Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig att få till fyra hål i betongtaket

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2010 - 15:00

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Usch och fy....

Nu håller jag på att försöka borra upp min projje i taket och det går ju på tok för segt. Jag är riktigt kass på egenarbete och borra i betongtaket går väl si så där. Jäkligt trögt och det är förb* hårt.

Jag ska ha fyra hål på 6mm och började lite med 6mms. borret innan jag bytte ut det mot fyra istället. Det styrde lite för mycket det större, så jag tänkte att det mindre skulle vara lättare. Men även det går ju såå jäkla segt...

Så några frågor:

* Är det skillnad på borr och borr?
Kanske skulle ett nytt borr och kanske ett finare göra det lättare?

* Slits borr? Kanske räcker det med att bara köpa nya borr?

* Vad kan det tänkas kosta att anlita någon som gör fyra hål - är det superdyrt?

* Sist men inte minst - vad ska jag tänka på vid betongborrning?
Allmänna tips är varmt varmt välkommet, för nu känns det rätt hopplöst och jag är riktigt less...

Redigerat av Alban, 09 January 2010 - 15:15.

Postad 09 January 2010 - 15:16

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Lugn bara lugn. Det finns en mycket enkel lösning på det hela.
Först kan vi besvara dina frågor.

1.Det är väldigt stor skillnad på borr, yra borr är oftast bättre då de är oftast gjorda i starkare stå som inte slits lika snabbt. Du kan köpa billiga borr för en femma styck som är kass eller du kan köpa ett borr för 105:- som ger ett bra snitt och håller länge, men för enstaka borrningar så lägg dig där emellan, satsa på ett borr runt 50lappen som passar ditt behov, skäret ska vara av bra material, det är det viktiga.

2. Borr slits mycket, speciellt betongborr eftersom det är just betong du borrar i vilket är hårt och kornigt, Så satsa på ett nytt borr skulle jag föreslå. Köp samtidigt plugg som passar hålet som ditt borr gör, har du fel plugg kan projen ramla ner och det känns ju surt.

3. Att anlita någon som gör ett så litet jobb tror jag är näst intill omöjligt, det tar ett proffs 2 minuter och en glad amatör med rätt utrustning 5minuter. Så du kan göra det själv eller höra dig för med bekanta.

4. Sist men inte minst ska du tänka på att ha rätt utrustning. För lättbetong krävs sällan mer än en vanlig slagborrmaskin men för hård betong som bärande väggar i hyreshus osv så ska du satsa på en borrhammare. Jag kör själv med en billig modell från jula, se denna borrhammare, tillsammans med ett av deras lite dyrare borr. Det har hjälpt mig att sätta upp allt jag har i lägenheten och det är numera mycket, för med rätt utrustning blir det så lätt och så himla kul så du kommer inte vilja sluta borra :)
Precis som om du ska skära grönsaker så är det roligare med en skarp kniv än en slö som bara mosar tomaten, eller hur.

Vad tror du om detta då?

Postad 09 January 2010 - 15:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Till fyra stycken 6mm hål i betong, förutsatt att man inte prickar mitt i en armering, skulle jag vilja påstå att vilket skitborr och skitmaskin som helst med slagfunktion funkar. Om inte borret är totalt slut..
För mej låter det mest som om du står och borrar utan slag med typ en vanlig skruvdragare, och det funkar givetvis inte. Då bränner du borret direkt. Sen är det viktigt att köra borret ut och in i hålet samtidigt som man borrar så att det inte blir fullt med borrdamm, för då nyper det och går tungt.

Redigerat av Bakerman, 09 January 2010 - 15:26.

Postad 09 January 2010 - 15:57

C20
  • C20
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det viktigaste är nog en bra borr - på endel skitborrar så pajar skären när man borrar i hård betong bara efter första hålet.
Testade denna och den funkar riktigt bra - tog ca 20 sek per hål att borra ca 5-6 cm djupt hål med 5 mm diameter med en vanlig slagborrmaskin (ej borrhammare). Behövde bara borra 2 hål den gången, men efter det var det knappt synligt slitage på spetsen.
http://www.clasohlso...px?id=133324834

Redigerat av C20, 09 January 2010 - 16:00.

