Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu ger jag upp och går över till LCD :(

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2010 - 12:11

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Efter att ha varit projektorägare i 5 år, först med en Sony HS50 och nu senast en Panasonic PT-Ax100 verkar det vara dags att ge upp och gå över till LCD :(

Detta är ingenting jag vill men det är bara för mycket strul med projektorer. Min första sonys lampa gick efter bara 600 timmar. Min Panasonic har fungerat jättebra i 3 år fram tills nu när en stor grön fläck har börjat uppvisa sig i mörka scener. Har läst detta kan bero på att polariseringsglaset i projektorn blivit bränt... Dessutom var det dags att byta lampa också vilket inte löste det problemet (vilket jag först trodde det skulle göra innan jag visste vad det berodde på). Innan detta har jag såklart också skickat projektorn på service 1 gång pga iris problemet med PT-ax100.

Är det någon mer än jag som känner så här ibland? Projektorer är helt enkelt alldeles för ohållbara. Det är snudd på en "engångspryl" som efter 1-2 lampor måste kasseras. Kanske går det inte att bygga en bra projektor i en liten platslåda där det sitter en supervarm lampa och lyser hela dagarna. Lampor går sönder, delar börjar krångla, det kommer in damm i dem, polariseringsglas bränns, lcd paneler slits. ut.

Vad tycker ni? Ska det behöva vara så här? Ska man helt enkelt akta sig för projektorer såvida man inte är beredd på att lägga ut mycket tid och pengar i efterskott?

Nej nu säljer jag min PT-ax100 (om det går), den helt nya lampan och duken och sen får det blir LCD tv. Det känns jäkligt trist...

Postad 30 January 2010 - 12:23

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Efter att ha varit projektorägare i 5 år, först med en Sony HS50 och nu senast en Panasonic PT-Ax100 verkar det vara dags att ge upp och gå över till LCD :(

Detta är ingenting jag vill men det är bara för mycket strul med projektorer. Min första sonys lampa gick efter bara 600 timmar. Min Panasonic har fungerat jättebra i 3 år fram tills nu när en stor grön fläck har börjat uppvisa sig i mörka scener. Har läst detta kan bero på att polariseringsglaset i projektorn blivit bränt... Dessutom var det dags att byta lampa också vilket inte löste det problemet (vilket jag först trodde det skulle göra innan jag visste vad det berodde på). Innan detta har jag såklart också skickat projektorn på service 1 gång pga iris problemet med PT-ax100.

Är det någon mer än jag som känner så här ibland? Projektorer är helt enkelt alldeles för ohållbara. Det är snudd på en "engångspryl" som efter 1-2 lampor måste kasseras. Kanske går det inte att bygga en bra projektor i en liten platslåda där det sitter en supervarm lampa och lyser hela dagarna. Lampor går sönder, delar börjar krångla, det kommer in damm i dem, polariseringsglas bränns, lcd paneler slits. ut.

Vad tycker ni? Ska det behöva vara så här? Ska man helt enkelt akta sig för projektorer såvida man inte är beredd på att lägga ut mycket tid och pengar i efterskott?

Nej nu säljer jag min PT-ax100 (om det går), den helt nya lampan och duken och sen får det blir LCD tv. Det känns jäkligt trist...

Du får väl återkomma när LED-projektorer kommer ned i prisklass...inga lampbyten iaf :P

Postad 30 January 2010 - 12:32

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Alternativet är väl en DLP-projje som enligt min egen erfarenhet tål att köras med,håller med att lcd-projjar är väldigt sköra,lampor som smäller paneler som slits,lcd-projjar känns väldigt opålitliga i mitt tycke,däremot dlp som jag haft dom senaste åren har för mig varit väldigt pålitliga,har aldrig krånglat trots ett intensivt användande (7-10 tim/dag) har inte ens lyckats köra slut på en enda lampa,min senaste har gått drygt 3000 tim i eco utav 4000 och ingen försämring än så länge i a f.nackdelen med dlp är väl att dom flesta i a f saknar lensshift och därmed är lite mer svårplacerade och ev regnbågar (vilket dock jag aldrig sett)

Postad 30 January 2010 - 14:08

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Du får väl återkomma när LED-projektorer kommer ned i prisklass...inga lampbyten iaf ^_^

Hehe precis vad jag hoppas på!

Men DLP är säkert mer tåligt men klarar inte av RBE tyvärr :D Sen tillkommer såklart allt strul med lensshift placering osv osv...

Vi får hoppas att vi har tv apparater på 100 tum om 5 år som typ består av lätta och tunna plastskivor med superbild :P

Men fasen alltså... sitter och tittar på 46 tums tv nu, den kommer kännas pytteliten ;) Damn!!!

Postad 30 January 2010 - 17:05

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Prova ta isär projjen och blås rent panelerna först, den gröna fläcken kan faktiskt vara nåt så simpelt som ett dammkorn...

elis

Redigerat av eliselis, 30 January 2010 - 17:05.

