Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2st 8tums subbar eller 1st 12 tums

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2010 - 21:27

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hejsan!

På gång att äntligen fullända mitt 5.0 system. Jag har idag ett rum på ca 25 kvm där jag har 4st canton xs.2 samt en canton cd50 som center. Har kikat på subbar ett tag och läst mkt på forumet här. Så till min fråga...2 st audiopro evo 8dc eller en utav följande och då gärna tips på vilken.

- acebass 3
- canton as300 cs
-xtz 12...

eller liknande

hoppas på hjälp då jag vill ha muller till film...så mestadels detta ändamål

Postad 17 January 2010 - 21:38

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Hejsan!

På gång att äntligen fullända mitt 5.0 system. Jag har idag ett rum på ca 25 kvm där jag har 4st canton xs.2 samt en canton cd50 som center. Har kikat på subbar ett tag och läst mkt på forumet här. Så till min fråga...2 st audiopro evo 8dc eller en utav följande och då gärna tips på vilken.

- acebass 3
- canton as300 cs
-xtz 12...

eller liknande

hoppas på hjälp då jag vill ha muller till film...så mestadels detta ändamål

Ta acebass 3 om du vill ha en lättplacerad och kraftig liten bas till hemmabion. Mycket bra bas, helt enkelt. Och Audio Pro har ett gott rykte!

Postad 18 January 2010 - 11:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
2st subbar av bra kvalitet hade jag valt, skippa 12" basen ;)

bättre med 2st små som man kan placera förmånligt och på så sätt få bättre ljud :wacko:

Postad 18 January 2010 - 11:54

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag skulle dock valt 2st 12" utöver 4st 8" om priset var detsamma
Anledning:
Dom 2st 12" flyttar troligen mera luft.
Dom 2st 12" har troligen lägre fs
Dom 2st 12" är troligen av högre kvalitet

Postad 18 January 2010 - 12:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag skulle dock valt 2st 12" utöver 4st 8" om priset var detsamma
Anledning:
Dom 2st 12" flyttar troligen mera luft.
Dom 2st 12" har troligen lägre fs
Dom 2st 12" är troligen av högre kvalitet

Arean är ganska lika, så det hänger då på slaglängden och lådkonstruktion i övrigt, men jo, 2x12" basarna vinner nog i ljudtryck om dom är av samma kvalitet som 8" basarna ;)
lägre Fs kanske dom har, om dom konstruerats för det... :rolleyes:
Vv högre kvalitet tror jag inte, beror också på vad man köper för basar :wacko:

Jag tycker inte att det finns någon fördel med 2x12" i fråga om ljudkvalitet, eftersom det inte visas några föreslagna element så är det enda man har att gå på är just antalet, och 4st är "bättre" än 2 därför så anser jag 4st vara vinnare :P
bara av den anledningen, men om man hittar ritkigtt bra 12" basar så varför inte köra 2st av dom :blink:

Men nu gälde väll det hela 1st12" elelr 2st 8" och då står jag fast vid att 2x8" är bäst !

Postad 18 January 2010 - 12:11

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Skulle ni säga att två SPL-1000i är bättre än en SPL-1200R också? Det är ungefär samma pris inte riktigt men sådär på en höft.

Postad 18 January 2010 - 12:29

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Arean är ganska lika, så det hänger då på slaglängden och lådkonstruktion i övrigt, men jo, 2x12" basarna vinner nog i ljudtryck om dom är av samma kvalitet som 8" basarna ;)
lägre Fs kanske dom har, om dom konstruerats för det... :P
Vv högre kvalitet tror jag inte, beror också på vad man köper för basar :wacko:

Jag tycker inte att det finns någon fördel med 2x12" i fråga om ljudkvalitet, eftersom det inte visas några föreslagna element så är det enda man har att gå på är just antalet, och 4st är "bättre" än 2 därför så anser jag 4st vara vinnare ;)
bara av den anledningen, men om man hittar ritkigtt bra 12" basar så varför inte köra 2st av dom :blink:

Men nu gälde väll det hela 1st12" elelr 2st 8" och då står jag fast vid att 2x8" är bäst !

Men ska du hitta 2st 8" som kostar lika mycket som en 12" så brukar det vara längre slaglängd på 12" basen. Arean är dessutom större på 12" basen. Troligen starkare motor = Högre BL och lägre fs. Jag har hört dubbla 18" spelat rappare och mer exakt än mina förra Dynavoice torn med dubbla 10". För hemmabio, där basen delas förhållandevis lågt så ska det enligt mig vara 1 bas på vardera sida som kan flytta stora mängder luft istället för flera mindre. Annat är det om det är ett par frontar jag skulle bygga. Då går jag hellre på 2 mindre basar per högtalare :rolleyes:

Postad 18 January 2010 - 13:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att köpa 1 bra subwoofer till att börja med och sen kan man utöka när man har pengar över.
Om jag vill ha en subwoofer för 7000 så köper jag hellre den att spendera 5000 på en som jag kommer vilja byta ut om ett halvår. Om man dessutom bara köper en subwoofer så har du tid att kalibrera den bra tills du har råd med en till ;)
Spara hellre ett halvår till så du har råd med 2st är med tips.

