Gillar Muddy waters, RL Burnside, Seasick Steve.
Det finns garanterat många fler artister som borde lyssnas på. Och det är ingen nackdel om det låter bra kvalitetsmässigt.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Tips på bra blues sökes.
Startad av
Unregisteredb27a28b7
, Feb 07 2010 14:56
153 svar till detta ämne
Postad 07 February 2010 - 14:56
Enligt rubrik.
Gillar Muddy waters, RL Burnside, Seasick Steve. Det finns garanterat många fler artister som borde lyssnas på. Och det är ingen nackdel om det låter bra kvalitetsmässigt. Postad 08 February 2010 - 12:10
Kan rekommendera en samlingsskiva: High End Society Blues Volume 5. Extremt bra inspelning.
http://www.highendso...hop/hee_005.php Redigerat av BlueDiamond, 08 February 2010 - 12:12. Postad 08 February 2010 - 15:49
Trevligt tips!
Med tanke på att den du tipsade om var vol. 5 finns det garanterat mer i den serien. Detta ska kollas upp! Tack. Postad 08 February 2010 - 18:52
Björn Berge. http://www.bjorn-berge.com/
Postad 08 February 2010 - 19:46
Utan att vara en stor blues kännare kan jag nämna 3 artister/band som jag tycker om att lyssna på.
Joe Bonamassa,Sam McClain och Blues Company. /Mats Postad 08 February 2010 - 19:53
Bonamassa har Jag hört, lite för "modernt" sound för mig. De andra 2 ska jag kolla upp. Tack! Postad 08 February 2010 - 20:02
Mighty Sam McClain "Give it upp to love" En riktigt audiofil platta, grym dynamik och grym blues. Hans övriga plattor är inte alls av samma typ.
Postad 09 February 2010 - 09:10
Tack tack tack! Vilken tokbra skiva, blir beställning direkt. Den fanns på spotify så jag har hört den på datorn än så länge bara. Postad 10 February 2010 - 10:10
Jag blev tipsad om en högoddsare, nämligen Steven Segal! Även om han ökänd för sina skådespelartalanger så kan han lira blues.
Jag har fastnat för "Mojo Priest" och speciellt låtarna "Somewhere In Between" och "Slow boat to China". Här kan du lyssna på båda låtarna, http://www.myspace.c...eagalmojopriest Redigerat av Unregistered65415b8d, 10 February 2010 - 18:56. Postad 10 February 2010 - 11:21
Vet inte om det kan kallas för blues...men gruppen Black Keys spelar rock med klara bluesinfluenser, grymt bra är det i allafall
Postad 11 February 2010 - 00:20
Just samlingsskivan nr 5 är blues men det har nu kommit ut totalt 11 skivor i serien men det är bara den som är blues! De andra har olika teman... Typ 'Gilrl talk' med kvinnliga artister, 'Scandinavian music' m.m m.m Mycket trevli serie med genomgående bra material.
Min favorit är helt klart Doug McCloud. Samma inspelningar som Mighty Sam ifrån när Audioquest gav ut skivor. Numera finns dessa båda artister i XRCD utgåvor som du kan spela i vilken cd som helst. Garanterat ett av de bästa i inspelningsteknik när det kommer till "vanliga" cd mediat. Tyvärr dyra som attan, men jösses va trevliga om man gillar musiken!! Betydligt klarare ljud, luftigare och en påtaglig seperation av de olika instrumenten och röster jämte orginal utgåvan ( vanliga cd press, även den var av hög kvalit'e). "you can't take My blues away" En annan trevlig artist jag har lyssnat på ända sen början av 90 talet är Hans Theesiink. Grym är bara förnamnet.... Extra kul när han har fått extra uppmärksammhet i diverse hifi tidningar o på mässor... Har köpt varje platt och han håller en mycket jämn kvalit'e rakt igenom sin skivkatalog. Nu senast köpte ja en Live DVD som rullar varm i hemmabion. Finns de mesta på Svalander.se, snacka me Josef. Skön snubbe och jäklikt trevlig att snacka musik med! Lycka till! M.v.h MacArthur Postad 12 February 2010 - 09:41
Ja nämnde Hans Theessink tidigare. Fick den igår den enda skivan jag inte hade sedan tidigare. Den heter "Visions" och det var så jäkla bra...
