Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem kräver nedlåsning av bra funktionalitet i din tv-apparat?

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 januari 2010 - 17:24

Tinrik
  • Tinrik
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag tycker det är tämligen irriterande att det inte går att sortera kanalerna i den digitala kanal-listan på Samsungs LED/LCD/Plasma apparater avsedda för den svenska marknaden. Detta verkar gälla generellt för alla (i alla fall nyare) Samsung modeller vad jag förstår, även de nya LED-modellerna.

Jag även pratat med Sony Sverige, och tydligen gäller samma sak i firmwaren för deras apparater sedan ca. 2,5 månad tillbaka (så uppdatera INTE den om du vill kunna sortera kanalerna fortsättningsvis).

Enligt information jag fått från Samsung Sverige samt Sony så beror detta på någon form av önskemål/krav eller överenskommelse mellan Samsung/Sony och ComHem att funktionen inte skall/får finnas tillgänglig i tv-apparater avsedda för den svenska marknaden. Detta är bara en del av överenskommelsen som ger många fördelar för Sony/Samsung, bl.a. för att få ha officiell "Comhem"-kompabilitet.

Tydligen är ett argument att det skulle finnas användare som flyttar runt kanaler eller tappar bort kanaler, och sedan inte kan få tillbaka dem och "belastar" supporten med frågor kring detta. Dessutom kan de ta "mycket mer supportfrågor" än att belasta respektive tv-tillverkares support.

Även om ComHem levererar kanaler i en vettig ordning, så kanske man ändå vill ha en egen ordning - eller som jag - har ett annat lokalt kabel-tv nät där man vill ändra ordning. Även om Samsung trycker på att deras apparater är optimerade för ComHem och anpassade i tätt samarbete med dem.

Funktionen finns i firmwaren, men är "utlåst" för digitala kanaler (därav att funktionen finns för de analoga kanalerna). Detta är i min värld så urbota dumt och ett sätt att dumförklara alla kunder. Antingen bör funktionen låsas upp helt, eller finnas "tre" lägen på tvn. Idag väljer man ju Butiksläge eller Hemmaläge, och här skulle det kunna finnas ett hemmaläge avancerat som låser upp saker som digital kanalsortering.

Samsung Nordic trycker mycket på varför man skall välja en äkta svensk tv med en rad fördelar om pixelgaranti och snabb service vid fel. Men man nämner inget om alla begränsningar man gör i programvaran som bara försämrar produktens funktionalitet istället i samarbete med Comhem.

Jag anser att Samsung, Sony och alla andra tv-leverantörer som allierat sig med ComHem snarast bör tänka efter vad de håller på med, och släppa en firmware för svenska marknaden med denna funktion upplåst och andra begränsningar så man får full potential för vad man betalat för. Vem vet vilken funktion de tar bort nästa gång...

Hjälp gärna till att påverka utvecklingen genom att maila eller ringa Samsung och andra tillverkare samt ComHem.
Desto fler som hör av sig till dem, desto större chans att vi får till en förbättring.

#2

Postad 08 januari 2010 - 21:00

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Viktig poäng där !
Lyfter tråden så fler får se detta..

#3

Postad 08 januari 2010 - 21:42

tobasama
  • tobasama
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Tydligen är ett argument att det skulle finnas användare som flyttar runt kanaler eller tappar bort kanaler, och sedan inte kan få tillbaka dem och "belastar" supporten med frågor kring detta.


Jag föreslår att ni com hem-kunder belastar supporten med frågor kring den osorterbara kanallistan ;)
Fight fire with fire!

#4

Postad 08 januari 2010 - 21:45

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Är detta sant så är det nog det svinigaste jag hört/läst på länge! Har själv en Samsung LE46B755 och bytte ut min box mot en Ca-modul. Står i manualen att man skall kunna sortera. Ringde Samsung support när jag inte lyckades sortera och fick då svaret aty det står fel i manualen. Helt otroligt om det nu är så att comhem är inblandade och som gjort att Samsung tagit bort sortera funktionen. Har du något bevis på detta, tex ett mail eller dyl? Finns det bevis så blir det ett samtal till comhem med en jä#ligt otrevlig ton!

#5

Postad 08 januari 2010 - 21:50

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0
Mer synpunkter på com hem!!!

#6

Postad 09 januari 2010 - 17:17

Tinrik
  • Tinrik
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har inget skriftligt "bevis", men om man ringer till Samsung eller Sony så erkänner de ganska tämligen omgående att funktionen är avstängd som en del av att man vill få "comhem"-stämpel.

Detta är nog inte särskilt hemligt, utan del av ett långtgående samarbete. Vad vet jag, men kan tänka mig att Comhem skickar ut erbjudanden med vissa utvalda tv-modeller, och i utbyte får Comhem långtgående möjligheter att påverka hur de fungerar. De enda de sa var att det fanns ett stort samarbete i båda riktningarna mellan bolagen. Det handlar väl om att ge och ta. TV-tillverkare som samarbetar med dem får information om tekniska förändringar i god tid (vilket ju kan vara bra), men då kan även Comhem påverka åt andra hållet också som utbyte och ta bort funktioner (tydligen...).