Postad 18 January 2010 - 13:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men ska du hitta 2st 8" som kostar lika mycket som en 12" så brukar det vara längre slaglängd på 12" basen. Arean är dessutom större på 12" basen. Troligen starkare motor = Högre BL och lägre fs. Jag har hört dubbla 18" spelat rappare och mer exakt än mina förra Dynavoice torn med dubbla 10". För hemmabio, där basen delas förhållandevis lågt så ska det enligt mig vara 1 bas på vardera sida som kan flytta stora mängder luft istället för flera mindre. Annat är det om det är ett par frontar jag skulle bygga. Då går jag hellre på 2 mindre basar per högtalare ;)

handlar inte om "snabbhet" för det finns inget som heter "snabbare bas" osv...
Men jag pratar om att få en mer utsprid bas, med rätt placerade subbor så kan du få ritkigt bra och högkvalitativ återgivning som du bara kan glömam med en ensam... :wacko:

Är det inte bättre att köpa 1 bra subwoofer till att börja med och sen kan man utöka när man har pengar över.
Om jag vill ha en subwoofer för 7000 så köper jag hellre den att spendera 5000 på en som jag kommer vilja byta ut om ett halvår. Om man dessutom bara köper en subwoofer så har du tid att kalibrera den bra tills du har råd med en till :blink:
Spara hellre ett halvår till så du har råd med 2st är med tips.

jo, det är ju ett alternativ också !

Men man ska inte nöja sig med 1st subb, det är helt enkelt helt löjligt vad man missar om man inte "orkar köpa en till"...

kör då häldre 2st billigare på en gång, ger bättre Ljud !

Postad 18 January 2010 - 15:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ju fler desto bättre ! ;)

Postad 18 January 2010 - 16:19

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tack för alla svar...vet inte om jag blev klokare men det kanske lutar åt 2 st ändock, dessutom högre waf faktor på de små....

Postad 18 January 2010 - 16:42

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Desto högre HÖGRE waf faktor desto SÄMTRE ljud, alltid.. ;)

Postad 19 January 2010 - 08:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
NEJ, DU HAR FEL, FEL ,FEL !!!! :)

Postad 19 January 2010 - 09:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Men däremot, ju högre WAF, desto färre db @ 15 hz... ;)

Ljudkvalitet har väl nödvändigtvis inget med design eller storlek på burken att göra...? :)

Redigerat av Bakerman, 19 January 2010 - 09:25.

Postad 19 January 2010 - 10:39

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Kanske förutfattade meningar men i detta fallet kanske storleken spelar roll men åt andra hållet;)
ju mindre högtalare ju högre waf ??

Postad 19 January 2010 - 10:50

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

handlar inte om "snabbhet" för det finns inget som heter "snabbare bas" osv...
Men jag pratar om att få en mer utsprid bas, med rätt placerade subbor så kan du få ritkigt bra och högkvalitativ återgivning som du bara kan glömam med en ensam... :huh:

jo, det är ju ett alternativ också !

Men man ska inte nöja sig med 1st subb, det är helt enkelt helt löjligt vad man missar om man inte "orkar köpa en till"...

kör då häldre 2st billigare på en gång, ger bättre Ljud !

Jag nämnde inte ett piss om snabbhet, för det vet jag med. Så dum är jag inte. Utan rapp bas och mer exakt

Postad 19 January 2010 - 19:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kanske förutfattade meningar men i detta fallet kanske storleken spelar roll men åt andra hållet;)
ju mindre högtalare ju högre waf ??

Det var nog det vi menade... :huh:

Postad 19 January 2010 - 19:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

2st subbar av bra kvalitet hade jag valt, skippa 12" basen :huh:

bättre med 2st små som man kan placera förmånligt och på så sätt få bättre ljud :P

Vilken sub skulle du/ni då rekomendera som både musik och film sub
För visst finns det subbar som mullrar duktigt för film, men är totalt värdelösa för musik

Vad sägs om två sådana här ?
https://www.referenc...?...3DFyndh%C3%
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 19 January 2010 - 19:51.

Postad 19 January 2010 - 19:57

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Såg det nu...ville bara förtydliga:)
Tack för hjälpen Maveric...gärna lite fler tips innan jag åker o provlyssnar...Har haft en acebass 2 tidigare..hur står den sig i konkurrensen nuförtiden?

Postad 19 January 2010 - 21:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag nämnde inte ett piss om snabbhet, för det vet jag med. Så dum är jag inte. Utan rapp bas och mer exakt

Jag tolkade det du skrev som så... eftersom du jämförde "rappheten" mellan mindre och stora element vilket är en vanligt förekommande missuppfattning och dessutom skrev du det som ett svar/ argument för att man lika gärna kan ta 1st stort element i stället för flera små.
Då tolkade jag det som att du menade så... inget illa menat från min sida... :P

jag blev själv lite förvånad då jag vet, att du vet, hur det ligger till.