Han spelar tillsammans med en annan blues legend, Terry Evans! Rekomenderas starkt!!! Redigerat av macarthur, 12 February 2010 - 09:43. Postad 12 February 2010 - 09:48
Hur kunde det hända... Höll ju på att glömma:
Lyssna på vår svenska Blues stolthet utöver Roffe Wikström, Sven Zetterberg! Grymt låt: "Bloody tears", här snackar vi drag.... Finns med på blandannat samlingsskivan Soul of a man 1990-1999. Mobile Fidelity har gett ut en skiva med avskalad blues och bra ljudkvalité: Dave Alvin "Blackjack David" riktigt skön.. Ben Harper har också en del shyssta blues låtar likaså Eric Bibb. Finns att plocka av med andra ord! Postad 15 February 2010 - 20:38
Än en gång måste jag tacka för alla grymma tips!
Finns det någon skiva med Hendrix som låter bra? Har en del skivor med han, men ljudet på dessa är allt annat än bra, tyvärr. Mitt tips på välljudande blues är: "Muddy waters - folk singer" Postad 16 February 2010 - 14:10 Håller med om att Give it up to love är en kalas platta men han har gjort fler bra plattor Keep on movin & Blues for the soul är ju inte kattskit direkt. /Mats Postad 22 February 2010 - 20:00
Kan rekommendera skivan "An evening with Eric Bibb" som är riktigt bra.
Postad 26 February 2010 - 18:42
Tack för tipset, missat denna. Får bli nästa inköp.... Postad 01 March 2010 - 11:17
Kan tipsa om Keb' Mo'. T.ex plattan "Slow down" som låter bra. Låten 'Muddy waters' är en hyllning till densamme.
Postad 03 March 2010 - 12:17
En annan jag gillar skarpt är Stevie Ray Vaughan, finns mycket bra från honom. Lyssna tex. på låtar som "Pride & Joy" och "Mary Had A Little Lamb".
Postad 04 March 2010 - 20:18
...två låtar som vi spelar i vårt band. Vi ska spela in en lite egengjord version av Mary had a little lamb, lär hamna på Myspace senare! Ja, jag gör lite reklam för oss. Sorry. Postad 04 March 2010 - 21:10
Coolt Postad 04 March 2010 - 22:52
Jag lägger upp länk här så snart det är klart, ska spela in i helgen! Postad 05 March 2010 - 10:38
Allman Brothers och Gov't Mule, även om det är mer bluesrock än ren blues...
Postad 15 March 2010 - 21:02
Jimi.jpg 51.91K
1 Antal nerladdningarOvanstående omslag kan man säga blev censurerat. Ersattes med bild av Henrix själv. Helt i onödan eftersom mittuppslaget innehåller storslagen bild påJ imi själv. Enligt min mening är innehållet chockerande bra. Både vad gäller musik och ljudkvalité. Den sista som Hendrix producerade själv. Så kommer du öven en skiva med detta omslag för rimlig peng så köp den. Sista låten på sid tre verkar förutspå vad Pink Floyd gjorde senare men inte lika bra. Så tycker jag själv i alla fall. skivan från 1968 tror jag. Redigerat av Kronkan, 15 March 2010 - 21:04. Postad 16 March 2010 - 01:28
Vilket härligt tips!
Hendrix med ljudkvalitet växer inte på träd. Vad kan du säga mer om skivan? Vilken etikett är det? Vad heter den? Sitter med mobil just för stunden och alla bilder blir väldigt suddiga. Denna tråden blev riktigt lyckad! Hoppas fler än jag har haft nytta av denna. Tack för alla bra tips och tack för visat intresse. Låt tipsen flöda! "if you wanna know how to play the blues... Get yourself a woman" Postad 16 March 2010 - 07:09
Etiketten på just min skiva är Polydor. Just denna utgåva finns inte med i Goldmines "Bibel". Antar att det är en relativt sen utgåva. Riktigt tidiga ex är nog riktiga dyrgripar. Min egen skiva är i stort sett nyskick. Skivan heter Electric Ladyland. Men jag har inte sökt på nätet efter när just min skiva är utgiven. Tycker speciellt en låt intressant och den finns på tredje sidan och heter "Moon, Turn the Tides...Gently Gently Away". Jag tycker att det är en vacker låt.
