Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ikeas Bestå som tv-möbel.

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2010 - 08:06

Kripe261
  • Kripe261
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 1
Hej.

Jag håller på att göra om mitt vardagsrum och funderar på en lösning bestående av följande:

Ikea Bestå (B*H*D) 120*40*38, 2 st bredvid varandra.
Ikea Bestå Lucka 60*38, 4 st.

ANledningen till luckorna är att jag vill ha all elektronik bakom luckor så att de inte syns. Problement är ju dock det att både min PS3:a och min inspelningsbara HD-box från Canal Digital har en hdd inbyggda i sig som kommer kräva viss ventilatiion för att inte bli alltför varma.

Hur löser man detta smidigast. Skåpen ska väggmonteras för at underlätta städning och för att få bort alla sladdar och liknande från golvet.

Tacksam för smarta tips. Tack på förhand.

//Kristoffer

Postad 18 January 2010 - 09:16

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Jag har själv tagit bort bakdelen på min. Men, om du ska väggmontera så kanske det hjälper föga. Du har inte tänkt på att sätta 2 lådfrontar i mitt, och dörrar bredvid (alltså 2 dörrar, 2 lådfronter) och sen ställa PS3/box på de två hyllplan som blir fria?

Postad 18 January 2010 - 09:33

Kripe261
  • Kripe261
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej.

Om jag sätter lådfrontar i mitten kommer då ps3/box synas hela tiden? Det är detta som min sambo är allergisk mot.
Jag har sett att det finns lådfrontar till denna som man kan fälla ner när man använder grejerna. Detta hade ju i och för sigh klunna vara en lösning.

Postad 18 January 2010 - 12:50

snav
  • snav
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hej.

Om jag sätter lådfrontar i mitten kommer då ps3/box synas hela tiden? Det är detta som min sambo är allergisk mot.
Jag har sett att det finns lådfrontar till denna som man kan fälla ner när man använder grejerna. Detta hade ju i och för sigh klunna vara en lösning.

Jag tror han menar att du skall ha öppet ngr fack.
Men.. jag har funderat precis som du. Hade ev tänkt ha 2 lådfrontar som går att fälla framåt.
Där hade jag tänkt ha ps3 och center-högtalaren.
Men det blir lite pyssel eftersom stommen och lådfrontarna inte är anpassade för denna lösningen.

Postad 18 January 2010 - 12:56

Kripe261
  • Kripe261
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Grejen är ju den att jag kan tänka mig att ha det öppet så att grejerna syns men min sambo kommer inte gå med på det. Så jag måste hittaq ngn annan lösning. Har funderat på att montera in en datorfläkt i underkant och en längre upp som blåser in kallluft och suger ut varmluft. Men tänkte att det kanske fanns ngt smidigare sätt. Men nu tror jag att det blir till att montera fläktar ändå så att min elektronik håller sig relativt sval. Sen får man väl köra med ngn IR-förlängare så att man kan använda fjärrkontrollerna utan problem.

Postad 18 January 2010 - 18:08

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej
Jag har Bestå delar som TV-bänk. i ett skåp står HTPC/datorn som kräver luftflöde.

Jag köpte Bestå tryck och öppna beslag med dessa kan man ha skåpdörren på glänt när datorn är igång en längre tid förutom att inte jag heller använder bakstycken bakom datorn och förstärkaren.
Att ha Bestå skåpdörrar på glänt går antagligen att ordna utan att betala något till IKEA.

Hör med din regering om hon kan acceptera dörrar på glänt medan apparaterna är igång :)

Redigerat av Unregistered1820, 18 January 2010 - 18:09.

Postad 19 January 2010 - 08:19

Kripe261
  • Kripe261
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag tror nog at min sambo kan godta att luckorna står på glänt. Men frågan är om det räcker eftersom jag kommer att väggmontera hyllan och därmed inte kan få in någon luft bakifrån. Vad tror du? Kommer det räcka till med den cirkulationen som blir ändå?

Postad 19 January 2010 - 09:14

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Hej.

Jaha, ja det där med sambos :)
Det finns ju dem som monterat datorfläktar mellan sektionerna så att säga, men för din del har ju inte luften någonstans att ta vägen.

Men hur ska du lyckas byta kanal?! ;)

Postad 19 January 2010 - 09:23

Kripe261
  • Kripe261
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Byta kanal tnkte jag lösa genom en IR-förlängare. Finns ju flertal olika att välja på.
Denna till exempel:
http://www.netonnet......8104388,3147)
Borde ju inte vara något problem att montera.

