Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Switch bättre än bredbandsrouter?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2010 - 01:48

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Vill ha en NAS och dator och trådlösbredbandsrouter (med portar för flera fasta nätverkskopplingar)

Vet att en kille använde tidigare sin trådlösa bredbandsrouter där han anslöt sina enheter som bestog av skrivare, 3 datorer och en nas, men senare kopplade han alla enheter i en switch istället, vad vinner man på detta? Snabbare dataöverföring? ..jag antar att han ändå måste ha nån form av modem/router fortfarande för att komma åt internet. Hur ska man koppla in switchen isåfall? Är det först routern, sen switchen o i den alla enheter?

Postad 06 January 2010 - 07:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Moderna routers innehåller oftast en switchdel med 4 portar. Hastigheten på dessa är ofta 100 Mbps eller 1 Gbps (1000 Mbps). Gbps är vad man vill ha för optimal hastighet mellan datorer lokalt i hemmet. Har routern den hastigheten och man klarar sig med 4 portar behövs normalt ingen switch.

Behöver man fler portar än 4 köper man en extra switch (utan routerdel) och kopplar in routern i switchens "uplink"-port till en av routerns switchportar. En dedikerad switch kan vara betydligt mer avancerad och mkt dyrare än själva routern, därmed inte sagt att man får högre hastighet om routern redan har Gbps, de flesta routers har switchdelar som medger bra hastighet.

Tekniken i switchdelen är normalt betydligt enklare än i routerdelen så även relativt billiga routers brukar ha bra prestanda i switchdelen.

Redigerat av maxxess, 06 January 2010 - 07:08.

Postad 06 January 2010 - 10:49

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Om du vill kunna ansluta allt till ett hemnätverk är det bäst om du har en router. Speceillt om du ska ha en NAS som funkar med windowsnätverk. Precis som nämt så kan du utöka dina fasta portar efter routern genom att sätta en switch i en av portarna.

Postad 06 January 2010 - 12:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
I mitt bätverk så har jag en router med inbyggt modem från telia, den funkar bra om man inte belastar den grymt mycket, men har nackdelen att den bara är 100 mb/s mina datorer har gigibitnätverk så därför sköpte jag en billig switch och koppla till routern så internt så har jag nu gigabit.

Det är rätt stora skillnader på en router och en switch, en router har oftast dhcp, nat, inbyggd brandväggsfunktion osv. En switch för hemmabruk är dum dvs den har inga direkta funktioner förutom att skicka data mellen inkopplade enheter. Behöver man tex fler portar för att koppla in fler datorer än vad routern klarar så är det en switch som gäller eller om man kopplar in en router till så får man stänga av alla funktioner i den så den helt enkelt agerar som en switch.

Postad 06 January 2010 - 20:29

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Kanon, tack för bra svar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.