Postad 09 January 2010 - 17:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det viktigaste är nog en bra borr - på endel skitborrar så pajar skären när man borrar i hård betong bara efter första hålet.
Testade denna och den funkar riktigt bra - tog ca 20 sek per hål att borra ca 5-6 cm djupt hål med 5 mm diameter med en vanlig slagborrmaskin (ej borrhammare). Behövde bara borra 2 hål den gången, men efter det var det knappt synligt slitage på spetsen.
http://www.clasohlso...px?id=133324834

Fullt dugligt, men kvalificerar ändå lugnt in under kategorin "skitborr". Med billigaste möjliga nätdriven borrmaskin med slagfunktion för hundra spänn, och ett sånt borr för 39 spänn borrar man alla fyra hål på fem minuter. :)
Förutsatt att man inte har oturen och prickar i ett armeringsjärn då.. :)

Postad 09 January 2010 - 20:24

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
När jag satte upp min projj nyss så körde jag direkt med en borrhammare jag lånat hem (liknande Jula-modellen där uppe), men den flisade för mycket så jag kör första centimetern med skruvdragaren med slagfunktion (DeWalt) för att sedan köra med borrhammaren.

Vad som är intressant att veta är att nästan alla borrhammare som säljs på Jula/Rusta mfl är av samma tillverkare och verkar hålla en ganska hyfsad kvalitet, den enda skillnaden är färgen på skalet typ.

Postad 09 January 2010 - 20:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

När jag satte upp min projj nyss så körde jag direkt med en borrhammare jag lånat hem (liknande Jula-modellen där uppe), men den flisade för mycket så jag kör första centimetern med skruvdragaren med slagfunktion (DeWalt) för att sedan köra med borrhammaren.

Vad som är intressant att veta är att nästan alla borrhammare som säljs på Jula/Rusta mfl är av samma tillverkare och verkar hålla en ganska hyfsad kvalitet, den enda skillnaden är färgen på skalet typ.

Jag har försökt döda en sån på jobbet i flera år.. Har inte lyckats än.. Går så länge det finns olja i dom... :D

Postad 09 January 2010 - 20:55

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jula/Rusta/Co sborrhammare säljs med jämna mellanrum för 199:-. GRYM investering. Jag tyckte min "betalat sig" efter de två första hålen. :D

Postad 09 January 2010 - 20:58

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Jo, jag sitter just nu och väntar på ett sånt erbjudande själv, vissa har ju mage att ta 600kr för en sån =) Även om maskinen är värd mer än så i mitt tycke.

Postad 09 January 2010 - 21:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag har Boschs 36V slagskruvdragare och borrhammare, och dom är starkare än vad Jula/rustas borrhammare är, även att dom är batteridrivna.. Men då är det ju något skillnad på maskiner också.. För 200 spänn kan den borrhammaren vara tidernas bästa köp någonsin.. :D

Postad 09 January 2010 - 21:31

staffan80
  • staffan80
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har du ingen polare som jobbar med något inom bygg? När jag satte upp min projje så kom en kompis hem med en Hilti slaghammre, Det är fasan som att borra i smör med en sådan! :=) Hade fått slita som ett djur med en billig slagborr maskin annars

Postad 09 January 2010 - 23:49

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ett stort tack för alla svar!
Kanonbra! - det kändes lite bittert där ett tag.

Ja, jag tror jag får kila ner på nån järnaffär på måndag och köpa nåt lite finare borr. Det som jag körde på nu var från nån låda där man fick ett helt packe för 30kr på Jula eller ÖoB eller nåt. Faktiskt så verkar själva udden vara helt rund och platt, så det verkar inte vara så mycket goo i det borret, trots att jag bara borrat två hål med det.
Min borrmaskin är en slagborrmaskin från Black and Decker, så det är nog hyfsad kvalité för att vara en borrmaskin i varje fall.

Hur är det - vinner man något på att borra ett typ 3mmm hål innan man kör med 6mm borret? Det är kanske lättare att få hålet rakt så?

Fortsättning följer till veckan...

