Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni som anser att en korrekt byggd förstärkare låter bra oavsett pris!

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2010 - 14:54

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
På vissa forum, även här finns det folk som anser att en korrekt byggd förstärkare eller cd-spelare låter som det är tänkt (transparent) och man behöver således inte slänga ut mer pengar än på den billigaste.

Hur kommer det sig att detta resonemang går ganska hårt från de som är övertygade men inte slår igenom helt hos oss som är intresserade?

Då det har byggts förstärkare och cd-spelare i många år borde vi kunna hitta en "high-end"-anläggning (ljudmässigt) för kanske 5000:- komplett?

Eller hur går resonemanget?

Postad 01 February 2010 - 09:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Tror att det handlar om en kombination av dels att vara lite så där "no nonsens"-fin och fysikaliskt upplyst, dels lite bitterhet och avundsjuka över att inte ha råd med de fina grejerna... Lite salongskommunism, således. Man säger en sak men menar en annan, innerst inne. :)

Skämt åsido, problemet är ju att det kostar en del att bygga kompromisslöst, alldeles oavsett vilka komponenter vi diskuterar. Därför kommer man aldrig att nå hifi-nirvana med en 5000-kronorskombo. Punkt.

Postad 01 February 2010 - 09:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
And here we go again..... :)

Postad 01 February 2010 - 09:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

And here we go again..... :)

:P

Postad 01 February 2010 - 10:41

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
De flesta har väl en gräns där man inte hör/märker att det blir bättre för att man lägger ut mer pengar, om man har tur så går den gränsen vid 5 000kr

/JohanGbg

Postad 01 February 2010 - 11:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jag har idagarna testat lite allt möjligt i förstärkar väg....det bästa som hänt mina mark&daniel är 2st gammla nad216thx i bi-amp konfiguration.....ska till seriösa pengar för att matcha dessa ihop.....

så det finns budget alternativ....rotel får man inte heller glömma...tex 1080/ 1090.

Postad 01 February 2010 - 11:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tror att det handlar om en kombination av dels att vara lite så där "no nonsens"-fin och fysikaliskt upplyst, dels lite bitterhet och avundsjuka över att inte ha råd med de fina grejerna... Lite salongskommunism, således. Man säger en sak men menar en annan, innerst inne. ;)

Skämt åsido, problemet är ju att det kostar en del att bygga kompromisslöst, alldeles oavsett vilka komponenter vi diskuterar. Därför kommer man aldrig att nå hifi-nirvana med en 5000-kronorskombo. Punkt.

Och som vanligt så vet du inte vad du pratar om....!
Bara håvar ur dig en massa osanningar, klart priset inte är en parameter som beskriver en produkts prestanda, det behöver inte vara dyrt för att vara bra eller för den delen bäst, punkt!. Och dina försök till att annalysera dom som inte tycker som du är bara löjligt, men det är ju upp till var och en att tro påt eller inte såklart... det är ett fritt forum (på gott och ont) och det är bara för alla andra kunniga att stå ut med det... Ni dyr-HiFi förespråkare är inte ritkigt kloka...

Med tanke på det du skriver så har du uupenbarligen inte hört ett intrimmat system baserat på philips MCM166...

Edit: Tolka det jag skrivit fritt, men jag föredrar om du tolkar det med ett stort: :P
bara i all välmening. :)
Men en sak i det jag skrev menade jag faktiskt, gissa vad... ?! :P

//David

And here we go again..... ;)

Säger du det...?! :P

jag har idagarna testat lite allt möjligt i förstärkar väg....det bästa som hänt mina mark&daniel är 2st gammla nad216thx i bi-amp konfiguration.....ska till seriösa pengar för att matcha dessa ihop.....

så det finns budget alternativ....rotel får man inte heller glömma...tex 1080/ 1090.

Så du gillar det "varma" och avrullade ljudet i NAD216 ?! :P

Redigerat av DVD-ai, 01 February 2010 - 11:37.

