Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivspelare + RIAA?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2010 - 03:04

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Funderar på att inom en inte allt för lång framtid skaffa en vinylspelare då jag nyligen skaffat ett hyffsat ljudsystem.

Det jag mest undrar över är om man behöver ett RIAA-steg (dvs. vinner man avsevärt i ljudkvalitet?) eller fungerar det bra med att plugga in den direkt till sin Onkyo 1007 receiver och låta den sköta biten?

Sedan angående modell så satt jag och tittade lite på NAD C555i. Skulle uppskatta tips och rekommendationer då jag är väldigt mycket nybörjare.

Postad 08 February 2010 - 05:17

Unregistered874d6626
  • Unregistered874d6626
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Nu är jag troligen ännu mer nybörjare än dig när det gäller vinyl men efter att ha läst manualen till Onkyo tx-nr1007 så kom jag fram till att ja det fungerar att koppla in skivspelare direkt till den, så länge den har en pickup av moving magnet (MM) typ vilket NAD C555i verkar ha (Goldring Elektra-pickup närmare bestämt).

sidan 38 i manualen
http://www.eu.onkyo....007_English.pdf

Huruvida ljudkvalitén blir bättre med ett riaa-steg än det interna har jag ingen aning om.

(Dock ska man väl ha i åtanke att jag för 15 minuter sen inte hade en aning vad moving magnet och moving coil var och vad skillnaden är, så du kanske ska kolla upp med någon som vet mer än vad man kan lära sig på ~15 minuter googlande innan du köper.)

Postad 08 February 2010 - 11:56

Seven Nation Soldier
  • Seven Nation Soldier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hehe tack för svaret.