Tack än en gång :D

Postad 10 January 2010 - 00:04

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Nä! Har du en bra borrmaskin med SLAG och ett riktigt betongborr med hårdmetallskär så kör du med 6 mm-borret direkt. Det viktigaste är att du kör med ordentligt slag och ett bra borr. Sen spelar det ingen roll hur fort maskinen snurrar

Fråga runt, det finns med all säkerhet nån i din omgivning som har en bra borrmaskin och ett borr liggande. Med mina grejer borrar jag ett sånt hål på max 2 sekunder. Men så är ju jag betonghåltagare oxå :D

Postad 10 January 2010 - 03:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nä! Har du en bra borrmaskin med SLAG och ett riktigt betongborr med hårdmetallskär så kör du med 6 mm-borret direkt. Det viktigaste är att du kör med ordentligt slag och ett bra borr. Sen spelar det ingen roll hur fort maskinen snurrar

Fråga runt, det finns med all säkerhet nån i din omgivning som har en bra borrmaskin och ett borr liggande. Med mina grejer borrar jag ett sånt hål på max 2 sekunder. Men så är ju jag betonghåltagare oxå :D

Två sekunder kan du ju glömma... Om du inte har en stämpad rig... Det kan jag slå vad EN MILJON på...
Men kanske fem sekunder.. Det kan jag vara med på... Jag gör ett snyggt, dammfritt hål på 5 sekunder kanske..
Med en proffsmaskin med proffsborr.. Två sekunder är bajs...
Om du riggar en stäpmad maskin i golv och tak kanske, men hur lång tid tar det då att flytta riggen till nästa hål...?

Postad 10 January 2010 - 11:17

Daytona1
  • Daytona1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Gå och hyr en maskin näst gång tex en Hilti TE6 som har damsugare .Väldig smidig maskin där dammsugaren sitter på maskinen och suger upp allt borrdamm på en gång.Då går det att borra dom där småhålen på två klunkar öl. :D

Postad 14 January 2010 - 12:37

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Sådär - nu har jag tagit upp kampen igen!

Jag var och köpte ett nytt borr på järnaffären och det gjorde verkligen susen.
Visserligen har jag än så länge bara fått till ett hål, men det gick förhållandevis lätt. Till och med ett hål var en seger!

Men hål nummer två gick också bra till en början, men sen blev det superhårt. Undra om det är armeringsjärn som jag har kommit på? Jag kom bara ca 2,5 cm och vill i varje fall 4 cm. Hur tänker jag där?
Jag tryckte rätt hårt, men det känns som det är helstopp. Kanske borde jag kolla om det finns 2,5cms plugg och nöja med med det på det hålet?
Fyra hål, borrat med 6mms borr ska lyfta 5-6 kilo, så det känns väl ändå överdimmensionerat?

Postad 14 January 2010 - 13:14

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
jag antar att du har lätt slagfunktion på din borrmaskin som du använder, för visst körde du med vanlig slagborr? Om du hjälper den lite genom att "slå" själv också undertiden du borrar brukar hjälpa..alltså föra borret in och ut och trycka hårt.

Postad 14 January 2010 - 17:47

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tack för tipset! :)
Ja, precis - det är slag på min borrmaskin. Om det är lätt eller hur den är har jag ingen aning om - jag har inget att jämföra med. Det är i varje fall en vanlig borrmaskin.
Är det armeringsjärn och lite hårdare är det bara att köra på ändå alltså?

Redigerat av Alban, 14 January 2010 - 17:49.

Postad 14 January 2010 - 17:54

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Ja precis. Järnen är inte så stora men de kan vara nog så hårda men bara att slita på. Ju mer slag du driver på med ju lättare tuggar du dig igenom.

Postad 14 January 2010 - 20:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det finns ingen som helst möjlighet att ta dej igenom ett armeringsjärn med ett betongborr. Det bara är så.
Ett metallborr och betongborr är så pass olika att betongborren bara blir glödgade och slöa direkt. Allså kass.
Enda chansen om du prickar mitt i ett armeringsjärn, vilket du förmodligen har gjort, är att byta till ett metallborr och köra utan slag tills du är igenom armeringen.
Har man däremot en vattenkyld rigg med diamantkrona är armeringsjärn sällan några problem.

Till 6 kg räcker det LUGNT med ett hål. Men borra två på diagonalen så blir det lite stadigare.

Redigerat av Bakerman, 14 January 2010 - 20:16.

Postad 14 January 2010 - 21:30

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Måste först ta upp en sak... Ledsen...

Det heter EN borr, inte ETT borr.

Det heter BORREN, inte BORRET

Kan det vara en blandning av ETT BORRSTÅL?

Vad det gäller problemet. Det absolut viktigaste är att ha ett bra borrstål (själva borren). Jag sticker ut hakan lite och säger att du kan borra i riktigt hård betong med en 199 kroners skruvdragare utan slagfunktion. Samma hårda betong kan du iofs borra i med en riktigt bra maskin som har slagfunktion med en borr för 10 kr, men då får du också bara ett hål.