Postad 01 February 2010 - 11:45

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Helt klart är iaf att man inte kommer lika långt genom att lägga 10k extra på förstärkaren jämfört mot om man lägger 10k på att ljudanpassa lyssningsrummet. Där har vi den stora vinsten som många tyvärr glömmer. Men har man fixat sitt rum ljudmässigt så är jag övertygad om att man kan få till ett "bättre" (snacka om subjektivt) ljud om man lägger in mer pengar på utrustningen.

Sen kommer det alltid vara så att vissa bryr sig mer om "att" det låter och andra "hur" det låter. De som bara bryr sig om "att" det låter (troligtvis majoriteten av världens befolkning) kan lika gärna satsa på billigare saker.

/Ash

Postad 01 February 2010 - 11:47

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Men en sak i det jag skrev menade jag faktiskt, gissa vad... ?! :)

Det där om att du gillar det intrimmade Philipssystemet? :P

Postad 01 February 2010 - 11:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Nu undrar jag bara vart mittiprick är och när hans svar ska komma. :P

Sen efter det väntar jag på nån av de som brukar såga hans inlägg.

Dvs den helt förutsägbara, förväntade och aldrig felbara utvecklingen på dessa trådämnen.

Men än så länge verkar allt gå som det ska och brukar, bensnake och DVD-ai avbockade hittils. ;)

Nåt jag glömt? :)

Redigerat av masse70, 01 February 2010 - 11:54.

Postad 01 February 2010 - 11:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Helt klart är iaf att man inte kommer lika långt genom att lägga 10k extra på förstärkaren jämfört mot om man lägger 10k på att ljudanpassa lyssningsrummet. Där har vi den stora vinsten som många tyvärr glömmer. Men har man fixat sitt rum ljudmässigt så är jag övertygad om att man kan få till ett "bättre" (snacka om subjektivt) ljud om man lägger in mer pengar på utrustningen.

Sen kommer det alltid vara så att vissa bryr sig mer om "att" det låter och andra "hur" det låter. De som bara bryr sig om "att" det låter (troligtvis majoriteten av världens befolkning) kan lika gärna satsa på billigare saker.

/Ash

Jepp, exakt, precis !!! :)

Det där om att du gillar det intrimmade Philipssystemet? ;)

Haha, skulle du må bra då va... :P

2 försök kvar... ;)

Postad 01 February 2010 - 12:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Så du gillar det "varma" och avrullade ljudet i NAD216 ?! :)
[/quote]

tja jag har nu hört ifrån flera håll att den skall vara avrullad o varm.... men i min setup tycker jag det blev tvärt om faktiskt.... tycker det låter mer neutralt nu än innan... mkt bättre dynamik...sen har ju 216 en hel del ren power och det var verkligen vad mina aragorn ville ha....skillnad på dag o natt jämnfört med sr-12s1:an....

det jag framför allt menade var just att för 3-4k som dessa betingar begade i par måste det väl vara bland det mest prisvärda som finns...boxarna mäter ju till och med bättre än vissa krell och mark levinsson.....ja effektmässigt ialf...

har annons ute på dom men har nu börjat ångra mig......

Postad 01 February 2010 - 12:40

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Bara håvar ur dig en massa osanningar

Men om det inte beror på

1. att man anser sig vara no nonsens-förespråkare, d.v.s. att man är av åsikten att det handlar om mycket enkel fysik och därför behöver det inte kosta något för att låta bra

och/eller

2. att man är lite låg för att man inte har råd;

Vad beror det då på? Tyckte att jag hade täckt in de två möjliga alternativen här men det finns kanske fler?

