Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

sätta på datorn utan att trycka på knappen

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 februari 2010 - 23:00

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
köpte en fiffig fjärrströmbrytare idag med tanke på att kunna sätta på datorn med den och undrar helt enkelt om detta skulle funka genom att "tjuvkoppla" nått i datorn :) tycker ju att det borde gå

alltså så man slipper gå o trycka på knappen och att den helt enkelt sätts på när man stoppar in den i kontakten

tacksam för svar :P




Bifogad fil  363570A_X_2009_01_21_080901_706.jpg   1,24K   3 Antal nerladdningar

#2

Postad 06 februari 2010 - 05:05

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Har inte testat om det räknas som power fail när datorn är nere och strömmen "går" (när du stänger på brytaren).
Men detta är den enda lösning som jag känner till. Prova att ändra i BIOS:

AC Power Loss Restart : This option lets you tell the PC what to do when power is restored after an unexpected loss of power. Disabled leaves the system off, while Enabled reboots the system. Previous State sets the system back to the state it was in before the power interruption. I recommend you set this to Disabled.

Själv använder jag wake on LAN eller rentav påknappen :-) för att starta mina datorer som annars är i standby. Datorn är igång på sekunder med både Windows 7/XP..

#3

Postad 06 februari 2010 - 09:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag har kört en liten rolig lösning i min server på ett av aggen som jag velat styra med nyckel istället för knapp

Jag har byglat pin 13 och 14 (power on och jord) och på så sätt gått förbi datorns powerknapp vilket gör att agget alltid går - tills du bryter inkommande ström. Annat man kunde göra skulle vara att bygga med ett relä som triggar powerknappen, men det känns ju som overkill.

#4

Postad 06 februari 2010 - 16:27

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
eftersom att jag inte fattar det där med BIOS o grejjer o är rädd för att sabba nått så känns det lättare med att bygla (?) när jag öppnade datorn så blev ja lagom dum ;) men hittade lite kontakter som jag tänkte att det måste la vara dom (bifogad bild) nu e min fråga vilka av dom 3 ska man bygla ihopp och eftersom det värkar vara 2 kablar i varje (som högtalarkablar typ) så undrar ja hur jag går till väga med dessa ?

hittade inga nr på sladdarna


Bifogad fil  Foto0266.jpg   823,77K   2 Antal nerladdningar

EDIT: glömde bilden :D

Redigerat av alen_zivo, 06 februari 2010 - 16:29.


#5

Postad 06 februari 2010 - 17:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nej, det är alltså på atx-kabeln som ser ut såhär:

Postad bild

#6

Postad 06 februari 2010 - 19:12

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
tack så mycket ;) nu hittade jag atx kabeln och den gröna och svarta som jag tror ska byglas ihopp

MEN fattar inte hur det skulle kunna funka om man sätter den där "metall grejjen" mellan dom då kommer man ju inte kunna sätta in kontakten i uttaget ?

tänkte fixa detta imorrn så undrar helt enkelt vad man ska köpa (" metall grejjen")

#7

Postad 07 februari 2010 - 14:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kör ett vanligt gem.

Vad jag menar är att man får klippa i kablarna, sätta sockerbitar och skruva ihop den.

#8

Postad 07 februari 2010 - 18:03

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
såhär?

Bifogad fil  namnl_s.bmp   1,97MB   23 Antal nerladdningar


blev ganska många frågor men man e ju rädd för att alldrig mer kunna sätta på datorn ;)

tack för att du hjälper mej dreadlock :wub:

#9

Postad 07 februari 2010 - 19:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Typ så, men som sagt - all koppling sker på eget ansvar :wub:

#10

Postad 08 februari 2010 - 05:18

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
hehe de e ju sant ska försöka med detta idag efter jobbet o går det inte så får jag helt enkelt ta o lämna in den :wub:

#11

Postad 08 februari 2010 - 13:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Måste vara säkrare att gå in i Bios och ändra poweroptions, det är inte särskilt svårt, att pilla med sitt nätagg kan riskera datorn om man gör fel.

#12

Postad 08 februari 2010 - 22:27

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
här kommer lite bilder på hur jag gjorde :(


Bifogad fil  Foto0269.jpg   863,08K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Foto0271.jpg   839,86K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Foto0272.jpg   806,23K   1 Antal nerladdningar


trots allt detta så funkar det inte ... eller jo iden med att sätta på o stänga av datorn funkar men får ingen bild ur den till tv :S (försökte även min gamla datorskärm) sen när jag tog bort byeln (den röda kabeln) så funkade bilden igen MEN jag kunde inte använda fjärren.


e de jag som har gjort nått fel eller?? gjorde exakt som ja ritade upp på min paint bild ;)



EDIT: hur funkar det där med BIOS då? skulle kanske va värt ett försök om man fick en liten guide typ :P

Redigerat av alen_zivo, 08 februari 2010 - 22:33.


#13

Postad 08 februari 2010 - 22:45

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Vad är det du vill få till? I BIOS kan du både ställa in att datorn ska startas när strömmen slås på. Alternativ kan du ställa in att den ska gå igång när du trycker på någon tangent på tangentbordet.

När är det du måste gå och sätta igång datorn? Ska du starta den från TV soffan? Vad har du för fjärr, det kanske går att använda den? Så gör jag i alla fall.

#14

Postad 08 februari 2010 - 22:58

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Vad är det du vill få till? I BIOS kan du både ställa in att datorn ska startas när strömmen slås på. Alternativ kan du ställa in att den ska gå igång när du trycker på någon tangent på tangentbordet.

När är det du måste gå och sätta igång datorn? Ska du starta den från TV soffan? Vad har du för fjärr, det kanske går att använda den? Så gör jag i alla fall.



saken är den att min dator gärna laggar med jämna mellan rum så kompisen kom på den smarta iden att det måste funka med en sån här (bifogad länk) istället för att man ska gå o trycka på knappen på datorn när man ska starta om den. Observera alltså att det är när den "stannar" som jag behöver starta om den.

http://www.clasohlso...spx?id=53385787

#15

Postad 08 februari 2010 - 23:08

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Det går inte att felsöka varför den hänger sig istället, så slipper du använda hemmapatent där du riskerar att sätta eld på dig själv? :(

#16

Postad 08 februari 2010 - 23:24

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Det går inte att felsöka varför den hänger sig istället, så slipper du använda hemmapatent där du riskerar att sätta eld på dig själv? :(



hehe jo det går la men har haft ett flertal självutnämnda experter som har varit och pillat på den och datorn börjar bli gammal... men den guger ju fint för mej som mest bara surfar lite och ser nån film ibland på den (går ju fan inte o kolla på dvd via 360 pga oljudet =/ )

meningen e la o försöka sej på o bygga en ny när ekonomin tillåter men just nu verkar detta som en perfekt lösning :P

(måste erkänna att man gick in i ett annat rum när man satte på den med fjärren va ju lagom beredd på ett enormt boooom ;))

#17

Postad 09 februari 2010 - 00:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
För att gå in i bios så behöver du trycka Del eller F2 eller något sånt presis när den vita texten dyker upp efter att du startat datorn, exakt vilken knapp du ska trycka står på första textsidan du kommer till.

Väl inne i bios så kan det se lite olika ut beroende på vilket Bios det är. Men i en del datorer finns en flik som heter power i andra ligger det under advanced bios settings eller liknande. Men det du behöver göra är att leta upp en inställning som heter Powerloss eller power recovery eller liknande. Där kan du ställa in restart. då startas den tex efter strömavbrott och liknande. Din fjärrströmbrytare räcker sen för att den ska starta. Bryt strömmen några sek och slå sen på den så startar datorn.

#18

Postad 09 februari 2010 - 22:56

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Nu har jag löst detta via BIOS som goldstar sa men jag undrar fortfarande varför inte dreadlocks alternativ funkade riktigt, känns fortfarande som om det skulle vara ett bättre alternativ imao

men men det funkar iaf ;) tackar alla som hjälpte till!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.