Postad 19 January 2010 - 09:24

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Har själv 3st bestå skåp som tv-bänk och dessa har jag satt dörrar på så att man kan "gömma" undan grejerna när de inte används. Jag har också tagit bort bakstycket på lådorna för att inte apparaterna skulle bli för varma samt att förstärkaren var för djup att ha i skåpet med bakstycket på.

Min sambo var också lite allergisk till en början att skåpdörrarna till de apparater som skulle användas behövde stå öppna. Men idag är det inget som hon tänker på överhuvudtaget.

Så med lite "inkörning" med öppna dörrar så kanske din sambo kan leva med det också.

// Crabban

Postad 19 January 2010 - 19:05

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Även om skåpen ligger an mot väggen, så blir det inte lufttätt. Frågan är om det räcker?
Så vitt jag vet så kan en PS3 bli ruskigt het (har aldrig haft något TV-spel, sedan Megadrive som barn)
Det kanske funkar med en Laptop kylare under PS3:an eller som du skrev fläktar, Stora lågvarviga 200mm eller större för att trycka ut varmluften från skåpen.

Jag köpte 3st från Antec ca:15 cm i diameter, de kopplas med samma kontakt som IDE Hårddiskar och CD/DVD-brännare de har varsin tempgivare och styrkrets, så de kan drivas av ett dator-nätaggregat.
För att ha i datorskåper men det räckte med en i tower chassiet.

Redigerat av Unregistered1820, 19 January 2010 - 19:06.

Postad 20 January 2010 - 16:48

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Här finns lite tips:
https://www.minhembi...howtopic=164287

Postad 20 January 2010 - 17:00

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag har bestå bänkar med hjul, hyffsat lätt att städa genom att rulla fram hela möbeln.
Givetvis inte lika lätt som med vägghängd möbel men jag har inga problem med kylning eftersom baksidan är öppen.

Finns bilder i galleriet på lösningarna.

Postad 21 January 2010 - 13:22

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par bänkar på IKEA som jag ställde ihop, om du vill kan du kolla mitt galleri.
Tror att de hette bestå.
Helt OK lösning för en billig peng!

Redigerat av Unregistered1452, 21 January 2010 - 13:23.

Postad 22 January 2010 - 07:50

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Byta kanal tnkte jag lösa genom en IR-förlängare. Finns ju flertal olika att välja på.
Denna till exempel:

Fick aldrig denna att fungera med Canaldigitals inspelningsbara HD-box, så jag rekommnderar inte den...

Postad 25 January 2010 - 02:52

handelsson76
  • handelsson76
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag ska själv försöka bygga ihop 3 bestå skåp med vit-högblanka dörrar för att få ihop en mediabänk. Det blir antingen att ställa dem på golvet eller att hänga upp dem på väggen. Tyvärr vet jag inte hur det blir med luftflöde om man hänger upp dem på väggen....verkar som om det inte blir någon glipa för luft att cirkulera på baksidan.

Vad gäller fjärrkontroll som fungerar och IR-extender kan jag rekommendera att använda en Logitech-lösning, om det är så att du har en Harmony fjärrkontroll.

http://www.logitech..../...47&cl=us,en

Jag beställde hem denna från USA (säljs ej utanför och verkar inte finnas planer på det heller) genom att använda mig av JetCarrier, som skeppar till Sverige. Hela experimentet gick på ca. 850 SEK, inklusive allt!

Har ännu inte hunnit bygga ihop mina bestå samt packa upp fjärrkontrollsförlängaren, som tog 1,5 vecka på sig att komma över. Är i utlandet nu på affärsresa, men ska bli riktigt spännande att komma hem och börja pilla! :)

Lycka till!

Postad 25 January 2010 - 10:07

snav
  • snav
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Satte ihop min bestå lösning i helgen eftersom jag var trött på att se all elektronik/kablage.
Tog det grundare alternativet som du angett, dvs djupet 40cm med högblanka vita luckor.
Detta medförde i mitt fall att stärkaren + anslutningar blev djupare än 40 så där blev det inget bakstycke.
Men det antar jag att du redan kollat så det inte är ett problem i ditt fall.