Jag har nyligen köpt två st. Samsung LE46B657, varav jag idag hjälpt till att packa upp den ena hos mina svärföräldrar. Och jag har nu helt svart på vitt att det inte går att sortera kanalerna. Inte ens när man lagt till dem i favorit listan kan man där få lov att sortera dem. För dem spelar det i detta fall ingen roll då de har extern canal digital box, så de använder inte den inbyggda digital-tunern i tvn. Men min åker mest troligtvis tillbaka då jag vill använda den inbyggda tunern. Synd på en i övrigt såpass "bra" tv tycker jag......

Via vårt lokala kabel-tv bolag får jag t.ex. in TV3 på digitalplats 813, och det ligger långt ner i listan också. Det är huller om buller. Visst är det aningen dåligt av kabel-bolaget, men om sorteringsfunktionen fanns, så hade det ingen betydelse alls.

Mitt enda hopp nu är att inte Philips har besudlats av ComHem, så att deras sorteringsfunktion fortfarande finns kvar. Återstår att ringa och kolla med dem...

#7

Postad 09 januari 2010 - 20:33

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hmm, Jag som hade tänkt att min nästa tv skulle bli en samsung då jag har varit nöjd med dom. Nu får man nog ta o rikta ögonen mot någon annan tillverkare.

#8

Postad 11 januari 2010 - 13:00

Tinrik
  • Tinrik
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
För den som är intresserad kan jag meddela att jag nu pratat med Philips också, och enl. deras kundtjänst fungerar det att sortera kanalerna på deras apparater, både digitalt och analogt. Och enl. vad de säger finns inga planer på att ta bort funktionen heller.

#9

Postad 11 januari 2010 - 17:25

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Ja om Philips kör med funktionen PÅ tror jag knappast det är comhem som ser till att Sony och Samsung har den AV. Skulle snarare vara att deras egna mjukvara har svårt att hantera kanallistor både via DVB-T och DVB-C och inaktiverar helt enkelt möjligheten att sortera kanaler pga detta. Alt. har de inte lyckats hantera kanalsortingerar alls via comhem's nät om de kör någon skum teknik i bakgrunden. Fungerar det på comhem's egna boxar och philips går det uppenbart att sortera kanaler.

#10

Postad 11 januari 2010 - 18:48

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Jag tycker det är tämligen irriterande att det inte går att sortera kanalerna i den digitala kanal-listan på Samsungs LED/LCD/Plasma apparater avsedda för den svenska marknaden. Detta verkar gälla generellt för alla (i alla fall nyare) Samsung modeller vad jag förstår, även de nya LED-modellerna.


Har Samsung LED TV?

#11

Postad 11 januari 2010 - 22:24

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Har Samsung LED TV?


Ja.

Förövrigt: Tror snarare på möjligheten att det är Samsung och Sony som inte kan fixa sin mjukvara för jag har fått uppdater min Samsungtv 3ggr tror jag innan den började fungera ordentligt tillsammans med camodul. Fungerar hyffsat nu men kör endå heller en box tillsammans med multifjärr. Lätt att skylla på ett företag som redan är nere för räkning...

#12

Postad 11 januari 2010 - 23:12

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Ja.

Förövrigt: Tror snarare på möjligheten att det är Samsung och Sony som inte kan fixa sin mjukvara för jag har fått uppdater min Samsungtv 3ggr tror jag innan den började fungera ordentligt tillsammans med camodul. Fungerar hyffsat nu men kör endå heller en box tillsammans med multifjärr. Lätt att skylla på ett företag som redan är nere för räkning...


Nej.

Det enda dom har är LCD med CCFL belysning,LCD med led belysning och Plasma. Alltså ingen LED TV.

#13

Postad 11 januari 2010 - 23:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Men orka..

#14

Postad 12 januari 2010 - 06:49

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Ingen sortering av kanallista = Ingen Samsung för min del. Skall fråga försäljare vad de säger...

Redigerat av nobba, 12 januari 2010 - 06:56.


#15

Postad 12 januari 2010 - 07:41

Tinrik
  • Tinrik
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tydligen skall man inte bara skylla på ComHem i detta läge, utan även Boxer har sin beskärda del av orsaken till att kanallistan inte skall gå att sortera.

Men men. För att sprida lite ljus i mörkret inför framtiden vad gäller Samsungs 2010 lineup, så verkar det inte vara skrivet i sten ännu om det kommer gå att sortera favo-listan eller ej (dock inte vanliga "riktiga" kanallistan vad jag förstår).

Så om vi skramlar tillräckligt mycket om att det faktiskt är önskvärt att kunna sortera kanalerna åtminstonde i favo-listan, så kan vi kanske se till att vi får den funktionen. ;)

#16

Postad 20 januari 2010 - 21:02

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Har idag också fått uppleva detta med min Samsung B755. Har ComHem i huset. Och i dag när de släppte 6 stycken DIgitalkanaler fria. Så får jag nu blandat mellan analoga & digitala. Och jag hittar inget sätt att sortera ner tex TV3 anaolg mellan SVT 2 Digital & TV4 Digital. Så när jag trycker på 3:an på fjärrkontrollen kommer ingetting för tillfället (stängde ner TV3 digital). Riktig dålig. Har lagt de kanaler jag har i favoriteter. Så jag kan ialla fall bläddra mellan de. Först det digitala kanalerna sedan kommer de analoga.