Wickipedia påstår att bilden på omslaget bytes mot den nedan återgivna.
Electric_Ladyland.jpg 9.21K
0 Antal nerladdningarGlömde att påpeka att jag lysnar mest på vinyl. Denna skiva finns också utgiven på cd. Redigerat av Kronkan, 16 March 2010 - 17:16. Postad 16 March 2010 - 15:51
Sitter precis och lyssnar på en omixad och omastrad kopia på denna låten som vi spelade in för ett par helger sedan. Jag återkommer när den hamnar på Myspace Kan dock nämna att den går mer åt funk-hållet i vår version. Postad 16 March 2010 - 21:59
Lyssnade litepå Hendrix ikväll. Skivan nedan är ett exempel på en riktigt dålig inspelning
LP_001.jpg 46.89K
1 Antal nerladdningarBättre då att lägga sina pengar på nedanstående
LP_002.jpg 46.03K
2 Antal nerladdningar
Postad 21 March 2010 - 15:14
Herregud, tackar ödmjukast för tipsen ang John Mayall - Jazz blues fusion.
Min stil på gunget precis! Den och Jimi Hendrix - Electric Ladyland är beställt från cdon. Har ganska mycket hendrix men det är ljudkvaliteten som jag saknar, hoppas på denna då =) Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 21 March 2010 - 15:21. Postad 22 March 2010 - 15:41
Name-droppa på bara
Det är det denna tråd är till för. Skriv gärna med album titlar som fängslar lite! Postad 22 March 2010 - 16:29 Alltid nervöst att råda någon. Bara för att man gillar det själv är det inte säkert att andra gör det. så jag hoppas att musiken och ljudkvlaitet blir till det som du hoppas på. Postad 23 March 2010 - 17:27 Mayall skivan var så grymt bra så ljudkvaliteten spelar inte så stor roll. Kul om den är bra dock (denna var restad så jag har inte fått skivorna än) Hendrix skivan kostade 79kr så det är inte hela världen det heller. Postad 23 March 2010 - 19:07
Sorry, Mary had a little lamb fick lämna plats åt 'Love in vain' (Robert Johnson). Mary hade a little lamb dyker upp senare i vår! http://www.myspace.c...possessionblues Postad 28 March 2010 - 10:05
Kul att du gillade Mayall-skivan. Sedan till problemet med Hendrix och ljudkvaliten. HAr en audifilutgåva av hans "Are you experience" -MCA Records. Vågar inte därför riktigt uttala mig i allmänhet om denna skivas ljudkvalité i allmänhet. Men tycker att den i grunden verkar OK. Med OK menar jag inte lysande. Skivan finns med olika omslag. Vet inte om detta omslag är europeisk eller amarikansk variant. Du kanske redan har den men det är klart att om man är intresserad av Hendrix bör man nog snegla på denna superklassiker.
hendrix.jpg 47.9K
0 Antal nerladdningar
Postad 22 April 2010 - 13:42
Seasick steve är grym!
Han var faktiskt gäst i top gear i tisdags. Hade med sig en "gitarr" gjord av navkapslar från nån engelsk bil, som han körde ett riff med lite slide på. Spelar ganska mycket seasick steve nu för tiden. Måste än en gång tacka för förslaget på John Mayall skivan. Den är verkligen helt otroligt bra! Postad 22 April 2010 - 14:44
Herrejeflar vilken skön snubbe - finns på Spotify också! Tack för tipset! Postad 22 April 2010 - 14:55
Jag såg oxå på Top Gear och tyckte att det var en riktigt skön lirare.
Hade bara hört talas om honom tidigare, men det blir helt klart ett vinylköp till helgen med gubbens senaste! Postad 22 April 2010 - 15:05 Ja den senaste "man from another time" är grymt bra! Lyssna bara på låten "never go west". Kolla upp skivan "I started out with nothing" också. Suverän den med. De andra albumen har jag inte hört så mycket av. Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 22 April 2010 - 15:09. Postad 24 April 2010 - 18:16
En kompis spelade howlin wolf för mig idag. Känns "wierd" att jag inte hört något av honom förut.
Jäklligt bra är det iaf! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |