Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivspelare + RIAA?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2010 - 03:04

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Funderar på att inom en inte allt för lång framtid skaffa en vinylspelare då jag nyligen skaffat ett hyffsat ljudsystem.

Det jag mest undrar över är om man behöver ett RIAA-steg (dvs. vinner man avsevärt i ljudkvalitet?) eller fungerar det bra med att plugga in den direkt till sin Onkyo 1007 receiver och låta den sköta biten?

Sedan angående modell så satt jag och tittade lite på NAD C555i. Skulle uppskatta tips och rekommendationer då jag är väldigt mycket nybörjare.

Postad 08 February 2010 - 05:17

Unregistered874d6626
  • Unregistered874d6626
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Nu är jag troligen ännu mer nybörjare än dig när det gäller vinyl men efter att ha läst manualen till Onkyo tx-nr1007 så kom jag fram till att ja det fungerar att koppla in skivspelare direkt till den, så länge den har en pickup av moving magnet (MM) typ vilket NAD C555i verkar ha (Goldring Elektra-pickup närmare bestämt).

sidan 38 i manualen
http://www.eu.onkyo....007_English.pdf

Huruvida ljudkvalitén blir bättre med ett riaa-steg än det interna har jag ingen aning om.

(Dock ska man väl ha i åtanke att jag för 15 minuter sen inte hade en aning vad moving magnet och moving coil var och vad skillnaden är, så du kanske ska kolla upp med någon som vet mer än vad man kan lära sig på ~15 minuter googlande innan du köper.)

Postad 08 February 2010 - 11:56

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hehe tack för svaret.

Det var iofs vad jag själv hade hittat. Skulle vara bra att veta om Onkyo'n gör samma sak som ett "riktigt" RIAA-steg eller om t.ex. NAD PP3 för 1500:- är betydligt bättre (enda skillnaden jag vet är att NAD's separata RIAA har USB-port för digital inspelning).
Men som du säger så kan en skivspelare utan RIAA kopplas till Onkyo'n. Jag undrar bara om detta kan jämföras med att ta bort slutsteget till högtalarna då man säkert kan få ljud ändå, bara avsevärt mycket sämre, eller om USB-porten helt enkelt är enda skillnaden på NAD PP3 (eller ett annat...bättre steg?) och Onkyon's inbyggda.

Postad 08 February 2010 - 12:53

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Inspelningen av ljud på en vinylskiva är inte frekvenslinjär:
Basen är dämpad och diskanten är överdriven allt för att nålen ska kunna följa spåren i skivan.

Det ett RIAA-steg gör (oavsett om det är inbyggt eller ej) är att applicera en omvänd
frekvenskorrektion på den signal som kommer från pickupen så att slutresultatet ska bli linjärt.

Om du har något att vinna på ett externt RIAA-steg beror på kvaliteten på det inbyggda steget,
hur väl respektive steg är anpassat till den pickup som används etc.

Med andra ord så blir du nog tvungen att prova och se om det blir någon skillnad. Det kanske
kan finnas ett demoex som du kan låne hem och jämföra med den inbyggda RIAAn?

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Postad 08 February 2010 - 13:24

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Okie! Tack Ingvar.

Jag antar att jag får ta och titta förbi HiFi-Klubben eller liknande vid tillfälle och höra efter. Nackdelen är väl iofs att de inte säljer Onkyo så det blir svårt att jämföra med just den receivern jag har. Fast om det är som du säger så bör nästan NAD's egna steg till spelaren vara det ultimata, då de ju är anpassade för just deras spelare.

Postad 08 February 2010 - 15:51

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Generellt är ett integrerat RIAA i en förstärkare av relativt usel kvalitet. Naturligtvis finns det undantag bland riktigt ambitiösa tillverkare men då kostar det. Orsaken är att det trots allt är få musikkonsumenter som använder skivspelare och av detta skäl spenderar elektronikfabrikanterna inte många tior på ett integrerat RIIA-steg.
Jag vill nog därför sticka ut hakan och säga att nästan vilket som helst externt RIAA låter bättre än ett inbyggt dito. Du kan med andra ord förvänta Dig ett betydligt bättre ljud med det NAD-RIAA´t som Du föreslog.

MVH

Björn

IMPROVED audio

Redigerat av Unregistered53a69b62, 08 February 2010 - 15:54.

Postad 08 February 2010 - 15:57

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Köp dig ett externt riia. Tex Nad pp2 och sedan den lite billigare Nad 552 spelaren. I stort sett samma spelare som 555. Sen kan du laborera med pu och dylikt senare om du inte är nöjd. Kolla även in rega p1 och uppåt. Jag har själv 552 spelaren (bilder i mitt galleri) och är sjukt nöjd med denna. Vet att klubben har sänkt pris på denna nu oxå.

Postad 09 February 2010 - 17:00

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Generellt är ett integrerat RIAA i en förstärkare av relativt usel kvalitet. [...] Du kan med andra ord förvänta Dig ett betydligt bättre ljud med det NAD-RIAA´t som Du föreslog.

Ok tack, då vet jag. ;)

Köp dig ett externt riia. Tex Nad pp2 och sedan den lite billigare Nad 552 spelaren. I stort sett samma spelare som 555. Sen kan du laborera med pu och dylikt senare om du inte är nöjd. Kolla även in rega p1 och uppåt. Jag har själv 552 spelaren (bilder i mitt galleri) och är sjukt nöjd med denna. Vet att klubben har sänkt pris på denna nu oxå.

Det sitter iofs en bättre MM på 555'an.

Tittade lite på Rega's också. Kanske något i denna stil skulle vara en idé:
Rega P2
Goldring 2300
Vincent PHO-111

Ser iaf ut som att det kommer gå på en del så det blir nog att titta igenom en del till ett tag framöver innan något faktiskt införskaffas.

Redigerat av Seven Nation Soldier, 09 February 2010 - 17:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.