Har du ett riktigt bra borrstål avsett för betong så kan du OFTAST även gå igenom ett armeringsjärn med den, men det sliter enormt på borren.

Hade jag ingen utrustning alls så skulle jag gå på att köpa en slagborr för ca 500 kr och ett riktigt bra borrstål i stället för att köpa en borrhammare. Borrhammaren är så mycket otympligare.

Självklart ska du kunna gå direkt på 6 mm borren och slippa göra ett mindra hål först.

Hoppas det löser sig för dig!

/Johan

Postad 14 January 2010 - 21:34

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Gå och hyr en maskin näst gång tex en Hilti TE6 som har damsugare .Väldig smidig maskin där dammsugaren sitter på maskinen och suger upp allt borrdamm på en gång.Då går det att borra dom där småhålen på två klunkar öl. :)

Grejen är bara den att man får betala lika mycket som privatperson för hyran som om man köper en borrhammare på Tex Jula på rea. Visst - sämre maskin, men ett visst restvärde. :)

Postad 14 January 2010 - 21:41

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Hade jag ingen utrustning alls så skulle jag gå på att köpa en slagborr för ca 500 kr och ett riktigt bra borrstål i stället för att köpa en borrhammare. Borrhammaren är så mycket otympligare.

Det skulle aldrig jag.
Har haft slagborrar i priklassen (och strax över) och riktigt bra stål. Är inte ens nära att funka som en borrhammare modell billigast möjliga.
Efter att ha hållit på och montera akusiktaket i betongtaket i källaren så är min erfarenhet - jag var skitless efter 4 hål med "bra" slagborr och riktigt bra stål. Köpte en billig Borrhammare och en vettig borr (som kostade mer än 50% av hammaren). Halleluja! 4 första hålen tog säkert omkring en halvtimme (pga behov att vänta på att borren skulle kallna). Resterande 30-tal hål gick betydligt fortare.

Helt klart mitt mest prisvärda verktygsköp.

Postad 14 January 2010 - 21:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag sticker ut hakan lite och säger att du kan borra i riktigt hård betong med en 199 kroners skruvdragare utan slagfunktion. Samma hårda betong kan du iofs borra i med en riktigt bra maskin som har slagfunktion med en borr för 10 kr, men då får du också bara ett hål.

/Johan

Jag skulle kunna slå vad med dej. En ett år gammal betongvägg.

4 st 6mm hål, valfritt 6mm borr, och en 199 kr skruvdragare utan slagfunktion. Du får en timme på dej.
Jag kan slå vad en tusing på att du inte hinner. Sätter du emot ?

Det är så enkelt att utan slag bränner du borret. Så enkelt är det.

Annars kan vi tävla. Du tar en 199 kr skruvdragare utan slag med det bästa borret på marknaden.
Jag tar min maskin med 6 mm betongborret från en sån där hel sats med både trä, metall och betongborr på 3,4,5,6,7,8,9,10mm för 59 kr.
Försten till 4 st 6mm hål vinner 10.000 spänn.

Redigerat av Bakerman, 14 January 2010 - 22:03.

Postad 16 January 2010 - 10:01

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

4 st 6mm hål, valfritt 6mm borr, och en 199 kr skruvdragare utan slagfunktion. Du får en timme på dej.

Annars kan vi tävla. Du tar en 199 kr skruvdragare utan slag med det bästa borret på marknaden.
Jag tar min maskin med 6 mm betongborret från en sån där hel sats med både trä, metall och betongborr på 3,4,5,6,7,8,9,10mm för 59 kr.

Perfekt - den tävlingen kan ni ta hemma hos mig. Jag har några hål kvar att göra :D

Det blir nog så att jag låter det vara ett litet hål bara, om de andra funkar fint. Tyvärr ligger ju ett an de andra nästan i linje med de som fastnade, så kanske kommer jag på järnet där också...

Angående ett eller en borr, så är det ingen big deal för mig. Jag är själv ingen mästare på språket, men har för mig att båda alternativen är rätt. Jag tror till och med att båda står i svenska akademins ordlista. En låter väldigt konstigt i mina öron.
Well well, tack för inlägget i varje fall. :)

Redigerat av Alban, 16 January 2010 - 10:02.