Men det du menar med rapp bas är då bra impulssvar och låg GroupDelay (GD) :huh:

Postad 20 January 2010 - 07:37

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jag tolkade det du skrev som så... eftersom du jämförde "rappheten" mellan mindre och stora element vilket är en vanligt förekommande missuppfattning och dessutom skrev du det som ett svar/ argument för att man lika gärna kan ta 1st stort element i stället för flera små.
Då tolkade jag det som att du menade så... inget illa menat från min sida... :D

jag blev själv lite förvånad då jag vet, att du vet, hur det ligger till.

Men det du menar med rapp bas är då bra impulssvar och låg GroupDelay (GD) :)

Precis ;) Då är vi inne på samma linje.

2st subbar av bra kvalitet hade jag valt, skippa 12" basen ;)

bättre med 2st små som man kan placera förmånligt och på så sätt få bättre ljud ;)

Det är inte alltid så självklart att man får högre ljudkvalitet i detta fall. En 12" för den sammanlagda summan av 2st 8" kan även låta bättre då den är dubbelt påkostad jämtemot varje element. Det beror ju givetvis på hur högt i frekvens elementet spelar. Många gånger låter ju dubbla mindre element för ett visst pris bättre än ett större för samma pris, dock är det ingen regel utan generellt.

Postad 20 January 2010 - 07:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är inte alltid så självklart att man får högre ljudkvalitet i detta fall. En 12" för den sammanlagda summan av 2st 8" kan även låta bättre då den är dubbelt påkostad jämtemot varje element. Det beror ju givetvis på hur högt i frekvens elementet spelar. Många gånger låter ju dubbla mindre element för ett visst pris bättre än ett större för samma pris, dock är det ingen regel utan generellt.

Däremot är det mycket större chans att få en jämn återgivning i rummet, och den skillnaden kan nog i många fall vara mycket större, till det bättre, än att en låda har ett bättre element. :)

Postad 20 January 2010 - 08:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Materialkostnader är inte i rellation till storleken på det som tillverkas, + att materialkostnader är en så liten del av det slutgiltiga priset så jag ser inte det som någon faktor i huvudtaget... ;)

Nej, helt klart är det ingen regel, men det är inte just det med små vs stora element som saken gäller...

om jag säker såhär då: 2st subbar i ställer för 1 !
Saken gällde för min del inte alls storleken på elementet utan enbart antalet baslådor, och jag förespråkar att man ska ha flera, absolut minst 2st, gärna 4st eller fler :D
Och att det i della fallet va 2st 8" vs 1st 12" är det som gjorde att jag så 2x8" som ett bättre val. Även om det varit 2x12" vs 1x12" så hade jag sagt att 2x12" har möjlighet att bli klart bättre. eller 2x12" vs 1x18" osv osv... :)
sedan finsnd et gränser, över 6st subabr så blri det inte så mycket bättre, om man inte är beredd att göra väldigt galna placeringar för då kan det finnas nytta med betydligt fler subbar än så.

Däremot är det mycket större chans att få en jämn återgivning i rummet, och den skillnaden kan nog i många fall vara mycket större, till det bättre, än att en låda har ett bättre element. ;)

Exakt ! ;)

Postad 21 January 2010 - 07:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Nu var det menat att jämföra 2st 12" (en per sida) mot 4st 8". Kanske var lite otydlig med det.

Men det är ju klart att en 12" för samma pris som 2st 8" har potensial att låta både högre och bättre
Mvh <_<

Postad 21 January 2010 - 07:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men det är ju klart att en 12" för samma pris som 2st 8" har potensial att låta både högre och bättre
Mvh <_<

Men inte potential att få en lika jämn frekvensgång som två 8" kan få. ;)

Postad 21 January 2010 - 09:44

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Återigen tack alla....blev inte som jag trodde utan slog till på acebassen då säljaren hade en likadan canton och tyckte att acen spelade i en annan liga med bättre slutsteg och ditten datten, köpte säljarens argument och erfarenhet helt och återkommer då jag spelat den.....

Postad 21 January 2010 - 10:22

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Men inte potential att få en lika jämn frekvensgång som två 8" kan få. <_<

bakerman22 har du mätt upp ditt rum med frekvenser?
Du o andra pratar ju glatt om flera subbar hela tiden, så era rum måste ju ha en fin o rak frekvenlinje utan några toppar eller dalar.
Skulle vara kul om du kunde dela med dig om ditt resultat på mätningen.

Postad 21 January 2010 - 11:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu var det menat att jämföra 2st 12" (en per sida) mot 4st 8". Kanske var lite otydlig med det.