Postad 01 February 2010 - 12:54

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Jag gillar metaforer, och den här videon är ett utmärkt inlägg i denna tråd så som jag ser det.
Videon är lite lång, men ni kan hoppa till 3:40 om ni så önskar.

http://www.youtube.c...h?v=Ees2aZcDUn8

Trots allt så skulle jag hellre ha den spygröna, trots att dess prestanda i praktiken är sämre. Men den som har den dyra spygröna bör nog inte snacka skit om den billigare rivalen... :)

Postad 01 February 2010 - 13:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag gillar metaforer, och den här videon är ett utmärkt inlägg i denna tråd så som jag ser det.
Videon är lite lång, men ni kan hoppa till 3:40 om ni så önskar.

http://www.youtube.c...h?v=Ees2aZcDUn8

Trots allt så skulle jag hellre ha den spygröna, trots att dess prestanda i praktiken är sämre. Men den som har den dyra spygröna bör nog inte snacka skit om den billigare rivalen... :)

Det är alltid kul när David piskar Goliat men det händer tyvärr alltför sällan in real life...

Postad 01 February 2010 - 15:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men om det inte beror på

1. att man anser sig vara no nonsens-förespråkare, d.v.s. att man är av åsikten att det handlar om mycket enkel fysik och därför behöver det inte kosta något för att låta bra

och/eller

2. att man är lite låg för att man inte har råd;

Vad beror det då på? Tyckte att jag hade täckt in de två möjliga alternativen här men det finns kanske fler?

Nej inte den heller, jag avslöjar:

"priset inte är en parameter som beskriver en produkts prestanda, det behöver inte vara dyrt för att vara bra eller för den delen bäst, punkt!"

Och det står jag för.... :blush:

Men såklart kan absolut inte någon traditionell kompaktstereo från OnOff för 5k någosin vara ens i närheten av felfri...
Det finns naturligtvis gränser, men jag är ju en av dom som anser att gränsen ändå inte ligger så jäkla högt upp ändå, man behöver inte lägga sådanna enorma mängder med pengar för att få "så bra det kan bli", bara man väljer rätt grejer :)

Och pryo ligger som vanligt på högtalare och rummet i första hand och sedan slutsteg/ stärkare och sist signalkälla. Så, jag ser först till att rummet och högtalarna är av mycket god kvalitet innan jag ens börjar bry mig om att uppdatera elektroniken (Om nu inte denna är direkt felaktig..). Och absolut sist kommer kablar som jag anser har mycket, mycket liten påverkan.

Lite menade jag nog allt jag skrev, men på ett väldigt "lätt" sätt och bara för att ge dig något att tänka på (och all andra för den delen) då det är på just det sättet som jag skrev som dessa diskusioner nästan alltid slutar... och då syftar jag på att din "särskådning" av "skeptikerna" kanske inte är ett så bra sätt att bygga en lugn och sansad diskusion i slutänden på, eller ?! :P
Men mest skrev jag nog det för att det va kul att skriva och tänka på vad du skulle sitta och klia dig i huvudet där hemma när du lästa mitt inlägg: "Vafan, vad va det nu som brann något hos David...?! ;) " :P

Jag själv tycker det till och från är ganska underhållande att läsa dom urflippade diskusioner som uppstår när dessa ämnen kommer på tal.. :P men det finns ju liksom gränser, det blir lite tråkigt när det är samma visa hela tiden, och då menar jag från båda "dom troende" och "skeptikerna" och för dom som liksom inte vill delta blir det bara väldigt tröttsamt.. :P

Så hela inlägget var liksom skrivet väldigt mycket på skoj, men inte desto mindre var det också ett påvisande på hur diskusionen hade kunnat "spåra på ditt inlägg".
Jag är nämligen ganska trött på det här chatet som varit igång på forumet senaste tiden och känner att det vore skönt om alla inblandade tog det lite lungt och inte ger varandra armbågar i midjan när chans ges. Och jag började med att prata till då jag vet att du är bätterlig :D en del andra är det bara att ge upp... ;)

Ta nu inte detta på fel sätt för då blir det ju fel... :D

Hej hopp! //David

Postad 01 February 2010 - 16:44

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

And here we go again..... :P

Om man inte uppskattar tråden kan man hålla sig utanför den.
Det finns inget tråkigare än folk som skriver som du, eller "tar fram chipspåsen". Personliga påhopp är mognare än liknande uttalanden! :)

Jag tycker dock att svaren är ganska svävande fortfarande, men man kanske inte kan räkna med mer?
Har vi ingen tysk här som kan analysera och kanske mäta lite (a-probe?) för att sedan komma fram med ett korrekt svar på det hela?