Postad 17 January 2010 - 10:05

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Jag sa att jag stack ut hakan lite... Detta bara för att påtala just hur viktigt borrstålet är. Du skulle säkert vinna, men vikten av att ha ett bra borrstål kvarstår.

Vad det gäller att borra utan slag i betongvägg så finns det borrstål som klarar just detta. Dock så är det viktigt att man drar ut borren med jämna mellanrum så man får ut allt borrdamm ur hålet.

/Johan

Postad 18 January 2010 - 17:58

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Dock så är det viktigt att man drar ut borren med jämna mellanrum så man får ut allt borrdamm ur hålet.

När det gäller hål i tak så brukar inte det vara speciellt viktigt, dammet kommer liksom ut av sig själv.
Däremot om du skall göra hål i golvet så är det viktigt. :)

Postad 19 January 2010 - 04:49

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Gillar pajkastningen :) Keep it up.... :) hehe

Själv har jag ingen större erfarenhet, men jag bidrar iaf med min historia.
Sist jag höll på så hade jag:
Nr1: Halvbra/ gammal slagborrmaskin.
Nr2 :Billigaste borren, med form av "en/ett" betongborr.

Började borra. Kom ca 5-10mm in, jag gav snabbt upp de kändes totalt ovärt att slösa tid. Då vädret var på topp ute.
Åkte jag och lånade en "HILTI" med tillhörande borr. Funka kanon bra, jämfört med den andra som hade en tvivelaktig slagfunktion. Hilti´n bara malde sig igenom betongen. Och själv blev jag glad :) Tror jag tjänade igen de 30min som de tog att åka och hämta sen rejäl slagborrmaskin.
Sanningen är väl också att jag visste att jag hade en slagborrmaskin att låna. Därför var det ingen idé att nöta på. Men med lite tålamod går nog de med ;)

/H

Redigerat av hampe90, 19 January 2010 - 05:03.

Postad 20 January 2010 - 01:15

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag köpte en mellanklass av de som finns på clasohlson, inte den billigaste, utan kanske 2 steg uppåt till, och nätdriven, med slagfunktion och sedan några mellanklass borrstål. Betongen här i kåken är rätt hård, men så länge det är fri betong är det toklugnt med mellanklassen. Tar kanske en 15-20 sekunder per hål.

Däremot när jag skulle borra upp duken i taket, det var ett rent hel***e. Testade först att gå över med regel/järn avkännare, etc. För att försöka mappa ut någorlunda var järnen kunde ligga. Men den gav väldigt konstigt utslag i taket där jag skulle ha ena fästet, i väggarna kunde den lätt hitta sladdar och allt. Började borra, första hålet gick bra, andra hålet kom jag en 1.5cm, sedan var det tvärstopp, tar ut borren och då sitter det fast järnspån på borren, lyser upp i hålet, och jovisst blänker i metall. Aja, får flytta duken aningen framåt, så jag börjar borra motsvarande sida på andra sidan hållet, och ta mig fan om det inte var metall där också, så jag hoppar lite åt sidan lite offset, samma visa där också. Så i slutändan fick jag förskjuta allt en bit. Och jag borrade säkert dubbel med hål mot vad jag behövde som jag sedan fick fylla igen hälften av för att det stod stopp.

Men det lustiga är att förrutom de två första så var inga inga av hålen på räta vinklar, dessutom så finns det ringen rim och reson att järnen skulle ligga så nära varandra. Och de verkar inte lika i räta vinklar heller. Verkar snarare som att det är en platta i taket på ena sidan, inte järn.

Sedan var det en mindre bit och det var att det tog tvärstopp med 6mm borren, bytte till 5an, då var det som smör, sedan tillbaka till 6mm och borrade upp det sista. Och det var inte borren som var slö, för övriga efterföljande hål med 6mm gick perfekt bara några cm därifrån.

Postad 20 January 2010 - 01:53

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Vill bara berätta att det är tungt och jobbigt att borra i hård betong med skitborrar. Hittade ett antal betongborrar hos farsan. 6 hål krävde 3 borrar men då jag bytte borr tog det bara några sekunder att borra 3 cm och hålet innan stod jag och borrade i 20 min med en borr som såg ungefär lika vass ut (betongborr). I snitt höll borrarna ca 2 hål innan de blev runda eller att det härdade stålet lossnade.