Mvh ;)

Njaaa, jag anser inte det, det kan man omöjligt säga vilket som "kommer att vinna" för det är helt omöjligt nämligen...
Men det enda man kan säga säkert är att 2x8" har stora fördelar gällande att "arbeta med rummet" och inte imot. så bara utifrån vetskapen om detta, utan att veta vilka elemtn det är och i vilket sum och vilka lådor osv osv... så är 2x8" det bättre valet.

bakerman22 har du mätt upp ditt rum med frekvenser?
Du o andra pratar ju glatt om flera subbar hela tiden, så era rum måste ju ha en fin o rak frekvenlinje utan några toppar eller dalar.
Skulle vara kul om du kunde dela med dig om ditt resultat på mätningen.

det har inte så mycket med bara det att göra...
vist man har möjlighet att kunna få till en jämnare basrespons, men inte där som den primära vinsten ligger.
Det man vill få är "rätt" respons, och "rätt" respons är olika på olika delar av rummet och en mätmässigt "jämn" respons är inte nödvändigtvis det bästa.

Alltså, beroende på vart du befinner dig i rummet så ska responsen se olika ut för att den ska uppfattas som linjär, och en väldigt jämn respons är alltså inte alltid att eftersträva...
Och hur responsen ska se ut är olika för olika rum.

Alltså, en frekvensmätning av responsen i basen är enbart användbar för att se vad man i ett givet rum har för F3, inte kunna se om basen är "linjär".

Detta är någotr som är mycket komplicerat och som jag försöker att lära mig/ förstå...
Dock så finsn det olika skolor... vill man ha en jämn respons mätmässigt så räcker det med 1st subb och att placera den "rätt" och kanske fixa lite med rummet. at tdet sedan låter kattpiss rent ut sagt är ju en annan femma..

Postad 21 January 2010 - 11:44

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Njaaa, jag anser inte det, det kan man omöjligt säga vilket som "kommer att vinna" för det är helt omöjligt nämligen...
Men det enda man kan säga säkert är att 2x8" har stora fördelar gällande att "arbeta med rummet" och inte imot. så bara utifrån vetskapen om detta, utan att veta vilka elemtn det är och i vilket sum och vilka lådor osv osv... så är 2x8" det bättre valet.

det har inte så mycket med bara det att göra...
vist man har möjlighet att kunna få till en jämnare basrespons, men inte där som den primära vinsten ligger.
Det man vill få är "rätt" respons, och "rätt" respons är olika på olika delar av rummet och en mätmässigt "jämn" respons är inte nödvändigtvis det bästa.

Alltså, beroende på vart du befinner dig i rummet så ska responsen se olika ut för att den ska uppfattas som linjär, och en väldigt jämn respons är alltså inte alltid att eftersträva...
Och hur responsen ska se ut är olika för olika rum.

Alltså, en frekvensmätning av responsen i basen är enbart användbar för att se vad man i ett givet rum har för F3, inte kunna se om basen är "linjär".

Detta är någotr som är mycket komplicerat och som jag försöker att lära mig/ förstå...
Dock så finsn det olika skolor... vill man ha en jämn respons mätmässigt så räcker det med 1st subb och att placera den "rätt" och kanske fixa lite med rummet. at tdet sedan låter kattpiss rent ut sagt är ju en annan femma..

Målet jag själv har är att ha en rak o bra kurva med basen, inte toppar o dalar.
Man vill ju att basen ska spela som filmen eller musiken är inspelad, inte förstärkt av höga toppar eller ingen bas alls i dalarna (du själv har ju enligt din mättning ingen vacker kurva, +/-10db på dom låga frekvenserna, kan ha sett fel pga suddigt text på db sidan av mättningen).
Men det finns dom som tycker att när det dundra på högt över det normala (vid 30-45hz där många har en topp på + 10-20db) är coolt.
Har man haft hembio ett längre tag så är man tillslut rätt trött på all bas som spelar över allt annat i filmerna, men vet själv i början så var det häftigt med mycket bas.
Sen om det låter ”kattpiss” så är det upp till dig.

Redigerat av Unregisteredbf911da4, 21 January 2010 - 15:47.

Postad 21 January 2010 - 11:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Målet jag själv har är att ha en rak o bra kurva med basen, inte toppar o dalar.
Man vill ju att basen ska spela som filmen eller musiken är inspelad, inte förstärkt av höga toppar eller ingen bas alls i dalarna (du själv har ju enligt din mättning in vacker kurva, +/-10db på dom låga frekvenserna, kan ha sett fel pga suddigt text på db sidan av mättningen).
Men det finns dom som tycker att när det dundra på högt över det normala (vid 30-45hz där många har en topp på + 10-20db) är coolt.
Har man haft hembio ett längre tag så är man tillslut rätt trött på all bas som spelar över allt annat i filmerna, men vet själv i början så var det häftigt med mycket bas.
Sen om det låter "kattpiss" så är det upp till dig.