Postad 01 February 2010 - 17:15

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Min åsikt är att bra komponenter är dyrare än halvkassa komponenter, vilket leder till att om man vill ha en förstärkare med större trafo, större kondensatorbank osv blir den dyrare. Det betyder inte att man konstruerar en förstärkare fel bara för att man kompenserar och väljer billigare saker, en billig förstärkare kan mycket väl vara välkonstruerad och låta bra, MEN den kommer då rimligtvis närma sig gränsen till vad den klarar av (och kanske passera den gränsen) tidigare än den kompomisslösa.

Det finns dock fler parametrar att ta hänsyn till som materialval och annat som kostar, jag personligen skulle gärna lägga nån tusing extra för att få en aluminiumfront, kraftiga reglage och ett allmänt snyggt utseende istället för att få en förstärkare i plast som känns som att den ska gå sönder så fort man trycker på en knapp, trots att prestanda i övrigt skulle vara identisk. Detta tror jag är vad många tillverkare lever på, de satsar massor på ett gediget chassi som ger ett tungt kvalitetsintryck och ett fint märke men som egentligen inte tillför mycket mer än ett mångdubbelt pris.

En dyr förstärkare kan alltså låta bättre, men det är inte säkert.

Sen om detta är rätt vet jag inte, det är bara så jag tänker och tycker låter logiskt :) Tror inte heller vi kommer få något "rätt" svar utan alla åsikter kommer vara just åsikter.

Mvh

Postad 01 February 2010 - 18:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Nu undrar jag bara vart mittiprick är och när hans svar ska komma. :P

Sen efter det väntar jag på nån av de som brukar såga hans inlägg.

Dvs den helt förutsägbara, förväntade och aldrig felbara utvecklingen på dessa trådämnen.

Men än så länge verkar allt gå som det ska och brukar, bensnake och DVD-ai avbockade hittils. ;)

Nåt jag glömt? :)

Dom andra hoppade denna tråden, då där var en likadan i förra veckan/månaden/året/året innan .....

Men du var ju här som som observatör och då är det mesta sig likt ;)

Maveric

Postad 01 February 2010 - 18:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Vilken tur att du kom och styrde upp läget då!

Väntade bara på nåt syrligt inlägg från dig så även där är allt sig likt :D

Postad 01 February 2010 - 19:25

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Buhu, vad jag är bitter :D

Min musikanläggning kostade under 5000kr och är inte ens någon riktig Hifi.
Det som utgör musik/ljud-delen in min anläggning kostade 1400kr(förstärkare) + 995kr(golvhögtalare) + 150kr (sladdar) 2007/2008

Jag har min hembio anläggning (läs: alltiallo ) i vardagsrummet för att det är en naturlig plats att ha underhållningsgrejerna men vardagsrummet används till mer än bara underhållning, därför vill jag inte och kan inte fylla det med apparater.

Jag spelar nästan uteslutande min musik som mp3, med en netbook därför att det är smidigt och datorn kan lätt stuvas undan, samtidigt som jag har ett underbart skönt och behagligt ljud, vare sig det är koncentrerat lyssnande eller bakgrundsmusik.

Jag njöt även, av mitt då nyvaknade musikintresse (2004-2006), när jag hade en Först Sony, sedan Denver bärbara mp3/CD-spelare kopplade till ett par Sony aktiva datorhögtalare på IKEA stativ.