Detta problem kommer att växa ordentligt nu tror jag som Com Hem har släppt 6 stycken Digital kanaler fria och när folket märker av det och det sedan skall sortera sina kanaler får det inte att funka så kommer folk att ringa supporten.

Jag skall ringa Samsungsupporten imorogon och höra vad de har att komma med.

#17

Postad 20 januari 2010 - 23:15

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Har idag också fått uppleva detta med min Samsung B755. Har ComHem i huset. Och i dag när de släppte 6 stycken DIgitalkanaler fria. Så får jag nu blandat mellan analoga & digitala. Och jag hittar inget sätt att sortera ner tex TV3 anaolg mellan SVT 2 Digital & TV4 Digital. Så när jag trycker på 3:an på fjärrkontrollen kommer ingetting för tillfället (stängde ner TV3

Du kan alltså inte ha BÅDE marksänd digital tv (DVB-T) OCH kabelsänd digital tv (DVB-C) kanaler framsökta SAMTIDIGT, utan du måste välja Endera.

När du väljer den ena, så raderas den andras kanaler automatiskt.
En sorts digitalkanaler (mark- ELLER kabel), plus analoga kanaler är det man kan kombinera, men INTE bläddra bland samtidigt i samma kanalista.

Redigerat av anderswillhelmsson, 22 januari 2010 - 08:38.


#18

Postad 21 januari 2010 - 08:48

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Varför skall jag inte kunna blanda mellan digitalkanalerna & analogakanaler. Jag söker ju efter både digitalakanaler & analogakanaler. Analogakanalerna kommer sist med ett A framför. Varför skall jag inte kunna helt enkelt styra detta hur jag vill ha det. Så när jag trycker på sifferknapp 2 på fjärrkontrollen så blir det SVT 2 Digital och när jag trycker på 5an så får jag Kanal 5 Analog. Detta borde vara lätt som en biff att fixa.

#19

Postad 21 januari 2010 - 11:23

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Lätt och lätt, de är olika mottagare i tv'n som sköter det. Tror inte det är jättelätt att fixa.

#20

Postad 21 januari 2010 - 11:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Varför skulle inte det gå? Det går ju på t.ex Dreambox att ha i samma kanallista fast man har olika tuners t.ex DVB-T och DVB-C blandat.
Och det gick fint att ha både analoga och digitala på gamla Comhem mottagare.

#21

Postad 21 januari 2010 - 12:29

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0
På Philips apparater kan du blanda digitala och analoga hur du vill, alla ligger i kanallistan men om du önskar kan du välja ut att visa bara digitala eller analoga kanaler. Dom har heller sen några år tillbaka inget digitalt eller analogt läge man måste vara i utan alla kanaler ligger på samma ställe, att ha separata menyer är bara en B-lösning som är billigare eftersom den digitala mottagaren då körs genom den analoga som typ en intern EXT-anslutning.

#22

Postad 21 januari 2010 - 12:52

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Varför skulle inte det gå? Det går ju på t.ex Dreambox att ha i samma kanallista fast man har olika tuners t.ex DVB-T och DVB-C blandat.

Konstigt, hur är då den TVns kanalsökning gjord, har du själv sett detta?

Har testat både Panasonic, Samsung, Sony och Pioneer, ingen av dem har kanallistor där man kan sitta och bläddra (i SAMMA 'lista'!) mellan BÅDE Analoga- OCH Digitala-kanaler med hjälp av t ex 'Nästa'-knappen eller siffertangenterna.
Alltså att man har typ marksänd Svt1 på Plats1, marksänd Svt2 på Plats2, sen analog Tv3 via t ex Comhems antennsladd på Plats3, sen marksänd Tv4 på Plats4, sen analog Kanal5 på Plats5, osv. Det går inte.

Utan man måste skifta mellan Digitala- och Analoga-kanaler först med nån knapp på Fjärren.
Sen kan man bläddra ANTINGEN mellan alla digitala kanaler, ELLER mellan alla analoga kanaler.

Vilken Tv mer specifikt är det som klarar av att blanda både Analoga- och Digitala-kanaler på samma Favorit-lista eller på 'Nästa'-knappen, menar du?

Det vore så klart Bra om det gick att ha det så, men, som sagt, vad jag vet så går det inte.

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 12:57.


#23

Postad 21 januari 2010 - 13:03

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0
Alla 2009 och 2008 års Philips-modeller har det och även flertalet av året innan (2007) klara av att blanda digitala och analoga kanaler hejvilt. Dom har inte separata tuners utan en kombinerad som klarar analog/DVB-T/DVB-C. Att blanda kanaler så som du beskriver är inga problem.

Lösningen med separat digital-läge är som sagt en budgetslösning och den digitala delen brukar ha egna menyer som ser annorlunda ut än TV:ns huvudmeny.

Redigerat av SwiftingSpeed, 21 januari 2010 - 13:19.


#24

Postad 21 januari 2010 - 14:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Lösningen med separat digital-läge är som sagt en budgetslösning och den digitala delen brukar ha egna menyer som ser annorlunda ut än TV:ns huvudmeny.

Ok, det var ju bra, för så ska det ju helst funka.
Jag har nog bara fixat med några år äldre än 2009, och budgetmodeller, och inte med de allra senaste & ballaste.

Redigerat av anderswillhelmsson, 07 februari 2010 - 19:51.