Min kurva har jag ju kommenterat och något som ställer till det i mitt fall är en kraftig förstärkning kring 45-65Hz som jag ska arbeta ner genom att flytta mina moduler, för den ska inte vara där utan är ett "problem" jag har i mitt rum.

Som jag sa, en rak frekvens gång är inte det optimala, utan det optimala är "rätt" frekvensgång i det givna rummet vi den givna platsen i rummet (hur flummigt det nu än låter...) och det är svårt att räkna fram också... ;)
Jag tänkte försöka sätta mig in i dett mer framöver just för at tdet är så intressant. Men hur som helst så kan man säga att med flera subbar så är det lättare att få "rätt" frekvensgång i stället för en frekvensgång som ser bra ut på pappret... :D
och dessutom så är fördelen med fler subbar att du får lägre disst, möjlighet till att placera dom så att dom exalterar varandra längre ner i frekvens = lägre totalt F3 i rummet.
Jag har inte en enda gång i mitt liv hört en enda konfiguration med en traditionell subbwoofer i ett rum som låtit mer än "ok". enda gången jag hört en konfiguration med 1st basalstrande punkt som låtit ritkigt bra är i ett lite "udda" rum hos en bakent. Men det är ett stort, stort undantag och med ett filter med stora inställninggmöjligheter som gjorde det möjligt.

Aja, som sagt, man ska använda öronen och slopa mätnignarna om man inte är helt säker på vad man ska titta efter, dem kan vara väldigt vilseledande nämligen...
Och en helt jämn frekvensgång är inte att eftersträvs, det beror på hur rummet ser ut vad som är "rätt" frekvensgång och vad som låter "rätt".
Det har inget med att göra att man förvränger det som kommer från högtalarna, tvärt om... om man formar frekvenssvaret i ett rum så att den blir helt jämn (om inte rummets överföringsfungtion är helt jämn..) så ändrar man originalinformationen så att den blir fel. Om man i stället vet hur responsen i ett vist rum "ska se ut" så kan man forma den "rätt" och får då en opåverkad signal.

Sedan att dom flesta anser annorlunda är upp till dom...

Vi som kör med flera subbor vet vad vi vinner på det (det är bara att lyssna!) och det är huvudsaken, mätningar som "bevis" är något som "dom andra" gärna få hålla på med.... :lol: Dom duger i stort sätt bara till att bedömma vart man har F3 för en glad ammatör som vi alla här... mer komplexa tolkningar lämnar jag till ritkiga proffs.

Redigerat av DVD-ai, 21 January 2010 - 12:02.

Postad 21 January 2010 - 13:44

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Min kurva har jag ju kommenterat och något som ställer till det i mitt fall är en kraftig förstärkning kring 45-65Hz som jag ska arbeta ner genom att flytta mina moduler, för den ska inte vara där utan är ett "problem" jag har i mitt rum.

Som jag sa, en rak frekvens gång är inte det optimala, utan det optimala är "rätt" frekvensgång i det givna rummet vi den givna platsen i rummet (hur flummigt det nu än låter...) och det är svårt att räkna fram också... ;)
Jag tänkte försöka sätta mig in i dett mer framöver just för at tdet är så intressant. Men hur som helst så kan man säga att med flera subbar så är det lättare att få "rätt" frekvensgång i stället för en frekvensgång som ser bra ut på pappret... :D
och dessutom så är fördelen med fler subbar att du får lägre disst, möjlighet till att placera dom så att dom exalterar varandra längre ner i frekvens = lägre totalt F3 i rummet.
Jag har inte en enda gång i mitt liv hört en enda konfiguration med en traditionell subbwoofer i ett rum som låtit mer än "ok". enda gången jag hört en konfiguration med 1st basalstrande punkt som låtit ritkigt bra är i ett lite "udda" rum hos en bakent. Men det är ett stort, stort undantag och med ett filter med stora inställninggmöjligheter som gjorde det möjligt.

Aja, som sagt, man ska använda öronen och slopa mätnignarna om man inte är helt säker på vad man ska titta efter, dem kan vara väldigt vilseledande nämligen...
Och en helt jämn frekvensgång är inte att eftersträvs, det beror på hur rummet ser ut vad som är "rätt" frekvensgång och vad som låter "rätt".
Det har inget med att göra att man förvränger det som kommer från högtalarna, tvärt om... om man formar frekvenssvaret i ett rum så att den blir helt jämn (om inte rummets överföringsfungtion är helt jämn..) så ändrar man originalinformationen så att den blir fel. Om man i stället vet hur responsen i ett vist rum "ska se ut" så kan man forma den "rätt" och får då en opåverkad signal.

Sedan att dom flesta anser annorlunda är upp till dom...

Vi som kör med flera subbor vet vad vi vinner på det (det är bara att lyssna!) och det är huvudsaken, mätningar som "bevis" är något som "dom andra" gärna få hålla på med.... :lol: Dom duger i stort sätt bara till att bedömma vart man har F3 för en glad ammatör som vi alla här... mer komplexa tolkningar lämnar jag till ritkiga proffs.

Klart att en rak frekvensgång är det optimal i rummet, tänk om man lyckades få en rak frekvensgång överallt i rummet.
Men vad du menar med rätt frekvensgång vid den givna platsen vet jag inte, utan en rak frekvensgång vid den givna platsen (där man sitter) är att föredra (om man har intresset att höra det som spelas upp som det ska).
Om du sitter på den givna platsen så är det inte säkert att dom som sitter bredvid har lika bra o trevlig bas som du har.
Det finns så mycket mer information under en explosion m.m. än bara bas som man kan höra.
Själv har jag ägt en hel del subs igenom tiden ( ja 2st samtidigt också) , försökt o ”labba” fram o tillbaka men aldrig blivit nöjd riktigt.
Idag kör jag med en velodyn dd o kan både höra o mäta fram resultat, nu när jag har skrivit det som kommer du garanterat att skriva att man kan få 6st andra subs för samma pris o mycket bättre ljud (har lästa andra forum).
Det kan säkert bli bättre tryck med flera, men om man vill ha ”kvalitet” så är det inte givet med flera billigare subbar.

Postad 21 January 2010 - 14:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Klart att en rak frekvensgång är det optimal i rummet, tänk om man lyckades få en rak frekvensgång överallt i rummet.
Men vad du menar med rätt frekvensgång vid den givna platsen vet jag inte, utan en rak frekvensgång vid den givna platsen (där man sitter) är att föredra (om man har intresset att höra det som spelas upp som det ska).
Om du sitter på den givna platsen så är det inte säkert att dom som sitter bredvid har lika bra o trevlig bas som du har.
Det finns så mycket mer information under en explosion m.m. än bara bas som man kan höra.
Själv har jag ägt en hel del subs igenom tiden ( ja 2st samtidigt också) , försökt o "labba" fram o tillbaka men aldrig blivit nöjd riktigt.
Idag kör jag med en velodyn dd o kan både höra o mäta fram resultat, nu när jag har skrivit det som kommer du garanterat att skriva att man kan få 6st andra subs för samma pris o mycket bättre ljud (har lästa andra forum).
Det kan säkert bli bättre tryck med flera, men om man vill ha "kvalitet" så är det inte givet med flera billigare subbar.

Som sagt, kräver inte att du ska förstå vad jag menar, gör det knappt själv med jag hör resultatet och det är allt som krävs för att jag ska vara övertygad.

Postad 21 January 2010 - 14:27

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jaa, du ska nog vara nöjd, du kansk skulle lyssna på ett kallibrerat system ngg. ;)

Redigerat av Unregisteredbf911da4, 21 January 2010 - 14:28.

Postad 21 January 2010 - 14:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
bra att jag får vara det !

Det känns bra ;)

Redigerat av DVD-ai, 21 January 2010 - 14:35.

Postad 21 January 2010 - 15:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

För visst finns det subbar som mullrar duktigt för film, men är totalt värdelösa för musik

Är de totalt värdelösa för musik så är de också totalt värdelösa för film. Det är en vanlig missuppfattning att filmsubbar endast behöver "mullra duktigt" som du skriver. Det är minst (oftast mer) lika krävande att återge ett filmljudspår som ett musikljudspår.

Sen har folk otroligt låga krav vad det gäller basåtergivningen i film men det är en annan femma. Låter det BOOOM MULLER är de nöjda, även om det är helt fel ljud som kommer fram...

Redigerat av hassesolo, 21 January 2010 - 15:20.

Postad 21 January 2010 - 15:39

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Är de totalt värdelösa för musik så är de också totalt värdelösa för film. Det är en vanlig missuppfattning att filmsubbar endast behöver "mullra duktigt" som du skriver. Det är minst (oftast mer) lika krävande att återge ett filmljudspår som ett musikljudspår.

Sen har folk otroligt låga krav vad det gäller basåtergivningen i film men det är en annan femma. Låter det BOOOM MULLER är de nöjda, även om det är helt fel ljud som kommer fram...

Skönt att läsa. ;)

Postad 21 January 2010 - 15:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja vist e det ;)

Postad 21 January 2010 - 17:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det kan säkert bli bättre tryck med flera, men om man vill ha ”kvalitet” så är det inte givet med flera billigare subbar.

Men du tror inte att det skulle bli bättre med två såna ??
Frågan var väl inte en sub för 5000 eller fyra för 1250...?
Två subbar (3k styck) för sex lök begagnat lär man ju få bra mycket bättre bas än en ny för 6000...

Postad 21 January 2010 - 17:56

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Men du tror inte att det skulle bli bättre med två såna ??
Frågan var väl inte en sub för 5000 eller fyra för 1250...?
Två subbar (3k styck) för sex lök begagnat lär man ju få bra mycket bättre bas än en ny för 6000...