Postad 01 February 2010 - 20:18

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Buhu, vad jag är bitter :lol:

Min musikanläggning kostade under 5000kr och är inte ens någon riktig Hifi.
Det som utgör musik/ljud-delen in min anläggning kostade 1400kr(förstärkare) + 995kr(golvhögtalare) + 150kr (sladdar) 2007/2008

Jag har min hembio anläggning (läs: alltiallo ) i vardagsrummet för att det är en naturlig plats att ha underhållningsgrejerna men vardagsrummet används till mer än bara underhållning, därför vill jag inte och kan inte fylla det med apparater.

Jag spelar nästan uteslutande min musik som mp3, med en netbook därför att det är smidigt och datorn kan lätt stuvas undan, samtidigt som jag har ett underbart skönt och behagligt ljud, vare sig det är koncentrerat lyssnande eller bakgrundsmusik.

Jag njöt även, av mitt då nyvaknade musikintresse (2004-2006), när jag hade en Först Sony, sedan Denver bärbara mp3/CD-spelare kopplade till ett par Sony aktiva datorhögtalare på IKEA stativ.

Kanon att du är nöjd med din anläggning! Du har ju valt den efter eget tycke och smak och den passar dig perfekt. Fine!

Betydelsen av mitt inlägg ovan, som du förmodligen syftar på när du snyftar bittert, har du dock fått helt om bakfoten.

Jag menar inte att alla som inte har dyra anläggningar är bittra eller avundsjuka över detta. Absolut inte! Varför skulle jag göra en sådan generalisering? Jag försökte bara svara på trådskaparens frågeställning gällande varför vissa hävdar att ljudmässiga skillnader mellan olika produkter inte föreligger och att man därför lika gärna kan köpa den billigaste. De som tvärt hävdar detta kan göra det av, som jag ser det, två anledningar; antingen hävdar man med fysiken och upplysningsfilosofin som stöd, att en musiksignal är en mycket enkel sak att skicka, omvandla, förstärka och återge, alltså behövs inga dyra komponenter eller avancerade konstruktioner ty det blir inte bättre, ibland t.o.m. sämre enligt vissa. Alternativt, eller även, är man bitter eller avundsjuk för att man själv inte har råd med dessa dyrprylar.

För jag utgår från att du, trots att du har de prylar du har, inte är av åsikten att det inte finns bättre att uppbringa!? I sådana fall ligger det förmodligen en hel del sanning bakom ditt bittra snyftande... :D

Redigerat av bensnake, 01 February 2010 - 20:19.

Postad 01 February 2010 - 20:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

På vissa forum, även här finns det folk som anser att en korrekt byggd förstärkare eller cd-spelare låter som det är tänkt (transparent) och man behöver således inte slänga ut mer pengar än på den billigaste.

Antar att du främst tänker på faktiskt.se och specifikt de f/e-tester som LTS utför emellanåt? Det som de försöker sig på är att, genom mätningar och både öppna och förutsättningslösa lyssningstester, komma fram till eventuell påverkan från elektronik. Skillnader men även sina preferenser kan man testa förutsättningslöst om man vill. Handlar främst om att man verkligen vill veta. Diverse subjektiva åsikter är inte lika intressanta.

Hur kommer det sig att detta resonemang går ganska hårt från de som är övertygade men inte slår igenom helt hos oss som är intresserade?

För att den subjektiva upplevelsen är viktigare än att verkligen veta?

Då det har byggts förstärkare och cd-spelare i många år borde vi kunna hitta en "high-end"-anläggning (ljudmässigt) för kanske 5000:- komplett?

Vem vet... Chansen ökar åtminstone oerhört om man i förväg inte vet om priset (eller fås att tro att det man lyssnar på är dyrt och exklusivt). Är det känt så dömer de flesta ut det på förhand.

Till slut en fråga: Vilken stärkare är då den bästa för 10 000 kr? Bästa för 30 000 kr. Bästa för 50 000 kr? Menar man att prislappen styr detta så borde man ju även kunna peka ut dessa tre förstärkare? Någon...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 February 2010 - 20:30.

Postad 01 February 2010 - 20:52

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Betydelsen av mitt inlägg ovan, som du förmodligen syftar på när du snyftar bittert, har du dock fått helt om bakfoten.

jag ber om ursäkt jag menade inte att göra narr av ditt inlägg, ursäkta :D .