#25

Postad 21 januari 2010 - 15:08

Unregistered62b1c45e
  • Unregistered62b1c45e
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Kan bara meddela att på min mormor och morfars Panasonic TH-PX37X10 med CA-modul (som jag rekommenderade och hjälpte dem att installera) är det ett liknande problem - där kan man sortera om kanalerna, men den tappar inställningarna stup i kvarten. Har varit hos dem och ställt tillbaka minst 5 gånger, säljaren har bytt ut TVn och uppgraderat programvaran, men samma fel fortfarande. Tydligen erkänner ComHem att det är problem här också, bland annat säger de att det inte går att få ljud på ABC-utsändningarna i digitalformat. Har misstankar om att det tidigare beskrivna problemet också i någon mån rör Pannan ...

#26

Postad 21 januari 2010 - 16:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Konstigt, hur är då den TVns kanalsökning gjord, har du själv sett detta?

Har testat både Panasonic, Samsung, Sony och Pioneer, ingen av dem har kanallistor där man kan sitta och bläddra (i SAMMA 'lista'!) mellan BÅDE Analoga- OCH Digitala-kanaler med hjälp av t ex 'Nästa'-knappen eller siffertangenterna.
Alltså att man har typ marksänd Svt1 på Plats1, marksänd Svt2 på Plats2, sen analog Tv3 via t ex Comhems antennsladd på Plats3, sen marksänd Tv4 på Plats4, sen analog Kanal5 på Plats5, osv. Det går inte.

Utan man måste skifta mellan Digitala- och Analoga-kanaler först med nån knapp på Fjärren.
Sen kan man bläddra ANTINGEN mellan alla digitala kanaler, ELLER mellan alla analoga kanaler.

Vilken Tv mer specifikt är det som klarar av att blanda både Analoga- och Digitala-kanaler på samma Favorit-lista eller på 'Nästa'-knappen, menar du?

Det vore så klart Bra om det gick att ha det så, men, som sagt, vad jag vet så går det inte.

Dreambox är en digitalbox men ser inget hinder att det inte skulle funka på TV apparater också.
i Dreambiox 7025 kan du du blanda DVB-S/T/C hur du vill och ha dom i samma kanallista.
I DM8000 kan du ha alla 3 på samma gång tom eftersom den klarar upp till 4 tuners.
Men i det fallet handlar det bara om digitala kanaler som man kan blanda hur man vill.
I dom gamla comhemboxarna kunde man som sagt blanda analoga och digitala kanaler.
Så om nästan 10 år gamla comhem boxar klarar det så ska väl en ny TV apparat kunna klara av det tekniskt sett.

Redigerat av Leatherface, 21 januari 2010 - 16:20.


#27

Postad 21 januari 2010 - 17:17

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Kan bara meddela att på min mormor och morfars Panasonic TH-PX37X10 med CA-modul (som jag rekommenderade och hjälpte dem att installera) är det ett liknande problem - där kan man sortera om kanalerna, men den tappar inställningarna stup i kvarten. Har varit hos dem och ställt tillbaka minst 5 gånger, säljaren har bytt ut TVn och uppgraderat programvaran, men samma fel fortfarande. Tydligen erkänner ComHem att det är problem här också, bland annat säger de att det inte går att få ljud på ABC-utsändningarna i digitalformat. Har misstankar om att det tidigare beskrivna problemet också i någon mån rör Pannan ...


Nja njo, när ondemand är utbyggt på orten försvinner problemet med de lokala sändningarnas ljud oavsett om man har ondemand eller ej. Då har dom centralutrustning som automatiskt kan switcha om för detta. Så fungerar det numera i tex Malmö men inte Göteborg där inte ondemand finns ännu. Just nu måste man alltså manuellt ändra ljudformat på sin tv eller box för att få ljud på dessa kanaler.

#28

Postad 21 januari 2010 - 17:28

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Nej.

Det enda dom har är LCD med CCFL belysning,LCD med led belysning och Plasma. Alltså ingen LED TV.


Vad duktig du är. Förstår poängen att tillrättavisa folk som inte har koll, men utav tråden framgår det tydligt att trådskaparen samt andra vet skillnaden.

Redigerat av Unregistered1487, 21 januari 2010 - 17:32.


#29

Postad 26 januari 2010 - 13:07

Unregistered5e6a6d49
  • Unregistered5e6a6d49
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Kan det kanske gå att låsa upp kanalsorteringsfunktionen via servicemenyn? Någon som har tillgång till servicemenyn som kan kolla?

#30

Postad 30 januari 2010 - 13:57

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Om ni med sortera menar att man kan skapa en favoritlista med de kanaler man faktiskt kan titta på (betalar för) så går det utmärkt på min Panasonic,
.

Provade just då Comhem nu har ett gratisutbud som inte kräver CA-modul/Abonnemangskort.

#31

Postad 03 februari 2010 - 16:00

Saint25
  • Saint25
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Bra information trådskaparen har funnit med Com Hem och deras inflytande på TV-apparaters egenskaper och funktionalitet... för man har egna planer att i år köpa en ny TV men det här får en att fundera på val av märke när det är dags med en ny TV. För tittar man vad som har skrivits på forumet om bl.a. Samsung på senare tid med deras produkter med garanti och service etc. gör det en mer fundersam vid val av nästa TV och i synnerlighet när det här "saken" kom fram i ljuset - finns det mera mörka saker som ännu inte har kommit fram till granskning som bl.a. berör Com Hem?

OT. Mitt första inlägg trots lång tid som medlem... men när jag såg den här tråden kunde jag inte låta bli att posta ett inlägg.

#32

Postad 07 februari 2010 - 14:41

Unregistered5e6a6d49
  • Unregistered5e6a6d49
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
På min Samsung PS50B551 kan man faktiskt sortera de digitala kanalerna i Comhems utbud. Vet inte om det har att göra med den firmware-version men det funkar. Under "tools" i min kanallista finns alternativet "redigera kanalnummer" som ändrar kanalens plats. Problemet för mig är att de digitala kanalerna ändå hamnar för sig och de analoga för sig. Så att först kommer de digitala kanalernasedan börjar listan om från 1 på de analoga kanalerna igen. Man kan alltså inte blanda analoga och digitala kanaler i en lista.

#33

Postad 06 april 2010 - 21:02

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Kan det kanske gå att låsa upp kanalsorteringsfunktionen via servicemenyn? Någon som har tillgång till servicemenyn som kan kolla?

Enligt ett danskt forum går det göra på en B535:a om man gör så här:

Edit: innan du börjar: gå in i sök-menyn och skriv ner Nätverks-ID, Frekvens och Symbolhastighet eftersom de försvinner när du byter region. (Vilket jag inte gjorde så jag fortsätter imorgon)

1. Gå in i servicemenyn genom att stänga av TV:n och därefter trycka [info]-[menu]-[mute]-[power] i snabb följd.
Och kanske [menu] igen därefter, men jag har för mig att jag inte behövt det.
2. Gå till Option->Region och ändra från ND till EU.
3. Stäng av TV:n och slå på den igen.
Tyvärr sabbar servicemenyn bland annat bildinställningarna men det går ju fixa till.
4. Ändra Kanal->Land->Digital Kanal till Övriga.
5. Se till att Inställning->Utsändning->Undertext->Textningsspråk är satt till Svenska.
6. Gör en ny kanalsökning och ändra ordningen på kanalerna.

Tyvärr är TV:n upptagen just nu så det kan finnas översättningar som inte stämmer till 100%. Det gör också att jag får återkomma när den blivit ledig och jag hunnit testa det om ingen hunnit före mig. Jag vet sedan tidigare att man kommer åt servicemenyn på samma sätt på andra modeller så det kan gå på dem också.

Källa: http://forum.recorde...es-digi-kanaler

Är det förresten någon som vet om det går stänga av de analoga kanalerna helt? Jag retar mig på att TV:n byter till analoga ettan om jag står på digitala ettan och trycker ett på fjärren.

Redigerat av BrokenDreams, 06 april 2010 - 21:18.


#34

Postad 07 april 2010 - 08:58

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung och Comhem.Fler funktioner funkar ej med Comhem.
Frågade dem varför och om de kommer att göra något åt detta. Fick ej något svar.
Bytte till marknätet eftersom jag kan ta emot detta med liten antenn. Mycket bättre bildkvalite och allt funkar som det ska. LokalTV har ljud med som Comhem saknar.

Mitt hyresbolag bygger ut fibernätet coh skall släppa in fler operatörer. Ser fram emot detta.

#35

Postad 07 april 2010 - 15:12

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Är detta sant så är det nog det svinigaste jag hört/läst på länge! Har själv en Samsung LE46B755 och bytte ut min box mot en Ca-modul. Står i manualen att man skall kunna sortera. Ringde Samsung support när jag inte lyckades sortera och fick då svaret aty det står fel i manualen. Helt otroligt om det nu är så att comhem är inblandade och som gjort att Samsung tagit bort sortera funktionen. Har du något bevis på detta, tex ett mail eller dyl? Finns det bevis så blir det ett samtal till comhem med en jä#ligt otrevlig ton!


Ang. "otrevlig ton".....det hjälper nog föga. Du hamnar ju ändå bara hos en stackars telefontjej med kort utbildning, på ett telecom-center.

Ang. frågan att kunna sortera. Jag har inget egentligtsvar i denna fråga, men visst är det ett sabotage mot alla seriösa användare.

Däremot vill jag erinra om vad nya TV med CI+ modul innebär. Har sökt lite grann på internet, och funnit att detta är ganska negativt. CI+ är en tjänst för att styra dig som användare ytterligare ett snäpp. Jag fann att det kommer att bli mycket svårare att spela in filmer på TV (digitalboxar) med detta gränssnitt.

#36

Postad 13 april 2010 - 14:35

Snudge
  • Snudge
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Som nybliven ägare av en Sony KDL-32EX500 så kan jag bara bekräfta att det är så illa som det står här ovan. Jag kan varken dölja eller byta ordning på några digitala kanaler. Detta gäller även kanaler som jag inte betalar för t.ex TV1000. Alltså ligger sånna "fina" kanaler som PPV-Nu och ComHem-kanalen i min kanallista utan att jag kan röra dem. Störigast är ändå att de som jag saknar åtkomst till, inte kan döljas. Som ägare av Large abbonemanget har jag alltså 205 kanalplatser att bläddra igenom om jag vill ta mig runt hela listan. Värdo! :) Hoppas detta fixas i firmware illa kvickt alltså. Bra TV i övrigt dock.