”Mycket bättre bas” , jag vet inte vad du prioriterar med bättre bas.
Ställde en fråga till dig längre tillbaka i tråden, skulle vara intressant o höra din setup med 6st subs.
Kan förstå att dina diskanter rycker när dom ska försöka att överrösta subbarna. ;)
Håller helt med hassesolos inlägg om booom o mulllller.

Postad 21 January 2010 - 18:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Är de totalt värdelösa för musik så är de också totalt värdelösa för film. ...

Helt fel

Det finns många subbor som passar bra till film men som ät TOTALT VÄRDELÖSA
för MUSIK

Det är två vitt skilda saker för den som kan skilja på filmljud och musik
och som förstår att uppskatta det sistnämnda

Maveric

Helt rätt

Men det utesluter inte mitt andra svar

Maveric

Postad 21 January 2010 - 18:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Nej det där stämmer inte alls.

Bas är bas och kan återges med varierande grad av korrekthet. Sen är olika material olika krävande. En del filmer och musik har tex mycket djupbas och det kan inte alla subbar spela upp.

Är de kassa till musik så är de kassa till film. Det är helt självklart. Dessutom finns det ju massor av musik i film. Hur förklarar du att en "filmsub" kan återge den musiken utmärkt men inte musik från tex en CD lika bra.
Tänk lite logiskt nu. ;)

Postad 21 January 2010 - 20:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Helt fel

Det finns många subbor som passar bra till film men som ät TOTALT VÄRDELÖSA
för MUSIK

Det är två vitt skilda saker för den som kan skilja på filmljud och musik
och som förstår att uppskatta det sistnämnda

Maveric

men det beror ju på vad man har för krav... ;)
om hassesolo tycker det så är det ju så för honom, men du tycker inte lika :D
Jag tycker att det finns subbar som är totalt värdelösa till musik som "duger" till film, om man bara ska slötitta... Men nästan alltid upplever jag det lika som hassesolo att om en subb låter kasst till musik så gör den det till film också :lol:

Postad 21 January 2010 - 20:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Man behöver inte ha samma krav på en subb till film som till musik
då ni pratar billiga subbar i denna tråden

Hade vi pratat subbar för 20-30000 hade vi varit överens

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 January 2010 - 20:36.

Postad 21 January 2010 - 21:09

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jämför under samma förutsättningar istället, alltså 2 begagnade subbar för 3k styck mot en begagnad subbas för 6000kr så blir jämförelsen mer rättvis ;)

Postad 21 January 2010 - 23:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

”Mycket bättre bas” , jag vet inte vad du prioriterar med bättre bas.
Ställde en fråga till dig längre tillbaka i tråden, skulle vara intressant o höra din setup med 6st subs.
Kan förstå att dina diskanter rycker när dom ska försöka att överrösta subbarna. :P
Håller helt med hassesolos inlägg om booom o mulllller.

Jag har inte mätt upp mitt rum. Har funderat på att göra det, men egentligen är det ju ganska ovesäntligt..
"Bra" bas i mina öron är "ren" bas. Just för tillfället har jag fem stycken Infinity Kappa sub. Tre fram och två bak.
Dom är väl inte "top of the line", men dom kostade runt 14-15k styck fram till dom slutade tillverkas 2004, så jag tycker inte man ska jämföra dom med dom billiga subbarna som finns på marknaden nya i 5k segmentet idag.. :D

Jag började med en. Sen hittade jag en till på annons. Sen en till... O.s.v. Jag har allså hört skillnaden tydligt, väl inlyssnat, mellan en och fem. Den femte kan jag väl inte påstå gjorde lika stor skillnad som den andra, men den fick jag "på köpet" när jag köpte nya frontar eftersom jag spelade sönder dom andra, så den kan jag lika gärna behålla..
Skillnaden blir STOR ju fler man plockar in. Det är bara så. Mycket trevligare och behagligare bas.
Gissar att det är för att dom fem jag har bara behöver gå på tomgång vid normal lyssning, plus att jag har fem alstrande källor strategiskt placerade i rummet som minimerar risker för toppar, dalar och utsläckningar..

Att jag "spelar sönder diskanter för att jag försöket matcha subbarna" är ett uttalande som tyder på att du inte förstår varför många har flera. Det handlar inte om att kunna spela 20 hz i 140 db. Vad har man för användning av det ? Inte speciellt många högtalare som klarar av att återge 80-16k hz 140 db så det låter bra...
I mitt fall grejade inte frontarena mina krav på ljudstyrka. Det har ingenting med subbarna att göra..

En annan grej med mina subbar var att jag kände att dom inte riktigt uppfyllde mina krav till film.
Dom kämpar sej ner till ca 25 hz, men där är det tvärstopp.. När jag tittar på musik dvd/bd funkar det ypperligt.
Gillar att dom spelar, som någon skrev "med stor precision", så då behöver jag inte mer.
Till film däremot kan det ju vara trevligt med lite djupare bas, så därför byggde jag mina 205-kilos betongklumpar med isobarikmonterade 15" Tempest X. Dom spelar ganska djupt. Tillräckligt i alla fall.. Mina två lär nog i alla fall inte spela sämre än din DD. Dom är delade så dom endast hoppar in och puttar på under ca 25-30 hz där Kappasubborna inte har någonting kvar att ge..

