Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

20000:- På nytt ljudpaket.

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2010 - 14:42

lolsan
  • lolsan
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Okey så jag funderar att lägga max 20k på totalt nytt ljudsystem..
Runt mars/april nångång.

En sasmung LED tv skall ochså inköpas runt.. 10-20k kr klassen, den kommer vara 1080p.. Så systemet måste klara att driva det med. Vill också ha datorn ikopplad igenom hdmi

Hade funderat på
Dynamite 8-paket + R-871
http://www.fynda.se/...php?prodid=3648
Och en sub för 8k sen lägga resten på kablar, men läste runt lite på forumet så verkar som att vissa inte är nöjda med det paketet?

Lyssnar mest på musik med mycket bas, men systemet skall såklart också vara till film tittande
Alla tips är välkommna :)

tack

Edit: Ska man köra ett 5.1 system och sen köpa till 2 högtalare, eller gå på ett 7,1 system för 20k? Känns väl som man får mkt bättre ljud för pengarna om jag väntar med dom sista 2 högtalarna tills jag har råd att lägga ut mer

Redigerat av lolsan, 10 February 2010 - 15:23.

Postad 12 February 2010 - 11:10

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
7.1 eller 5.1:
Beror till viss del på hur stort rum du har. Å andra sidan för 20kkr skall du nog hålla dej till 5.1.

Paketet:
Ditt val känns spontant feldimensionerat med ett förstärkar/högtalarpaket för 10kkr och en sub för 8kkr. Det vill säga en kraftfullpremium sub och ett paket som i övrigt är "övre budgetklass".

Några exempel:

Lägg till en förstärkare för cirka 5000:- och pruta ner det till 20kkr...

HBB har ett JBL paket för 15kkr.
och tex

Eller motsvarande från Marantz, Sony, Yamaha, Pioneer

Postad 12 February 2010 - 18:09

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Har du tänkt att ha det här systemet i många år eller tror du att du kommer att upgradera det
de närmaste åren?

Om du tänker behålla systemet som det är så är det en bra ide att köpa ett balanserat system,
där alla delar är på samma nivå tex något av de ovanstående. Om du däremot tänker dig att byta
ut delar och uppgradera det allt eftersom du har råd så är det en bra ide att köpa ett system med
slagsida: Där någon del är bättre än de andra och därmed är meningsfull att behålla vid uppgradering.

Jag skulle i så fall satsa mest pengar på högtalarsystemet och mindre på sub och förstärkare.
Varfölr? Elektroniken utvecklas fortast så det är synd att satsa mycket en dyr förstärkare som
kanske blir gammal på några år. Högtalare kan man behålla i många år; Mina är sen -93 och skulle kosta
en förmögenhet att byta mot något bättre.

Mvh,
Ingvar

Postad 13 February 2010 - 14:58

lolsan
  • lolsan
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
JBL ES 100 PACK och Onkyo TX-SR607 som du tipsade om DB9 känns ju som det skulle funka rätt fint.
Får väl kolla om det finns nån butik i närheten där man kan lyssna på det.

Humm har ni nått tips på nått ljudkort till datorn, det jag har nu har några år på nacken..
Om man ska koppla in datorn till ljudsystemet, behöver man bara koppla in hdmi kablen då eller?

Och sista frågan, vad mer för kablar behöver man köpa?

@Ingvar, jag är rätt osäker faktiskt, det beror helt på hur nöjd jag blir med ljudet, subben och allt det
Och lägger man 20 000 på det, när man är van vid dator högtalarsystem så tror jag det kan hålla minst 5år utan att byta ut nått, köpa till 2 högtalare så man får 7.1 kanske.

Postad 13 February 2010 - 15:06

Unregisterede497fc2e
  • Unregisterede497fc2e
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Varför inte satsa på cantons gle paket?

GLE 490
GLE 455CM
GLE 410
GLES AS885

Och sen kör du med en Onkyo 607, känns som ett värdigt paket för 20k

Eller har jag fel? ;)

Postad 13 February 2010 - 15:27

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Humm har ni nått tips på nått ljudkort till datorn, det jag har nu har några år på nacken..
Om man ska koppla in datorn till ljudsystemet, behöver man bara koppla in hdmi kablen då eller?

Och sista frågan, vad mer för kablar behöver man köpa?

Beror på vad du har för dator och vilken förstärkare du fastnar för. Dock de flesta moderna stationära datorer har oftast digitalt ljud ut och då spelar ljudkortet inte så stor roll, oftast är det optisk digital (Toslink). Alla riktiga hemmabioförstärkare har ingång för detta.

Postad 14 February 2010 - 21:53

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Beror på vad du har för dator och vilken förstärkare du fastnar för. Dock de flesta moderna stationära datorer har oftast digitalt ljud ut och då spelar ljudkortet inte så stor roll, oftast är det optisk digital (Toslink). Alla riktiga hemmabioförstärkare har ingång för detta.

Ljudkortet spelar väll roll om man spelar FLAC eller mp3?, men inte typ DTS och AC3 för då avkodar ju recievern.

Postad 14 February 2010 - 22:17

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Ljudkortet spelar väll roll om man spelar FLAC eller mp3?, men inte typ DTS och AC3 för då avkodar ju recievern.

Nej, digitalt som digitalt. Det vill säga att skickas signalen via digital kabel/kontakt är den oförstörd hela vägen.

Postad 23 February 2010 - 20:41

kalle_kalle
  • kalle_kalle
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
en snabb tanke som jag fick, amatör så jag vet inte om det är det bästa systemet för dom pengarna, men gillar man partydunk så är nog detta ett jättebra paket. :)
http://www.fynda.se/...php?prodid=3373 Dynavoice Dynamite 10 5.0-paket (Black Piano Finish)
http://www.fynda.se/...php?prodid=3934 (Onkyo TX-NR1007 (Svart))

Redigerat av kalle_kalle, 23 February 2010 - 20:45.

Postad 26 February 2010 - 09:11

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
äh han hade ju redan bestämt sig.

Redigerat av gsson, 26 February 2010 - 09:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.