Webhallens skyldigheter gentemot mig som köpare. Hur Webhallen reglerar sina villkor bakåt i kedjan råder avtalsfrihet om enligt Köplagen. Det finns heller inget avtal mellan mig och D-Link, och det behövs inget sådant heller för att jag ska kunna hävda mina rättigheter som kund. Att det finns tredjepartsmjukvara i diverse hårdvaruprodukter är snarare regel än undantag, det gör det nästan i viilken mobiltelefon som helst idag, men det betyder inte att man som ägare till en Androidtelefon måste ha ett avtal med Google för att hävda sina rättigheter enligt Konsumentköplagen.

Postad 11 October 2011 - 22:08

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Postad 11 October 2011 - 22:21

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Enligt min mening så gäller följande: Jag har köpt min Boxee Box av Webhallen, alltså är det Webhallen som står för alla skyldigheter angående boxens utlovade funktion. Detta regleras i Konsumentköplagen.

Precis så är det !
Allt annat är fel oavsett vad man kan tycka och tänka om det

Postad 11 October 2011 - 23:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Med andra ord kan Webhallen hävda att dom inte visste om bristerna i produkten.

Sen är den här diskussionen ganska så meningslös för Webhallen skiter fullständigt om vi har klagomål på mjukvaran/firmware i BB.
För det är bara för Webhallen att hävda att dom inte visste eller att dom fått information från Boxee/D-Link att den är felfri.

Redigerat av lappen71, 11 October 2011 - 23:14.

Postad 11 October 2011 - 23:13

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Inte lätt att följa med i denna diskussion, så jag reserverar mig för eventuella missförstånd eller upprepningar från min sida.

Huvudfrågan i diskussionen var vem som ansvarar för mjukvaran sen har vi glidit långt bort. Du som kund kan inte ställa krav på Webhallen att de ska åtgärda innehållet i mjukvaran men naturligtvis reklamera den.
Skillnaden mellan din mobiltelefon eller någon annan produkt för den delen vad jag kan komma på, är att Boxee Box är totalt oanvändbar utan att du själv ingår ett avtal med med en annan part än den som "tillverkat varan". Apple sköter detta genom Itunes fram till IOS5. Google kräver inget separat avtal av dig för att använda telefonen. Du behöver inte ingå ett avtal med Bosch för att köra din bil osv. Du har faktiskt rätt att återlämna OEM licens mot pengar och använda din Delldator hur du vill. Boxee Box går inte att använda utan ett avtal och konto hos dem. Försök komma igång från factory reset utan internetuppkoppling så ser du vad jag menar =)
Men det vore intressant att veta om det finns andra produkter med samma begränsningar. Vilka har du stött på bortsett från varor som enligt staten då kräver tex körtkort eller vapenlicens? Man kan bortse från elavtal och bensin mm då faktiskt varan går att använda med alternativa medel =)

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 October 2011 - 23:16.

Postad 12 October 2011 - 07:44

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Troligast är att det är TVn som byter upplösning. Jag har själv en LG, och den gör likadant. Om jag har boxen inställd på 1080p (60Hz), och har ikryssat "Auto switch refresh rate" (eller vad det nu heter), och sen startar en film som är i 1080p 24, så kommer TVn att switcha från 60Hz till 24Hz, och då blir det svart en liten stund.

Hos mig gör TVn likadant om min sat box byter upplösning, då blir det också svart en stund.

Det du kan göra är att ställa boxen på 1080p 24, och sen ta bort krysset i "Auto switch refresh rate". Mesta filmmaterialet är ju i 24Hz. Nackdelen med detta är dock att om du kör material som är 50Hz eller 60Hz så kommer du uppleva uppspelningen som ryckig.

/MrStarhouse

Postad 12 October 2011 - 07:50

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Kollade just klart på din youtube film. Där visar du ju inställningarna på slutet. Gör fölajnde som ett test:

- Ställ upplösningen på 1080p 24
- Ta bort krysset i "Justera uppdateringsfrekvensen"
- Ta bort krysset i "Enable EDID"

Så får du se hur det beter sig.

/MrStarhouse

Postad 12 October 2011 - 08:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Gjorde en fabriksåterställning. Uppkopplingen kom tillbaka, men den vägrar fortfarande hitta min 2 TB usb-drive.

Postad 12 October 2011 - 10:10

LimpFish
  • LimpFish
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Någon som använder Netflix på BB via VPN/DNS som kan svara på ifall hastigheterna duger för att spela upp HD-material?

Edit: Vudu/Hulu är också intressant.

Redigerat av LimpFish, 12 October 2011 - 10:11.

Postad 12 October 2011 - 12:10

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

spana in följande klipp för att förstå vad jag menar:

Marcus

Har du kopplat genom förstärkaren?

Redigerat av krissttoffer, 12 October 2011 - 12:10.

Postad 12 October 2011 - 12:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Rent rättsligt kan jag inte komma på något annat företag som säljer en liknande lösning. I praktiken har du ett svensk köpeavtal med D-Link men du kan bara boota spelaren. För att använda mediaspelaren måste du ingå i ytterligare ett avtal med annan part som inte finns representerad i Sverige.

Eftersom svensk lag gäller både vid köp, nyttjande och eventuella reklamationer så är det inköpsstället man ingått ett avtal med och ingen annan, även om man måste "kryssa i en ruta" för att kunna starta mjukvaran.