Summan av kardemumman är att jag upplever själv att jag har ganska "godkänd" bas i mitt 24 kvadrat stora rum med mina sju subbor.. Jag vet hur det lät med en... Men om du är nöjd med din ensamma DD är det ju kanon.
Det är ju en riktigt fläskig subba, så den lär ju kunna trycka på, men skulle det vara jag skulle jag hellre välja två subbor för 17,5k än en för 35k alla dagar i veckan och två gånger på söndagen... :D

Långt inlägg.. Har varit på herrmiddag och är lite dragen... :P

*STAVFEL !!* :P

Jämför under samma förutsättningar istället, alltså 2 begagnade subbar för 3k styck mot en begagnad subbas för 6000kr så blir jämförelsen mer rättvis ;)

Jag vet... :blush: Var stressad iväg och kom på det själv sen.. Men jag tror ändå man får bättre bas med två 3k än en 6k. Oavsett nytt eller begagnat.

Redigerat av Bakerman, 21 January 2010 - 23:52.

Postad 22 January 2010 - 07:09

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Eller varför inte 35st för 1000:-, det skulle nog inte vara så dåligt! ;)

Redigerat av Unregisteredbf911da4, 22 January 2010 - 07:13.

Postad 22 January 2010 - 07:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Man behöver inte ha samma krav på en subb till film som till musik
då ni pratar billiga subbar i denna tråden

Hade vi pratat subbar för 20-30000 hade vi varit överens

Maveric

Jag förstår hur du menar.
Jag tror du utgår från att det är viktigare att det låter riktigt bra när man finlyssnar på musik medan film mer är lättsam underhållning med lite häftiga effekter. Då blir resonemanget helt logiskt.
Om man däremot som jag är mer intresserad av film då faller resonemanget eftersom man vill att alla ljud i filmen skall låta riktigt bra. Detta inkluderar all den musik som finns i filmerna. Alltså måste en bra filmsub både vara ypperlig på att återge musik och på att leverera en massa andra ljud (tex explosioner) som inte så ofta förekommer i musik. En minst lika krävande upgift alltså. ;)

Postad 22 January 2010 - 08:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Eller varför inte 35st för 1000:-, det skulle nog inte vara så dåligt! :D

löjlig kommentar.... ;)

Postad 22 January 2010 - 08:38

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Bakerman22, jag förstår vad du menar. Av min erfarenhet av 2st spl1200 mot en dd15 så spelar dom inte i närheten av djup, precision o tyngd. Med verktyget som finns i dd-serien så kan man kalibrera i den suveränt i rummet.
Men med 2st dd-subbs så håller jag med dig. Har själv ett litet rum på 20 kvadrat, men 4st 12” i ett rum som är 30- kvadrat är en annan 5:a.
Frågan i den här tråden var väll 2st 8” eller 1st 12”, 2st 8” kan tänkas spela ”tightare” än 1st 12” bas. Sen är väll frågan om hur man vill att det ska låta.
Sen när man är i den ”billigare” klassen av subs så tycker jag att 1st med kvalitet är bättre än fler billigare. Jag föredrar att en sub ska spela med kvalitet inte bara boom o muller.
Jag är absolut inte en expert eller skriver för att d######s med någon, bara för att dela med mig lite som er andra.

löjlig kommentar.... ;)

Håller med...... :D

Postad 22 January 2010 - 08:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Bakerman22, jag förstår vad du menar. Av min erfarenhet av 2st spl1200 mot en dd15 så spelar dom inte i närheten av djup, precision o tyngd. Med verktyget som finns i dd-serien så kan man kalibrera i den suveränt i rummet.
Men med 2st dd-subbs så håller jag med dig. Har själv ett litet rum på 20 kvadrat, men 4st 12" i ett rum som är 30- kvadrat är en annan 5:a.
Frågan i den här tråden var väll 2st 8" eller 1st 12", 2st 8" kan tänkas spela "tightare" än 1st 12" bas. Sen är väll frågan om hur man vill att det ska låta.
Sen när man är i den "billigare" klassen av subs så tycker jag att 1st med kvalitet är bättre än fler billigare. Jag föredrar att en sub ska spela med kvalitet inte bara boom o muller.
Jag är absolut inte en expert eller skriver för att d######s med någon, bara för att dela med mig lite som er andra.

Håller med...... :D

Varför skrev du den då... ?! ;)

Edit: och på det testet du gjord mellan dessa 2st subbar och din velodyna så utgår du från att det är samma oavsett vilka subbar man sitter på.. ?! om 2st subbar blivit dåligt 1 gång så är det alltid dåligt eller vad... ?! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.