Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra winamp med Squeezbox

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2010 - 22:40

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Försöker klura ut hur jag ska styra winamp med squeezboxen.
Det går sådär. Och att googla på problemet ger inga svar, inte hitat något på detta forum heller.
2400 svar på "squeezbox".

Har fått in HTTPQ plugin till winamp, och winamp.pm - plugin till squeezboxen.
Men hur plockar ja upp winamp i squeezboxen?

tack på förhand!

Postad 11 February 2010 - 10:35

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Jag inser inte riktigt vad försöker göra (eller kanske varför) men winamp.pm verkar vara en rätt gammal plugin. Inte säkert att den funkar så bra dagens SqueezeBox Server som gått genom flera större uppgraderingar. Likaså har ju httpq uppgraderats en del sedan dess.

Postad 11 February 2010 - 11:05

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tanken är att i första hand styra ut ljudet från Winamp till recievern via squeezboxen, och helst även kunna styra winamp med squeezboxens fjärrkontroll. Dvs byta låt etc.
Kan man plocka upp ljudet via ngn port (på samma sätt som spotify körs ut med fulknepet)?

Postad 11 February 2010 - 11:14

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Tanken är att i första hand styra ut ljudet från Winamp till recievern via squeezboxen, och helst även kunna styra winamp med squeezboxens fjärrkontroll. Dvs byta låt etc.
Kan man plocka upp ljudet via ngn port (på samma sätt som spotify körs ut med fulknepet)?

Jag tror det går att få ut ljudet på samma sätt som man gör med spotify, däremot blir det nog svårt att styra Winamp med Squeezeboxens fjärrkontroll tyvärr. Nu gissar jag visserligen bara men det känns troligt att det är så.

Postad 11 February 2010 - 11:22

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag tror det går att få ut ljudet på samma sätt som man gör med spotify, däremot blir det nog svårt att styra Winamp med Squeezeboxens fjärrkontroll tyvärr. Nu gissar jag visserligen bara men det känns troligt att det är så.

De var där ja hoppades på dess plugin. Som OM ja fått den fungerat skulle ge avsedd verkan.
Någon som har koll på hur jag iaf får ut ljudet från winamp (utan fjärrkontrollfunktion)?
Ska enligt div. google sökresultat finnas ngn plugin som snappar ut de ljud som går via masterkanalen mot ljudkortet... men vilken? Och var hittar jag den?

Postad 11 February 2010 - 11:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Det jag funderade lite på var varför du vill blanda in winamp, men jag utgår från att Squeezeboxen inte står i samma rum som dator och receiver. En möjlighet är väl då att installera någon av de mjukvaruspelare som ändå jobbar mot Squeezebox server och synka den mot den Squeezebox du kontrollerar ifrån. Har inte kört det själv, men vet att det inte är helt strulfritt, mest lämplig mjukvara är nog Squeezeplay.

Postad 11 February 2010 - 11:40

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag och squeezbox server lirar inte ihop. Tycker den är lite meckig...
Men har funderat på ngt liknande. Antar att den jobbar parallellt med squeezserver?

Postad 11 February 2010 - 11:47

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Tja, utan Squeezebox server hade ju aldrig winamp.pm kunnat fungera i alla fall. Om du med "den" menar Squeezeplay så jobbar den inte egentligen parallellt med servern, snarare parallellt med den Squeezebox du har. Det är ett program som kan styra servern (precis som din Squeezebox gör för att välja låt m m) men den spelar upp musiken genom datorns ljudkort i stället. Som vanligt med Squeezebox finns det stora friheter, du kan t ex styra din Squeezebox från Squeezeplay.

Postad 11 February 2010 - 13:58

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Fast å andra sidan, om Squeezeboxen i princip bara blir en IR-mottagare så vore det nog mindre bekymmer om man skippade den helt och skaffade en fjärrkontroll till datorn. Man mister displayen på Squeezen, men i gengäld så får man ett mindre komplicerat system.

Postad 11 February 2010 - 14:34

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Njae.
Squeezboxen används som interfhace mellan reciever och dator (däre serern körs). Squeezplay är för mig helt onödig.
Datorn står i sovrummer och SB´n står i vardagsrummet, med RCkablage till recievern.

Så... Hur får ja ut Winamp? Ljudet från winamp måste på något sätt plockas upp av squeezservern, och SB´n jobbar ju som sagt mot servern, och skickar lågnivåsignalen till reciern.
Någon idé?

Postad 11 February 2010 - 17:59

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Det bör fungera med ett plugin som heter waveinput.

Postad 11 February 2010 - 18:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Om jag skall vara ärlig så förstår jag inte varför du vill använda winamp. Är det inte lättare att använda squeezeboxen som det är tänkt i det här fallet?

Postad 11 February 2010 - 21:50

krullet82
  • krullet82
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Mja... ja tycker dess filhantering är lite meckig... Fast de kanske bara är en vanesak :rolleyes:

Postad 12 February 2010 - 09:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
När du väl förklarat så jag begrep vad du ville göra så kan jag inte annat än hålla med joakim99, livet blir alltid enklare om man använder prylar som de var tänkta att använda. Visst, jag kan roa mig med att hitta på listiga knep för att få fram udda funktioner, men i det här fallet behövs sannolikt ganska mycket trixande för att ens få grunderna att funka.

Egentligen behöver man nästan aldrig jobba med Squeezebox Server, konfigurera den, peka ut var filerna ligger och så sköter den sig i stort sett själv. Du använder ju lämpligen fortsatt Winamp som spelare på datorn och, om jag inte är helt fel ute, kan du även använda Winamp för att hantera spellistor åt Squeezeboxen. Bäst funkar Squeezebox om du har taggat filerna i någotsånär god ordning, även här har jag för mig att Winamp är till hjälp. Lite osäker, kör själv med MP3tag till just det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.