Det avtal med Boxee du nämner "finns inte" i praktiken, eftersom hela rasket lyder under svensk lagstiftning och inget annat. Man ingår alltså inget avtal med vare sig D-Link eller Boxee vad gäller burk/mjukvara, även om man skulle kunna tro det.

...Jag har köpt min Boxee Box av Webhallen, alltså är det Webhallen som står för alla skyldigheter angående boxens utlovade funktion. Detta regleras i Konsumentköplagen. Att det sedan finns flera företag bakom som i olika grad (och med inbördes olika avtal med varandra) utvecklat hårdvara och mjukvara har ingen betydelse för Webhallens skyldigheter gentemot mig som köpare. Hur Webhallen reglerar sina villkor bakåt i kedjan råder avtalsfrihet om enligt Köplagen. Det finns heller inget avtal mellan mig och D-Link, och det behövs inget sådant heller för att jag ska kunna hävda mina rättigheter som kund.

Det där låter faktiskt helt riktigt, men hjälper nog föga om t ex Boxee skulle konka...

Huvudfrågan i diskussionen var vem som ansvarar för mjukvaran sen har vi glidit långt bort...
...Boxee Box går inte att använda utan ett avtal och konto hos dem. Försök komma igång från factory reset utan internetuppkoppling så ser du vad jag menar =)

"Vem som ansvarar för mjukvaran" (ur användarens och lagstiftarens synvinkel) är ganska solklart, och det är givetvis återförsäljaren, som i sin tur får vända sig till sin grossist osv...

Att burken "inte går att använda" utan ett konto hos Boxee är helt riktigt, men det påverkar samtidigt inte köparens rättigheter ett jämrans dugg.

Det är RIMLIGT att D-Link tar ansvar för buggfixar och utlovade features, men problemet växer stadigt när allt fler burkar innehåller open source-kod och liknande som ibland kan sägas inte ingår i själva produkten.

Eftersom mjukvaran redan finns i boxen vid leverans och dessutom ingen annan mjukvara kan antas fungera i densamma, så kan man nog lugnt hävda att D-Link levererat en "nyckelfärdig lösning", och därmed har ansvar även för "sin" version av Boxee-mjukvaran... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 12 October 2011 - 12:34.

Postad 12 October 2011 - 13:54

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Troligast är att det är TVn som byter upplösning. Jag har själv en LG, och den gör likadant. Om jag har boxen inställd på 1080p (60Hz), och har ikryssat "Auto switch refresh rate" (eller vad det nu heter), och sen startar en film som är i 1080p 24, så kommer TVn att switcha från 60Hz till 24Hz, och då blir det svart en liten stund.

Hos mig gör TVn likadant om min sat box byter upplösning, då blir det också svart en stund.

Det du kan göra är att ställa boxen på 1080p 24, och sen ta bort krysset i "Auto switch refresh rate". Mesta filmmaterialet är ju i 24Hz. Nackdelen med detta är dock att om du kör material som är 50Hz eller 60Hz så kommer du uppleva uppspelningen som ryckig.

/MrStarhouse

Kollade just klart på din youtube film. Där visar du ju inställningarna på slutet. Gör fölajnde som ett test:

- Ställ upplösningen på 1080p 24
- Ta bort krysset i "Justera uppdateringsfrekvensen"
- Ta bort krysset i "Enable EDID"

Så får du se hur det beter sig.

/MrStarhouse

Jag förstår!

Har nu kommit fram till att köra 1080p 24hz men även ha match refreshrate ikryssat.

Nu så är det fina fisken när man kikar filmer och tv-serier skjutna i 24p
och när man drar igång något som är annorlunda så blinkar den till och byter
upplösning, men då är det okej för det är verkligen mer sällan än ofta då.

Tack så mycket för denna uppenbarelse!

Har du kopplat genom förstärkaren?

Yes! men jag testade givetvis att köra boxeen direkt till TV:n men med samma resultat.

Postad 12 October 2011 - 15:05

LimpFish
  • LimpFish
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

spana in följande klipp för att förstå vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=KQUUZK0JYvY

Marcus

Vad störigt att de har översatt "Rating" gällande åldersgräns osv till "Betyg" :huh: (när man ser informationen för ett Arrested Development-avsnitt)

Postad 12 October 2011 - 18:48

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan din mobiltelefon eller någon annan produkt för den delen vad jag kan komma på, är att Boxee Box är totalt oanvändbar utan att du själv ingår ett avtal med med en annan part än den som "tillverkat varan"....

.....Boxee Box går inte att använda utan ett avtal och konto hos dem.)

Fakta: Jag har inte ingått avtal med någon, endast köpt en box på Webhallen. Och den är användbar. En mobiltelefon utan operativsystem är även den oanvändbar.

Postad 12 October 2011 - 18:58

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Fakta: Jag har inte ingått avtal med någon, endast köpt en box på Webhallen.

Så det konto du måste skaffa på Boxee Box´s hemsida är inte ett avtal?

Postad 12 October 2011 - 22:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Så det konto du måste skaffa på Boxee Box´s hemsida är inte ett avtal?

Det är möjligtvis ett avtal enl amerikansk lagstiftning, men det enda som "regleras" av detta är vad du eventuellt får eller inte får göra "via deras hemsida", och har egentligen inget med boxen eller dess mjukvara att göra.

Blir lite skumt med tanke på att burken är ganska död utan inloggning, och sånt skit lär vi få se mer av i andra produkter också tyvärr...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.