Jag ville bara markera att jag nått dit jag önskade komma för ett par år sedan och nöjd med vad jag har och får ut av min anläggning.

Postad 01 February 2010 - 21:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

jag ber om ursäkt jag menade inte att göra narr av ditt inlägg, ursäkta :lol: .

Jag ville bara markera att jag nått dit jag önskade komma för ett par år sedan och nöjd med vad jag har och får ut av min anläggning.

No need, missuppfatta kan alla göra... Och kanske uttrycker jag mig inte helt diplomatiskt alla gånger. Kul att du är nöjd, förresten! Och billigt undan kom du också. :D DET kanske är något att vara avundsjuk på. :huh:

Postad 01 February 2010 - 22:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Till slut en fråga: Vilken stärkare är då den bästa för 10 000 kr? Bästa för 30 000 kr. Bästa för 50 000 kr? Menar man att prislappen styr detta så borde man ju även kunna peka ut dessa tre förstärkare? Någon...?

Que?

Redigerat av bensnake, 01 February 2010 - 22:35.

Postad 02 February 2010 - 00:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Att ni orkar... :lol: Ska ni börja om och köra exakt samma grej igen nu eller ?? Hur lång var den förra tråden om EXAKT samma ämne ?? Typ 100 sidor ?? Tycker ni att ni kom fram till något...?

Varför inte bara vara överens om att ni inte är överens ? :D

Postad 02 February 2010 - 08:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Att ni orkar... :lol: Ska ni börja om och köra exakt samma grej igen nu eller ?? Hur lång var den förra tråden om EXAKT samma ämne ?? Typ 100 sidor ?? Tycker ni att ni kom fram till något...?

Precis min synpunkt, varför älta detta in i alla oänderlighet när ingen av dom iblandade vill ta till sig "dom andras" syn på det hela och många verkar inte kunna acceptera att det finns olika åsikter ens... då är det ganska lönlöst att fortsätta på samma spår i tråd efter tråd efter tråd efter tråd... och det enda som händer är att alla iblandade blir trötta och iriterade och för mig som inte känner mig direkt intresserad av att delta aktivt i denna typen av "diskussioner" (gnälltrådar med smutskastning på alla rörliga mål...) så blir det hela bara Väääldigt tröttsamt. Snart har man inte lust att läsa dessa trådar alls och inte heller komma med några förslag som har med trådämnet att göra.

Postad 02 February 2010 - 08:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Du har nog rätt... Vi säger så.

Postad 02 February 2010 - 08:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Klart han har rätt !

Det är ju backerman22 som talar för fan... :D

Postad 02 February 2010 - 08:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Klart han har rätt !

Det är ju backerman22 som talar för fan... :D

När bakerman22 talar, isar blodet... Typ. :lol:

Postad 02 February 2010 - 08:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Djupfryst... håll andan och hoppas på förskoning, något i den stilen :D

:lol:

Postad 02 February 2010 - 10:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ni skojar om det... Men vänta ni bara...

MUUUAHAHAHAHAHAAAAAA.......

Postad 02 February 2010 - 12:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:D

Postad 02 February 2010 - 12:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
säljer av nadarna idag....skall försöka ge mig på annat.... för skojs skull testade jag dock att bi-ampa surr-back på min marantz sr-12s1 och det blev lite bättre än att köra enbart 2 kanaler...dock blev basen lite slöare och jag känner att jag förlorat lite dynamik jämnfört med herr nad.....

tänkte hitta mig ett rotel eller liknande...tips någon...

Postad 02 February 2010 - 12:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Que?

... sera, sera?

Postad 02 February 2010 - 14:46

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

säljer av nadarna idag....skall försöka ge mig på annat.... för skojs skull testade jag dock att bi-ampa surr-back på min marantz sr-12s1 och det blev lite bättre än att köra enbart 2 kanaler...dock blev basen lite slöare och jag känner att jag förlorat lite dynamik jämnfört med herr nad.....

tänkte hitta mig ett rotel eller liknande...tips någon...