Min lösning står på golvet och som jag förstår dig skall du vägghänga allt.
Jag skulle gissa på att du måste ha fläkt och dra ut den varma luften.
insug lär sköta sig själv eftersom det blir rätt bra springor med dörr + tryck/öppna beslagen.
Eller om du kör hålsåg och gör ngr hål på undersidan skåpet där luft kan komma in.
Såg någon som gjort utsugen på sidan och bara satt på ngn typ av "galler" för att dölja hålen. såg riktigt bra ut.

ir, hade ju lite "problem" redan med öppna skåp. dreamboxen var extremt känslig och man vara tvungen att sikta precis på DB för att fjärren skulle ta.
Nu blev det en maximum remote controll extender.
silver: http://www.digitaltv...odukt.php?p=651
svart: http://www.digitaltv...odukt.php?p=263

Funkar helt galet bra, kan stå var som helst i lägenheten och använda fjärrkontrollen. Kan till och med stå ute i hissen (fast det är väl inte så användbart in real life).

Postad 26 January 2010 - 18:15

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
jag skulle lätt stå i hissen bara för att :)

men jag har en lite fundering till er som har bestå, skruvar man ihop dom som med garderober och köksskåp? eller åker de isär när man flyttar på dem om de står på golvet? och hur mycket syns skarven däremellan?

mvh

Postad 26 January 2010 - 20:27

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

jag skulle lätt stå i hissen bara för att :)

men jag har en lite fundering till er som har bestå, skruvar man ihop dom som med garderober och köksskåp? eller åker de isär när man flyttar på dem om de står på golvet? och hur mycket syns skarven däremellan?

mvh

Det följde med 4 långa skruvar som jag skruvade fast mina två skåp med, i hyllbärar hålen.
Fast det kan vara en fördel att ha dem lösa så man kan flytta varje skåp för sig.

Postad 29 January 2010 - 12:29

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Kapar tråden lite. När man ställer 2 Bestå bredvid varandra så blir det ju en skarv emellan, finns det någon toppskiva att köpa och lägga uppepå för att slippa skarven?

Postad 29 January 2010 - 14:44

snav
  • snav
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Om du menar ikeas täckskivor för högskåp så blir de nog för korta om vi pratar 240 cm bestå.
Tror de ligger strax under 195 cm. Fast du kan väl lägga på någon annan skiva, borde ju finnas en uppsjö varianter t.ex. till "diskbänkar" eller härdat glas

*edit" såg nu att de hade längder upp till 217 på täckskivor, men det fattas ju iaf en del.

Redigerat av snav, 29 January 2010 - 15:10.

Postad 19 March 2010 - 18:53

k_k
  • k_k
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hej.

Kan någon länka till skåpen ni syftar på. Fick 1000 träffar när man sökte på bestå :)

Postad 19 March 2010 - 21:56

Unregisteredbeef9c6b
  • Unregisteredbeef9c6b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Denna till exempel:

Om du kör med vitrindörrarna så fungerar det med IR signlaer också. Önskar dock det kom en universalkontroll som stödde både bluetooth och wifi så man kunde kontrollera PS3/360 utan adaptrar

Postad 20 March 2010 - 01:59

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Skulle tippa på att man menar den här:

Länk

Postad 23 March 2010 - 18:03

larzken
  • larzken
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
jag har använt mej av IKEA bestå 1x120 och 1x60 stommar.. i mitten använde jag mej av den transparenta TOMBO dörren och satte en skyddsfilm bak på den så det ser frostat ut.. sedan de andra två luckorna har jag gjort lådor av och använt mej av köks serien ABSTRAKT VIT som jag sågat till i rätt storlek. samt två täcksidor på gavlarna... beställde även en bänkskiva PERSONLIG högglans vit. åter kommer med bilder.

Postad 09 August 2010 - 15:14

Acidur
  • Acidur
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har varit och köpt ett par Bestå med luckor, men har ett rent **** att få alla dörrar spikraka. Är det någon som har något tips om hur man ska göra?

Justeringsskruvarna är lite lustiga tycker jag, en del kan man skruva ut för att dra åt och en del tvärt om...

Postad 11 August 2010 - 14:36

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Har varit och köpt ett par Bestå med luckor, men har ett rent **** att få alla dörrar spikraka. Är det någon som har något tips om hur man ska göra?

Justeringsskruvarna är lite lustiga tycker jag, en del kan man skruva ut för att dra åt och en del tvärt om...

Det är ett evigt problem. För mig var det omöjligt att vi dem helt raka. Kunde sitta i timmar och exprimentera - skruva 1mm där, 2mm där och lite granna där, slutade med att allt bara blev ännu mer snett. Nae fy för IKEA-möber.

Postad 13 August 2010 - 15:38

Unregistered4123dfbe
  • Unregistered4123dfbe
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag har byggt en lång variant av Bestå, 360 cm. Dock behövde jag ett djup på ca 50 cm, så jag placerade skåpen ca 10 cm från bakväg, och la på en bänkskiva i stället. Hepp! se mitt galleri. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.