#37

Postad 14 april 2010 - 09:45

Lord Findus
  • Lord Findus
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Ang. "otrevlig ton".....det hjälper nog föga. Du hamnar ju ändå bara hos en stackars telefontjej med kort utbildning, på ett telecom-center.

Ang. frågan att kunna sortera. Jag har inget egentligtsvar i denna fråga, men visst är det ett sabotage mot alla seriösa användare.

Däremot vill jag erinra om vad nya TV med CI+ modul innebär. Har sökt lite grann på internet, och funnit att detta är ganska negativt. CI+ är en tjänst för att styra dig som användare ytterligare ett snäpp. Jag fann att det kommer att bli mycket svårare att spela in filmer på TV (digitalboxar) med detta gränssnitt.


Det med som dock är bra med CI+ är att tekniken har stöd för parning av CAM och Kort i TVn vilket är vad som är det största hindret för HD abonomang idag hos Comhem ( visserligen så är Comhem större problem i sig själv :) ) som ej gått över till CI+, har hört något om för ihop parade CAM och kort i Finland men vet inget mer om det, kanske någon som vet mer?

Håller med om att otrevlig ton eller ilska leder inte någonstans vid någon kontakt med företag idag med alla callcenters som de gömmer sig bakom, dock är man trevlig och rak i sin sak brukar personen som svarat varit väldigt hjälpsam (så långt stackars callcenter tjejen/killen kan iaf) i de fall jag haft större problem.
Ett bra tips är att ha tänkt igenom hur man beskriver sitt problem och eventuellt mönster runt hur/när det uppstår.


Som nybliven ägare av en Sony KDL-32EX500 så kan jag bara bekräfta att det är så illa som det står här ovan. Jag kan varken dölja eller byta ordning på några digitala kanaler. Detta gäller även kanaler som jag inte betalar för t.ex TV1000. Alltså ligger sånna "fina" kanaler som PPV-Nu och ComHem-kanalen i min kanallista utan att jag kan röra dem. Störigast är ändå att de som jag saknar åtkomst till, inte kan döljas. Som ägare av Large abbonemanget har jag alltså 205 kanalplatser att bläddra igenom om jag vill ta mig runt hela listan. Värdo! :) Hoppas detta fixas i firmware illa kvickt alltså. Bra TV i övrigt dock.


Vad jag har gjort för att komma runt kanalsortering är att valt ett annat land ( kommer ej ihåg vilket som funkade ) vid sökningen på Sony apparater. Dock kunde inte de på supporten säga vad det skulle kunna påverka om man gjorde detta, eventuellt undertext, ljud med flera problem runt språk misstänkte de kunde ske dock ej något som skadar TVn utan en omsökning skulle kunna rätta till det med Sverige valt.
Ingen firmware kommer att komma från Sony som ger tillbaka sortering iaf och supporten kunde inte förutse någon förändring i sammarnbetet mellan Comhem och Sony i närmaste framtiden.

#38

Postad 14 april 2010 - 14:06

Snudge
  • Snudge
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0

Vad jag har gjort för att komma runt kanalsortering är att valt ett annat land ( kommer ej ihåg vilket som funkade ) vid sökningen på Sony apparater. Dock kunde inte de på supporten säga vad det skulle kunna påverka om man gjorde detta, eventuellt undertext, ljud med flera problem runt språk misstänkte de kunde ske dock ej något som skadar TVn utan en omsökning skulle kunna rätta till det med Sverige valt.
Ingen firmware kommer att komma från Sony som ger tillbaka sortering iaf och supporten kunde inte förutse någon förändring i sammarnbetet mellan Comhem och Sony i närmaste framtiden.

Har du någon möjlighet att kolla upp vilka inställningar du körde med? Vore intressant för mig (och säkert många andra också) med en workaround att testa iaf.

#39

Postad 14 april 2010 - 14:27

Lord Findus
  • Lord Findus
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Tro det var Tyskland som land men Svenska som språk jag valde under Auto Start, inte min TV utan systerns. Är inte 100% säker, gjorde om det ett par gånger så kanske bara testade Tyskland...

#40

Postad 15 april 2010 - 08:51

Snudge
  • Snudge
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0

Tro det var Tyskland som land men Svenska som språk jag valde under Auto Start, inte min TV utan systerns. Är inte 100% säker, gjorde om det ett par gånger så kanske bara testade Tyskland...

Tyskland funkar iaf! sen tog det typ 2 timmar att sortera om alla kanaler, men det var det värt för nu kan jag lägga dem i vilken ordning jag vill. Tack för hjälpen!

#41

Postad 04 december 2010 - 22:16

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Denna tråd behöver bumpas fram lite. Gäller Comhems spark i röven på oss fortfarande ?
Är det fortfarande så att det inte funkar med egna kanallistor, har försökt med min nya Samsung -687a o får det inte att funka. Den har ju bara 4 (!) favoritkanaler med ett hjärta som symbol...tss, viket j....a skämt.
Eller funkar det med att ändra i set-uppen som beskrivs här ovan, ni som prövade gör ett nytt inlägg så vi andra kan hänga på.

Denna tråd skulle vädras ofta, så att Comhem förstår va fan dom sysslar med. Det är vi som är kunden och det vi som har rätt. Alla som j....s med oss skall få veta det.

