Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BRL har konkat !

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2010 - 18:36

Shaking_F
  • Shaking_F
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej. Vet inte om det bara är postorder eller om det är hela kedjan som konkat.

Vad jag behöver veta är vad jag skall göra av mitt köp av 50tums TV som ej är levererad än ?? BRL själva säger att den står packad och klar, de väntar bara på nya postetiketter från posten.

Vad tycker Ni jag skall göra nu? Hur funkar det med garantin m.m om jag inte häver mitt köp?

Jag beställde den 22e DEC

/ Fredrik

Postad 06 January 2010 - 19:58

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Var har du fått reda på detta.
Hemsidan är igång och går att handla osv.
Dom kanske kör på och hoppas hinna få in en rejäl slant innan dom konkar så att dom får lite pengar över att leva gott på.

Postad 06 January 2010 - 20:03

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Garantin har väl inte med BRL att göra.

Postad 08 January 2010 - 11:29

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
http://na.se/pengarj...onics-i-konkurs

"Konkursförvaltaren, advokat Lars-Erik Saltin, driver verksamheten vidare tills en lösning kan nås. "

Vet inte vad det innebär men det verkar som att dom rullar på?

Postad 08 January 2010 - 11:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vilken tragedi :D

BRL Electronics har expanderat kraftigt under åren och utvecklades till landets fjärde största hemelektronikkedja efter jättarna Siba, Onoff och El-Giganten.

För två år sedan hade BRL 21 butiker runt om i landet och omsatte 300 miljoner kronor. Personalstyrkan uppgick till närmare 100 anställda varav drygt 20 på huvudkontoret i Örebro samt lager och butik i Marieberg.

I en intervju i NA hösten 2007 var ägaren och vd Anders Winberg full av optimism inför framtiden och tillkännagav offensiva expansionsplaner med en fördubbling av antalet butiker de kommande fem åren.

Finanskrisen kom emellan
Men finanskrisen och hårdnande konkurrens kom emellan. Bland annat har Media Markts etablering i Sverige fått kännbara effekter.

BRL har tappat 70 procent av försäljningen sedan finanskrisen utbröt. 2008 slutade med en förlust efter finansnetto på drygt 4 miljoner kronor. Att bolaget trots det delade ut drygt 300 000 kronor till aktieägarna ifrågasattes ev revisorerna.
Revisorerna noterade också att tre butiker under 2008 överläts till externa bolag där vd var majoritetsägare. Det ledde till att BRL fick stora fordringar på köparen. Av det skälet, plus flera andra osäkerheter, ville inte revisorerna tillstyrka att bokslutet fastställdes.

Kunde inte räddas
I september 2009 konstaterade revisorerna att den negativa resultatutvecklingen fortsatt och att det behövdes likviditetstillskott för att säkerställa fortsatt drift.

Men koncernen kunde inte räddas. Både butikskedjan (BRL Electronics) och inköpsbolaget (GAS Great American Sound AB) försätts i konkurs på egen begäran.
SEB är den stora förloraren. Men också kunder som förskottsbetalat varor som inte levererats är förlorare. Presentkort och tillgodohavanden blir värdelösa.

Postad 08 January 2010 - 11:36

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Kan inte säga att jag är förvånad, var inne i en BRL butik strax innan jul och tänkte att det såg ut som en konkurs på G. Var helt tomt i butiken (på varor då alltså). Alltid tråkigt med konkurs för alla inblandade.

//Tresor

Redigerat av Tresor, 08 January 2010 - 11:39.

Postad 08 January 2010 - 12:34

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Har du köpt tv:n via internet och betalat i förskott med ett brandat, d v s Visa eller Mastercard, betal/kreditkkort så garanterar din bank affären. Om tv:n inte skickas skickas till dig vänder du dig till banken och affären registreras som "service not rendered" och pengarna ska betalas tillbaka.

Postad 08 January 2010 - 16:01

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Garantin är inget problem så den lämnas av tillverkaren, däremot så kan du glömma reklamationsrätten som ger dig rätt att reklamera i upp till 3 år.

Postad 09 January 2010 - 15:50

Unregistered2352cf8a
  • Unregistered2352cf8a
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det är ingen problem med garantin du kan gå in vilken euronics butik som helst.
Gå in på www.euronics.se och kolla vilken butik som är närmast dig.
mvh

Postad 11 January 2010 - 20:04

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Däremot så är det så att butikerna i Karlstad, Borlänge (tror jag) och en till är fristående butiker och de berörs inte av konkursen enligt de som jobbar där.
Undrar om de har planer på att ta över rester från det "stora" BRL, som lager, märket GAS o.s.v.

Både bra och dåligt, jag som hade tänkt tokfynda projektor där om det blir utförsäljning! ;)

Postad 11 January 2010 - 23:45

Shaking_F
  • Shaking_F
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har du köpt tv:n via internet och betalat i förskott med ett brandat, d v s Visa eller Mastercard, betal/kreditkkort så garanterar din bank affären. Om tv:n inte skickas skickas till dig vänder du dig till banken och affären registreras som "service not rendered" och pengarna ska betalas tillbaka.

Tack frostbitarn, det var trevligt att höra. Dock ser det ut som att jag får hem TVn på egen hand, annars får jag vända mig till banken snarast.

Tack igen

Fred

Postad 29 January 2010 - 17:20

LillaJocke
  • LillaJocke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
jag hade tänkt beställa http://brl.se/default.aspx?p=6400 därifrån , är det en dum ide nu eller?

Redigerat av LillaJocke, 29 January 2010 - 17:21.

Postad 01 February 2010 - 08:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Well, advokaten driver vidare så i teorin skall man få sina prylar. Själv väntar jag på total utförsäljning så jag kan få nya 5.25or till Dodgen

Redigerat av Dreadlock, 01 February 2010 - 08:07.

Postad 01 February 2010 - 08:27

Unregistereda8a6cf3c
  • Unregistereda8a6cf3c
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej
Här kommer lite tips från en blivande affärsjurist:

I fall att konkursförvaltaren väljer att stoppa försäljningen och leveranserna, har du endast rätt till din betalda vara om en specifik vara (din TV) är märkt med ditt namn/ordernummer eller något som an härledas till Dig. Om det bara finns uppgifter om att du ska ha en TV av 50 likadana kartonger, har du ingen möjlighet att få den ur konkursboet, och pengarna går förlorade (du hamnar längst ner bland övriga småborgenärer). Som sagt ovan kan du få tillbaka pengarna via banken om du handlat med VISA/MC. Konsumentköplagen 49§

Ring och be dem märka en kartong så har du ditt på det torra. Rent juridiskt iaf.

MVH Andreas

Postad 01 February 2010 - 16:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag hade inte tagit risken - åk till en butik och handla den om du nu måste ha just den produkten och ingen annan har den. Har för dåliga erfarenheter av konkursbon som drivs vidare...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.