RB-1090. Eller om du nöjer dig med lite mindre kräm, RB-1080 eller RB-991 (som är samma steg).

Postad 02 February 2010 - 14:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

RB-1090. Eller om du nöjer dig med lite mindre kräm, RB-1080 eller RB-991 (som är samma steg).

"Nöjer dig med lite mindre kräm"... :P

Du får det att låta som om 1080 skulle vara klent på något sätt... :blush:

jag vill ha ett 1080..! :)
Eller egentligen vill jag ha 4st 1090 steg liggandes hemma och vänta på kommande uppdateringar på högtalarfronten... B) B)

Postad 02 February 2010 - 14:58

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Vill man ha redigt med kräm men är fattig är NAD208 som jag har annars ett alternativ. Finns dock bara beg (för ca 7-8000) och kan behöva servas. ~600W i 8ohm och >100 ampere ström. Är väl skaplig overkill för de flesta dock...

Postad 02 February 2010 - 15:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
216thx ger enligt vad man kan läsa på prisjakt 157ampere....400w 8ohm/800w 4ohm i mono....

ja ett 1080/1090 eller liknande får det vara minst....borde väl annars finnas fler märken än rotel som ger hygglig effekt.?

Postad 02 February 2010 - 15:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Thule är inte fel :)

jag vill själv ha antingen NAD, rotel eller Thule steg...

Postad 02 February 2010 - 15:40

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag hoppas på att Holographic Audio kommer lansera något som kan jämföras med Rotelstegen. Gärna inte högre upp på prisstegen än så heller. Deras nuvarande produkter håller en trevlig prestanda-/prisratio vad det verkar.

Rotel 1582 då? Någon på forumet (Ageve?) tipsade om det är i princip samma steg som 1080.

Postad 02 February 2010 - 16:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
NAD 2700 duger alldeles utmärkt för att spela sönder högtalare med.

Postad 02 February 2010 - 17:12

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Vilken tur att du kom och styrde upp läget då!

Väntade bara på nåt syrligt inlägg från dig så även där är allt sig likt :)

Och nu är din roll avklarad (som lustigkurren som minsann vet bättre än att blanda sig in i liknande diskussioner men i alla fall måste blanda sig i med en liten lustig kommentar som visar på att han är bättre än de som diskuterar). :blush:

Postad 02 February 2010 - 17:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Rotel 1582 då? Någon på forumet (Ageve?) tipsade om det är i princip samma steg som 1080.

Annat chassi och avsaknaden av XLR ingångar på 1582 är det som skiljer.
Enligt Ageve så är XLR ingången överflödig då 1080 ändå låter bättre via de vanliga analoga ingångarna.

Redigerat av -Palle-, 02 February 2010 - 17:19.

Postad 02 February 2010 - 17:25

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
1582 är kanonbra, jag har ett.
Dock skall man noga överväga om man står ut med att ha ett jättestort stickande blått öga som stirrar på en.

Postad 02 February 2010 - 17:35

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
bara för nyfikenhetens skull, har ni några exempel på motsatsen till dessa bra prisvärda stärkarna? dvs dyra as som inte låter bättre för det :)

mvh

Postad 02 February 2010 - 17:48

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

bara för nyfikenhetens skull, har ni några exempel på motsatsen till dessa bra prisvärda stärkarna? dvs dyra as som inte låter bättre för det :)

mvh

BOSE, valfri modell.

Postad 02 February 2010 - 17:50

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

1582 är kanonbra, jag har ett.
Dock skall man noga överväga om man står ut med att ha ett jättestort stickande blått öga som stirrar på en.

Men varför ska du byta då? :)

Postad 02 February 2010 - 18:31

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0

BOSE, valfri modell.

ja jo iofs. men de kör väl mer hela system som kostar skjortan? jag tänkte mer på fina hifimärken :)

mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.