Detta är iallafall min åsikt

#42

Postad 04 december 2010 - 23:44

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Har du problem med Comhem så skriv då i deras egen tråd, där de själva svarar:

https://www.minhembi...howtopic=267747

#43

Postad 06 januari 2011 - 08:53

PaulW
  • PaulW
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har du någon möjlighet att kolla upp vilka inställningar du körde med? Vore intressant för mig (och säkert många andra också) med en workaround att testa iaf.


Hej! Jag har också haft samma problem med att digital kanalsortering är låst på min nya Sony KDL-46EX710. Efter att ha läst på lite olika forum och till sist här så provade jag med att välja landet "-", dvs inget land, men med svenska som språk. Nu kan jag äntligen lägga in kanalerna i den ordning jag själv vill ha, så att jag slipper komma ihåg att Svt1HD har kanalplats 86 (eller vad det nu är) och logisk numrering på alla svenska kanaler som heter nåt 1-10... :P Det verkar hittills funka med min CA-modul, t.ex. att Programguiden i TV:n ger rätt programinformation osv. Men OBS, jag fick fel modul från SIBA, fick en CA istället för en CI+, så den är inte reggad i ComHems nät ännu. Jag ska byta modul för att kunna se övriga HD-kanaler, och när det sker så ska modulen reggas hos ComHem, och då får vi se vad som händer...

Ringde även Sony för att kolla vad de säger i frågan och de bekräftar att svenska kabelbolag kräver låst kanalsortering (enligt någon standard i Norden???) för att de ska få sälja sina apparater på marknaden med t.ex. ComHems paket. Killen på Sonys support upprepade med en dåres envishet att de varit tvingade att släcka alternativet sortering av digitala kanaler i Sverige (Norden) pga av denna standard och han hänvisade till "Nordic . org" ... Jag hittar inget Nordic.org... är det någon som vet vad han menade? Han kan väl inte mena "Norden.org" dvs Nordiska Rådet?

Sen ringde jag ComHem. Tjejen i supporten hade inte hört talas om detta, men lovar att återkomma med ett personligt svar till mig när hon dels kollat 1) är det sant det som Sony säger 2) varför ska i så fall digital kanalsortering vara låst på TV-apparaterna.

Jag poängterade att det är en oerhört försämrande funktionalitet, när man äntligen slipper box, att inte kunna lägga in kanalerna i en logisk ordning och att favoritsortering i TV-apparater inte alltid är en bra "workaround". Sonys favorithantering faller mig inte i smaken och det går inte där att numrera om.

Jag har noterat att ComHem i sin företagstråd här på forumet säger att de inte ställer några sådana här krav (åtminstone inte för boxar). Det verkar alltså som att ord står mot ord.

Jag ser fram emot klarhet i frågan, eftersom jag också tycker att det är allvarligt om kabeltvbolagen stänger av funktionalitet i tv-apparater, som vi användare uppenbarligen vill ha och behöver. Kanske t o m en fråga för Konkurrensverket att gräva i!

Fortsättning följer när jag fått svar.

#44

Postad 06 januari 2011 - 09:04

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Köp en Philips så kan du sortera.
/M

#45

Postad 06 januari 2011 - 09:22

PaulW
  • PaulW
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Köp en Philips så kan du sortera.
/M


Nej, jag tänker inte köpa en ny TV när jag precis köpt en. Och det är väl just det som är poängen... fri marknad, fritt val av apparater, vilket ev. hindras av "otillbörligt samarbete" mellan tillverkare och tjänsteleverantörer. Dessutom på sådant som borde vara fullständigt självklar funktionalitet i alla apparater. Hur många konsumenter, eller för den delen försäljare hos de stora försäljningskanalerna, har koll på vilka apparater som har låst eller inte låst sortering? Och varför gäller det i så fall vissa tillverkare och inte andra.

Och jag kan sortera, genom att välja annat land, men bara tack vare grävande på internet, inte genom upplysning vare sig från Sony eller ComHem.

Redigerat av PaulW, 06 januari 2011 - 09:25.


#46

Postad 07 januari 2011 - 11:29

Lord Findus
  • Lord Findus
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hej! Jag har också haft samma problem med att digital kanalsortering är låst på min nya Sony KDL-46EX710. Efter att ha läst på lite olika forum och till sist här så provade jag med att välja landet "-", dvs inget land, men med svenska som språk. Nu kan jag äntligen lägga in kanalerna i den ordning jag själv vill ha, så att jag slipper komma ihåg att Svt1HD har kanalplats 86 (eller vad det nu är) och logisk numrering på alla svenska kanaler som heter nåt 1-10... :) Det verkar hittills funka med min CA-modul, t.ex. att Programguiden i TV:n ger rätt programinformation osv. Men OBS, jag fick fel modul från SIBA, fick en CA istället för en CI+, så den är inte reggad i ComHems nät ännu. Jag ska byta modul för att kunna se övriga HD-kanaler, och när det sker så ska modulen reggas hos ComHem, och då får vi se vad som händer...

Ringde även Sony för att kolla vad de säger i frågan och de bekräftar att svenska kabelbolag kräver låst kanalsortering (enligt någon standard i Norden???) för att de ska få sälja sina apparater på marknaden med t.ex. ComHems paket. Killen på Sonys support upprepade med en dåres envishet att de varit tvingade att släcka alternativet sortering av digitala kanaler i Sverige (Norden) pga av denna standard och han hänvisade till "Nordic . org" ... Jag hittar inget Nordic.org... är det någon som vet vad han menade? Han kan väl inte mena "Norden.org" dvs Nordiska Rådet?