Postad 30 January 2010 - 17:28

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Prova ta isär projjen och blås rent panelerna först, den gröna fläcken kan faktiskt vara nåt så simpelt som ett dammkorn...

elis

Ja det kan vara så simpelt som ett dammkorn. Prova och vrid focusen så att du får skärpa på den gröna punkten så kan du nog se om det är ett dammkorn eller inte. Du kommer säkert se att det är mera dammkorn där inne som man inte alltid ser som punkter i bilden.

Thomas

Postad 30 January 2010 - 19:29

nilsskytte
  • nilsskytte
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har haft samma problem,löste det genom att köpa en 50" plasma som jag använder till allt utom film och spel.
Så nu rullar bara projjen på helgerna..har haft den i snart 3 år och har bara ca 1500h på lampan.Det är för övrigt en panna ax100.
Man kan ju inte se på film på en 50"are om man är van vid projektor.hela upplevelsen försvinner.

Postad 30 January 2010 - 21:45

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Hehe precis vad jag hoppas på!

Men DLP är säkert mer tåligt men klarar inte av RBE tyvärr ^_^ Sen tillkommer såklart allt strul med lensshift placering osv osv...

LED i kombination med DLP verkar vara en höjdare, har för mig att det tack vare att man använder blå, röd och grön LED tillsammans med en DMD motsvarar ett färghjul med 18x hastighet vilket tydligen ska eliminera regnbågseffekten :D

Postad 31 January 2010 - 12:43

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Låter som typiskt trist otur det där.
Själv har jag på ett eller annat sätt varit i "nära" kontakt med (egna, nära vänners och jobbets) 9 projektorer (varar 2 DLP och resten LCD, 3 stycken Panasonic 100) och aldrig haft några som helst problem.

Rent hypotetiskt hade jag dock tyckt det varit värt det ändå även om jag hade varit med om damm på panelerna, trasiga pixlar och lampor som dör i förtid. Jag bara KAN inte titta på film på något ynkligt som 40-50" längre. Blir irriterad hos kompisar och tycker inte man ser eller får tillräckligt med skön fiilmupplevelse. För att inte tala om TV-spel. Det är ju snudd på omöjligt på liten skärm.

Därmed inte sagt att man inte hoppas produktionskvaliteten höjs succesivt, men än så länge har jag tex haft mer problem med datorer, mikrovågsugnar och cyklar än just projektorer. Ta i trä! :)

Postad 31 January 2010 - 13:59

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Låter som typiskt trist otur det där.
Själv har jag på ett eller annat sätt varit i "nära" kontakt med (egna, nära vänners och jobbets) 9 projektorer (varar 2 DLP och resten LCD, 3 stycken Panasonic 100) och aldrig haft några som helst problem.

Rent hypotetiskt hade jag dock tyckt det varit värt det ändå även om jag hade varit med om damm på panelerna, trasiga pixlar och lampor som dör i förtid. Jag bara KAN inte titta på film på något ynkligt som 40-50" längre. Blir irriterad hos kompisar och tycker inte man ser eller får tillräckligt med skön fiilmupplevelse. För att inte tala om TV-spel. Det är ju snudd på omöjligt på liten skärm.

Därmed inte sagt att man inte hoppas produktionskvaliteten höjs succesivt, men än så länge har jag tex haft mer problem med datorer, mikrovågsugnar och cyklar än just projektorer. Ta i trä! :)

Mina tre projektorer, en DLP och två LCD har inte heller haft några problem...men det finns ju måndagsex, eller ren otur också ;)

Postad 31 January 2010 - 16:31

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det är bland annat på grund av erfarenheter som "korvmedtapet" skriver om härovan som jag håller fast vid min gamla NEC-6200 CRT projektor, även om en digital projje typ JVC DLA HD-950 lockar med sin 1080p upplösning, relativa tystnad och CRT-lika kontrast.

Visst, min treögda maskin är tung, den är stor, den väsnas en hel del, bilden måste justeras ibland men skulle ngt gå sönder så finns de flesta delar fortfarande att få tag på. Ofta är det bara frågan om att byta ett kretskort, som troligen kan göras själv. Min har gått säkert 2000 timmar sedan jag skaffade den 2001, kan nog räkna med 5000 till. Liksom B8 har jag själv haft mkt mer problem med t ex datorer...

Postad 01 February 2010 - 14:52

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Efter att ha varit projektorägare i 5 år, först med en Sony HS50 och nu senast en Panasonic PT-Ax100 verkar det vara dags att ge upp och gå över till LCD :)

lcd panelen är dyr att byta, iaf de projektorer jag har varit med om att det behövs göras på. Billigare att köpa en ny projektor... framförallt om man lär byta filter och lampa med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.