Det underlättar kanske men jag tror inte man behöver en slaghammare bara man har en hyfsat bra borr för ca 30-50:- som någon skrev eftersom det gick väldigt lätt med en skitborr som var relativt skarp.

Redigerat av Chippe, 20 January 2010 - 01:54.

Postad 20 January 2010 - 06:41

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Två sekunder kan du ju glömma... Om du inte har en stämpad rig... Det kan jag slå vad EN MILJON på...
Men kanske fem sekunder.. Det kan jag vara med på... Jag gör ett snyggt, dammfritt hål på 5 sekunder kanske..
Med en proffsmaskin med proffsborr.. Två sekunder är bajs...
Om du riggar en stäpmad maskin i golv och tak kanske, men hur lång tid tar det då att flytta riggen till nästa hål...?

Det finns ingen som helst möjlighet att ta dej igenom ett armeringsjärn med ett betongborr. Det bara är så.
Ett metallborr och betongborr är så pass olika att betongborren bara blir glödgade och slöa direkt. Allså kass.
Enda chansen om du prickar mitt i ett armeringsjärn, vilket du förmodligen har gjort, är att byta till ett metallborr och köra utan slag tills du är igenom armeringen.
Har man däremot en vattenkyld rigg med diamantkrona är armeringsjärn sällan några problem.

Till 6 kg räcker det LUGNT med ett hål. Men borra två på diagonalen så blir det lite stadigare.

Måste bara fråga med vilken erfarenhet du kommer med dessa kommentarer. Jag har jobbat som betonghåltare i 15 år och använder en Hilti TE16 för alla småhål. Om jag inte missminner mig så handlar det om 4-6 mm stora hål. Det går jäkligt kvickt att borra med rätt grejer. Visst, kanske tar 5 sekunder om man räknar in att måtta in borren i krysset och hålla en dammsugare samtidigt, men att bara köra hålet tar inte mer än ett par sekunder.
Dom hålen vi borrar som betonghåltagare är mellan 20-650 mm. Vi använder helt andra sorters utrustningar och borr än hilti, så Hiltin används bara när vi ska rigga upp grejerna.

Att det inte skulle gå att köra igenom armeringsjärn är bullsh*t. Det händer stupalöst att jag blir tvungen att jobba mig igenom armering med borren. MEN det kanske inte går med ett 4 mm-borr. Jag använder 15 mm-borr i jobbet och då funkar det bra. Köper borren från Hilti. Kanske är skillnad på andra märken

Så kortfattat: Med rätt grejer kan man lösa ALLT :)

Postad 20 January 2010 - 08:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Att det inte skulle gå att köra igenom armeringsjärn är bullsh*t. Det händer stupalöst att jag blir tvungen att jobba mig igenom armering med borren.

Med ett 6 mm betongborr som du prickar mitt i ett järn ?
Utan att behöva göra slut på tre svindyra proffsborr ?

Redigerat av Bakerman, 20 January 2010 - 08:08.

Postad 25 January 2010 - 06:14

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Med ett 6 mm betongborr som du prickar mitt i ett järn ?
Utan att behöva göra slut på tre svindyra proffsborr ?

Läste du raden efter? Där skrev jag ju att det kanske inte går med så små borr. Med ett litet borr har jag aldrig hamnat på järn. Jag använder ju som sagt 15mm-borr.Å det funkar BARA när man kommer mitt på järnet. Hamnar du så halva borret tar i järnet är det döfött, för då hugger bara borret

Postad 25 January 2010 - 08:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nu får du väl ge dej...? Om det går att äta sej igenom med ett 15 mm borr med ett proffsborr en proffsmaskin är väl TOTALT ovesäntligt när tråden handlar om just 6 mm, med en halvsur maskin och ett halvsurt borr ??? :)
Jag har hamnat mitt i ett järn med både 6 och 8 borr flera gånger, och det är bara att glömma. Vid ett tillfälle som jag bara var tvungen att ha hålet där gick jag över till ett metallborr tills jag var igenom järnet. Då gick det.

Håll dej till trådens innehåll.. Om en kille frågar "gör min original Volvo 240 från -83 250 km i timmen?" kan du ju inte svara, "min Ferarri gör det" ? :)

Postad 25 January 2010 - 14:34

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Man kan ju göra ett nytt hål i fästet för projektorn å sen ett nytt hål i taket å på det viset undvika armeringsjärnet....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.