Sen ringde jag ComHem. Tjejen i supporten hade inte hört talas om detta, men lovar att återkomma med ett personligt svar till mig när hon dels kollat 1) är det sant det som Sony säger 2) varför ska i så fall digital kanalsortering vara låst på TV-apparaterna.

Jag poängterade att det är en oerhört försämrande funktionalitet, när man äntligen slipper box, att inte kunna lägga in kanalerna i en logisk ordning och att favoritsortering i TV-apparater inte alltid är en bra "workaround". Sonys favorithantering faller mig inte i smaken och det går inte där att numrera om.

Jag har noterat att ComHem i sin företagstråd här på forumet säger att de inte ställer några sådana här krav (åtminstone inte för boxar). Det verkar alltså som att ord står mot ord.

Jag ser fram emot klarhet i frågan, eftersom jag också tycker att det är allvarligt om kabeltvbolagen stänger av funktionalitet i tv-apparater, som vi användare uppenbarligen vill ha och behöver. Kanske t o m en fråga för Konkurrensverket att gräva i!

Fortsättning följer när jag fått svar.


Låter som att du vart otrevlig som fan och inte accepterade vad den stackars Tjejen/Killen berättade för dig, vilket i detta fallet råkar vara sant. Standarden de nämde finner du här http://www.nordig.org/mainpage.htm tror till och med att det finns i den övergripande standarden för Europa.

Jag gissar att din otrevliga ton inte gjorde att de "råkade" tipsa dig om att byta land, vilket de iaf någerlunda hjälpte mig med om du läser tidigare i tråden, trevlighet vinner bara så att du vet det.

#47

Postad 07 januari 2011 - 13:04

PaulW
  • PaulW
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Låter som att du vart otrevlig som fan och inte accepterade vad den stackars Tjejen/Killen berättade för dig, vilket i detta fallet råkar vara sant. Standarden de nämde finner du här http://www.nordig.org/mainpage.htm tror till och med att det finns i den övergripande standarden för Europa.

Jag gissar att din otrevliga ton inte gjorde att de "råkade" tipsa dig om att byta land, vilket de iaf någerlunda hjälpte mig med om du läser tidigare i tråden, trevlighet vinner bara så att du vet det.


Tycker du läser in otrevlig ton i samtal som du inte kan ha lyssnat på? ... Jag var inte otrevlig, jag ville veta hur det ligger till. Tjejen på ComHem och jag hade att mycket bra samtal, och hon har lovat att återkomma i telefon. Killen på Sony och jag hade inte heller någon otrevlig ton mot varandra, även om jag upprepade frågan, och han upprepade svaret. Jag uppfattade det dock som att han sa Nordic.
Jag vill tacka dig för att du hänvisa till rätt länk! Stort tack för det. Och jag brukar inte vara otrevlig.

Faktum kvarstår väl ändå att många konsumenter inte kommer lösa digital kanalsortering i TV-apparater som låsts, och jag tycker inte att jag fått något svar på varför det är nödvändigt ännu. Så det hoppas jag fortfarande på att ComHem t.ex. kan få tala om.

Redigerat av PaulW, 07 januari 2011 - 13:17.


#48

Postad 07 januari 2011 - 13:21

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Kan det kanske gå att låsa upp kanalsorteringsfunktionen via servicemenyn? Någon som har tillgång till servicemenyn som kan kolla?


På min LG så kan man välja när man gör automatisk programsökning, om man vill ha automatisk sortering eller inte. Bara att bocka för i en liten ruta, och sedan söka. Väljer man fel så är det omöjligt att sortera.... ny sökning fodras då med rätt ruta ikryssad.

...och nu över till det verkliga problemet. Att Comhem har fria digitala kanaler TV1, TV2, TV4, TV6... och resten analoga TV3, TV8, TV9,TV10.............också fria.


och nu vill jag, och antagligen alla andra ComHem- ägare blanda detta i sorteringen. Går det?
Kan man tex. göra en blandad favoritlista? eller på annat sätt kringgå problemet..

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 10 januari 2011 - 13:33.


#49

Postad 10 januari 2011 - 14:00

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
I Philips apparater kan man blanda och sortera hur man vill tex svt hd1, svt hd 2, analog tv3, digital tv4 osv, dvs trycker jag på ettan på fjärren blir det svt hd 1 om jag programerat det så.
Man kan alltså blanda analoga med antingen digital mark / kabel dock inte de båda digitala i samma lista.

/M

#50

Postad 10 januari 2011 - 14:10

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

I Philips apparater kan man blanda och sortera hur man vill tex svt hd1, svt hd 2, analog tv3, digital tv4 osv, dvs trycker jag på ettan på fjärren blir det svt hd 1 om jag programerat det så.
Man kan alltså blanda analoga med antingen digital mark / kabel dock inte de båda digitala i samma lista.

/M

Man måste ha kunskap som en TV-reparatör om man skall lyckas köpa rätt TV. Men om man nu köper en Philips så kanske det inte fungerar på nya och dyra apparater? Gäller detta bara gamla apparater? (det var bättre förr!)

Vad är det som fodras egentligen? En enda gemensam tuner?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.